יום שבת, 2 במרץ 2013

עוגת תותים בחושה, פרווה ללא מרגרינה

בשישי שעבר הסתובבתי להנאתי בשוק מחנה יהודה. היו שם פירות וירקות של אביב, ומוכרים חצי מחופשים שחרזו בצעקות אודות טיב סחורתם המשובחת. היו משלוחי מנות ארוזים בצלופן, דוכני ממתקים עם מבצעי 4 ב-10, שקיות קילו של סוכריות גומי בשלל צורות וצבעים, והכל עטוף בהמולה שמחה ועליזה. כל דוכן קורץ עם איזה פינוק אחר שאני חייבת לנסות, הכל כל כך יפה וטרי, ואני תוהה למה לעזאזל אני לא הולכת לשוק כל שבוע. קניתי תותים (9 שקל לקילו! סוף סוף ירדנו למחירים סבירים), שישיית קרמבולות גם במחיר סבבה לגמרי, תפוזי דם מהממים (אז אה... מה עושים איתם חוץ מלחתוך, להתפעל, ואז להבין שיש להם טעם די דומה לתפוזים רגילים...?). קניתי זיתים עם לימון, עגבניות מיובשות, פטרוזיליה, שטויות למשלוחי מנות, ועוד כהנה וכהנה, וכשהגעתי הביתה ופרקתי הכל נזכרתי למה אני *לא* הולכת לשוק כל שבוע. כי אם אלך אין שום דבר שימנע ממני לקנות תותים וקרמבולות ותפוזי דם וזיתים וכו' וכו'.
טוב לנפש, קצת פחות טוב לחשבון הבנק.

קראו לי בלוגרית רעה, אבל אין לי תמונות לתיעוד החוויה. אף פעם לא הייתי מאלה שמסתובבים עם מצלמה מחוברת לעין, כי כשאני עם מצלמה אני לחוצה על איך זה יראה, ואם היא תיפול לי ומה יקרה אם ידחפו אותי והאם יש פה מספיק אור.... אני מרגישה שהמצלמה הופכת אותי לזאתי שמצלמת במקום זאתי שחווה. גם בטיולים, אני תמיד צריכה להזכיר לעצמי לעצור, להוציא את המצלמה ולתעד קצת, שבעוד כמה שנים אזכור שהייתי שם בכלל.

אז אמרנו עונת התותים נכון? נכון! כולי בהתרגשות, וככה"נ אכלתי כבר כמה וכמה קילוגרמים של תותים בכוחות עצמי. טוב להיות נשואה לבחור שלא ממש מחבב אותם ולא מתחרה איתי על הסחורה.

נכון שלפעמים עושים את הקטע המעצבן הזה עם חבילות התותים, שהתותים שבשכבה העליונה אדומות ויפות ומבריקות, ואז השכבה למטה קצת מהוהה ומצ'וקמקת ולא ממש כיף לאכול אותם? אז היום יש מתכון דווקא לתותים המעוכים/זקנים/מתפרקים שהם בהחלט אכילים, אבל לא בדיוק פוטוגנים, ולפעמים מצריכים חיתוך וסילוק של האיזורים הפגועים. מדובר בעוגת תותים בחושה, פרווה ללא מרגרינה כמובן, שמתאימה בול לשבת אביבית. העוגה לחה, פירותית ומתוקה, מאלה שכיף לחזור ליישר.
אם אתם מקפידים לאכול רק תותים טחונים מטעמי כשרות, גם לכם המתכון הזה מתאים. טוחנים כ-300 גרם תותים לקבלת כוס מחית תותים כמו שכתוב במתכון, ואת יתר התותים שפורסים ומוסיפים לבלילה אפשר להחליף בבננות, או בפרי רך אחר.


עוגת תותים בחושה (פרווה, ללא מרגרינה)
מאת: בישול בזול
עלות: כ-12 ש"ח (בהתאם למחיר התותים)
כמות: 1 תבנית אינגליש קייק

מרכיבים:
500 גרם תותים שטופים ומנוקים
1 ביצה
1/2 כוס שמן
1 כפית תמצית וניל
1 כוס סוכר
1 ו-3/4 כוס קמח
2 כפיות אבקת אפייה
1/2 כפית מלח

הוראות הכנה:
טוחנים כ-300 גרם מהתותים במעבד מזון לקבלת כוס של מחית תותים. את יתר התותים חותכים לפרוסות בינוניות ושומרים בצד. 
מערבבים בקערה את מחית התותים, הביצה, השמן, הוניל והסוכר. מוסיפים את הקמח, אבקת האפייה והמלח ומערבבים רק עד שהתערובת אחידה. מערבבים פנימה בעדינות את התותים הפרוסים.
מעבירים את הבלילה לתבנית אינגליש קייק משומנת, ואופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 180 מעלות, במשך כ-40 דקות, עד שהעוגה מזהיבה מעט, וקיסם שננעץ במרכזה יוצא נקי.



