יום שני, 17 באוקטובר 2011

מרק שוקולד ונהגי משאיות שיכורים

האם קורנפלור נראה לכם כמין אבקת קסם מרושעת? מתת האלים שלפעמים לא מתעבה כמובטח, לפעמים עושה גושים, ושמצריך הרבה תפילות ועצבים בכדי שיעבוד?
אל תראו אותו ככה. הוא דווקא ממש מגניב, מכל מיני סיבות, וכשעובדים איתו נכון, הוא פועל כמובטח.
אז הצטרפו אלי חברים ל:
נפלאות הקורנפלור!
מסע קולינרי מרתק להבנת העמילן האהוב על כולנו
חלק א' (חלק ב' מועבר לפוסט הבא. כמדומני שאינכם מעוניינים ב-2 עמודים רצופים על קורנפלור בפוסט אחד)

איך בכלל פועל קורנפלור? למה כמות קטנה של אבקה תמימה למראה יכולה לעבות סיר שלם של נוזלים?
ובכן, קורנפלור, או עמילן תירס, הוא סוג של... עמילן (אל תפלו מהכיסא בבקשה). עמילנים נוטים להיות טיפוסים קרירים ומופנמים, אבל כשמחממים אותם קצת בתוך נוזל הם פתאום מתפרקים ונותנים מעין חיבוק דוב לכל מולקולות המים שסביבם, מה שגורם לנוזל שבתוכו הם נמצאים להתעבות. אני מדמיינת אותם כאלמונים שתקנים שנכנסים לבר לא מוכר, שככל שהאלכוהול זורם הם נפתחים יותר, ועד סוף הלילה הם מוצאים את עצמם מחובקים עם שלושה נהגי משאיות ושרים איי דיד איט מיי וויי בקריוקי.
אז עכשיו, דמיינו בר ענקי מלא בנהגי משאיות. נסו לעבור מהכניסה עד לברמן בצד השני של החדר כדי להזמין משקה. עכשיו נסו לעשות זאת כשהרבה מהנהגים פתאום נלפתים בקבוצות על ידי כמה אלמונים עליזים ומבושמים. נכון שיותר קשה לעבור לצד השני כי כל פעם צריך להזיז או לעקוף גוש שיכורים ענק ומחובק שמזמר שירים של סינטרה? 
אז ככה זה גם עם קורנפלור בנוזל חם. הגיוני לא?
(נראה לכם שיש פרס על ההסבר האינטואיטיבי הכי יצירתי בתחום המדעים?)


ובכן, אם נחזור לרגע מהבר, אנחנו מנצלים את יכולת העיבוי הזו בעמילן התירס (ובקמח, ובקמח תפו"א וכו') כדי לעבות מרקים, רטבים, פודינג וכדומה. כאמור, עמילנים מתפרקים ומעבים נוזלים רק לאחר חימום, ותערובת עם קורנפלור תצטרך להגיע לחום של 95 מעלות (צלזיוס) מעלות לפני שתהליך העיבוי יתחיל. לכן מתכונים עם קורנפלור ידרשו מכם להביא את הנוזל לרתיחה (100 מעלות צלזיוס), כדי לוודא שתגיעו לטמפרטורה בה מתרחש העיבוי.


חשבתם שזה מגניב? זה רק קצה הקרחון. 
בשבוע הבא נלמד על נוזלים לא ניוטוניים ואנשים שהולכים על מים.
כל זאת ועוד בפרק הבא של... נפלאות הקורנפלור!
(ולמקרה שתהיתם, כן. לסדרה "נפלאות הקורנפלור" (כל הזכויות שמורות) יש נעימת נושא. אני מדמיינת שהוא נשמע ככה http://www.youtube.com/watch?v=BX7E45uOBu4. ובהזדמנות זו אמליץ לכם בחום לסור ליו טיוב ולצפות במקור - Dr. Horrible. אתם יכולים להודות לי אחר כך.)

לסיכום החומר הנלמד, מתכון פשוט, טעים ומרשים למרק שוקולד. לפני כמה שבועות חיפשתי מתכון למרק שוקולד וכולם היו נראים לי מסובכים מדי. כולה סוג של שוקולטה/שוקו חם. למה להסתבך? אז הכנתי שוקו חם, עיביתי אותו טיפה עם קורנפלור, העשרתי אותו קצת עם שוקולד, ונתתי לכל אחד להוסיף "שקדי מרק" משוקולד לבן קצוץ בשביל השוויץ. כמו שקורה הרבה בעולם האוכל, השם והפרזנטציה עושים את המנה. כשמגישים אותה בכוסיות שוט או אספרסו עם פיזור נונשלנטי של קוביות שוקולד לבן, שוקו חם מועשר הופך למרק שוקולד.
המתכון הזה מעולה לאירוח. הוא מנפק קינוח מקורי וכיף להרבה אנשים בכל כך מעט מאמץ שזה מגוחך. רק תיזהרו, אתם עלולים למצוא את אורחיכם במטבח בסוף המסיבה זוללים את השאריות ישירות מהסיר (מניסיון).


