יום חמישי, 24 בפברואר 2011

איך לחסוך כסף עם מוצרים בפיקוח ולזניה במייקאובר

הפוסט היום הוא אולי הפוסט החשוב ביותר שהעליתי עד כה. מוצרים בפיקוח מחיר, מכירים? אם לא, אמנם אתם בחברה טובה, אבל כדאי שתכירו. מוצרים בפיקוח יכולים לחסוך לכם הרבה כסף בהוצאות האוכל. ההגיון פשוט - ישנם כמה מוצרי יסוד שמחיריהם מפוקחים על ידי המדינה. המדינה קובעת מחיר מקסימלי למוצרים אלה ובכך מקלה במקצת על חייהם וכיסם של השכבות החלשות/אנשים עם פחות כסף*. 


מוצרי היסוד שבפיקוח הם:
לחם, מלח, חלב, אשל, גיל, שמנת חמוצה, חמאה, גבינה צהובה, וביצים
קוטג' כבר לא בפיקוח, אפשר לזהות לפי המחיר המאמיר.


איך מתחילים לחסוך? קודם כל, הולכים לאתר של משרד התמ"ת וקוראים בעיון את הרשימה המפורטת של המוצרים בפיקוח. לאחר שהעפתם מבט על הרשימה המלאה, אתם מוזמנים לעיין בטיפים שלי לניצול פוטנציאל החיסכון הטמון במוצרים בפיקוח. לא התייחסתי כאן לכל המוצרים שברשימה, אלu תובנות שמבוססות על דפוסי הצריכה שלנו, אבל נראה לי שהם יהיו רלוונטיים להרבה מקוראי. כל סעיף פה זכאי בפני עצמו להדגשת הטיפים הקבועה, אבל אני מרחמת על העיניים שלכם. אם כך נתחיל:


טיפ מס' 9: חלב בשקית זול יותר מחלב בקרטון: 3.67 ש"ח לעומת 4.43 ש"ח. חלב במיכל פלסטיק של 2 ליטר לא בפיקוח בכלל ולרוב עולה בסביבות ה-6 ש"ח לליטר (12 ש"ח למיכל). חלב בשקית היא דרך קלה לחסוך, במיוחד אם אתם שותים כמה ליטרים לשבוע. ואל תגידו לי שזה מתקלקל יותר מהר. השקיעו בקליפ חזק, העבירו את החלב לבקבוק זכוכית מעוצב עם ציורים חינניים של פרות, שמרו אותו בחלק הפנימי הקר יותר של המקרר... מי שבאמת רוצה למצוא פתרון מוצא.

טיפ מס' 10: רק חלב 1% ו-3% רגילים נמצאים בפיקוח. חלב בטעם וניל, חלב בטעם של פעם, חלב על הבוקר ושאר שטויות כגון אלה נועדו להוציא מכם יותר כסף. מחירם כפול לפחות ממחיר חלב רגיל. אל תעשו את זה. אתם יכולים גם לערבב מעט תמצית וניל וסוכר לתוך החלב שלכם בעצמכם אם אתם מתעקשים.


טיפ מס' 11: נסו לאכול יותר אשל וגיל. אתם לא חייבים לוותר על כל מוצרי החלב והממרחים שלכם אם זה יגרום לכם לעגמת נפש, אבל נסו פעם אחת להחליף את הקוטג' ליד החביתה בלבן. בחייאת, זה עולה פחות משקל וחצי ליחידה (והקוטג' עולה 7 ש"ח לפחות...)
. העולם לא יתפוצץ אם מדי פעם תבחרו באלטרנטיבה הזולה יותר, ועכשיו אתם יודעים שאכן קיימת אלטרנטיבה כזאת. בונוס: מלבד החיסכון אתם מרוויחים גם שיק נוסטלגי לא מבוטל.

טיפ מס' 12: השתמשו בשמנת חמוצה. באפייה, בבישול, להקרמה... אני עוד בתחילת התהליך אבל אני בחיפוש מתמיד אחר מתכונים שעושים שימוש בשמנת חמוצה על פני גבינות ומוצרי חלב יקרים יותר. כבר בפוסט הזה תקבלו אחד.

