יום שלישי, 20 בדצמבר 2011

Pimp My Sufganiya


אני שונאת את רולדין. ואת נאמן. ואת כל הקונדיטוריות שהעלו ככה את הרף. 
פעם, לא היו לנו סופגניות גורמה בטעמים. 
פעם, סופגניה משמעה בצק מטוגן עם ריבה זרחנית. ה"טעם" היחיד שיכולת לייחל לו זו סופגנייה ריקה שמישהו שכח להזריק לה את הריבה.
אבל היום... היום אין מעצורים לדור הצעיר הזה. סופגניות עם ציפויים, ומילויים, וקרמים, וצ'ייסרים ומה לא.
פעם יכלתי להשתלט על עצמי בחנוכה. הייתי אוכלת סופגנייה אחת או שתיים, ושלום על ישראל. אבל מה אעשה מול קולקציות הסופגניות האלה? איך אוכל להסתפק רק באחת או שתיים, כשיש שם בחוץ עשרות סופגניות מסוגים שונים שטרם טעמתי?  
והארנק, אללי הארנק! שמונה שקלים טבין ותקילין לסופגנייה בודדה, ולא גדולה במיוחד. אפשר בקלות להוציא 80 שקל על סופגניות למשפחה. 


מה על אדם סקרן, אכלן אך קמצן כמוני לעשות? 
חברים התשובה פשוטה. אני גאה להכריז על פרוייקט Pimp My Sufganiya!
אם גם אתם מייחלים לסופגניות מפונפנות בשלל טעמים, אבל לא רוצים לשלם את המחיר, פרוייקט Pimp My Sufganiya (או PMS בקיצור) של בישול בזול, יעזור לכם לנפק קולקציית סופגניות ביתית ויצירתית מבלי לפוצץ את חשבון הבנק שלכם ו/או לעמוד בתור בקונדיטוריה במשך שעה וחצי. 
ככה זה הולך: אתם מכינים או קונים סופגניות פשוטות וריקות. אפשר לאפות אותם, אפשר לטגן אותם, ואפשר לקנות אותם ב-2-3 שקלים ליחידה במאפייה הזולה הקרובה לביתכם. אני מצידי נותנת לכם שמונה מתכונים, לכבוד שמונת ימי החנוכה כמובן, שישדרגו את הסופגניות שלכם מגושי בצק משמימים ליצירות פאר גסטרונומיות.
קישוט סופגניות יכולה להיות גם אחלה פעילות לילדים ברוח החג, והם ישמחו להגיש בגאווה את פרי עמלם לכל המשפחה והאורחים (סופגניית שוקולד-חלבה-ריבה-חמאת בוטנים עם סוכריות קופצות ואבקת סוכר מישהו?).
אז בואו נתחיל בשדרוגים!


1. סופגניית ריבה משודרגת
נכון שסופגניית ריבה תהיה הרבה יותר טעימה אם תשתמשו בריבה שאשכרה עשויה מפירות, ולא רק מסוכר וצבע מאכל? אם תשתמשו בריבה ביתית בכלל הסופגנייה תקפוץ ברמה. רוצים להכין סופגניות למבוגרים? ערבבו לתוך הריבה כמה כפיות של ליקר פירות יער. 
כמה נקודות לגבי ההזרקה/הזלפה עצמה - ראשית, יצויין שאני שונאת להזריק דברים לסופגנייה. זה כל כך מציק, וזה מתפוצץ, ונוזל לכל מקום. בעצלנותי אני לפעמים פשוט מורחת את הריבה מעל הסופגנייה ובוזקת מעליה אבקת סוכר כדי שהסופגניות לא תידבקנה אחת לשנייה. אם אתם בכל זאת הולכים להזריק, גיבורים שכמותכם, זכרו שאפשר לרכך את הריבה על ידי חימומה במיקרוגל במשך כמה שניות, אם היא מוצקה מדי. בנוסף, אם אתם משתמשים בריבה עם חתיכות פרי, וודאו שהחור של הצנטר גדול מספיק, שלא ייחסם על ידי חתיכות הפרי. עוד רעיון אחרון, אם יש בין אורחיכם חובבי דמדומים ושאר סדרות ערפדים, אפשר לעשות להם סופגניית נשיכת ערפד עם שתי חורים צמודים של ריבה במקום אחד (ראו תמונת להלן).


