יום שלישי, 28 בדצמבר 2010

לקטים אורבנים ועוף בדובדבנים, יין אדום ורוזמרין

רוזמרין. על הכוונת של הלקטת האורבנית
מאז שקראתי את הספר שבט דוב המערות, ידעתי שאני רוצה להיות ציידת לקטת כשאהיה גדולה. טוב, לא סתם ציידת לקטת. למעשה, רציתי להיות אֵיילה. הוי איילה, אשת קרו-מגנון שגודלה על ידי ניאנדרטלים וספגה את הטוב משתי העולמות. כך, באופן הגיוני לחלוטין היא המציאה את המחט, השימוש הרפואי בתפרים, הסבון, ביות זאבים וסוסי פרא, 2 כלי נשק, יצירת אש בעזרת פיריט וצור, והחזייה. סוף סוף מודל נשי ראוייה לחיקוי.


לצערי, לא נשארו יותר מדי מרחבים בעולם בהם אפשר לחיות כציידת לקטת. במקום לצוד ממוטות אני נאלצת לקנות חזה עוף בסופר. במקום לחצות את היבשת עם זאב ושני סוסים מבוייתים, אני עושה קטעים משביל ישראל בימי שישי וחופשים. אבל לפחות אני יכולה ללקט.


אל תטעו לחשוב שאני חיה בכפר פסטורלי בלב הטבע מוקפת בחורש טבעי. לא ולא. אני חיה בעיר. אבל גם בתוך סביבה אורבנית, לקטת טובה מוצאת מה ללקט. יש חמצוצים שגדלים באביב, יש עצי פרי מכל מיני סוגים, כל אחד ועונת ההבשלה שלו. יש שיחי פסיפלורה בכל מקום, ויש גם עשבי תבלין. צריך רק לדעת לזהות אותם.


היום נתחיל ברוזמרין. שיחי רוזמרין נמצאים בכל מקום בעיר. בגינות ציבוריות ,בירכתי בניינים, במטר על מטר של ירק באמצע מעגלי תנועה, באמת לא חסר. אליבא דוויקיפדיה הרוזמרין נפוץ כצמח נוי בזכות עמידותו בפני יובש וזיהום אויר (זה אומר הרבה לגבי האמון של הגננים העירוניים ביכולת שלנו לשמור על הסביבה). שיח רוזמרין נראה כמו... רוזמרין, נו, כמו זה שקונים בסופר. יש לו ענפים עם עלים מחטיים שהם ירוקים כהים מלמעלה ובהירים יותר מלמטה. קחו המון ענפים כאלה, חברו אותם לצורת שיח, הוסיפו מדי פעם פרחים כחולים-סגולים בהירים ועדינים, וכך נראה שיח רוזמרין. כשאתם באים לקטוף רוזמרין לשימושכם האישי, מומלץ לקטוף את הקצוות הצעירים והירוקים יותר של הענפים. ותיזהרו מדבורים. הן גם אוהבות רוזמרין מדי פעם. ועכשיו לתמונות להמחשה (סליחה על האיכות הלא מזהירה):








הנושא הומחש כראוי?
(כולם: כן!)
מעכשיו אתם לא קונים יותר רוזמרין בסופר כשאפשר להשיג אותו בחינם?
(כולם: כן!)
אז כולם ביחד-
טיפ מס' 7: רוזמרין לא קונים, רוזמרין מלקטים!
מצויין. נעבור למתכון.


במתכון של היום תוכלו לעשות שימוש בענפי הרוזמרין שקטפתם כדי ליצור רוטב מבושם וחגיגי לעוף. המתכון עושה שימוש בכרעיים, אבל אתם יכולים להשתמש ברוטב עם כל עוף שאתם נוהגים לאפות בתנור - שוקיים, ירכים, עוף שלם מפורק, וכו'. יצויין שכרעים אינם הדרך החסכנית ביותר לצרוך בשר עוף, כי במשקל העוף כלולים גם העצמות שלא נאכלים. זאת בניגוד לחזה עוף לדוגמא, שאותו אוכלים כמעט בשלמותו. עם זאת, לפעמים נמאס מחזה עוף, ולפעמים יש מבצעים - השבוע ראיתי כרעיים במגה ב-20 שקל לקילו (יש פה אנשים בקהל שמכירים מקומות שמוכרים בפחות?). המחיר לא זיל הזול, אבל סביר - כ-8 שקלים לסועד.
המתכון הזה פשוט מאוד להכנה, טעים וחגיגי, ומכיל 5 מרכיבים בלבד (טוב 8, אם סופרים שמן לטיגון, מלח ופלפל). 