ולבסוף הטיפ הכי חשוב. טיפ מס' 13: קנו גבינה צהובה במעדנייה!!!!
קוראי הקבועים, אתם מכירים אותי. אתם יודעים שקשה יהיה להאשים אותי בשימוש יתר בסימני קריאה, ואני בספק אם תמצאו שניים או יותר ברצף בכל הבלוג שלי. כן כן, גם בסימני קריאה אני חסכנית. חרגתי ממנהגי הפעם בכדי להדגיש בפניכם את חשיבות העניין. גבינה צהובה נמצאת בפיקוח מחירים כשהיא נמכרת בחריץ. לא כשהיא נמכרת פרוסה, מופרדת בניירות וארוזה באריזת פלסטיק מיוחדת לסגירה חוזרת ולשמירה על הטריות. אריזת "חיסכון" של 400 גרם גבינה צהובה פרוסה עולה לרוב מעל 30 ש"ח, כלומר, הגבינה נמכרת ב-75 ש"ח לקילו. באריזה שאיננה אריזת חיסכון היא עולה אף יותר. המחיר לגבינה בפיקוח לעומת זאת היא סביבות ה-40 ש"ח לקילו. אם תקנו 400 גרם גבינת גלבוע פרוסה במעדנייה, תשלמו 15.70 ש"ח לכל היותר. אין שום סיבה לשלם כמעט פי שתיים על אריזה מעוצבת וכמה ניירות מפרידים.

אלה היו כמה טיפים פרטניים מאוד, אבל אפשר לתרגם אותם ל-2 כללי אצבע ברורים:
1. רק מה שברשימה של משרד התמ"ת בפיקוח. כל שכלול באריזה, בעיצוב, בטעם וכד', יעלה לכם יותר.
2. נסו לחפש מתכונים שמכילים מוצרים בפיקוח. אם אתם בקטע, נסו גם לשחק עם המתכונים שיש לכם כך שיעשו יותר שימוש במוצרים זולים יותר.

זהו. זאת כל התורה.
וכעת למתכון, שמגוייס היום כדי להדגים יישום של כלל האצבע השני.

היום אנחנו נעשה מייקאובר ללזניה האהובה, אך היקרה, בין היתר בעזרת מוצרים בפיקוח.
ראשית, הבה נעריך את מחירה של הלזניה הקלאסית:
500 גרם עלי לזניה- 10 ש"ח.
1 פחית של 800 גרם עגבניות מרוסקות - 7 ש"ח
200 גרם גבינת מוצרלה - 13 ש"ח
100 גרם גבינת פרמזן- 8 ש"ח
1 חבילה גבינת ריקוטה - 13 ש"ח
שנמשיך? כבר עברנו את ה-50 שקל ונראה לי שהבהרתי את הנקודה שלי.
עכשיו אל תבינו אותי לא נכון. לזניה עשויה כמו שצריך היא נפלאה. קרמית וטעימה ונימוחה ובהחלט כיף להתפנק ולהכין אותה מדי פעם. אבל בפוסט הזה אנחנו ניקח את הלזניה ונהפוך אותה למשהו שאפשר להכין מתי שמתחשק, בלי לגמור את תקציב האוכל השבועי.