2. סופגניית סוכר קינמון
מערבבים בקערה 2 כפות סוכר (רגיל, לא אבקת סוכר) וחצי כפית קינמון, כדי ליצור את הציפוי. אם הסופגניות שלכם כרגע יצאו מטיגון, גלגלו אותם מיד בסוכר הקינמון והוא יידבק בלי בעיה. אם הן מטוגנות, אבל קצת יבשות, חממו אותם כמה עשרות שניות במיקרוגל, גלגלו בסוכר ותראו אם הוא נדבק. אם לא, או אם אפיתם את הסופגניות, הברישו את הסופגניות במעט חמאה מומסת ואז גלגלו בסוכר הקינמון. אפשר לגלגל רק את החצי העליון של הסופגנייה בסוכר, או את כולה. מה שבא לכם.


3. סופגנייה בציפוי הדרים חמצמץ
מערבבים בקערה קטנה גרידה מ-1/3 תפוז, גרידה מ-1/3 לימון, וחצי כוס אבקת סוכר. מוסיפים 4 כפיות שמנת מתוקה ומערבבים. מוסיפים חצאי כפיות של מיץ לימון, עד שמתקבל ציפוי נוזלי מספיק שאפשר למרוח, אבל לא נוזלי מדי, שהוא ינזול מהסופגנייה לגמרי מהסופגנייה. כל פעם תוסיפו חצי כפית, תערבבו ותבדקו את המרקם. לי זה לקח כפית של מיץ לימון עד שקיבלתי את המרקם הנכון. מורחים את הציפוי על החצי העליון של הסופגניות עם כפית, מעטרים כל סופגנייה במעט גרידה נוספת מהתפוז והלימון, ונותנים להם להתייבש כשעה (הציפוי עשוי לנזול ולטפטף קצת, לא נורא זה חלק מהלוק).
הכמות הזאת הספיקה לי לבערך 12 סופגניות בגודל בינוני.


4. סופגנייה עם גלייז קפה בציפוי אגוזי מלך קלויים
קולים רבע כוס של אגוזי מלך (על מחבת יבשה או בתנור), נותנים להם להתקרר מעט, קוצצים אותם דק ומעבירים לקערה.
מערבבים בכוס 2 כפות מים רותחים וחצי כפית קפה נמס. מניחים בקערה נוספת חצי כוס אבקת סוכר, ומוסיפים כל פעם חצי כפית מתערובת הקפה ומערבבים, עד שמתקבל מרקם נכון לגלייז (נוזלי מספיק שיהיה אפשר למרוח, אבל לא נוזלי מדי שפשוט ינזול מהסופגנייה). לי זה לקח 4 כפיות. 
מורחים מעט מהגלייז על החלק העליון של הסופגנייה עם כפית, ומגלגלים בקערת האגוזים.
הכמות הזאת הספיקה לי לבערך 12 סופגניות בגודל בינוני.


5. סופגניית עוגת גבינה ופירורים
מרסקים כמה בסקוויטים לקבלת 1/4 כוס פירורי בסקוויט. מערבבים פנימה 2 כפות סוכר (רגיל, לא אבקת סוכר). מכינים את קרם הגבינה: תורפים בקערה 1 גביע שמנת חמוצה עם חצי כוס אבקת סוכר ושתי כפיות אבקת פודינג וניל. מברישים את הסופגניות במעט חמאה מומסת ומגלגלים מיד בתערובת הפירורים. נותנים לציפוי להתייצב כמה דקות, ומזליפים בזהירות את קרם הגבינה לתוך הסופגניות. קשה לי להגיד בדיוק לכמה סופגניות יספיקו הקרם והפירורים,  כי אחרי שהזלפתי שישה, נשבר לי, והשתמשתי ביתר הקרם והפירורים כדי להכין עוגת גבינה מאולטרת. אני משערת שהקרם יספיק לכ-20 סופגניות. אגב, אם אתם שונאי הזלפה כמוני אפשר לחתוך את הסופגנייה לרוחב ולמרוח בפנים את הקרם. פחות מסורתי, אבל גם פחות מציק.