כרעי עוף ברוטב דובדבנים, יין אדום ורוזמרין
מבוסס על: מתכון שהגתה חברתי האהובה שרושקה, בחורה עם טעם טוב באופן כללי, ובאוכל בפרט.
כמות: מתאים ל-5 סועדים בחישוב של כרע (ירך+שוק) לכל סועד
עלות: כ-40 שקלים


מרכיבים:
2 בצלים פרוסים
כף שמן לטיגון
חצי צנצנת דובדבנים חמוצים משומרים (כולל המיץ)
1/3 כוס יין אדום
5 כרעי עוף מפורקים
3-4 ענפי רוזמרין
מלח
פלפל


הוראות הכנה:
מטגנים את הבצלים בשמן עד שהם מתחילים להשחים.
מסדרים בתבנית את הכרעיים, שופכים מעליהם את חצי צנצנת הדובדבנים, היין, והבצלים המטוגנים. מחביאים את ענפי הרוזמרין מתחת לכרעים ומפזרים מעט מלח ופלפל.
אופים, לא מכוסה, בתנור בחום בינוני - 180 מעלות, עד שהעוף מוכן ומשחים מעט, בין 50 דקות לשעה וחצי (תלוי בעוצמת התנור שלכם ובמה עוד מתבשל שם מלבד העוף).



ועוד מאכל לא ממש פוטוגני - עוף!

7 תגובות:

  1. איפה את מוצאת פסיפלורה? אני גם רוצה למצוא פסיפלורה בכל מקום!

    השבמחק
  2. הצמח המטפס הזה שיש לו פרחים סגולים הזויים (שנראים קצת כמו שעון, על כן השם העברי "שעונית"), זה פסיפלורה. עכשיו לא ממש העונה שלהם, אבל בקיץ היו הרבה ימים שאכלתי לארוחת בוקר את הפסיפלורות שאספתי בדרך לעבודה. כשהם יבשילו שוב אעלה פוסט עם תמונות.

    השבמחק
  3. יופי של פוסט. כל כך נהנתי לקרוא! חייבת לציין שאני בעצמי בתור תושבת (זמנית) של שכונת שיכון דן בת"א בה לכל בית פרטי ומפונפן יש עשרות עצי פרי וצמחי תבלין שאין בהם הופכין, לא פעט "מלקטת" לי מהתוצרת שחומקת החוצה מבעד לשערים והחרכים:) פעם חזרתי אפילו עם כמות אדירה של פסיפלורה שפשוט נזרקה לה ככה סתם החוצה, אין להם בושה לאלה, מגדלים רק בשביל היופי.

    השבמחק
  4. מגניב ביותר, ויצא פוטוגני למדי :)

    השבמחק
  5. מה עוד ניתן לבקש , כיף לקרוא , צילומים מקסימים, והכל בכלום מחיר...
    תודה
    חיה

    השבמחק
  6. כולי גאווה, ובתאבון לכולם.
    אבל מה זה האמירה הזאת - "השבוע ראיתי כרעיים במגה ב-20 שקל לקילו"? זהו מחיר מבצע? ברמי לוי זה ככה במקרה הרע. זה בד"כ בסביבות ה14-15 ש"יח לקילו. לפעמים זה גם 10. כשזה במבצע, קונים את המקסימום ומקפיאים זוגות של כרעיים. אבל, וזהו הכי חשוב, ושווה פוסט משל עצמו, למה לקנות כרעיים? יש פעמים רבות שמוכרים עוף שלם בעשר שקל לקילו. קונים את המקסימום המותר, מוציאים את הקרש חיתוך והסכין המפחיד, ומחלקים את העופות לכרעיים, חזה, כנפיים וגב עוף. גב עוף זה למרק (אפשר גם כנפיים,) חזה זה שניצלים וכרעיים זה כרעיים. מקפיאים את הכל חלק בקבוצות בנפרד. למה לשלם הרבה לכל חלק בנפרד שאפשר לשלם 10 ש"ח לקילו ועוד לקבל מרק בחינם?

    השבמחק
  7. באמת? לאחרונה? אמנם לא הייתי שם ב-3 השבועות האחרונים, אבל לפני זה לא ראיתי שכרעים ירדו מתחת ל-20. לרוב ראיתי שזה היה 23-24. ואף פעם לא ראיתי שזה היה 10 לקילו. מוזר... אולי זה קורה ביום מסויים בשבוע שאני מפספסת או משהו? אני אבדוק.
    לגבי העוף השלם, את צודקת, זה אכן שווה פוסט נפרד (ואפילו כמה). טרם הספיקותי :)

    השבמחק