בואו נעבור סעיף סעיף:
עלי לזניה - חברה' תחזיקו חזק, אנחנו נפתרים מעלי הלזניה. חבילה של 500 גרם פסטה אפשר לקנות גם ב-3-4 ש"ח אם לא מתעקשים על צורה מסויימת. כמעט תמיד יש משהו במבצע.
רוטב עגבניות - אלא אם כן אנחנו בשלהי משבר עגבניות, יותר זול (וטעים) לקנות עגבניות ולקצוץ אותם בעצמנו. שימו לב שאפילו לא התייחסתי לשימוש ברוטב קנוי, שזה גם הרבה יותר יקר, גם הרבה פחות טעים, ובגדול מהווה עבורי מעשה שלא ייעשה.
גבינה למלית - יעירו פה מנוסי הלזניות בצדק, שלא חייבים להכין לזניה עם ריקוטה. כדי להוריד משמעותית את העלויות אפשר להכין מלית של רוטב בשמל, שמכיל סך הכל חלב עם קצת חמאה וקמח. מכיוון שאני מהאסכולה שמאמינה שאין דבר כזה קרמי מדי, החלטתי להעשיר את הרוטב עם שמנת חמוצה, ביצה וגבינה צהובה. עכשיו יש לנו רוטב גבינה עשיר, ראוי לשמו, ועשוי כמעט כולו ממוצרים בפיקוח.
גבינה לציפוי - מוצרלה ופרמז'ן, שניהם עולים פי 2 עד פי 3 מגבינה צהובה. בצער רב וביגון קודר אני מעיפה אותם מהמתכון ומחליפה אותם בגבינה צהובה מגוררת שנקנתה במשקל במעדנייה. ברמי לוי אפשר לקנות אותה ב-3.80 ש"ח למאה גרם.

זהו, סיימנו. עם החלפות האלה קיבלנו מתכון זול הרבה יותר, אבל עדיין באותו סגנון - שכבות פסטה עם רוטב עגבניות מלא טעם, רוטב גבינה קרמי ונימוח, וקראסט זהוב של גבינה מעל. 

והנה המתכון.

לזניה בזול - מאפה פסטה עם רוטב עגבניות וגבינות
מאת: בישול בזול (מתכון שלי לגמרי! ווהו!) 
עלות: כ-27 ש"ח
כמות: יספיק לכ-12 מנות (יותר אם זו לא העיקרית היחידה)


מרכיבים
1-2 כפות שמן זית
2 בצלים בינוניים קצוצים
2 שיני שום קצוצות
4 עגבניות גדולות מאוד ועסיסיות, קצוצות
3 כפות רסק עגבניות
1/2 כפית טימין (מיובש)
1 כפית אורגנו (מיובש)

1/2 כפית מלח
כמה סיבובים ממגרסת הפלפל



1 חבילת פסטה במשקל 500 גרם (רצוי זיטי או פנה, אבל אפשר כל צורה)

25 גרם חמאה
2 כפות קמח
2 כוסות חלב
1 מיכל שמנת חמוצה
1/4 כפית אגוז מוסקט
1/2 כפית מלח
1 ביצה
300 גרם גבינה צהובה מגוררת

הוראות הכנה
מכינים את רוטב העגבניות: מטגנים בשמן זית את הבצלים על חום בינוני, עד שהם נהיים שקופים. מוסיפים את השום ומטגנים עוד 2-3 דקות.
מוסיפים את העגבניות, הרסק, ויתר התבלינים (טימין, אורגנו, מלח, פלפל), מערבבים, ומביאים לרתיחה. מורידים לאש לנמוכה ומבשלים מכוסה 20-30 דקות.



בזמן שהרוטב מתבשל מכינים את הפסטה: מרתיחים מים ומבשלים את הפסטה 2 דקות פחות ממה שמצויין על האריזה. הפסטה צריכה להיות קצת פחות מאל דנטה (כי היא תתבשל עוד בתנור בנוזלים של הרטבים). מסננים את הפסטה ושומרים בצד.

מכינים רוטב גבינה: בסיר קטן על חום בינוני ממיסים את החמאה. כשהיא נמסה ומתחילה לבעבע מוסיפים את הקמח ומטגנים תוך כדי בחישה כ-2 דקות עד שמתקבל צבע חום בהיר.
מוסיפים בהדרגה את החלב לסיר, תוך כדי בחישה נמרצת, ומנסים להימנע מהיווצרות גושים. מביאים לרתיחה (ממשיכים לערבב מדי פעם), מרתיחים 2 דקות ומורידים מהאש.
מערבבים פנימה את השמנת החמוצה, המלח ואגוז המוסקט, ונותנים לתערובת להתקרר מעט (לא לדאוג אם יש גושים של שמנת. החום ימיס אותם בסופו של דבר). כשהתער
ובת מגיעה לטמפרטורה שלא תמיס את הגבינה מערבבים פנימה את הביצה ו-200 גרם מהגבינה המגוררת  (את היתר שומרים כדי לפזר למעלה).

