יום שבת, 21 באוגוסט 2010

הגיגים על פירות העונה ושעועית שחורה עם מנגו


אחד מהטיפים לבישול זול שתמיד מזכירים הוא שצריך לאכול ולבשל עם פירות וירקות שבעונה. 
הטיפ הזה נכון באופן עקרוני, אבל לפעמים קצת קשה ליישום. זה לא שיש שלט בכניסה לסופר של "להלן הפירות והירקות שבעונה כרגע, כולל גרף המתאר את מחיריהם הנוכחיים ביחס לשיא ולשפל מחירם השנתי".
חוץ מזה, שזה שפרי הוא בעונה, לא בהכרח אומר שהוא זול. יש עוד כמה פרמטרים כמו:
מה הפירות והירקות שאתם קונים?
פרי או ירק שלא גדל בארץ, או שמגדלים אותו בהיקף מצומצם לרוב יהיה יקר יותר. אננס טרי, גם כשהוא בעונה, הוא לא פרי זול.
איפה ב"עונה" אנחנו נמצאים?
לפירות שונים יש עונה באורך שונה. יש כאלה שנעלמים אחרי חודש, יש כאלה שנשארים איתנו כמעט חצי שנה. מתי כדאי לקנות? כדבריה של הקריינית המעצבנת עם הקול המאנפף מהפרסומת של פוקס (הם עדיין משדרים אותה?) "סופעונה!". טוב, לא בדיוק. גם אמצע העונה זה בסדר, תלוי בפרי, בשנה, ובכמה אתם רוצים לחסוך. אבל ככלל אצבע, כמו בבגדים, "קולקציה חדשה"= "אתם הולכים לשלם ביוקר".
איפה אתם קונים?
אם אתם קונים בירקן השכונתי ברחביה (סתם דוגמא תיאורטית) שמוכר רק את הפירות היפים ביותר, שמקלף לכם את הליצ'י ומגרגר לכם את הרימון, אתם תשלמו על זה, לא משנה כמה הפירות בעונה.

אז מה כן עושים?
- מסתכלים על המחיר(!!!), ומנסים להעריך כמה זה יעלה מראש.
- לא בוחרים מתכונים ו/או עושים רשימת קניות בלי קשר למצב בשוק, ובכל מקרה להיות גמישים. לא נעים לבנות על פאי דובדבנים טריים ואז לגלות שמחירם 35 שקל לקילו. אם אתם מגיעים לסופר ורואים שמה שתכננתם לקנות בעצם יקר לאללה, שנו תוכניות. מצאו חלופה זולה יותר, או וותרו על המתכון.
- עדיף להתאפק כמה שבועות, ולא לקנות מיד פירות וירקות חדשים. הפרש המחירים בין תחילת העונה לסופו יכולים להיות בכיף 10-15 שקל לקילו. בנוסף, אתם עשויים גם לשלם באיכות של הפרי או הירק, כי בדרך כלל מרוב התלהבות להביא את היבול לצרכנים כמה שיותר מהר ההגדרה של "בשל" מתגמשת, ולא לטובתנו.

המתכון הבא עושה שימוש מקורי במנגו, שנמצא בסוף העונה ובשפל מחיר בימים אלה. יש בו 
שילוב נפלא של טעמים קיציים, שמשיים וקאריביים, שאולי יישמע קצת משונה בהתחלה, אבל מובטח שיעשה לכם בלוק פארטי בפה. המתכון גם פשוט וקליל מאוד- בערך רבע שעה עבודה אקטיבית לחתכנים איטיים וחלמנים כמוני, ו-5 דקות למתקתקים שביניכם. עוד סיבה להכין את המתכון הוא לכבוד חברת יכין שמשווקת עכשיו שעועית שחורה משומרת פשוטה (בלי כל מיני רוטב וטעמים אחרים נלווים), מה שהופך את המתכון הזה לכל כך מהיר. ברור שיותר זול לקנות קטניות יבשות ולבשל בבית, אבל קשה לפעמים למצוא שעועית שחורה מיובשת,  אז כשראיתי את המשומרת קפצתי על ההזדמנות. אפשר להגיש כסלט, כתוספת, או כעיקרית.

שעועית שחורה עם מנגו



מתוך: הספר Vegetable Heaven של Mollie Katzen
עלות: 11 ש"ח בערך
כמות: כעיקרית תספיק ל- 2-3 אנשים, כתוספת/סלט ל- 4-6

מרכיבים:
½ כפית שמן זית
½ בצל סגול קצוץ
1 שן שום קצוצה
1/3 פלפל חריף קצוץ (אפשר יותר אם אתם אוהבים חריף)
½ כף ג'ינג'ר טרי קצוץ
½ כפית כמון (אם יש לכם זרעי כמון, השתמשו בהם. לי לא היה ויצא בסדר)
½ כפית מלח
1 פחית שימורי שעועית שחורה (או 2 כוסות שעועית שחורה מבושלת)
2 כפות מיץ לימון (מי שמוצא ליים תבוא עליו הברכה)
1 מנגו
פלפל שחור גרוס

הוראות הכנה:
קוצצים את רוב המנגו, את היתר חותכים לקוביות אסטטיות ושומרים בצד לקישוט המנה בסוף.
מחממים את השמן בסיר בינוני, מוסיפים ¾ מהבצל (את היתר גם שומרים לקישוט), שום, ג'ינג'ר, כמון, ומלח ומטגנים על אש בינונית-גבוהה במשך כחמש דקות.
מורידים את האש לבינונית-נמוכה ומוסיפים את השעועית וכף אחת ממיץ הלימון. מבשלים חמש עד עשר דקות עד שהכל מעורבב ומחומם טוב ביחד.
מורידים מהאש, ומועכים טיפה את השעועית עם כף. מערבבים פנימה את הכף הנותרת של מיץ הלימון, את המנגו הקצוץ, ופלפל שחור גרוס לפי הטעם.
מכסים ומשהים לפחות רבע שעה לפני ההגשה, כדי לאפשר לתבשיל להתעבות קצת.
מגישים חם (לא לוהט מדי), בטמפ' החדר, או אפילו קר עם שאריות המנגו והבצל ששמרתם. ניתן לעטר עוד עם כוסברה קצוצה למי שאוהב, ופלחי לימון או ליים.


2 תגובות:

  1. אפשר פרי אחר במקום מנגו? אפרסק יתאים?

    השבמחק
    תשובות
    1. וואו איזו התעלמות סליחה. לשאלתך, אני לא יודעת איזה טעם יהיה לזה. אולי יהיה מעניין. אם את/ה הרפתקנ/ית שווה לנסות.

      מחק