כמה רעיונות לשכלולים (הראשון נוסה בהצלחה, את היתר טרם ניסיתי בעצמי אבל אתם מוזמנים לנסות):
- קמצוץ פלפל שחור וקינמון טחונים מעל כל מנה למרק שוקולד מקסיקני מתובל
- כפית תמצית מנטה למרק שוקולד מנטה
- גרידת תפוז ומעט מיץ תפוזים למרק שוקולד תפוז
- תוספת של קפה נמס או שוט של הקפה האהוב עליכם למרק מוקה


מועדים לשמחה!


מרק שוקולד עם "שקדי מרק" של שוקולד לבן
מאת: בישול בזול
עלות: כ-17 ש"ח
כמות: 10-16 מנות, תלוי בגודל כוסיות ההגשה שלכם


מרכיבים:
2 כפות סוכר
3 כפות קקאו
1 כף קורנפלור
1 ליטר חלב 3% (תעשו לי טובה גם שונאי השקיות שבכם ותשתמשו בשקית. זה יותר זול ואתם לא צריכים לשמור את השקית במקרר כי אתם משתמשים בכולה, אז מה אכפת לכם?)
1 כפית תמצית וניל
1 וחצי חבילות (150 גרם) שוקולד מריר
1 חבילה (100 גרם) שוקולד לבן, קצוץ (אפשר לוותר אם אתם לא רוצים להכין את ה"שקדי מרק")


הוראות הכנה:
מערבבים בסיר את הקקאו הסוכר והקורנפלור.
מוסיפים בהדרגה מעט מהחלב ומערבבים אחרי כל תוספת, כדי לקבל תערובת אחידה, ללא גושים. מערבבים פנימה את יתר החלב.
מחממים את התערובת על חום בינוני תוך כדי ערבוב, מביאים לרתיחה, מרתיחים דקה (עדיין תוך כדי ערבוב) ומורידים מהאש.
מוסיפים את תמצית הווניל. שוברים את השוקולד המריר לקוביות ומוסיפים לסיר, ומערבבים בעדינות עד שהשוקולד נמס ונבלע בתערובת.


מגישים את המרק חם, לא רותח, בכוסיות קטנות (כוסות שוט, ספלוני אספרסו וכדומה), ונותנים לכל אחד להוסיף "שקדי מרק" כאוות נפשו (הסיבה שלא מפזרים אותם מעל לפני ההגשה היא שהם טובעים במרק, ואז האורחים שלכם לא יראו שהם שם. במקום, נותנים להם את החוויה של להוסיף את ה"שקדי מרק" בעצמם). אפשר לשמור את השוקולד הלבן הקצוץ בפריזר כדי שימס לאט יותר כשמוסיפים אותו למרק.


ניתן להכין את המרק יום מראש ולשמור במקרר. מחממים אותו בעדינות על אש קטנה, תוך כדי ערבוב, לפני ההגשה.




ובסגנון מקסיקני, עם קמצוץ קינמון ופלפל שחור מעל

13 תגובות:

  1. יאאאממ נראה מעולה!
    אני חושבת שמעריכים מעט מדיי את נפלאות הקורנפלור. למה לייצב בג'לטין מבחיל ורוטט כשאפשר להשתמש בקורנפלור?
    אחלה דימוי עם נהגי המשאית..
    והתמונות נפלאות :)

    השבמחק
  2. אני חושבת...בעצם אני בטוחה שזה הפסט הכי משעשע שקראתי בחיי :)
    לייק על התיאורים המגניבים, אם המורים שלי היו מעבירים ככה את החומר הנלמד בטוח כבר היה לי איזה תואר שני או משהו..
    אחלה מרק שוקולד (אהבתי את שקדי המרק!) ואחלה פוסט!
    שמרית

    השבמחק
  3. מי צריך מרק עוף של הסבתא הפולנייה כשיש מרק שוקולד? נראה לי שעלית פה על משהו...בלי שום צל של ספק, זה אחד המתכונים הכי טובים של כל הזמנים. וכרגיל, לגמרי נשפכתי מצחוק מהפוסט.
    וד"א, אין לי בעייה בפעם הבאה פשוט לקחת את הסיר איתי במקום לאכול ישירות ממנו ולהחזיר לך אותו אחר כך נקי... :-)

    השבמחק
  4. טל- האמת שאני גם חובבת ג'לטין (במידה. ולא בתוך מוסים מדגים. זה מטריד. תודה.), אבל באמת יותר קשה (לי לפחות) לעבוד איתו. וכשהוא לא עובד ווי ויי... הצלחתי לנפק פעם מוס קרמל במרקם של מדוזה. באמת.
    וכל פעם שאת אומרת לי שהתמונות שלי טובות יש לי חיוך של איזה 5 דקות :)

    שמרית - תודה לך :) האמת שהייתה לי מורה שהעבירה לנו שיעור כימיה בצורה דומה. היא הריצה אותנו במסדרון במהירויות שונות כדי לדמות מולקולות במצבי צבירה שונים. עדנה אם את קוראת את זה אני עדיין זוכרת! ואני לגמרי יודעת מה ההבדל בין מצבי הצבירה!

