יום רביעי, 26 בפברואר 2014

חיים בלי אוטו, ומוקפץ שהתעצל מלהיות ממולא


אחת מההוצאות הגדולות של משקי בית היא אוטו. יש ביטוח, דלק, טסט, תיקונים, שלא לדבר על עלות האוטו עצמו. כל פעם שאני רואה חבר לעבודה יוצא למוסך, אני יודעת שהוא יחזור עוד שלוש שעות עם מבט מבואס ומבולבל של "איך לעזאזל דפקו אותי ככה?".

עד כה הצלחנו להסתדר בלי אוטו, ואנחנו מתניידים בעיקר ברגל ובאוטובוסים. בחודש האחרון לווינו אוטו מבני משפחה שנסעו לחו"ל, וראיתי איך זה שינה לנו את המנטליות, ומחק תוך שבוע הרגלים חסכוניים ובריאים. למסיבה אצל חברה שגרה 15 דקות הליכה ממני פתאום רציתי לקחת את האוטו. כי זה יחסוך לי איזה 20 דקות! אותם בטח אבלה בעוד בהייה פרודוקטיבית באינטרנט! לבסוף בעטתי לעצמי בתחת והלכתי ברגל, אבל הדהים אותי שתוך שנייה המוח שלי ניסה לשכנע אותי להתעצל ככה.

כשיש לנו אוטו פתאום אנחנו עושים קנייה גדולה כל שבוע, כי אפשר. בהיעדר אוטו אנחנו מנסים למשוך עם מה שיש בבית, כדי לא להצטרך להיסחב לשם באוטובוס או ברגל לעיתים קרובות מדי.  בנוסף, כשאנחנו עושים את הקניות ללא אוטו, אנחנו מוגבלים למשקל שאפשר לסחוב בכוחות עצמנו. מעט מעצבן, אך אפקטיבי. לא סתם קונים קילו פלפלים, קילו עגבניות, קילו מלפפונים ומקווים לטוב. קונים 3 פלפלים, 6 עגבניות ו-2 מלפפונים כי דוגרי יותר מזה לא נאכל, ואין יותר מקום בעגלה.
בחודש האחרון הבנתי שלא רק האוטו עצמו עולה כסף, אלא הוא מאפשר הוצאה של יותר כסף בתחומים אחרים. בעיקר, הוא מאפשר לעשות הרבה יותר קניות.

בכלל, שמתי לב שכשיש לי אוטו אני מצפה מעצמי ליותר. למה לבלות את אחר הצהרים בבית או בגינה עם הילדה? אפשר לעשות סידורים! קניות! אפשר לנסוע למרכז לבקר חברים! יש משהו בהיעדר אוטו שכופה עלינו האטת קצב. לפעמים זה מציק, אבל בסך הכל אני אוהבת את הקצב הזה. לוקח לי 20 דקות להגיע לגן כל בוקר, אבל אלה 20 דקות הליכה שאני עושה קבוע. יש אנשים שמשלמים כדי ללכת בקביעות.

ייתכן שבקרוב נצטרך לצרף אוטו לשורותינו. אנחנו מנסים לדחות את הקץ, אבל כנראה שזה יקרה בשלב מסויים. אני מקווה שנצליח לזכור וליישם את היתרונות ואת ההרגלים הטובים שבאי אחזקת אוטו, לטובת הבריאות והשורה התחתונה שלנו.

מה איתכם קוראים? איך היעדר אוטו (או קיומו) משפיע לכם על ההוצאות?


ובשינוי נושא חד. בתמונה, אניצים ירוקים שגדלו לי על הבצל. השתמשתי בהם בתור בצל ירוק. לא יודעת אם זה קטע כזה ידוע שאני מגלה רק עכשיו, או שמא יש סיבה שלא כולם עושים את זה וזה עלול להרוג אותי. בכל מקרה, אם יש לכם אניצים כאלה ואתם צריכים טיפה בצל ירוק קצוץ לקישוט, זה יחסוך לכם קנייה של חבילה שלמה וממה שראיתי עד כה, ככה"נ לא יהרוג אתכם.

ועכשיו למוקפץ האחד לפני האחרון. המוקפץ הזה רצה להיות כרוב ממולא אבל פשוט לא היה לו (לי...) כוח. לוקחים את הטעמים של כרוב ממולא קלאסי - כרוב, בשר, עגבניות, צימוקים - ומקפיצים הכל ביחד, במקום להתעסק בגלגולים ומילויים. אם אתם מחפשים תבשיל ביתי ומנחם שאפשר להכין במינימום מאמץ הגעתם למקום הנכון.

הפוסט הבא יהיה פוסט המוקפצים האחרון ובו תהיה נוסחת פלא ליצירת אינסוף ארוחות מוקפצות מהירות ומקוריות, שימנעו מכם להיגרר חזרה לשגרת השניצל-עוף-קציצות המשעממת.
ואז נוכל לעבור לכמה פוסטים מתוקים לקראת פורים! ווהו!


