יום שלישי, 26 באפריל 2011

חלות לעצלנים ו/או שמרימופובים

אני רוצה כבר הרבה זמן להעלות את מתכון החלות האהוב עלינו, אבל החלטתי לחכות למועד המתאים ביותר - אין כמו חלות ביתיות לשבת אחרי פסח.
אצלנו בבית, אישי הוא זה שמכין את החלות (נו ברור, אני קוראת לו "אישי" ולא "בעלי". אנחנו זוג שמועד לפורענות שוויונית). אנחנו אוהבים את היפוך התפקידים הזה. הפרצוף שעושים אנשים שהחמיאו לי באופן אוטומטי ושהובהר להם שאין לי שום קשר לעניין, משעשע למדי.
יש בהיפוך הזה כבר מן ההרגל. אישי לא עושה את זה כג'סטה בומבסטית וחד פעמית, עליה הוא מצפה לקבל תשואות הערכה. הוא לא עושה את זה כדי לכפר על חטא זוגי או לרצות אישה כועסת. הוא פשוט עושה את זה כי זה תפקיד שהוא לקח על עצמו, והוא הופך את התפקיד לשלו. הוא פיתח כבר מיומנות בהכנה כך שלרוב הבצק מוכן תוך כמה דקות, וכל שנשאר הוא לעצב את החלות ולאפות אותן. כל פעם הוא מכין את החלות בצורות אחרות - לכבוד האורחים שמגיעים, נקודות ציון שצריך לחגוג, פרשת השבוע, מה שמתחשק לו. מדהים מה שהבחור יכול לעשות עם בצק (ועם כמה רמזים לקהל שלא ניחן בכמות הדמיון שיש לו).
חלת חופה לכבוד נישואי M&M
יש בהיפוך הזה גם מן ההתרסה. קיבלנו במתנה ספר נפלא בשם "לקראת חלה" עם כל מיני מתכונים לחלות, כולל הוראות מפורטות לקליעה, תיאור של מסורות שונות וכו'. אבל מה, הספר כתוב בלשון נקבה. הבחור אוהב להקריא לעצמו את ההוראות תוך כדי ההכנה "הוסיפי את השמרים... לושי את הבצק..." כשעל פניו נסוך חיוך אירוני.
יש בהיפוך הזה גם מן ההכרח. ימי שישי בהם אני נאלצת להגיע למשרד והוא בבית מטפל בכל הבישולים והסידורים, קורים אצלנו מדי פעם. אמנם זה רק צעד קטן וסימבולי למדי שהגבר מכין את החלה כשהאישה יוצאת לשעות נוספות במשרד, אבל טוב לדעת שצעדינו הראשונים כזוג נעשים מתוך מחשבה ושיתוף ולא רק מתוך ברירת מחדל חברתית. כשבתרשים ההיררכיה של החברה בה אני עובדת מעט הנשים שם הן כולן בלמטה, גם דבר קטן כמו להיות נשואה לגבר תומך שמכין לחם, נותן לי תקווה.


אם מעולם לא עבדתם עם שמרים, המתכון הזה הוא מקום טוב להתחיל בו. אין פה כל מיני תתי תערובות ושלבי ביניים מפחידים ומשונים של התפחה. רק מערבבים ולשים מעט את כל המרכיבים, נותנים לתפוח, וזהו, יש בצק לחלות.
אפשר למצוא שמרים בשני אזורים בסופר:
1. שמרים טריים גרים במקרר, בדרך כלל קרוב למוצרי החלב, בדמות קובייה או שקיקים, עם או בלי תוספת של שקיק משפר אפייה.
2. שמרים יבשים גרים במדפים של מוצרי האפייה. לרוב הם נחבאים במדפים תחתונים, לא בגובה העיניים.
שמרים טריים בקוביה


אני לא מבינה גדולה בהבדלים בין סוגים שונים של שמרים. לכל אופה וספר בישול יש העדפות משלו, ואני מעולם לא חשתי בהבדל ביניהם בטעם המאפים. לכן, בהיותי בישול בזול, ההעדפה שלי נובעת מטעמי נוחות ומחיר.
שמרים יבשים קונים פעם אחת והם מחזיקים במקרר כמה חודשים (אצלנו הם מחזיקים כבר קרוב לשנה). לא צריך לקנות שמרים במיוחד ותמיד יש בבית, כך שהם הרבה יותר נוחים לשימוש למי שאופה דרך קבע.
שמרים טריים בשקיק
בנוסף, שימו לב להפרש המחירים הקולוסאלי - שקיק או קוביית שמרים טריים מהמקרר עולים בסביבות 4 ש"ח (יותר אם מצורף משפר אפייה). 500 גרם שמרים יבשים עולים כ-16 ש"ח, ואפשר גם למצוא בפחות. כשמשתמשים בשמרים יבשים צריך להשתמש בכמות פחותה מאשר כשמשתמשים בשמרים טריים. לדוגמא, במתכון שעושה שימוש בשקיק של 50 גר' שמרים טריים, יש להשתמש ב- 17-25 גרם שמרים יבשים. כלומר, שקית של 500 גרם שמרים יבשים בעלות של כ-16 ש"ח שוות ערך ל-20 שקיקי שמרים בעלות של כ-80 ש"ח(!). אפילו אם אתם לא כאלה משתמשי שמרים (שמרנים?) נלהבים, אם אתם הולכים לקנות יותר מ-4 קוביות או שקיקי שמרים טריים בשנה הקרובה, עדיף להשקיע כבר בשמרים יבשים. גם אם תזרקו את כל היתר לזבל עדיין חסכתם כמה שקלים.
שמרים יבשים
עם זאת, אם אתם לא מאמינים לי לגבי נוחות ומוצלחות השמרים היבשים או סתם לא חושבים שתתעסקו עם בצק שמרים יותר מפעם פעמיים, אל תקנו שקית 500 גרם שמרים יבשים. זה רק חסכוני אם אתם מתכוונים להשתמש בזה, ובכלל, לא צריך להקשיב לכל הגחמות של עדת כותבי האוכל באינטרנט.


