יום שישי, 6 ביולי 2012

מבוא לבישול בזול #6 - מה לאכול

בפוסט הקודם בסדרת המבוא לבישול בזול דיברנו על השוואת מחירים. אם אתם משווים מחירים אתם יכולים לחסוך כסף בקניות, גם אם אתם לא משנים בכלל את התפריט הביתי. היום נדבר יותר בפירוט על מה מרכיב תפריט זול, כי שם, בצמצום המוצרים היקרים ותגבור הזולים, מסתתר החיסכון האמיתי. 


הוזלת הארוחות שלכם זה לא עניין מסובך. פשוט צריכים לתת משקל שונה למרכיבים השונים בארוחה.  
למה אני מתכוונת? 
בואו נסתכל על ארוחה "קלאסית" שהמוקד שלה הוא סטייק/רבע עוף/שניצל במרכז הצלחת. הארוחה זאת היא ארוחה יקרה יחסית. למה? הדבר שאוכלים הכי הרבה ממנו הוא גם הדבר שעולה הכי הרבה - עוף או בשר. 
קערה של ספגטי בולונז לעומת זאת, תהיה יותר זולה, כי יש בה הרבה פחות בשר, ומה שאוכלים ממנו הכי הרבה זה הפסטה, שהיא זולה יחסית.
גם מוקפץ עם אורז יצא זול יותר. רוב הנפח שם הוא הירקות והאורז, ויש שם די מעט עוף או בשר.
אפשר להסתכל גם על דוגמא חלבית - ארוחה שהמוקד שלה הוא קיש גבינות, תהיה יותר יקרה מאשר ארוחת סלט שמכילה המון ירקות וקרוטונים, ויחסית מעט גבינה.


קרדיט לתמונות: פה ופה

אם תכינו ארוחות שמבוססות בעיקר על מרכיבים זולים, תקבלו אוכל זול יותר. 
זהו חבר'ה. זאת כל התורה כולה.


עכשיו נשארה רק השאלה - איזה אוכל הוא אוכל זול?
אצלי האוכל מתחלק לשלוש קטגוריות:
1. האוכל הכי זול, שכדאי להתמקד בו, שעדיף שירכיב את רוב הנפח בארוחה
2. אוכל במחיר סביר, שכדאי לשלב בארוחות אבל בכמויות קצת יותר קטנות
3. אוכל יקר שכדאי להמעיט בו - לא לשלב אותו בכל ארוחה, ולהשתמש בו בכמויות קטנות.


האוכל הזול שכדאי להמתקד בו הוא:
דגנים - פסטה, פתיתים, אורז, לחם, קמח, בורגול, חיטה, גריסים... הרשימה ארוכה. ארוחות שהמוקד שלהן הוא אחד מהנ"ל תהיינה זולות יותר: פסטה עם רוטב, סנדוויצ'ים וטוסטים, סלטי דגנים, מאפינס, ממליגה... אפשר להכין המוני ארוחות שמבוססות על דגנים. ארוחות כאלה יכולות להיות גם בריאות מאוד אם אתם משתמשים בפסטה או לחם מקמח מלא, או בדגנים מלאים כמו בורגול וגריסים. מחירם של רוב הדגנים נמוך. אפשר לקנות חבילת אורז או דגנים שתספיק לכמה ארוחות ב-7-8 ש"ח. חבילות פסטה זולות אפשר גם לקנות ב-3-4 ש"ח. מחיר הלחם מפוקח ואפשר לקנות כיכר בכ-5 ש"ח.


קטניות - עדשים, חומוס, שעועית ודומיהם. לפעמים הם דורשים השרייה ובישול מוקדמים אבל הם שווים את המאמץ. הם טעימים, בריאים מאוד, והם מקור טוב לחלבון זול משמעותית מעוף ובשר. איך משלבים אותם בארוחה? במרקים, תבשילי קטניות וירקות, בסלטים, שלא לדבר על המג'דרה האהובה. מחיר הקטניות הוא גם נמוך, פחות מ-10 ש"ח לשקית של חצי קילו. הקטניות לרוב מכפילות או משלשות את גודלן בבישול, כך ששקית אחת תספיק לכם לכמה ארוחות.


ירקות זולים - יש המון ירקות שנמכרים במחיר זול עד זול מאוד - גזר, בצל, מלפפונים, עגבניות, כרוב, חציל, תפוח אדמה, קישוא, חסה... רוב הירקות עולים פחות מ-10 ש"ח לקילו, חלקם עולים 3 לקילו ואף פחות. ירקות יכולים לתפקד היטב כמרכיב המרכזי בארוחה. אפשר להכין איתם מרקים, רטבים, מוקפץ, סלטים מושקעים, ירקות מוקרמים... כמובן ארוחות המכילות המון ירקות תהיינה גם בריאות מאוד.