6. סופגניית "ילדים" עם קרם שוקולד וסוכריות
ממיסים במיקרוגל 80 גרם שוקולד מריר ו-2 כפות שמנת מתוקה בפולסים של 20 שניות. כל פעם מכניסים למיקרו ל-20 שניות, מערבבים בעדינות, ואם עדיין נשארו גושים גדולים מחזירים לעוד פולס. אנחנו רוצים לחמם את השוקולד הכי מעט שאפשר. 
כשציפוי השוקולד נמס ואחיד, מורחים אותו על החלק העליון של הסופגניות ומפזרים מעל סוכריות צבעוניות. אפשר גם להדביק לציפוי סוכריות עדשים, נחשי גומי ושאר מוצרי סוכר עתירי צבע מאכל המשמחים לבב אנוש.
הקרם הספיק לי לכ-12 סופגניות, אבל זה מאוד תלוי בגודל הסופגנייה ומידת הנדיבות שלכם במריחת הקרם.


7. סופגניית שוקולד תפוז
הגרסא הבוגרת לסופגניית הילדים דלעיל. מכינים קרם שוקולד מ-80 גרם שוקולד מריר ו-2 כפות שמנת מתוקה כפי שהוסבר במתכון הקודם. מערבבים פנימה גרידה מחצי תפוז. מורחים את הקרם על הסופגניות ומקשטים בקליפות הדרים מסוכרות או מצופות שוקולד. הקרם הספיק לי לכ-12 סופגניות, אבל שוב, זה מאוד תלוי בגודל הסופגנייה ומידת הנדיבות שלכם במריחת הקרם.
אם אתם רוצים לשדרג עוד את הציפוי, נסו להוסיף לתערובת השוקולד גם כפית של ליקר תפוזים כמו גרנד מרינייר. לא היה לי כשהכנתי, אז לא יכלתי לנסות בעצמי, אבל נראה לי שיצא טעים לאללה.


8. סופגניות נסיכת המרשמלו
לנסיכות שבינינו.
ממיסים במיקרוגל 66 גרם שוקולד לבן (4 שורות מתוך 6 בשוקולד של עלית) ו-2 כפות שמנת מתוקה בפולסים של 20 שניות. כל פעם מכניסים ל-20 שניות, מערבבים בעדינות, ואם עדיין נשארו גושים גדולים מחזירים לעוד פולס. אנחנו רוצים לחמם את השוקולד הכי מעט שאפשר. 
חותכים כמה יחידות משמלו, ורודים ולבנים, לקוביות (אני פרסתי ל-4 וכל פרוסה חתכתי ל-2 או ל-4).
מורחים מעט מקרם השוקולד הלבן על החלק העליון של הסופגנייה. נותנים לו להתייצב בערך דקה, אז מדביקים עליו כמה חתיכות מרשמלו. מטפטפים מעל המרשמלו עוד מעט שוקולד לבן, ומעטרים בסוכריות ורודות או סוכר ורוד (ניתן לקנות בסופר באיזור של מוצרי האפייה, בחנויות למוצרי קונדיטוריה, או להכין לבד על ידי ערבוב של מעט סוכר עם צבע מאכל). הקרם הספיק לי לבערך 10 סופגניות, והשתמשתי בסך הכל ב-3 מרשמלו, אז לא צריך להתפרע ולקנות כמויות.


היו לי עוד מלא רעיונות לציפויים אבל יש גבול לכל תעלול. אבל אם אתם בכל זאת מחפשים עוד רעיונות נסו גם:
קרם שוקולד וחמאת בוטנים בעיטור במבה
קרם שוקולד עם תמצית מנטה בעיטור שברי ממתקי מנטה מצופים שוקולד
קרם שוקולד מריר או לבן עם מעט אספרסו ו/או ליקר קפה
קרם שוקולד לבן עם מעט פירות יער או אוכמניות
לכל סופגנייה אפשר בנוסף על הציפוי לשדרג גם עם הזלפה של קצפת העשוייה משמנת מתוקה מוקצפת עם קצת סוכר ותמצית וניל (וכפית או שתיים אינסטנט פודינג וניל, אם אתם אוהבים).
המגבלה היחידה פה היא היצירתיות שלכם.