    יעל - אני מודה לך על אדיבותך בתחום ניקוי כלינו לאחר מסיבות :)

    השבמחק
  5. תקשיבי לי ותקשיבי לי טוב.
    הבר הזה שתיארת נשמע לי מדהים. אם הוא היה קיים באמת, הייתי מאתרת אותו ומוצאת דירה לידו, כדי שאוכל לבקר בו כל ערב ולקרוא לו הבר השכונתי שלי. מקום עם נהגי משאיות, קריוקי וככל הנראה מרק שוקולד כאוות נפשי? נשמע קסום.
    לגמרי מגיע לך פרס כלשהו. הנובל היה צריך להיות שלך השנה, אין ספק.
    בקיצור, הצחקת אותי המון (אפילו יותר מתמיד, ואת תמיד מצחיקה מאד), המרק נראה מעולה והעובדה שקטלגת את הפוסט תחת התווית "מדע" - אין לי מילים.
    מחיאות כפיים סוערות.

    השבמחק
  6. תודה! בדיוק רציתי לבקש ממך את המתכון של המרק! :)

    השבמחק
  7. אם בשוקו מקסיקני עסקינן... במקום פלפל שחור נסי פעם טיפה פלפל קאיין טחון. יוצא מפתיע לגמרי, והרבה יותר טעים ממה שזה נשמע.
    וכרגיל, פוסט מעולה :)

    השבמחק
  8. 1. חבל שאי אפשר לעשות לייק לתגובות- הייתי עושה לכולם!!! אחלה פוסט ואחלה תגובות!

    2. אני מעניקה לך בזאת את פרס החינוך הקולינרי הטוב ביותר לשנתנו הנוכחית (מה שהיא לא תהיה!) יישר כוחך! עלי והצליחי!

    3. קצת באיחור- אבל תתחדשי על הלוגו! ממש יפה, חמדמד ומהמם!

    השבמחק
  9. המתכון נשמע מעולה, ועד כה לא איכזבת. השבת אנו נאכל בעז"ה מרק עדשים ומשמשים.
    יש לי בקשה - אשמח אם תוסיפי לכל פוסט של אוכל חם (לא לקרטיפאדג', נגיד...) מדד עמידות בפלטת שבת.
    כי למשל - רציתי להכין את מרק השוקולד לשבת. האם הפלטה תאפשר לנו להנות ממנו? או שמא נקבל שכבה שרופה למטה? ומה לגבי הדלי-רול הניו-יורקי אחרי שעה על הפלטה? מעדן מלכים או גוש בצק מיובש?
    תודה מראש!!

    השבמחק
  10. זאתי - תודה לך! אני כל כך נרגשת! אפילו לא הכנתי נאום... |שולפת 27 דפים כתובים בכתב יד צפוף מהכיס| ובכן אני רוצה להודות להורים שלי שהביאוני עד הלום... לאישי היקר... לגננת שלי בטרום חובה, בחובה, למורה ענת בכיתה א'...

    בתשוש - רעיון טוב! אני אשתדל לזכור.
    לגבי המרק שוקולד, אני לא יודעת אם פלטה זה הרעיון הכי טוב, אבל סביר שאפשר לגרום לזה לעבוד איכשהו. הייתי שמה אותו לא ישירות על הפלטה, אלא על תבנית הפוכה מעליה או משהו. צריך לחמם בעדינות ולערבב תוך כדי. קחי בחשבון שזה ממש מרק- נוזלי לגמרי. אז לא כולם ישימו את זה על הפלטה, או שישימו את זה רק מראש וכו'.
    לגבי הדלי רול, הוא סבבה עם הפלטה (אנחנו מכינים אותו רק לשבת...), רק לא להשאיר אותו ישירות על הפלטה יותר מדי זמן בלי להפוך, שלא ישרף.

    השבמחק
  11. לגבי חימום בפלטה - דברים רגישים שעלולים לפתח תחתית שרופה, אני מציעה להניח את הסיר על סיר עם מים רותחים ("באן מארי" ב"עברית"), החימום הרבה יותר עדין.
    מממ... בא לי מרק שוקולד.
    יום טוב!

    השבמחק
  12. יש איכשהו להפוך אותו לפרווה??

    השבמחק
  13. אף פעם לא ניסיתי, אבל אם אתה ממש רוצה אפשר לנסות עם חלב סויה, חלב שקדים, חלב קוקוס... חלב קוקוס יהיה טעים נראה לי, אבל עם טעם של קוקוס מן הסתם. אם אתה אוהב, זה יכול להיות מעניין.
    אה וכל תחליף יהיה יותר יקר כמובן כי חלב הוא מוצר בפיקוח.
    בהצלחה, ותעדכן אם אתה מנסה איך יצא.

    השבמחק