האוכל שמחירו סביר ושכדאי לשלב בתפריט:
ביצים ומוצרי חלב בפיקוח - יש כמה מוצרים בישראל שמחירם מפוקח על ידי הממשלה. הממשלה קובעת עבורם מחיר מקסימלי, ואסור למכור את המוצרים האלה ביותר כסף. מוצרי החלב שבפיקוח הם:

  • חלב 1% ו-3% בשקית (הכי זול!) ובקרטון. כל חלב אחר - בכד, מועשר, בטעם של פעם וכו' וכו' לא בפיקוח ויעלה יותר.
  • אשל, גיל, ושמנת חמוצה
  • חמאה (לא מלוחה, 100 גרם)
  • גבינת עמק וגבינת גלבוע (שנמכרים במשקל! במעדנייה! המחיר לא מפוקח אם קונים אותו באריזה יפה עם ניירות. המכיר כמעט כפול כשהוא ארוז)
  • ביצים רגילות (לא אורגניות, לא עם אומגה 3. ודאו שאתם לא קונים ביצים שלא התכוונתם, כי האריזות דומות)
מוצרי חלב שבפיקוח הם זולים משמעותית ממוצרי חלב שאינם בפיקוח. לכן, אם תשתדלו שרוב מוצרי החלב שתצרכו יהיו בפיקוח תחסכו המון כסף. (גם מחירי המלח והלחם מפוקחים. אני יותר מממליצה לכם ללכת לאתר של משרד התמ"ת ולקרוא בעיון את רשימת המוצרים בפיקוח ואת המחירים המקסימליים עבור כל אחד).


פירות וירקות עונתיים - בקבוצת האוכל שכדאי להתמקד בו הזכרתי ירקות זולים. אבל יש אצלנו גם ירקות ופירות עונתיים. אפרסקים, משמשים, ענבים, דובדבנים, תותים, רימונים, סלרי, שעועית ירוקה, במיה... אפשר להתפנק איתם בכיף כשמחירם שפוי, אבל כדאי להתאפק כשהם לא בעונה, כי הם יקרים נורא והרבה פחות טעימים. איך יודעים שמשהו בעונה? פשוט פוקחים עין על המחירים. אני משתדלת לא לקנות פירות וירקות שעולים יותר מ-10 ש"ח לקילו.


נתחי עוף ובשר זולים - בעיקרון עוף ובשר הם מוצר יקר, אבל יש גם נתחים משתלמים יותר. חזה עוף לרוב עולה סביבות ה-20 ש"ח לקילו, ובניגוד לחלקי עוף אחרים, הוא מכיל כמעט נטו בשר, אז אתם לא מבזבזים כסף על עצמות שנזרקות בסוף. גם עוף טחון, שמחירו בדרך כלל דומה למחיר החזה, ובשר טחון, שעולה 30-40 ש"ח לקילו, נאכלים בשלמות. היתרון של של חזה עוף ועוף/בשר טחון הוא שאפשר "למתוח" אותם, ולשלב אותם בתבשילים. לא חייבים להגיש אותם שלמים, כמו כרעיים לדוגמא. חזה עוף אחד יכול להספיק לסיר שלם של תבשיל, שמקבל את רוב נפחו מירקות/דגנים/קטניות כמו שהזכרתי לעיל. קציצות אפשר לנפח עם ירקות מגוררים ופירורי לחם ולהוסיף לתבשיל מבוסס ירקות/דגנים/קטניות. 


אוכל יקר שכדאי למעט בו:
נתחי עוף ובשר יקרים - עוף ובשר זה דבר יקר. קשה למצוא אותם בפחות מ-20 ש"ח לקילו, לרוב הם עולים הרבה יותר, ובהרבה מקרים חצי ממה שאתם קונים זה עור ועצמות שלא נאכל. לא משוכנעים? תעברו על הקבלה שלכם מהפעם האחרונה שעשיתם קניות. איזה אחוז מהחשבון הלך על קניות בקצבייה? אם תצמצמו את הצריכה בתחום הזה אתם יכולים לחסוך המון כסף. לא צריך להוציא בשר ועוף מהתפריט לגמרי, אבל כדאי להשתדל לקנות את הנתחים הזולים יותר (שהוזכרו לעיל), ולהוריד את תדירות קניית הנתחים היקרים. אתם תראו את השינוי בהוצאות האוכל באופן מיידי.