הערה מתודולוגית לגבי סופגניות אפויות : אם אתם אופים את הסופגניות שלכם, רוב המתכונים יגידו לכם מיד עם ההוצאה מהתנור להבריש את הסופגניות בחמאה ולגלגל אותן בסוכר. אם אתם מתכוונים להוסיף להם ציפוי או גלייז, וותרו על הגלגול בסוכר, אחרת הציפוי לא ידבק טוב, ויהיה לזה מרקם מוזר. תנו לחמאה להתייבש על הסופגנייה כמה דקות ואז צפו אותה בציפוי שבחרתם. על ההברשה בחמאה מומלץ לא לוותר, אחרת יהיו לכם לחמניות מתוקות (שזה בסדר אם אתם בקטע, אבל הם קצת פחות סופגנייה-תיים).


בשמי, ובשם מיכאלנג'לו וערפדי חתיכי, הרשו לי לאחל לכם ולמשפחותיכם חג אורים שמח!


סופגניות גאות ומעוטרות, בוגרות פרוייקט Pimp My Sufganiya


עם סופגניאנג'לו השמש


סופגניית נשיכת ערפד, וסופגנייה במלית צב נינג'ה (מיכאלנג'לו המכבי. מהדורה מוגבלת).
מומלץ!



22 תגובות:

  1. איזה. פרויקט. אדיר!

    גם השם מעולה. אני כל כך מקווה שראשי התיבות לא יתפסו כי.. כי.. זה עושה לי קונוטציות לא טובות. אני לא רוצה לקשר בין סופגניות ל-PMS. בעצם אולי כן, הקישור הזה יגרום לי לא לרצות לגעת בסופגניה יותר לעולם. נשמע כמו אחלה דיאטה.

    אה, וסופגניית המיכאלאנג'לו שלך? יצירת מופת. הדבר הזה שיצרת ממשמזכיר לי את אלאדין, כשהוא שיחק אותה prince ali.
    (fabulous he, ali ababwa!!)

    אוף, עכשיו בא לי לראות אלאדין.

    השבמחק
  2. אוי, בPMS כבר השפרצתי עוגיות רטובות על המסך :D

    משעשע, בשנה שעברה הכנו סופגניות אפויות אבל במתכון לא היה כתוב שום דבר על הברשה בחמאה מומסת והן באמת יצאו קצת לחמניתיות ומבאסות באופן כללי. ההברשה באמת עושה כזה הבדל?
    יש לך אולי קישור למתכון טוב לסופגניות אפויות?

    תודה, וחג שמח!

    השבמחק
  3. מור - למה את ערה בשעות כאלה?? זה קודם כל. ותסיימי את כל מה שבצלחת שלך וזכרי לקחת סוודר (אם כבר אמא/סבתא אז עד הסוף).
    אני דווקא חשבתי שזה יתן לPMS ספין חיובי. ואי אפשר להתכחש להשמנה כמכנה משותף בין סופגניות בטעמים לPMS.
    הוא ממש נראה כמו אלאדין! הצחקתני! עכשיו גם אני רוצה לראות!

    אורן - נכון זה כיף כשראשי תיבות אדירים כאלה פשוט קורים? לא עשיתי את זה בכוונה, זה פשוט יצא ככה. ממש נס חנוכה :)
    אני הכנתי את הסופגניות האפויות מ-101 cookbooks
    http://www.101cookbooks.com/archives/001561.html
    הן יצאו חביבות, אבל עדיין קצת לחמנייתיות. נראה לי שעיקר הקונץ הוא להבריש בחמאה ולאכול כמה שיותר מהר. רוב המתכונים האחרים שראיתי היו די דומים, למעט האפויים שהם רק עם אבקת אפייה ובלי שמרים, אולי דווקא זה מה שיתן הרגשה פחות לחמנייתית? בכל מקרה, לצערי אני לא יכולה להגיד שמצאתי את הסופגנייה האפוייה האולטימטיבית.
    חג שמח!

    השבמחק
  4. אויש, את מעולה! לגמרי! זה נראה מטורף ובא לי הכי במקום שיש. אולי אתייעץ איתך בנידון. טוב, אשלח לך מייל.
    בכל מקרה, את מלכההה! זה מהמם!

    השבמחק
  5. א. אדיר. ייושם עוד הערב, ואם יצא מוצלח נעלה תמונות לפייסבוק...

    ב. בדיוק מצאתי מתכון לסופגניות אפויות זה http://www.matkonim.sane-way.com/site/detail/detail/detailDetail.asp?detail_id=16338
    נדווח הערב איך יצא...

