יום רביעי, 16 במרץ 2011

איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את הקטניה


אישי שאל אותי הרגע על מה אני הולכת לכתוב. 
"נראה לי שעל סלט השעועית שהכנתי", עניתי לו.
"אווו..." הייתה התשובה הצינית (בליווי גלגול עיניים קל).

כן אני יודעת. קטניות זה לא נושא מלהיב כל כך. אבל הוא חשוב לאנשים שמנסים לחסוך כסף על אוכל. קטניות הם מאכל בריא ומשביע, שמספק ויטמינים, מינרלים, וחלבונים זולים יותר מאלה הבאים מן החי. הם מהמאכלים האלה שדיאטנים אוהבים להמליץ עליהם (אני לא יודעת אם זה נחשב אצלכם כיתרון או כחיסרון) ואפשר להיות יצירתיים איתם ולקחת אותם לכל מיני כיוונים קולינריים.
איכשהו, לא יוצא לי (ונראה לי שלרוב האנשים שלא מאלה שמכינים מילקשייקים עם אצות), לאכול מספיק קטניות. לוקח הרבה זמן לבשל אותם, וצריך להשרות אותם לפני, ועד שהם מוכנים כבר מאבדים את ההשראה. אז אני בחיפוש מתמיד אחר מתכוני קטניות מעניינים שידרבנו אותי (ואתכם) לבשל אותם יותר. אולי מאגר מגוון של מתכונים למאכלי קטניות טעימים וזולים ידרבנו אותי להשתמש יותר בשקיות האלה באחורי המזווה, ולא רק לעמוד נכלמת וחסרת אונים מול תוכחתם השקטה.

בהתאם לזאת, הנה לכם מתכון לסלט שעועית אדומה מפוצצת בטעמים, גרסא צמחונית למאכל גאורגי בשם לוביו, או מז'אווה לוביו לפי וויקיפדיה. השעועית ואגוזי המלך נותנים טעם אדמתי מורכב, הפטרוזיליה והכוסברה - טעם ירוק מרענן, הבצל נותן מעט פיקנטיות ומעל הכל חומץ יין אדום שקושר הכל ביחד (הזהרתי אתכם שתיאלצו לסבול את נסיונותי הנואשים עד שאלמד כתיבת אוכל טובה מהי). הסלט יכול להוות תוספת, או ארוחה בפני עצמה, במיוחד אם מגישים אותה על מצע חסה ועלי בייבי, עם תוספת של מעט פטה או בולגרית מלמעלה.

לוביו, סלט שעועית אדומה
מבוסס על: מתכון מתוך Moosewood Restaurant Daily Special
עלות: כ-9 ש"ח
כמות: יספיק לכ-6 סועדים כתוספת, ולכ-3 כעיקרית

מרכיבים:
1 כוס שעועית אדומה יבשה, מושרית ללילה
חופן גבעולי פטרוזיליה קצוצה (צריך להתקבל בערך רבע כוס קצוץ)
חופן גבעולי כוסברה קצוצה (כנ"ל)
3 שיני שום כתושים או קצוצים דק
1/2 בצל אדום קצוץ דק
3/4 כוס אגוזי מלך (בערך 75 גרם)
2 כפות שמן זית
3 כפות חומץ יין אדום
1/2 כפית מלח
1 כפית כוסברה יבשה טחונה
כמה סיבובים נדיבים ממגרסת הפלפל

הוראות הכנה:
מסננים את השעועית ממי ההשרייה ומבשלים במים בגובה של כמה ס"מ מעל השעועית, עד שהשעועית רכה, שעה עד שעה וחצי. מוסיפים עוד מים תוך כדי הבישול אם גובה המים יורד מתחת לגובה השעועית. כשהשעועית מוכנה מסננים אותה ממי הבישול.
לקראת סוף הבישול של השעועית מכינים את יתר המרכיבים. 
קולים את אגוזי המלך על מחבת יבשה או בתבנית בתנור במשך כמה דקות. שימו עליהם עין. הם עוברים ממצב לא מוכן למצב פחמי מהר מאוד.
קוצצים את העשבים, הבצל והשום (אמרתי לכם איך ברשימת המרכיבים), וכשהם מתקררים קוצצים גס את אגוזי המלך הקלויים.
מערבבים בקערה את השעועית המסוננת, עם יתר המרכיבים ומשהים חצי שעה לפחות כדי לתת לטעמים להתמזג.



3 תגובות:

  1. קטניות זה ה-דבר, במיוחד בשביל צמחונים!

    השבמחק
  2. שלום רב,
    אשמח לדעת כמה שעועית מבושלת בערך יוצא לך מכוס אחת של שעועית יבשה? (בישלתי כבר כמות גדולה והקפאתי, כך שאני לא בטוחה מה היה יוצא מכוס אחת בלבד).
    תודה רבה !

    השבמחק
    תשובות
    1. גוגל אומר שיוצא בערך 3 כוסות שעועית מבושלת.

      מחק