יום שלישי, 27 במרץ 2012

הבוקר אולה!

יש לי בעיה עם ארוחות בוקר. בעצם כמה. 
קודם כל, הקיבה שלי לא פתוחה לאורחים עד לכמה שעות אחרי שאני קמה - אני לא בנאדם של בוקר, ולוקח קצת זמן עד שכל המערכות הרלוונטיות מתחילות לתפקד. מכיוון שיש לי עבודה ומצפים ממני אשכרה להגיע לשם כל בוקר (החוצפנים!), התוצאה היא שאני כמעט אף פעם לא אוכלת ארוחת בוקר בבית.
עוד בעיה היא שאני לא מתה על אוכל של ארוחת בוקר. הוא קצת... חסר השראה. המנעד שלו הרבה יותר מצומצם מאשר האוכל שמקובל לאכול כארוחת צהרים נגיד. לרוב מדובר בפחמימות ממותקות קלות - דגני בוקר, חטיפי אנרגיה, גרנולה או דייסת קוואקר, מאפינס, קורסונים ... לפעמים הם טעימים (אני חיה על דייסת קוואקר בחורף), אבל בשלב כלשהו הם מתחילים לשעמם. הייתי שמחה מדי פעם לארוחת בוקר עם אוכל "אמיתי", וטעמים ערים יותר. 
(יכול להיות שאני מושפעת מאישי, שבכיף יאכל שניצל עם אורז לארוחת בוקר. כהוכחה ניצחת להשפעתו עלי, בבוקר לאחר חתונתנו חגגנו בארוחת בוקר שחיתותית של פרגיות וסטייקים - שאריות שהאולם ארז לנו ברוב אדיבותו. באמת אין על סטייק לארוחת בוקר.
הממ... יש מצב שאיבדתי עכשיו 80% מקוראי הנשיים. כלומר 72% מקוראי הבלוג. אז תשכחו ממה שאמרתי כאן הרגע. 
בכל מקרה...)
כשהייתי בארה"ב אחרי הצבא גיליתי את נפלאות הברקפסט בוריטו. לוקחים טורטייה וממלאים אותה בכל מיני דברים טובים - ירקות, שעועית, סלסה, גבינה, ביצים וכדומה, ומקבלים ארוחת בוקר טעימה, ומעניינת פי מאה מקערת קורנפלקס. כמובן שהבוריטוס הללו לא באמת צריכים להיות מוגבלים לארוחות בוקר, הם נפלאים בכל ארוחה. אבל אני חושבת שהם מתאימים במיוחד לארוחת בוקר - הם בגודל מושלם, לא גדול מדי, לא קטן מדי, והם מלאים בדברים טובים שנותנים אנרגיה עד הארוחה הבאה.

עכשיו שיש טורטיות בכל סופר (לא צריך לחכות לשבוע אמריקה), וחלקם אפילו במחיר נסבל, אני יכולה להכין לעצמי תבנית שלמה של בוריטוס ממולאים על פי העדפותי, לעטוף ולהקפיא אותם בבודדים. כך, כל פעם שבא לי ארוחת בוקר כיפית, אני לוקחת בוריטו מהפריזר ומחממת במיקרו בעבודה. אוכל אמיתי, טעים ומשביע ב-60 שניות.

בנוגע לשעועית במילוי הבוריטוס, יש לכם כמה אפשרויות. האפשרות החביבה עלי היא להשתמש בפחית של שעועית אדומה בצ'ילי. הבעיה היא שקודם כל, לא תמיד יש את זה (בפעם האחרונה שהייתי ברמי לוי לא היה. כנראה שזו פחית פחות פופולרית. חח. אליטרציה.) , ובנוסף, זה חריף ברמות. 
לכן, אם אתם לא מוצאים שעועית בצ'ילי, או לא אוהבים חריף, אתם יכולים גם להשתמש בפחית של שעועית ברוטב עגבניות. מי שבכל זאת אוהב חריף יכול לתגבר את החריפות עם צ'ילי גרוס כפי שמוסבר במתכון.
וכמובן שאתם יכולים להשתמש גם בשעועית ביתית מבושלת אם יש לכם. 2 כוסות יעשו את העבודה. יותר בריא וזול, אבל מצריך התכוננות מראש.