    השבמחק
  6. שירה - אני אשמח לראות. רק אולי לא כדאי להכין את כל כל הציפויים בו"ז, אלא אם כן את מוכנה לבלגאן אטומי במטבח. אנחנו עדיין מתאוששים...

    השבמחק
  7. ביזולה, במקום סופגניות אפויות במרקם לחמניה או התבאסות בטיגון, כדאי לרוץ לרשת אושר עד. שמעתי שמוכרים שם סופגניה בכ-30 או 40 אגורות, ושבמחיר הזה הן מגיעות ריקות כמעט לגמרי. או-אז לעשות בהן שפטי פימפ הארדקור.

    השבמחק
  8. אני רק חייבת לומר שכל פעם שאני רואה הודעה במייל שלי על זה שיצא פוסט חדש מיד עולה לי חיוך על הפנים!
    וכשאני קוראת את הפוסט - אני תמיד נהנית מאוד!
    אני פשוט אוהבת את הכתיבה שלך והכל!
    אני בהחלט במהלך החג הזה אנסה את אחד הדברים שהצעת, רק קשה להחליט איזה!

    נ.ב. מיכאלנג'לו וערפדי חתיכי הם סופר-סלבס.

    השבמחק
  9. פשוט מדהימה :)
    אין עלייך!!
    אני בדרך כלל רק קורא אבל עכשיו הפצצת אותה בענק, הייתי חייב להגיב, אני נהנה מכל פוסט ופוסט שלך!! מלכה!!

    :)

    השבמחק
  10. אהבתי את הפרוייקט, ובעיקר את מיכאלאנג'לו.

    השבמחק
  11. פורמלג - תודה על האינפורמציה השימושית! לצערי לא נראה לי שאני יצירתית מספיק כדי לעשות צדק, אפילו בדמיוני, לביטוי המופלא שטבעת - שפטי פימפ הארדקור (אם כי בטוחני שזה כולל קשירות כלשהן בחוטי ליקריץ). יש מצב שאני אנסה לשלב את זה בנונשלנטיות בשיחותי בימים הקרובים.

    שירניליי - תודה לך :) ממש כיף לשמוע, זה נותן לי את הדלק לכתוב.
    שאעזור לך להחליט? אם את רוצה טעם קצת שונה מהרגיל אני ממליצה על הקפה ואגוזים או על ההדרים. אלה לא טעמים שטועמים בדרך כלל בסופגניות, זה שינוי נחמד, והם פחות כבדים. אם את מחפשת משהו שידבר לקהל הרחב, כולל ילדים אולי, לכי על השוקולד סוכריות ו/או המרשמלו. המרשמלו נראה גם הכי מושקע לדעתי. אם הקהל שלך מעורב, תכיני כמות כפולה של הציפוי שוקולד. צפי חצי מהסופגניות בשוקולד עם סוכריות, אז ערבבי לתוך השוקולד שנשאר את גרידת התפוז ו/או הליקר וצפי את היתר. ככה קיבלת 2 טעמים במכה. ואם אין לך כוח לעשות כלים תעשי את הסוכר קינמון, כי זה הכי קל ומהיר.

    אנונימי - תודה לך :) אני ממש שמחה שאתה נהנה :)

    השבמחק
  12. הדס - אמנם רק התחלת לפרסם אבל אני ממש אוהבת את הכיוון. זה ממש מעניין, ואני מוסיפה למועדפים כדי שעוד אנשים יהנו :)

    השבמחק
  13. (למי שלא הבין על מה דיברתי, לכו ל-http://ochelogia.blogspot.com/ זה מגניב.)

    השבמחק
  14. אה, ומיכאלנג'לו מוסר שהוא אוהב אותך בחזרה. אבל אל תקשיבי לו. הוא סוג של ליידיז טרטל.