מרכיבים את המאפה: בתבנית גדולה מפזרים חצי מרוטב העגבניות. מעל מפזרים חצי מהפסטה ומעל חצי מרוטב הגבינה. מוסיפים מעל את יתר הפסטה, אז את יתר רוטב העגבניות ואת יתר רוטב הגבינה. לבסוף, מפזרים מעל את 100 גרם הגבינה הנותרים.
מניחים את התבנית בחצי התחתון של התנור ואופים בחום בינוני- 180 מעלות, כחצי שעה עד שהגבינה נמסה ומבעבעת.








*המושג שכבות חלשות נשמע לי פטרוני משהו בהקשר הזה, שכן לדעתי הבחירה לחיות בצניעות ו/או "מתחת לאמצעים" יכולה בהחלט להצביע גם על חוזק, או סתם הגיון בריא. אבל אני כותבת בלוג על בישול בזול. זה לא אמור להפתיע אתכם.




16 תגובות:

  1. גם חמאה היא בפיקוח. אבל רק החמאה הרגילה ולא המלוחה, ורק זו באריזות של 100 ולא בבלוקים של 200.

    יוצא שעל חבילה של 200 משלמים יותר מכפול מחבילה של 100. עולם הפוך, בד"כ אריזות גדולות נותנות הנחה.

    השבמחק
  2. צודקת צודקת! איכשהו זה נמחק לי מהרשימה. אני עכשיו מוסיפה את זה. תודה.

    לגבי גודל האריזות, אמנם רק ה-100 גרם בפיקוח, אבל בסופר שאני קונה בו מעולם לא ראיתי אריזה של 200 גרם שעולה יותר מ-6 ש"ח. אז חוסכים משהו כמו 9 אגורות ל-100 גרם...

    והערה נכונה לגבי החמאה הלא מלוחה. אמנם לרוב ההפרש במחיר הוא כמה עשרות אגורות, אבל עדיין אין סיבה לשלם יותר, במיוחד אם החמאה מיועדת לאפייה.

    השבמחק
  3. נהנתי מאד לקרוא+מפיצה אצלי.
    אגב, בימבה?

    השבמחק
  4. שלום לך! שכחתי לברך אותך על משכנך החדש. מזל טוב.
    ותודה. אבל, בימבה?

    השבמחק
  5. תודה רבה.
    בימבה זה כינויה של מעריצה קטנה שלי שמסרבת להזדהות ולא פעם שולחת מסרים אודות אכזבתה הקשה מהמעבר שלי ומכירת נשמתי לשטן או משהו כזה. מנסה להבין מי זו ומתקשה.
    ושוב, מאד אוהבת לקרוא אותך מידי שבוע.

    השבמחק
  6. לא, לא אני. אני פחדנית מכדי להיות סטוקרית ראוייה.

    אני אודה בקורט קנאה על כך ששדרגת לבייגלה, אבל את כותבת טוב. מתאים לך ומגיע לך להיות שם. כרגיל, כיף לקרוא אותך, גם במשכנך החדש (אם כי, לו הייתי יודעת שהם השטן הייתי מעלה את הגדרות האבטחה בבראוזר שלי).

    תציעי למעריצה שלך לכתוב פוסט אורח. תמיד אמרו בסמינריון הדרכה שהדרך הכי טובה להתמודד עם חניכים מופרעים היא לערב אותם.

    אגב, אני מהמרת שזו ניקי ב. או פירגה :)

    השבמחק
  7. תודה רבה, מידע מעולה, לגזור ולשמור.

    השבמחק
  8. וואו, זה נראה מתכון מעולה, ומתאים בדיוק לאוהבי הלזניה שאנחנו מצד אחד ולחיסכון שאנו עמלים עליו מצד שני. תודה ואשתדל לעדכן...
    חגית

    השבמחק
  9. אשמח מאוד :) גם אם לא מתת על זה או שיש דברים שאת היית משנה. אני מעדיפה שלקוראים יהיו הערות אינפורמטיביות, אם לא הכי מפרגנות, על פני שורות של מחמאות שלא באמת עוזרות להם.