אז למה אני מעלה את המתכון הזה עכשיו אתם שואלים? קודם כל, ההכנה היא מאוד פשוטה ומהירה. זורקים חצי מהמרכיבים למעבד מזון, מערבבים פנימה את כל היתר, מגלגלים, אופים וזהו. אין הכנות מקדימות, קיצוצים וכדומה, כך שתוכלו לחזור במהירות למלאכת מיגור החמץ. 
בנוסף, המתכון מאוד מודולרי. למעט הכוסברה, משתמשים בכל המרכיבים בשלמותם, כך שלא ישארו לכם כל מיני טורטיות מיותמות, קופסאות שימורים חצי אכולים ושאר מרכיבים שחבל לזרוק ושחייבים לסיים לפני פסח. 
הערה אחרונה לגבי מחירים - שימו לב למחיר הטורטיות. יש טורטיות שעולות 10 ש"ח, יש כאלה שעולות 20 ומשהו. אתם רוצים את הזולות יותר. למקרה שתהיתם, לרוב יש מדף או שניים של טורטיות באיזור של הלחם בסופר. לגבי השימורים (תירס ושעועית), לעתים קרובות יש מבצעים על שימורים (3 ב-10 וכאלה), אז שווה לחכות ולקנות כמה במבצע. 
המתכון הזה לא לא מהזולים בבלוג אבל הוא קל ופשוט, בריא למדי, ומלא טעמים מעניינים ששוברים את שגרת הטעמים שאנחנו רגילים אליה.

בוריטוס פשוטים ומהירים
מאת: בישול בזול
עלות: כ-26 ש"ח
כמות: 8 בוריטוס


מרכיבים
8 טורטיות (1 חבילה)
1 בצל סגול קטנטן (או 1/4 בצל סגול גדול)
כוסברה טרייה לפי טעמכם האישי (אני שמה בערך 10 גבעולים)
1/4 כפית מלח
1/4-1/2 כפית צ'ילי גרוס (רק אם אתם *לא* משתמשים בשעועית בצ'ילי)
2 עגבניות בינוניות
1 פחית שימורים שעועית אדומה בצ'ילי, אם אין, אפשר להשתמש בפחית שעועית ברוטב עגבניות
1 פחית קטנה של תירס (או 2/3 פחית גדולה), מסוננת
1/2 גביע שמנת חמוצה (או גביע "חצי מנה" שמנת חמוצה)
50 גרם גבינה צהובה מגוררת

הוראות הכנה
טוחנים במעבד מזון את הבצל, הכוסברה, הצ'ילי (אם משתמשים) והמלח, עד שהכל קצוץ דק ואחיד. מוסיפים את העגבניות ומעבדים בכמה פולסים עד שהעגבניות מרוסקות בצורה אחידה. אל תטחנו אותן עד לרמת המחית - אנחנו מכינים סלסה, לא גספצ'ו.
מוסיפים למעבד חצי מהשעועית ומעבדים עוד כמה פולסים, עד שהשעועית מעוכה מעט. 
מעבירית את התערובת לקערה ומערבבים פנימה את יתר השעועית (כולל רוטב), התירס, והשמנת החמוצה.
משמנים קלות תבנית מלבנית גדולה ומגלגלים את הטורטיות: מניחים כמה כפות גדושות של מלית במרכז כל טורטיה, מגלגלים ומניחים בתבנית. אני לא עושה גלגולים יפים עם קצוות מקופלים למטה וכאלה. אין לי כוח, והטורטיות ממלאות את התבנית יותר טוב כשמגלגלים ישר. אם נשאר לכם מלית אחרי גלגול הטורטיות, סדרו אותה בתבנית ליד קצוות הטורטיות המגולגלות.
אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 180 מעלות, במשך 10 דקות. מוציאים את הטורטיות. מפזרים מעל את הגבינה המגוררת. במשך עוד 10 דקות עד שהמלית של הטוריטיות והגבינה מעל נמסות ומבעבעות.