בשר וכרוב מוקפצים ברוטב אדום מתקתק

מאת: בישול בזול
עלות: כ-28 ש"ח
כמות: 4-6 מנות

מרכיבים
3 כפות שמן
1 בצל פרוס
2 שיני שום פרוסות
3 גזרים חתוכים לקוביות
5 עלי כרוב גדולים פרוסים לרצועות
1 חבילה קטנה רסק עגבניות
1/4 כוס מים
1 כף סוכר חום
1 כף חומץ תפוחים
1/2 כפית מלח
1/4 כוס צימוקים
500 גרם בשר טחון

הוראות הכנה
מחממים את השמן בסיר בינוני על אש גבוהה, מוסיפים את הבצל ומטגנים עד שהוא מתחיל להשקיף, כ-5 דקות, ובוחשים מדי פעם. מוסיפים את השום ומטגנים עוד דקה. מוסיפים את הגזר והכרוב ומטגנים 3-4 דקות עד שהכרוב מקבל צבע חזק יותר. מוסיפים את הרסק, המים, הסוכר, החומץ, המלח והצימוקים, מערבבים, מביאים לרתיחה, מכסים ומבשלים 5-7 דקות עד שהגזר מתרכך מעט. מגלים ומוסיפים את הבשר, ומטגנים תוך כדי בחישה עד שהבשר מבושל.




9 תגובות:

  1. הי, מזדהה עם כל מילה על האוטו! אני חיה בפלורידה וזה בלתי אפשרי לחיות פה בלי אוטו. אבל שנים זה כבר מותרות... ;-) אני באמת מוצאת את עצמי הולכת וקונה לפי המקום בעגלה, כי אין לי אוטו (אצל הבעל) ואני צריכה ללכת את החצי שעה חזור עם כל המצרכים הילדים והעגלה...

    השבמחק
  2. הכנתי! עם שבבי סויה אמנם (יותר זול!!!) ויצא סבבה לגמרי. תודה על החידוש!

    השבמחק
  3. אני מסתדרת נהדר בלי אוטו, אבל זה בעיקר כי עשיתי בחירה מאוד מושכלת לגבי המיקום של הדירה שלי. בחרתי מקום שבמרחק הליכה ממנו נמצאים (בסדר חשיבות יורד) - סופר, ספרייה, חנות ספרים, פארק, חנות חיות, אופטומטריסט, בנק. ודברים שצריכים לעיתים די נדירות (למשל חנות כלי בית) נמצאים במרחק 10 דקות רכיבה באופניים. המקום היחיד לא במרחק הליכה שאני מגיעה אליו באופן סדיר זה לעבודה, אבל וידאתי שיש לי אוטובוס נוח. וב"נוח" אני מתכוונת לאוטובוס שעובר כל 10-12 דקות, ככה שהוא אכן תחליף ראוי לאוטו. אז כל פעם שההורים שלי שואלים אותי מתי אני כבר אקנה אוטו (כי כנראה זה סמל לסטטוס כלשהו שהם חושבים שכולם צריכים לשאוף אליו) התשובה הקבועה שלי היא "כשאני אצטרך אחד"

    השבמחק
    תשובות
    1. מצד שני אני לגמרי מזדהה עם המשוואה של אוטו = עצלנות...למרות שאני ממש אוהבת לרכוב על אופניים, כל פעם שיש לי אוטו באופן זמני אני מוצאת את עצמי משתמשת בו לדברים מיותרים בעליל, כמו ללכת לבקר חברה שגרה במרחק 15 דקות הליכה :) (אמנם הליכה בעלייה, אבל עדיין...)

      מחק
  4. כמה את צודקת לגבי האוטו והקניות, בטח שמעמיסים כשיש אוטו :) למרות שאני לא מתגעגעת בכלל לימים בהם לקחתי ילקוט ענק לעבודה ובסוף יום מתיש גררתי את עצמי לסופר ואז גררתי את עצמי הביתה ברגל עם ילקוט ממולא באוכל ששקל כמו סלעים על הגב הדואב שלי.
    לגבי אניצי הבצל (אניצלים? :) ) - אני לא סתם משתמשת בהם ספונטנית אלא מגדלת אותם מתוך בצל לבן, כרגע בצנצנת ריבה ריקה עם קצת מים כמו שמגדלים גלעין אבוקדו - פשוט כי בלתי אפשרי לי לקנות מלא בצל ירוק רגיל.
    חייבת למצוא דרך לשתול את הבצל בעציץ, שמעתי שככה יוצאים יותר אניצים :)
    תודה על התבשיל, נראה מצויין וממש טעים - ובכלל אין כמו כרוב לעניים, מלך המטבח שלי - זול ועמיד ומנפח כל תבשיל וסלט.

    השבמחק
  5. אין לי חומץ תפוחים. במה אפשר להחליף אותו - בחומץ רגיל או בלסמי? תודה

    השבמחק
  6. " יש משהו בהיעדר אוטו שכופה עלינו האטת קצב."

    לא יכולת לנסח את זה טוב יותר.

    בלוג נפלא, עשיר וטעים. נהנית מכל רגע.

    דורין ("הסולידית")

    השבמחק
  7. אפשר להשיג דלק בזול בתחנות של דלק 10

    השבמחק