    השבמחק
  10. הערה אינפורמטיבית - אתמול תכננו להכין לזניה מפוקחת לאורחים. אחרי שכבר עשיתי סופר, והכל נח במקרר בשלום, התקשר אורח הכבוד עם המידע הבא - "סורי ששכחתי להודיע לכם, אבל אני אלרגי לעגבניות." כן, החברים שלנו מוזרים נורא. פתחנו חמ"ל מייד - מה נכין? משהו אחר? כבר קנינו, לא חבל? חיסכון וזה... אמרה עקרת הבית בעלת התושיה (אני!) "פשוט נכין אותה בלי עגבניות, ובמקום לזניה היא תהיה מאפה גבינות". עבד מעולה! את השום והבצל טיגנתי בנפרד וערבבתי לתוך הרוטב גבינה. חוץ מזה שמתי בו יוגורט במקום שמנת (בטעות, לקחתי את הגביע הלא נכון) וזה גם יצא סבבה, אם יש פה כל מיני דיאטטים למיניהם... אז אם תכננתן לזניה והאורחים משונים/העגבניות נגמרו/התייקרו - אל חשש =)ותודה על המתכון המעולה.

    השבמחק
  11. וואו! סחטיין על התושייה! ותודה על הפידבק! בטוחני שזה מאוד יועיל לאנשים במשבר העגבניות הבא... :)

    השבמחק
  12. הכנת פסטה בייתית ללזניה, זולה, קלה להכנה, וטעימה הרבה יותר, וגם מורכבת ממוצרים בפיקוח בלבד. רק דורש טיפה יותר מאמץ, חבל שלא הוספת את זה כאופציה:
    בשביל לזניה אחת 500 ג' פסטה (לדעתי 400 יספיקו ואפילו 300 אבל שיהיה)
    500 ג' קמח רגיל (לא חובה קמח דורום).
    5 בייצים בינוניות. (מס' 2).
    קמצוץ מלח.
    שמים בקערה גדולה את הקמח, שוברים לתוך את הבייצים, עם מזלג מערבבים את הקמח אל תוך הבייצים, ממשיכים ללוש בידיים כמה דק', מוסיפים את המלח, אם רוצים מוסיפים כף שמן זית. מקפלים הכל לגוש עופים בניילון נצמד, ולמקרר למנוחה חצי שעה או יותר. אפשר להכין יממה מראש.
    לפני ההכנה מחלקים ל4 או 3 חלקים, מרדדים עם מערוף, בוזקים מלח למניעת הדבקות. מרדדים לעלים בגודל התבנית, ועושים לזניה.
    יש כאלה שמבשלים במיים קודם, חצי בישול, אין הכרח כלל, היא תתבשל מהנוזלים של הרוטב ותהה נפלא יותר מכל עלי לזניה שרכשתם.

    השבמחק
    תשובות
    1. תראה/י אני לא יודעת הכל, בשביל זה יש לי מגיבים שמאירים את עיני :)
      זה ממש צירוף מקרים כי בדיוק היום ניסיתי בפעם הראשונה להכין פסטה ביתית ללזניה (למעשה האיש הכין :). נתאמן עוד כמה פעמים ואז אולי נעלה פוסט בנושא.

      מחק
    2. סליחה שאני הורסת לך עם המתכון המגניב אבל זה לא יוצא יותר זול מפסטה החמש ביצים וחצי קילו קמח... הבלוג הזה נקרא בישול בזול ...

      מחק
    3. סליחה שאני הורסת לך עם המתכון המגניב אבל זה לא יוצא יותר זול מפסטה החמש ביצים וחצי קילו קמח... הבלוג הזה נקרא בישול בזול ...

      מחק
  13. מדהים !!! חייבת להודות , היה לי אירוע שהייתי צריכה להכין 2 מגשי לזניה .
    לא ידעתי איזה סוג כדאי , אז עשיתי אחד רגיל (אבל פשוט) ואת זה ...
    והתגובות , והטעם :) זה היה מ-ו-ש-ל-ם !!! טעים טעים , ולא יקר :)
    תודה

    השבמחק