יום שני, 13 בינואר 2014

מוקפצים פרק ב' - בשר טחון ופלפלים


זוכרים שטענתי שאני עושה סדרת מוקפצים? מאז העליתי לחם תירס, עוגת גבינה, ומוקפץ אחד בלבד. הפעם אנסה לחזור לפוקוס עם המוקפץ השני בסדרה. אבל לפני שניגש למוקפץ עצמו, אני רוצה לדבר על נושא שברוב טמטומי התוודעתי אליו רק לאחרונה - פירות וירקות סוג ב' (רואים איך זה קשור לכותרת? הא? איזה תחכומיישן). 

עד לאחרונה גרנו די קרוב לסופר שכונתי ופקדנו אותו מעת לעת, שכן מחירי הפירות/ירקות והבשר היו דווקא סבירים. יותר משלוש שנים קניתי שם, ואף פעם לא חשבתי לשאול מה הקטע שלפעמים יש קופסאות עם פירות או ירקות מתחת לדוכנים/ערימות הרגילות. חשבתי שזו  סחורה שלא פרקו, שלא נשאר להם מקום, אנא ערף. לפני כמה שבועות קראתי בקבוצת פייסבוק שבחלק מהדוכנים בשוק ולפעמים בסופר אפשר למצוא סחורה סוג ב'. הם הוסיפו שבדרך כלל מדובר בפירות/ירקות סבירים לגמרי, במיוחד אם משתמשים בהם לבישול או אפייה.

בשבוע שעבר עברתי במקרה בשכונה הישנה שלנו ועשיתי קניות. לקחתי לי כמה פלפלים מהקופסא למטה, במקום מהדוכן למעלה, ושאלתי בקופה מה הקטע. מסתבר שאכן מדובר בסוג ב' כך ששילמתי 3 ש"ח על קילו פלפלים! ווהו! הפלפלים אכן היו ממש סבבה. אולי טיפה יותר מקומטים, אבל שליש מהמחיר, אז למי אכפת? ממילא הם נכנסו למוקפץ עוד באותו הערב ובאמת שלא היה שום דרך להרגיש בהבדל.
מעכשיו החלטתי שאני יותר מודעת לנושא של סוג ב'. כל סופר שאני הולכת אליו אני מתכוונת לשאול אם יש להם סוג ב' ואיפה הוא נמצא. לא לכולם יש, אבל גם כשיש, בדרך כלל לא מפרסמים את זה בשום מקום, וצריך פשוט להיות מיודעי הח"ן.

ועכשיו למוקפץ מספר 2 בסדרת המוקפצים שלנו, עם טעמים קלאסיים - סויה, פלפלים וטיפה מתוק. פה אנחנו מתמקדים בירק אחד בלבד ונמנעים מלזרוק פנימה את כל תכולת המקרר. ככה מקבלים טעמים מובחנים יותר ולא כל פעם יוצא פחות או יותר אותו מוקפץ עם אותם ירקות שיש תמיד. כשמשתמשים בכמה פלפלים בצבעים שונים יוצא תבשיל צבעוני וכיפי, מלבד היותו טעים וקל להכנה כמובן. שימו לב שאני משתמשת פה בבשר טחון. מוקפץ זה אחלה דרך למתוח בשר טחון כשמרווחים אותו עם מרכיבים זולים יותר כמו ירקות.

בשר ופלפלים מוקפצים בסויה
מאת: בישול בזול 
עלות: כ-30 ש"ח 
כמות: 4-6 מנות

מרכיבים
2 כפות שמן
1 בצל פרוס
4 פלפלים בצבעים שונים, פרוסים
קמצוץ צ'ילי גרוס, או יותר אם אתם אוהבים חריף
500 גרם בשר טחון
1 כף סוכר
3 כפות רוטב סויה

הוראות הכנה
מחממים את השמן בסיר בינוני על אש גבוהה, מוסיפים את הבצל ומטגנים עד שהוא מתחיל להשקיף, כ-5 דקות, ובוחשים מדי פעם. מוסיפים את הפלפלים והצ'ילי ומטגנים עוד 5 דקות עד שהפלפלים מתחילים להתרכך. מוסיפים את הבשר הטחון, מקפיצים ומפרידים את גושי הבשר, עד שרוב הבשר שינה את צבעו מאדום לחום. מוסיפים את הסוכר והסויה ומקפיצים עוד דקה או שתיים, עד שכל הבשר מבושל.


9 תגובות:

  1. גם בשוק יש סוג ב'. יאי קילו גויאבות ב-3 שקלים!

    השבמחק
  2. רגע רגע רגע. זה קיים גם בסופרים גדולים? איך מזהים את זה? ואיך הקופאית יודעת שלקחתי מהערימה של סוג ב' ולא מהערימה הרגילה?

    השבמחק
  3. תודה על העצה ועל המתכון שינוסה בקרוב.
    ומצטרפת לשאלה של מיכל...הרבה פעמים בחרתי ירקות/פירות מהארגזים למטה בסופר, אבל לא היה כתוב בשום מקום שזה סוג ב' או שהמחיר שונה, והקופאית חייבה לפי המחיר הרגיל...

    השבמחק
    תשובות
    1. בסופרים, כמו סופר דוש בבת-ים, כשאת לוקחת מלמטה, הבחורה שבמחלקת הירקות אוטמת את השקית ומוציאה מדבקה.

      מחק
  4. לגבי סוג ב' פשוט צריך לשאול, בקופה הראשית או בהנהלה או משהו. לפעמים הארגזים למטה הם באמת אותה הסחורה, לפעמים סוג ב' לפעמים חלק כן וחלק לא... כשאמרתי לקופאית שלקחתי מלמטה היא היתה צריכה לקרוא לאחראי הירקות ולשאול כמה לחייב אותי. בקיצור, מצריך בירור אבל אחרי פעם פעמיים כבר תדעו לבד.

    השבמחק
    תשובות
    1. דרך אגב, יש גם סוג ב' במוצרי מזון. מוצרים שעוד מעט יפוגו תוקף או עם קופסאות הרוסות (קופסת קורנפלקס קרועה, קופסת שימורים עקומה וכד').

      מחק
    2. באמת?? את זה לא הכרתי. איפה יש?

      מחק
  5. פעם רציתי לקנות תפוחים כדי לאפות אותם, והיו רק מתחת לדוכן. בדיוק מתאים. שאלתי אם אפשר לקנות אותם, והיה צריך לבדוק, כי המוכר שלנו היה שומר אותם (במתנה?) למשפחות שהכיר וידע שבאמת אין להן. צדיק.

    השבמחק