תות בפוזה פתיינית אופיינית

20 תגובות:

  1. שיואו, זה נראה כה טוב!!! יש למישהו רעיון במה אפשר להחליף את הביצה?
    אני מה זה מבינה אותך. המחירים והסחורה בשוק שווים מאמץ, אבל תמיד אני קונה יותר ממה שאני חייבת.
    תודה על השיתוף

    השבמחק
  2. ביצה אפשר להחליף ב-60 גרם רסק תפוחים. בד"כ זה עובד מצוין.
    בעניין הכשרות - נערה הייתי וגם זקנתי (ואף למדתי במיטב בתי הספר של החינוך הדתי), אבל על עניין עם כשרות בתותים עוד לא שמעתי. תוכלי להאיר את עיניי?

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה לי שבגלל שאת כבר לא נערה (לדבריך כן? לא רומזת דבר), את לא מודעת לעניין. ישנן דעות שעולות בשנים האחרונות שאומרות שתותים נחשבים נגועים (תמיד, או שיש שנים מסויימות, תלוי מי שואלים), ולכן, נוסף על הורדת עלים והשרייה ובדיקה, אפשר לאכול אותם רק כשהם טחונים, כדי להימנע מלאכול ברייה שלמה. לא השיטה שלי, אבל יש כאלה שמקפידים, וחשבתי שיהיה נחמד לציין עבורם אופציה שמתאימה להם.

      מחק
  3. גם אני סקרנית לגבי עניין הכשרות והתותים. מעולם לא שמעתי על זה. אפשר הסבר? תודה!

    השבמחק
  4. עשיתי!!!! יצא מעולה!!!! הוספתי קצת יותר סוכר כי לא סמכתי על מתיקות התותים

    השבמחק
  5. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  6. עשיתי ויצא מדהים! יפה וטעים:) ובכל זאת שאלה, אם אני רוצה להוסיף שכבת קצפת בשביל היופי ועוד קצת טעם, ניתן לאחסן את העוגה במקרר??

    השבמחק
  7. העוגה בתנור. בגלל המחיר השערורייתי של התותים (קילו ב-5 ש"ח! מיד קניתי שניים) הכנתי כמות כפולה בתבנית גדולה יותר.
    בינתיים הטעם של הבלילה מעולה. אם האפייה לא תהרוס אותו - זו כבר עוגה מעולה. אם היא תשפר - בכלל יהיה מצוין

    מחכה בקוצרוח

    השבמחק
  8. בטעות נחתה עליי קופסת תותים אז הכנתי שתי עוגות ! יצא מצויין תודה על המתכון !

    השבמחק
  9. היא אצלי בתנור .............. נאמי !!
    שאלה - נוצר חתך למעלה - העוגה "התפקעה" איך אפשר למנוע את המצב הזה ??
    תודה ליאת

    השבמחק
    תשובות
    1. גם לי זה קורה לפעמים, את יכולה לראות קצת בתמונה. זה קורה כשהחלק העליון נאפה קודם ומתקשה, ורק אז הבפנים מתחיל להתחמם ולתפוח והוא פורץ החוצה ושובר את הקרום שנוצר. בעיקרון אפשר למנוע את זה על ידי שימוש בתבנית יותר גדולה ו/או אפייה בחלק התחתון של התנור, בתחילת האפייה, כדי שהבלילה בלמטה/בפנים תתפח לפני שנוצר קרום על הלמעלה. אבל אני דווקא אוהבת את הלוק השבור והביתי הזה :)

      מחק
  10. אפשר להוסיף שמנת חמוצה?

    השבמחק
    תשובות
    1. אין לי מושג... אולי את/ה רוצה לצפות עם קצת שמנת חמוצה?

      מחק
  11. אפשר להקפיא את העוגה?

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט! את רוב העוגות הבחושות אפשר להקפיא.

      מחק
  12. הכנתי וחזרתי לעדכן שיצאה סופר-טעימה! אחת המוצלחות.

    השבמחק
  13. מוצלחת מאוד, האם ניתן להוסיף שוקולד צ'יפס למשפחה שלא יכולה בלי שוקולד?

    השבמחק
    תשובות
    1. ברור! לכל עוגה כמעט אפשר להוסיף שוקולד צ'יפס.
      על החתום, חולת שוקולד

      מחק
    2. חחח, כדי שלא אוכל את העוגה לבד נעניתי לרצון המשפחתי והוספתי בננה בשלה אחת ושוקולד צ'יפס , יצא מושלםםם, נטרפה מהר.

      מחק