לסיכום, טיפ מס' 14: אם אתם אופים עם שמרים, אפילו רק פעם בחודש-חודשיים, זול ונוח יותר לקנות חבילה גדולה של שמרים יבשים, מאשר לקנות קוביות או שקיקים של שמרים טריים.
וואו. מלא זמן כבר לא היה פה טיפ (לרשומות קודמות עם טיפים ראו כאן).
עוד שמרים יבשים


יאללה, דיברתי מספיק. עכשיו למתכון, שמגיע בצירוף הערותיו של אישי היקר. במתכון המקורי יש זיגוג של סירופ סוכר, אנחנו מוותרים עליו כי אין לנו כוח. באופן כללי מוטיב ה"אין לנו כוח" חוזר כמה פעמים במתכון הזה. לכן אנחנו כל כך אוהבים אותו.


חלת שבת מתוקה
מבוסס על: מתכון מתוך הספר "לקראת חלה" עם שינויים קלים של אישי
כמות: 3 חלות גדולות
עלות: כ-7 ש"ח


מרכיבים:
1 ק"ג קמח לבן
1 כף מלח
2 כפות שמרים יבשים
בין 3/4 ל-1 כוס סוכר, לפי טעמכם (אישי משתמש בכמעט כוס)
2 כוסות מים חמימים (אישי משתמש במעט פחות)
1 ביצה
1/3 כוס שמן


אופציונלי:
ביצה טרופה למריחה 
שומשום לפיזור 


הוראות הכנה:
מערבבים את הקמח והמלח בקערה גדולה.
מוסיפים את יתר המרכיבים, ולשים (אפשר ללוש על משטח נקי ומקומח, או בתוך הקערה אם היא גדולה מספיק) כחמש דקות. אם התערובת דביקה מדי ולא נוחה ללישה אפשר להוסיף עוד קצת קמח. הבצק המתקבל אמור להיות רך וחלק, אבל נוח לעבודה.
מחזירים את הבצק לקערה, מכסים בניילון נצמד או במגבת ומניחים במקום חמים להתפחה עד שהבצק מכפיל את נפחו. זה לוקח כשעה (לא נורא אם עובר קצת יותר זמן. רק אל תשאירו אותו בחוץ כל היום). לחלופין, אפשר להעביר את הקערה למקרר להתפחה במשך הלילה/יום עבודה.
כשאתם מוכנים לעבוד עם הבצק, לשים אותו מספר דקות (אנחנו לרוב מתעלמים באלגנטיות מהשלב הזה), וקולעים או יוצרים את צורות החלות שלכם. מומלץ ליצור את הצורות כבר בתוך התבנית, במיוחד אם מדובר בצורות מורכבות - די קשה להעביר שחזור מדויק של מגדל אייפל בבצק חלה לתבנית בלי להרוס אותה.
אם אתם מפרישים חלה, עשו זאת לפני יצירת הצורות.
מורחים בביצה טרופה ומפזרים שומשום אם רוצים, ומניחים את התבניות במקום חמים לתפיחה נוספת במשך כשעה, עד שהבצק מכפיל את נפחו (גם מהשלב הזה אנחנו מתעלמים לפעמים. ההתפחה השנייה הופכת אותם ליותר אווריריים, אבל מכיוון שאנחנו לא לשים אותם לפני הקליעה ומוציאים מהם את כל האוויר של ההתפחה הראשונה, ההתפחה השנייה היא לא ממש הכרחית. הם יתפחו גם בתנור).
אופים את החלות בתנור שחומם מראש לחום בינוני - 180 מעלות עד שהחלות משחימות מעט. קשה לתת זמנים מדויקים כי זה תלוי בגודל החלות ובתנור. לנו לוקח בין 10 דקות לחלות קטנות לחצי שעה לחלות גדולות יותר.


ווהו חמץ!!!

16 תגובות:

  1. מצחיק, גם אני אפיתי אתמול חלה שאחרי הפסח. כנראה שזה מתבקש, וסתם הרגשתי כה מיוחדת :)
    פוסט משעשע וסחטיין על החלה המעוצבת לכדי חופה!