גבינות שלא בפיקוח- נכון שאוכל חלבי הוא יותר זול? לא אם אתם קונים המון גבינות יקרות. גבינת מוצרלה עולה 70-80 ש"ח לקילו, גבינת פרמזן וגבינת קשקבל עולה בסביבות ה-100 ש"ח לקילו. גם אם אתם קונים מעט זה יוצא די יקר. שלא לדבר על קופסאות החמודות של הבולגרית והפטה שמכילות בסביבות ה-200 גרם גבינה ועולות בסביבות ה-20 ש"ח. אתם קונים גבינה צהובה פרוסה ארוזה, כלומר לא מהמעדנייה? אתם תשלמו כמעט פי-2 מהמחיר המפוקח, כ-17 ש"ח ל-200 גרם.
אין כמו גבינה טעימה ואיכותית, באמת שאין. אבל אם אתם מנסים לחסוך כסף כדאי לראות גבינות יותר כפינוק מאשר כחלק יומיומי ורגיל מהתפריט.


מוצרים מעובדים - שניצלים וטבעולים קפואים, רטבים קנויים, תערובות למרקים ולתבשילים... אתם כבר מכירים את הסיפור. הם חוסכים לכם זמן, אבל הם יותר יקרים ופחות בריאים. ככל שתאכלו אותם פחות תחסכו יותר.


=====


שימו לב למה שהלך פה כרגע. אמרתי לכם שתפריט זול יכלול המון דגנים, קטניות וירקות, כמות סבירה של מוצרי חלב, עוף ובשר דלים בשומן ופירות, ומעט בשר, עוף, גבינות שמנות ומוצרים מעובדים. נשמע כאילו זה לקוח הישר מפיה של דיאטנית לא? אם תלכו לפי הכללים האלה תעשו טוב לא רק לארנק שלכם, אלא גם לגוף שלכם. 
וזה כבר ממש משתלם.


זכרו שהמפתח להתמדה בכל שינוי בחיים הוא לא להיות פנאטים. המונח של "אוכל אסור".הוא לא טוב בדיאטות והוא לא טוב בשמירה על תקציב. אם יש אוכל יקר שאתם אוהבים נסו לחשב מתי כמה ואיך אתם משלבים אותו בלי להעיק על חשבון הבנק יותר מדי. אולי זה אומר להשקיע יותר באוכל לשבת ולהכין אוכל פשוט יותר לאמצע השבוע, אולי זה אומר לשמור את הדברים היקרים לארוחות קטנות ואינטימיות, אולי זה אומר להקטין כמויות...
הסוד לבישול בזול לאורך זמן הוא למצוא את הדרך שבה אתם יכולים לצמצם את המוצרים היקרים ולהגביר את הזולים, בלי להרגיש שאתם סובלים או מפספסים את הנאות החיים.

12 תגובות:

  1. מסכימה עם הדברים. סבתא שלי היתה מבשלת ארוחות חג ל- 40-50 אנשים בתקציב מצומצם ובחיסכון. זה היה האוכל הכי טעים שיצא לי לאכול וזה גם האוכל שאני הכי מתגעגעת אליו. זאת ההוכחה שלא חייבים לבזבז הרבה כסף כדי לאכול טוב וטעים ובד"כ האוכל הכי בסיסי הוא גם האוכל הכי טעים והכי זול. יש משהו בצניעות של פעם שאולי קצת חסר בתרבות השפע של ימינו.

    השבמחק
    תשובות
    1. לגמרי. הסבתות שלנו ידעו מה זה אומר לארח בחום, בצורה מכובדת ומושקעת אבל בלי לנסות להוציא לאנשים את העיניים ולשפוך ים של כסף. אולי יום אחד כשאני אהיה סבתא גם אני אהיה כזאת חכמה :)

      מחק
  2. אצלנו עולה קילו קיטניות בסביבות 10 ש,ופחות
    דגנים בסביבות 4-7 ש"ח
    פירות וכל הירקות בסביבות 2-2.5 ש,ח,זה מוכרים הירקנים כל יום מהירקות שקיבלו אתמול.ומה אנו?לא קונים לכמה ימים ושמים במקרר?
    בסופרים אצלנו רוב הירקות העונתיים ב1.5
    בשר בקר אני קונה קפוא במחיר מבצע של 20 ש"ח ואז אני קונה כמה קילו.
    עוף ב10 ש"ח קונה שלם ומפרקתץ לבד.
    לפעמים יש כרעיים וכבד ב14.00 ש"ח
    אפשר להסתדר יפה מאוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. איפה אתה גר???זה מחירים שזולים אש..

      מחק
  3. האישה והעששית11 ביולי 2012 בשעה 20:02

    אוכל טבעוני פשוט הוא בריא וחסכוני!
    נשמח לקבל עוד מתכונים טבעוניים (עם מרכיבים שיש בכל בית) ונחמדים.... תודה לך על הבלוג!