    השבמחק
  15. ובכן - המסקנות...
    מראש בחרנו מלאי מצומצם של ציפויים, שצומצם עוד יותר עקב מחסור באבקת סוכר...
    הספגניות האפויות יצאו מעולות. רק לא לא לא!! להשתמש במוסקט שרשום שם. שמתי חצי מהכמות שצוינה וגם אז הטעם השתלט על הכל :-( יצא מר (ייתכן וזה גם קשור לזה שהחלפתי את החלב במיץ תפוזים ולא בדקתי את רמת המתיקות שלו).
    אבל הסוכר שבציפויים קצת דילדל את המרירות.
    הכנו: מילוי ריבה וריבת חלב. ציפוי סוכר וקינמון ושוקולד.
    ציפוי השוקולד הפך פתאום מנוזלי לקשה מאד ברגע שהוספנו שמנת מתוקה... ונאלצנו להכין נגלה חדשה (מצד שני, גילינו איך מכינים ממרח שוקולד! כזה שבמרקם של שוקולד השחר בפסח, רק טעים)
    תמונות - חפשי עוד מעט בפייסבוק
    אבל הן כמה ליגות מתחת לרמה שלך :-)

    השבמחק
  16. ואוו את גאון!
    הידד לבישול בזול ו-הוורייי למחאת הסופגניות!
    אני פשוט נשביתי בקסמיה של נסיכת המרשמלו. למרות שסיסרת לחלוטין צב נינג'ה, אני עדיין רוצה לתת לה ביס הגון.

    חג שמח ביזול!!!! :)

    השבמחק
  17. שירה - אני מסתכלת על המתכון עכשיו, וזה באמת ממש מוזר הכמות של האגוז מוסקט. מזל שעשית רק עם חצי. אולי כדאי לך להגיב שם? זה עשוי להציל את הבנאדם הבא שיכין את המתכון ולא יחשוב לחתוך את הכמות...
    לגבי השוקולד, בעקרון אמורים לחמם את השוקולד והשמנת ביחד. הוספת שמנת קרה לשוקולד חם באמת יגרום לשוקולד להתקשות. אבל גם אם עושים את זה והשוקולד מתקשה זה לא נורא, אפשר לחמם עוד כמה שניות במיקרו וזה יתרכך. בכל מקרה, בטוחני שמצאתם קונים לעיסת השוקולד שלכם, תהיה מרקמה אשר תהיה, אז אני לא דואגת :)
    והתמונות חמודות לאללה! יכול להיות ששלי היו קצת יותר מהוקצעות, אבל שלך כללו הרבה יותר ילדים חמודים, אי אפשר להתחרות בזה :)

    טל - תודה :) אני רואה שמיכאלנג'לו מוציא מכולנו את הצד האפל... :) חג שמח!

    השבמחק
  18. נראה לי שאת צודקת בקשר לתגובה שם, כי החלטתי להכין את המתכון על בסיס כל התגובות המעולות (וניסיון מוצלח קודם עם מתכונים באתר באופן כללי).
    לגבי השוקולד, את צודקת שהוספנו בסוף. ניסינו לחמם שוב וללא הועיל (בסיר בן מארי, המקרוגל שלנו מושבת עקב מחסור במשטח מתאים בצמוד לשקעים שלנו במטבח!)

    הקטע הזה עם המיכאלנג'לו מדהים! איך זה שיש אחד כזה לכולם? אפילו לנו יש אחד שהתגלגל איכשהו ואני אפילו לא יודעת איך הגיע לרשותנו!

    השבמחק
  19. אין לי מה להגיד חוץ מ- את גדולה!!!!!!!
    (ולמראה התמונות אני רק יכולה לדמיין את מסיבות החנוכה שאני מפספסת השנה)

    השבמחק
  20. ביזול, כנראה שזה נכון. לא להאמין איך שבלולי פיצה החזירו לו את תהילתו האובדת.
    בכל מקרה, קישרתי לפוסט הזה מפוסט חנוכה קטן שכתבתי, אז רציתי ליידעך :)
    חגים שמחים

    השבמחק
  21. לגבי המחירים - הופקדתי על הזמנת הסופגניות לחנוכת הבית של אמא (אחד הרעיונות היותר גרועים שהיו לה לאחרונה), וקצת הסתבכתי עם להבין איך 40 סופגניות עולות יותר מ300 ש"ח... ממש ישבתי שם ועשיתי עם האצבעות בעוד המוכר חוזר על ההזמנה (הטלפונית) שלי...


    אבל אין מה להגיד - הסופגניות של רולדין השנה טבחו במתחרות שלהן ללא רחם. עם צ'ייסר, בלי צ'ייסר - הם ידעו מה הם עושים.

    השבמחק