    השבמחק
  2. אל תבוזי לעצמך אשת חיל שכמותך. בטח שאת מיוחדת! גרייט מיינדז וגו'.
    תודה על המחמאות. אני אמסור לאיש :)

    השבמחק
  3. הכנתי היום בבוקר ויצא מעולה!
    אין על חלות ביתיות לשבת!
    תודה על המתכון ושבת שלום :)

    השבמחק
  4. היי, הכרתי את הבלוג היום ואני חייבת לציין שהעלית לי חיוך גדול על השפתיים. אני מאוד מסכימה בנוגע לשקית הגדולה של השמרים היבשים אך חוששת להשתמש בזה כי אני לא יודעת איך להסתדר עם הכמויות ? איך אני שוקלת 7 גר' שמרים יבשים (שאם אינני טועה זו הכמות בשקית של שמרים יבשים) ?

    השבמחק
  5. שלום לך! ברוכה הבאה ותודה על המחמאות :)
    לגבי שאלותיך-
    תגידי לי אם הבנתי אותך נכון- את רגילה להשתמש בשקית אחת קטנה של שמרים, ואת צריכה לדעת כמה לשים אם תקני שקית גדולה של 500 גרם. הבנתי אותך נכון? את מתכוונת לשקיות הקטנות של השמרים היבשים שמוכרים באיזור מוצרי האפייה (אלה שמקבלים כמה שקיות באריזה) ולא האלה של שמרית שנמצאים במקרר נכון?
    אם כך, קודם כל, אלה שאני מכירה הם 11 גרם ולא 7, אבל לא משנה, נחשב עבור שניהם. אני מניחה שאין לך משקל, אחרת לא היית שואלת (גם לי אין, זה בסדר. כן, כן, אני יודעת. אני לא אופה מקצועית אמיתית.)
    אם כך, אני יודעת ש 17-25 גרם שמרים יבשים=2 כפות שמרים יבשים (ההמרה לפי האתר של שמרית).

    לכן, אם השקיות שלך הן במשקל 7 גרם, אז 3*7=24 משמע, כל שקית היא שליש מ-2 כפות, כלומר, 2 כפיות (3 כפות= כף במדידות סטנדרטיות).

    אם השקיות שלך הן במשקל 11 גרם אז 2*11=22 משמע, כל שקית היא חצי מ-2 כפות, כלומר, כף אחת.

    כל המלל הזה הוא כמובן בהנחה שהבנתי את שאלתך נכון. אם לא, את מוזמנת לתקן אותי ואני אנסה לענות שוב :)

    השבמחק
  6. אה, ואת יכולה גם פשוט למדוד כמה שקית קטנה יוצאת לך בכפות/כפיות, ולפי זה תדעי כמה כפות/כפיות לשים כשאת משתמשת בשקית גדולה.

    השבמחק
  7. סליחה על הבורות, אבל קילו קמח? זה לא המון?

    השבמחק
  8. המון מבחינת מה? יצאו לך 3 חלות גדולות בכמות הזו. לנו זה מספיק ל-2 ארוחות שבת. אפשר לעשות רק חצי מתכון אם זה נראה לך יותר מדי.

    השבמחק
  9. אווווו!! הכנתי את החלות שלך (של אישך) ויש ריח מעולה בבית!!! איזה יופי, אני אכתוב במוצש"ק לגביי הטעם ;) .

    תודה על מתכון נפלא!

    השבמחק
  10. טוב, אז מהכמות שנתת הכנתי 3 חלות, 2 חלות צמה עגולות (חתיכות!) וכיכר חלה עם צימוקים מושרים ביין אדום. לא יכולתי להתאפק ובצעתי את הכיכר- חלה- צימוקים. וכל מה שיש לי לומר זה:

    ט-ע-י-ם-!!!!! פרוסת חלה חמה, קצת חמאה, והרבה לשכב על הספה בסלון. מ-ע-ו-ל-ה-!

    השבמחק
  11. איזה יופי!
    צימוקים מושרים ביין אדום הא? רעיון מושחת ומעולה. אני לגמרי מאמצת :)

    השבמחק
  12. הופתעתי קצת מהביצה בתוך הבצק, בד"כ אין בבצקי שמרים שיצא לי להכין. זה כדאי?

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט. ברוב בצקי השמרים שאני מכירה דווקא יש ביצים. זה מוסיף עושר וגמישות לבצק.

      מחק
  13. היוש!

    איך זה עובד עם קמח מלא? יש הבדלים?

    אין לי קמח לבן בכלל כרגע (אפטר פסח. לא מתאוששים)

    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. הייתי מחפשת מתכון ייעודי לקמח מלא. מדי פעם אני מחליפה קצת מהרגיל במלא, אבל אף פעם לא הכנתי 100% מלא אז אני לא יודעת מה להגיד לך.

      מחק
  14. מי שלא מכין המון בצק עם שמרים. יש גם שמרים יבשים של 125 גרם זה יותר זול משמרים טריים ואם לא מתכננים להכין יותר מדי זה יכול גם לעיתים להיות משתלם. זה בערך ל6 ק"ג שזה לא מעט יחסית

    השבמחק