    השבמחק
    תשובות
    1. צודקת בהחלט. ממליצה לך על הבלוג "טבעוניות נהנות יותר " של אורי שביט

      מחק
  4. לגבי עוף, גיליתי שיטה חמודה ונחמדת.
    גיליתי את הכנפיים! אני מבשלת אותם בשלמותם (עם העור והשומן, אהמ...) כ-15 דקות במים (על הדרך מתקבל לי מעין ציר עוף,שאותו אפשר להקפיא ולהשתמש בעתיד).
    מכניסה לכלי עם מים קרים עוד איזה 15 דקות ואז מפרקת אותם בידים מהעצמות והעור בקלי-קלות.
    מזה 3 שבועות בעניין הנתחי-כנפי-עוף, וכבר הספקתי להכין מהם: שווארמה, מוקפצים עסיסיים, גולאש, ואפילו הכנסתי למרק עגבניות-אורז במוצאי-צום.
    יוצא במחיר כמו חזה, והרבה יותר עסיסי! החישוב שלי: 3.5 כנפיים למנה. וחזה אחד (2 האונות) לשתי מנות.
    שבוע שעבר קניתי מגש של כנפיים. בישלתי את כולם בישול מקדים, הכנתי מוקפצים (על בסיס אורז מלא והרבה ירקות) ומוכנות לי במקפיא עוד כנפיים מפורקות בכמות שתספיק ל-4 מנות. הידד!
    אז לכל מי שרוצה קצת לגוון את המנות הזולות- בהצלחה!
    וכמובן, תודה לך בישול בזול על הבלוג המקסים הזה. נכנסת אליו כמעט כמו לתיבת המיילים ;)

    השבמחק
  5. שלום ! איך ניתן להדפיס מהאתר המדהים את המתכונים אשמח לקבל את תשובתך shila

    השבמחק
  6. קודם כל, אחלה פוסט, סחטיין.

    אני לא חושב שכדאי לאכול רק בהתבסס על המחיר, אלא להתחשב בעיקר בבריאות. זאת משום שנזקים בריאותיים יעלו בכסף, באיכות ובתוחלת החיים בהמשך. כל הנתונים שאביא להלן מתבססים על המלצות של המחלקה לרפואה של אוניברסיטת הרווארד (המובילה בעולם).

    עוף והודו - יקר אמנם אך מחקרים מראים כי מדובר באחד החלבונים הבריאים ביותר וכדאי לצרוך אותם "במתינות" (מספר פעמים בשבוע).

    דגים - גם יקר. ההמלצה של אוניברסיטת הרווארד היא לצרוך עד 340 גרם בשבוע של דגים הנמוכים בכספית כמו טונה בשימורים (זול) וסלמון (יקר מאוד).

    אגוזים - כמה חבל שהם יקרים אך מדובר בחלבון שהוכתר לבריא ביותר במחקרים ארוכי-טווח. אגוזי מלך, פיסטוק, אגוזי ברזיל ושקדים - כולם בריאים מאוד למרות שעלותם מגיעה ל-50-60 ש"ח לקילו.

    קפה - נדרשים מחקרים נוספים, אך יש בסיס טוב להמליץ על 3-5 כוסות קפה ביום כדי להוריד למינימום את סיכויי התמותה. הממצא עקבי בכמעט כל המחקרים שנעשו בתחום. כדאי לא להגזים עם החלב כדי לא לעבור כמות של 1-2 מנות חלב ביום שעשויה לגרום לסרטן שלפוחית השתן ולסרטן הערמונית.

    טחינה גולמית - חלבון בריא וזול מאוד. ניתן למצוא טחינות מאוד איכותיות ב-20 ש"ח לקילו (ממליץ לנסות את "אלג'מאל").

    השבמחק
  7. דלגו על חלבים, בעיקר דלי השומן.
    כך תחסכו גם בטישו.
    מניסיון. כבר שלוש שנים בלי. פתר סינוסיטיס כבד שלי ונזלת אלרגית וגם נזילה קבועה אצל הקטנציק.

    ממליצה גם להוסיף לרשימת הזולים עצמות מח בקר. גם הכנת מרק עוף.
    עצמות בקר לפעמים אפילו תקבלו חינם.

    בכלל, ביצים בקר עוף השומן שבהם בריא.
    הייתי מוציאה בקלות מהרשימה את הפחממות וכמובן מוצריה החלב.
    תחסכו כך בבריאות וגם בכסף.
    לפעמים זול זה יקר ויקר זה זול.

    השבמחק
  8. אפשר אגב להכין בבית חלק מהגבינות שלא בפיקוח. יש מתכונים באינטרנט

    השבמחק