יום שלישי, 25 בספטמבר 2012

עוגת שיש שוקולד תפוז, פרווה ללא מרגרינה

שיתפתי אתכם אתמול בהתרגשות שלי מקליפות התפוז הראשון של העונה שנתקעו לי מתחת לציפורניים. תופעה מעצבנת בדרך כלל, אבל כשמדובר בתפוז הראשון של החורף - עסיסי, מתוק, חמצמץ, שלא שמתי לב בכלל שהתגעגעתי אליו - סולחים לו.
אז כדי לחגוג את תחילת עונת התפוזים, מתכון לעוגת שיש, שוקולד תפוז. העוגה תפוזית, ריחנית, מרשימה אך פשוטה להכנה ונותנת תמורה נאה ביותר תמורת מאמץ מועט. בעוגה אנחנו משתמשים גם בגרידת התפוז וגם במיץ שלו, אז טעם התפוז באמת מורגש. זכרו שצריך להוריד את גרידת התפוז לפני שחוצים וסוחטים אותו. הרבה יותר קל להוריד גרידה מתפוז שלם, ומאשר מחצי תפוז שמגיר נוזלים על כל היד.
גם כאן, כמיטב מסורת הבלוג, העוגה פרווה, על בסיס שמן, וללא מרגרינה.

עוגת שיש שוקולד תפוז (פרווה, ללא מרגרינה)


מאת: בישול בזול
עלות: כ-9 ש"ח
כמות: כ-12 מנות, תבנית בינונית

מרכיבים
לעוגה:
1 תפוז
מים בכמות שתשלים את המיץ מהתפוז לכוס 1
1 ביצה
1/2 כוס שמן
1 ו-1/4 כוס סוכר
1 ו-3/4 כוסות קמח
2 כפיות אבקת אפייה
1/2 כפית מלח
2 כפות קקאו

לציפוי:

2 כפות קקאו
2 ו-1/2כפות סוכר
2 כפות מים
20 גרם שוקולד מריר
1/4 מגרידת התפוז שגיררנו לעוגה

הוראות הכנה
מכינים את העוגה: מגררים את הגרידה מהתפוז, ושומרים בצד.
חוצים וסוחטים את התפוז, אוספים את המיץ בכוס מדידה ומשלימים עם מים לכמות של כוס אחת.
מערבבים בקערה את מיץ התפוז המדולל, הביצה, השמן, הסוכר ו-3/4 מהגרידה (את היתר שומרים בצד לציפוי).
מערבבים פנימה את הקמח, אבקת האפייה והמלח ומערבבים רק עד שהתערובת אחידה. 
מעבירים שליש מהבלילה לקערה נפרדת, ומערבבים לתוכה את הקקאו.
שופכים לתבנית בינונית משומנת (באיזה צורה שאוהבים, אני אוהבת קוגלהוף) חלקים מהבלילה הלבנה והחומה לסירוגין- כל פעם קצת מזה, וקצת מזה. לבסוף, מעבירים סכין בתוך הבלילה שבתבנית כדי לערבב ו"לשיש" קצת את הבלילות השונות.
אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 180 מעלות, במשך כ-40 דקות, עד שהעוגה מזהיבה מעט, וקיסם שננעץ במרכזה יוצא נקי.

כשהעוגה מתקררת מעט, מכינים את הציפוי:
מערבבים בסיר קטן את הקקאו והסוכר, ומנסים תוך כדי למעוך קצת את הקקאו, שלא יהיו גושים. מוסיפים את המים בהדרגה, תוך כדי ערבוב, שוב, שלא ייווצרו גושים. מחממים את התערובת על אש קטנה-בינונית, תוך כדי ערבוב, עד שהיא מגיעה לרתיחה, מרתיחים 30 שניות ומכבים את האש. מוסיפים פנימה את השוקולד וגרידת התפוז ששמרנו, מערבבים מעט שהשוקולד יימס והתערובת תתאחד, ושופכים מיד מעל העוגה.






10 תגובות:

  1. ביז, עשית לי חשק לבקש מאמא שתסחט לי מיץ תפוזים (הכי ילדה קטנה
    הצילומים שלך יפהפיים!

    השבמחק
  2. העוגה ממש טעימה , מזכירה לי קצת טעם של קליפות הדרים מצופות שוקולד..
    הכנתי בתבנית 4A יצא קצת שטוח , פעם הבאה אכין במשהו יותר קטן.
    יש לך אחלה מתכונים!

    השבמחק
  3. נראה לך שזה ייצא טוב לאלתר את זה לקאפ-קייקס? ממש בא לי להכין מאפינס תפוזים ואני לא מוצאת מתכון נורמלי..

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט! רק לצמצם את זמני האפייה. כדאי לבדוק את מצבם אחרי 15-20 דקות, ואז לראות עוד כמה זמן הם צריכים. קשה לי לתת זמנים מדוייקים יותר כי זה מאוד תלוי תנור.
      בהצלחה!

      מחק
  4. אחלה, תודה! אני אנסה ואשתדל לעדכן איך יצא

    השבמחק
  5. המאפינס יצאו מעולים! יצאו בערך 30, בקאפקייקס מספר 3. באמת משהו כמו 15-20 דקות אפייה.
    איזה כיף למי שמקבל מאתנו משלוחי מנות.. :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. איזה כיף! תודה על העדכון, זה ממש משמח אותי :)

      מחק
  6. הכמות של הבצק אכן קטנה, מתאימה לתבנית מלבנית קטנה יותר מA4. אבל עוגה כשלעצמה מוצלחת מאוד!

    השבמחק
  7. איזה כיף. גם קל להכנה (ממש!) גם טעים, ובונוס: ריח משכר של שוקולד תפוזי.

    השבמחק
  8. בקיץ עקב מחסור בתפוזים אנחנו מכינים את העוגה הזו כ"סתם" עוגת שיש עם כוס מים במקום מיץ
    ביום שיש האחרון הכנתי את העוגה עם בתי בת השלוש שהציעה שנשים בעוגה חמאת בוטנים
    אז פשוט לחלק ה"לבן" של העוגה הוספנו ככה-וככה חמאת בוטנים (טבעית, נטו בוטנים)
    יצא להיט!!
    אני לא אגזים, זאת לא עוגת 'reese's' אבל בהחלט מורגש השילוב של הבוטנים-שוקולד
    מומלץ לנסות :-)

    השבמחק