מתקדמים עם עניין איכות הצילום... פה חטאתי בחטא הצילום בלילה עם פלורוסנטים, אבל למדתי
איך עושים custom white balance אז זה נראה הרבה יותר טוב ממה שזה היה יכול להיראות...
אה, ואני מתנצלת על הבדיחה הדלוחה שבכותרת. כנראה אדי חומרי הניקוי שבאוויר מטשטשים
לי את המוח.


11 תגובות:

  1. פרגיות וסטייקים בבוקר שלאחר ליל כלולות הם זוועה נסלחת. הרי רקדתם כל הערב בחתונה, לא אכלתם כלום, ואחר כך גם ספרתם שטרות כסף כל הלילה ובין לבין עשיתם שמייייייח והוצאתם המון אנרגיה.

    [נפלת על יום טוב שלי. אני רחומה. אולה!]

    נראה מגניב.
    האם אפשר להחליף את הטורטיה בלאפה?
    הבצק של הלאפה יותר מתחשק לי מהבצק של הטורטיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. :)
      לגבי ההחלפה, יש מצב שזה ילך אבל זה עשוי להיות קצת מושי. הייתי אוכלת את זה תוך זמן קצר כדי להימנע מלאפה סמרטוטית (אני אומרת את זה על בסיס שווארמה בלאפה שאכלתי לאחרונה, כשעתיים לאחר קנייתו. הלאפה לא בדיוק היתה במיטבה). גם לא יהיה לזה את טעם הטורטייה האופייני, אבל זו כנראה המטרה שלך :)

      מחק
  2. נראה אחלה מתכון וממש עשה לי חשק
    אשמח לעצתך למה כדאי להחליף את הכוסברה עבור אנשים שלא מוכנים לסבול כוסברה שמתקרבת אליהם למרחק הקצר ממטר 1 (אני)

    השבמחק
    תשובות
    1. את יכולה להחליף בפטרוזיליה, או פשוט להשמיט. אם את מאלה שחושבים שלכוסברה יש טעם של סבון במקרה הטוב, אין טעם לנסות להחליף במשהו דומה... :)

      מחק
    2. גם אני חשבתי על פטרוזילה, אנסה ואדווח :)
      בעיקרון את צודקת, אני בהחלט מאלו שחושבים שגם טעם של סבון זה מחמאה לטעם של כוסברה.

      מחק
    3. האמת שניסיתי פעם פטרוזיליה עכשיו שאני חושבת על זה. יצא לא רע. לא הכי אוטנטי, אבל סבבה מבחינת הטעם.

      מחק
  3. אבלאבל, אוכל של בוקר זה הכי טעים! קערת ברנפלקס+פירות יבשים ואני מאושרת. או סתם דייסת קוואר.

    תגידי, ללא כל קשר, (אני מעריכה את היצירתיות שלך), יש לי חברה קבוק-והולית והיא חוגגת יום הולדת. אני רוצה להכין לה עוגה בזיקה לקבוקים (תוכן ו/או קישוטים). רעיון?

