יום שלישי, 3 במאי 2011

מינגול בזול


והנה, שוב אנו מוצאים את עצמנו הולכים וקרבים לעונת המנגלים. קרניבורים יעלוזו, אוכלי בשר יגילו, וצמחונים יסגרו את החלונות, יגיפו את התריסים ויחכו לשבועות.
מפסח, דרך יום העצמאות ול"ג בעומר (בה הלך המחשבה הוא: מדורה!=>הי, אני רעב=>בלתי אפשרי לבשל דבר במדורה מלבד תפו"א שרוף =>בואו נעשה מנגל ליד המדורה!), כשהמהדרין מקפידים גם על יום ירושלים, סיבות לבטא את שמחתנו דרך צליית בשר, לא חסר.
הבעיה היא שארוחה שמרכזה, בסיסה ומהותה היא בשר, עשוייה להיות יקרה מאוד. אם אתם מתכוונים לעשות מנגל מרובה משתתפים, או רחמנא ליצלן, כמה כאלה, כדאי שכבר עכשיו תתחילו בהליכים מול הבנק להגדלת מסגרת האשראי, או לאישור הלוואה קצרת מועד.
לחלופין, אפשר לנהוג בתבונה ובאיפוק.  
הנה כמה רעיונות:


ספקו אופציות זולות לנשנוש לאורך כל המנגל
מנגלים יכולים להימשך שעות, אבל זה לא אומר שחייבים לתת למשתתפים אספקה בלתי פוסקת של בשר במשך חצי יום. הצטיידו במגוון סלטים, תוספות ונשנושים, וכן אופציות בשר זולות כמו כנפיים במרינדות שונות. בשלב כלשהו אנשים כבר אוכלים כי משעמם להם, לא כי הם באמת רעבים.


הורידו את מינון הסטייקים
האמת כואבת אבל היא צריכה להיאמר. לא חובה שכל אחד יאכל שלושה סטייקים - הם  לרוב המוצר הכי יקר במנגל. הורדה בכמות הסטייקים והחלפתם באופציות זולות יותר כמו עוף לסוגיו, המבורגרים וכדומה תחסוך לכם הרבה כסף. אפשר גם לוותר על הסטייקים לגמרי, במיוחד אם אתם מאכילים הרבה ילדים שרובם יסתפקו בכיף בנקניקיות וכנפיים. 


שפדו אותם
רוצים בכל זאת לפנק את עצמכם בקצת בשר איכותי במנגל? שפדו אותו, ושזרו על השיפוד גם כמה ירקות. כמות הבשר בסטייק אחד יכולה לאכלס מספר שיפודים אם מוסיפים לכל שיפוד גם עגבניית שרי או שתיים, פלחי קישואים, פלפלים צבעוניים ובצל. גם זול יותר, גם בריא יותר.


