יום שלישי, 25 בספטמבר 2012

מחשבות לקראת יום כיפור


לפני כשבועיים חגגנו לאמא שלי יום הולדת שישים. היה המון אוכל טעים, המון אנשים אהובים, סרט הפתעה שאחותי הקליטה במשך שבועות ממש מתחת לאף של כלת השמחה... בקיצור היה כיף. אני החלטתי להגיד כמה מילים לכבוד המאורע, כי בכל זאת, לא כל יום אמא בת שישים. לא אמרתי שום דבר מתוחכם או אינטלגנטי, למעשה איבדתי את חוט המחשבה שלי כמה פעמים תוך כדי. אבל ניסיתי, דרך כמה זכרונות טובים ומשעשעים, לתת לאנשים רעיון עד כמה אמא שלי נהדרת. אני שמחתי להשוויץ באמא שלי, והיא שמחה שזכרתי את כל הסיפורים האלה, ושמה שהיא עשתה היה משמעותי עבורי. 
מה שהפתיע אותי, היו התגובות של יתר המשתתפים. קיבלתי המון פידבק חיובי, הרבה יותר ממה שציפיתי. אנשים ממש התרגשו. בעיני חלקם ראיתי ממש כמיהה "הלוואי והילדים שלי היו אומרים עלי דברים כאלה. הלוואי והיינו יכולים להניח לרגע את הריבים וההתכסחויות ולדבר באהבה ובנועם".
-----
ביום כיפור ישנה תפילה מיוחדת הנקראת "יזכור" או "הזכרת נשמות", ובה אנשים מתפללים על נשמות יקירהם שנפטרו. נהוג בהרבה קהילות שמי שאין לו קרוב מדרגה ראשונה שנפטר, יוצא מבית הכנסת בזמן התפילה הזאת, כדי לא לגרום ל"עין רעה" על קרוביו שעדיין בחיים. אצלנו דווקא מעודדים את כולם להישאר, לא להתחיל להזיז כיסאות ולפטפט ליד הכניסה, ולכבד את אלה שיש להם על מי להתפלל. בזמן הזה מחלקים לנשארים, שאין להם קרובים להזכיר בתפילה, דפים עם "תפילה להורים". מדובר בתפילה למי שהוריו עדיין בחיים, בה מודים מעומק הלב על שההורים עדיין איתנו, ומתפללים שיזכו לחיות איתנו עוד שנים רבות וארוכות. 
התפילה הזאת, שחיבר הרב פליקס קרליבך, היא כל כך כנה ואמיתית. קשה לא להבין את גודל הזכות שלך, כשאתה מוקף בחברי קהילה דומעים המתגעגעים ליקיריהם שכבר לא איתם.
-----
ככל שהשנים עוברות אני מבינה יותר את גודל המזל שיש לי שההורים שלי עדיין איתי. אני יכולה לארגן להם מסיבות יום הולדת, להתייעץ, לשיר איתם בארוחות שבת, וסתם להתקשר מתי שבא לי... מספיק להסתכל קצת מסביב על האנשים שבוכים חרישית בתפילת יום כיפור כדי להתמלא בתחושה אדירה של הכרת הטוב.
במעמדי כבת, אני רגילה לחשוב על ההורים שלי כדומיננטים וחזקים, כבעלי הכוח. אבל דווקא לילדים יש המון כוח לעשות טוב להורים שלהם. אפשר להיזכר יחד בכמה אירועי עבר מתוקים, ולהראות שאתם זוכרים ומעריכים, אפילו רק להגיד כמה מילים טובות, כל כך פשוט .

יהי רצון שזכויותינו ייזכרו לנו ונזכה לכתיבה וחתימה טובה.

<מתכון בפוסט הבא, מרגיש לי קצת לא קשור...>

7 תגובות:

  1. ריגשת אותי. אני איתך לגמרי, תודה!

    השבמחק
  2. מאד יפה והולם.
    גמר חתימה טובה.

    השבמחק
  3. לא הכרתי את התפילה הזאת אבל זה רעיון יפה מאוד, והתפילה עצמה מרגשת עד דמעות.
    מתכוונת לומר אותה השנה.
    שיהיה לך גמר חתימה טובה ושנה מוצלחת מכל הבחינות!

    השבמחק
  4. כל כך נכון וכל כך נשכח לפעמים הצורך להודות על הקיים וההבנה שכל מה שיש לנו כל כך לא מובן מאליו. הפוסט שלך עורר מחשבה והפצתי אותו ואת הקישור לתפילה. ועל אף היותי דתיה לשעבר מהסוג שלא מבקר בבתי כנסת אמרתי את התפילה בדמעות.
    מאחלת לך שנים רבות וטובות עם הוריך והרבה בריאות לכולם.גמר חתימה טובה

    השבמחק
  5. מרגש! מסכימה לגמרי יש להודות ולא לקבל כמובן מאליו! שנזכה כולנו לשנים טובות ורבות עם הורינו בבריאות טובה ושמחה!

    השבמחק
  6. אני כותבת לך עם דמעות.... והכל נרטב פה
    מאד מאד מרגש
    הרב שלנו מאד לא אוהב את אלה שיוצאים כאשר יש את יזכור, משום שכל אחד יכול גם להתפלל לנשמה חיילי צה"ל ו/או נספי השואה. ביזכור ביום הזיכון וביום השואה אף אחד לא יוצא....
    אבל התפילה הזאת היא באמת משהו מיוחד. ואני מדפיסה אותה עכשיו כדי לתת לחצי שלי

    גמר חתימה טובה שיהיה לך ולכל משפחתך (ולכל עם ישראל)

    השבמחק