    השבמחק
  4. אליטרציה :-) את כזאת חנונית! ואני מרשה לעצמי לומר את זה רק כי את כבר יודעת שאני לגמרי כזו בעצמי.
    אגב, אני הכי חולקת עלייך לגבי עניין האוכל של בוקר ומסכימה עם התגובה מעלי (מלבד עניין הפירות היבשים) - אוכל של בוקר של הכי טעים. אני יכולה לאכול קורנפלקס בכל שלב של היום, כנ"ל לגבי דייסה, גרנולה, קרואסונים (ביזול! קרואסונים! לא קורסונים! פויה!) ושאר מאפים.
    ואם כבר התגובה מעלי - אני לא רוצה להידחף, אבל כבר כמה זמן שאני משתשעשעת לי עם הרעיון לעוגת קבוקים. טרם הגעתי לשלב המעשי, אבל התכנון שלי הוא עוגת שוקולד כלשהי (כנראה עם חמאת בוטנים. גם כי אני מכורה וגם כי זה מסתדר עם הקבוקים) בציפוי גנאש או סתם קרם שוקולד, עם המון קבוקים מסודרים יפה יפה מעליה. עם אופציה לעוגת שתי שכבות, עם קרם בין השכבות ועליו קבוקים קצוצים. או כתושים. או מה שעושים לקבוקים כדי לפרק אותם לחתיכות קטנות.
    קיצור, זה סתם רעיון.. אולי ימצא חן בעינייך. אולי לא. אני זורמת.

    וביזול, סליחה שהשתלטתי לרגע. רציתי רק לומר שאת נהדרת כרגיל. חיפשתי לומר משהו עם אליטרציה (אליטרטיבי? אליטרציוני?), אבל לא מצאתי. שלום.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי, ריגשת אותי (והחמרת לי את המנצ'יס הלילי לברנפלקס, אגב)! אני חייבת לציין שזאת ממש הפתעה לשמוע שעוד משהו בעולם זומם על עוגות קבוקים D;
      תודה על הרעיונות וההשראה, אעדכן בהמשך!

      מחק
    2. אנונימית + מור - כן, אני יודעת שאני לא נורמלית בקטע הזה. זה בסדר. קחו את זה כעוד סטייה מוזרה שלי ואכלו את הבוריטוס בארוחת צהרים. חוץ ממור. בטוח יש שם משהו שאת לא תגעי בו עם מקל של 10 מטר. גבינה? כוסברה? שעועית?

      אנונימית - האמת שאין לי הרבה רעיונות מעבר למה שמור הציעה. אולי אפשר גם להכין עוגת מוס כזאת ולצפות בקבוקים גרוסים? יכול להיות שהאווריריות והקראנצ'יות ילכו ביחד...

      מור- קודם כל תודה, אני קצת חסרת השראה בנושא הקבוקים (אבא שלי קורא להם בוטנים במלט אז אולי אני קצת מקובעת בגלל זה), אז אני שמחה מאוד שהראית יוזמה ותפסת פיקוד.
      ובשבילי חנונית זו מחמאה :)

      וואו, הבלוג שלי הוא כמו אתר הכירויות לאנשים עם פטישי אוכל מוזרים :))

      מחק
  5. טורטיות קנויות עולות יחסית יקר, לאחר שקניתי חבילה של 6 טורטיות ב20 (!) שקלים החלטתי לנסות להכין לבד. הלכתי על מתכון מקמח רגיל ולא מקמח תירס כי לא היה לי בבית.. זה יצא פשוט אחלה טיפה דומה לפיתה ערבית אבל יותר טעים ומאז אני מכינה את זה המון במגוון מילויים: בשרי, אבוקדו+ביצה קשה+ עגבניות מרוסקות ושום (מעולה) ועוד זה גם ממש נחמד לאירוח להכין טורטיות ולהגיש בצלחות קטנות מגוון מילויים. בקיצור מומלץ
    קישור למתכון: http://www.mathamim.co.il/books/BooksSubview.asp?key=158
    ובהזדמנות זו אני רוצה להודות לך על הבלוג שהוא ממש מופלא בעיני, חשבתי עד עכשיו שרק אני עושה חישובי חישובים אבל אני רואה שיש עוד כמה בסירה אז זה כיף..
    תודה!

    השבמחק