מתכונינו היום, שיפודי חזה עוף צלויים עם פירות העונה, ישלב כמה מהרעיונות שלעיל.
חזה עוף הוא אחד מהאופציות הזולות יותר בקצבייה, לרוב אפשר לקנות אותו ב-20 ש"ח לקילו, אבל הוא בכל זאת מכיל נטו בשר (בניגוד לחלקי עוף אחרים שהם אמנם גם זולים יחסית, אבל חצי ממשקלם הוא עצמות). לצערי, חזה עוף קיבל סטיגמה של אוכל משעמם ויבשושי. אבל חבר'ה, איכותו של חזה עוף מצביעה בעיקר על איכותו של הטבח. אם אתם לא מטבלים אותו בצורה מעניינת, הוא יהיה משעמם. אם אתם מבשלים אותו יותר מדי, הוא יצא יבש וסיבי. אל תאשימו את התרנגולת. 
במתכון הזה אנחנו משרים את העוף במרינדה מלאת טעמים שגם עוזרת לעוף לשמור על עסיסיות בעת הצלייה. נוסף על כך, אנחנו משתמשים בטריק השיפודים, ובין פיסות העוף שמים פלחי פרי שמוסיפים טעם, צבע ועניין, ועוזרים אף הם למנוע את התייבשות העוף. לא עוד חזה עוף בגריל יבש וחסר טעם!
את המתכון הזה ניסיתי עם כמה פירות- קיווי, אגס ונקטרינה. הקיווי היה מעניין ויפה, האגס היה חביב, אבל קצת פחות אסטטי, כי הוא נוטה להשחים קצת בצלייה. הנקטרינה הייתה פיצוץ, והשתדכה באופן מושלם לעוף ולמרינדה המתקתקה. אני מנחשת שגם אפרסק ושזיף ילכו נהדר במתכון הזה. אתם מוזמנים להתנסות בפירות נוספים כאוות נפשכם (מלון בגריל מישהו?). רק זכרו לא להוציא הון תועפות על פירות שלא בעונה. המטרה היא לרווח את העוף עם מוצרים זולים יותר. אל תקנו אננס ב-25 שקל ליחידה ואז תבואו לבכות לי שהוצאתם 50 שקל על שיפודים.
לשיפודים הוספתי גם פלחי בצל סגול בשביל הצבע והחריפות העדינה - לעוף לוקח פחות זמן להיצלות מאשר לבצל והבצל בשיפוד מקבל רק חצי צלייה. אם אתם אוהבים את הבצל שלכם צלוי לגמרי וללא חריפות בכלל, וותרו עליו.
עוד דבר אחרון, את השיפודים ניתן גם להכין על מחבת פסים. לדעתי הם ילכו מעולה כמתאבן מרשים וטעים לאירוח, במיוחד אם מכינים שיפודים קטנים יותר (אפשר לגזור שיפודים דקים לחצי).
  
יאללה, לכו למנגל!



שיפודי חזה עוף צלויים עם פירות העונה
מאת: בישול בזול 
עלות: כ-30 ש"ח (תלוי במחיר הפירות)
כמות: כ-15 שיפודים


מרכיבים:
למשרה-
1/4 כוס שמן
מיץ מחצי תפוז (או 1/4 כוס מיץ תפוזים)
2 כפות מיץ לימון
3 כפות רוטב סויה
3 כפות סוכר חום
3 שיני שום קצוצות
2 כפיות ג'ינג'ר טרי קצוץ
חצי פלפל חריף קצוץ (למי שאוהב חריף אפשר בהחלט להשתמש ביותר)


2 חזות עוף (2 פרפרים), בערך 1 ק"ג
בצל סגול
פירות העונה: נקטרינות, שזיפים, קיווי, וכדומה, 3-4 יחידות פרי


שיפודי עץ (אומרים שיש להשרות את השיפודים במים חצי שעה לפני הצלייה. אני לא עושה את זה והם יוצאים בסדר, אז השרו או אל תשרו, לבחירתכם)


הוראות הכנה:
מנקים את החזות וחותכים לחתיכות, בערך בגודל של מסטיק עגול (ההנחיה הזו היא יותר בגדר שאיפה אידיאלית מכיוון שקשה לעשות אותם בגודל אחיד. נו, שיהיו בגודל פחות או יותר אחיד שיעלה על שיפוד).
מערבבים בקערה את חומרי המשרה (תנסו למוסס קצת את הסוכר), מוסיפים את העוף ומשרים לפחות שעתיים (אפשר ואף רצוי יותר אם יש לכם זמן), במקרר. 
כשהעוף סיים להתפנן במשרה חותכים את הפירות והבצל לחתיכות בערך בגודל חתיכות העוף, ומלבישים את פיסות העוף, הבצל, והפירות על השיפודים, לסירוגין.
צולים את השיפודים על המנגל (או על מחבת פסים), כמה דקות מכל צד עד שהעוף נראה צלוי. 



 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה