יום שישי, 24 בפברואר 2012

חרם צרכנים, מדריך למשתמש


אז קראתם בזעם את הכתבה על הפסק זמן, נשבעתם שלעולם לא תקנו יותר מוצר של עלית או שטראוס וגם שיתפתם לכל החברים בפייסבוק. מה עכשיו? 


אתם נכנסים לסופר יום למחרת, זועמים אבל אופטימיים, סמוכים ובטוחים ששום מוצר של עלית או שטראוס לא יעבור את מפתן העגלה שלכם. ואז אתם מסתכלים על רשימת הקניות: מילקי וניל ומוקצ'ינו, שמיניית אקטימל, רביעיית גמדים תות, חומוס אחלה 500 גרם, שוקו יטבתה, 2 גבינת סקי 5%, סימפוניה שום שמיר, שוקולד פרה, תפוצ'יפס ודוריטוס לטיול השנתי של הילד... הממ... 
פרי אקזוטי ומתנשא שפוגע בערכי הלכידות
של החברה הישראלית (התמונה מפה)
ולהזכירכם עוד שבועיים פורים. אתם הולכים להמשיך להחרים גם אז ולתת משלוחי מנות חפים מממתקי עלית, מכיף כיף עד מיני מקופלת? או שאתם הולכים להגיד שזה רק חד פעמי, שאין לכם באמת אפשרות אחרת ולהעמיס ערימת חפיסות שוקולד פרה כשאף אחד לא מסתכל?


על כל שיתוף שאני רואה בפייסבוק על החרם האחרון, אני רואה סטטוס של "הצרכן הישראלי טיפש ופראייר, והוא בחיים לא יצליח לעשות חרם".
אני לא חושבת שהצרכן הישראלי הוא טיפש ופראייר. אני פשוט חושבת שהוא לא מתורגל בלהחרים חברות ענק בעלות שליטה כל כך רחבה בשוק האוכל. 
לו היינו מחליטים מחר להחרים פסיפלורות (כי הם פרי אקזוטי ומתנשא שפוגע בערכי הלכידות של החברה הישראלית! או משהו), נראה לי שהצרכן הישראלי היה עומד בכך בכבוד. להחרים מוצר אחד זה קל. 
לעומת זאת, להחרים חברת ענק שמייצרת המוני מוצרים שכולנו צורכים באופן יומיומי, זה סיפור אחר לגמרי. זה לא בלתי אפשרי, אבל זה דורש הרבה יותר מהצרכן, שצריך לתכנן מראש, להתגמש ולוותר על מוצרים שהוא רגיל אליהם. 
אם אתם צרכנים שמסתפקים בקצת זעם בפייסבוק ושיחות סלון מיואשות, אתם מוזמנים להמשיך בשלכם, לקנות מדי פעם סניקרז במקום פסק זמן ולסמן וי. 
אבל אם אתם באמת רוצים להחרים חברת ענק, בין אם מדובר בשטראוס, בתנובה, באסם או בכל חברה אחרת, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לשרוד את המחאה בלי שהמשפחה שלכם תחרים אתכם:


1. תעשו שיעורי בית 
בדיקה בתמונה שקיבלתם בפייסבוק כדי לגלות מאיזה מוצרים צריך להימנע זו התחלה טובה. אבל אם אתם באמת מחויבים לחרם טוטאלי, לכו לאתר האינטרנט של החברה, שם תוכלו למצוא רשימה של כל המותגים המשותפים וחברות הבת של החברה, כולל תמונות. יהיה קצת מגוכח אם תחליטו שאתם מחרימים מילקי ותקנו דני במקום.


2. תכנון מקדים זה שם המשחק 
עברו על רשימת הקניות שלכם לפני שאתם מגיעים לסופר, ואתרו את כל המוצרים ברשימה ששייכים לחברה שאתם מחרימים. אם  30% מרשימת הקניות שלכם נמצא כעת בחרם, אתם לא באמת תזכרו מה לעזאזל מותר לכם לקנות כשאתם בלחץ של הסופר, עם אנשים נדחפים מכל כיוון וילד בוכה בעגלה על למה אתם לא קונים את היוגורט שהוא אוהב.


3. חפשו את התחליפים 
זכרו שאין כמעט מוצרים ללא מתחרים בשוק. יש המון חברות קטנות יותר שהמוצרים שלהם נמצאים בכל סופר, שיעזרו לכם לשרוד את החרם בלי לוותר על האוכל שאתם אוהבים.
הנה כמה דוגמאות:
טרה - מייצרת חלב, משקאות חלב, מעדנים ומעדני קצפת, יוגורטים, גבינות ועוד.
כרמית - מייצרת שוקולדים, וופלים ועוגיות, שלל סוכריות ועוד.
מעדני מיקי - מייצרים חומוס, טחינה ומגוון סלטים אחרים, ומוצרי דגים מעושנים, כבושים וקפואים.
יש גם את המותגים הפרטיים של הסופרמרקטים כמו "מגה", "שופרסל" ו-"המותג" של רמי לוי.
לרוב תמצאו את המוצרים הדומים באותו איזור בסופר. אם אתם יודעים שאתם לא רוצים לקנות פסטה של אסם לדוגמא, פשוט חפשו קצת במדפים מסביב. סביר שתמצאו לפחות עוד חברה אחת שגם מייצרת את הפסטה שאתם מחפשים.


4. שתפו את המשפחה והכינו אותם נפשית 
אנשים נקשרים למותגים ולטעמים שהם רגילים אליהם, ילדים במיוחד. אתם לא יכולים לצפות שהם לא ישימו לב אם פתאום תתחילו לקנות חטיף ביסלי של חברה אחרת. מתכוונים להפסיק לילד את אספקת הגמדים ללא התראה מראש ועד להודעה חדשה? גם עופרה שטראוס תשמע את הצרחות. 
אם אתם רציניים לגבי החרמת החברה ומתכוונים להתמיד בכך, דברו עם המשפחה. ספרו להם שזה חשוב לכם, ובקשו מהם עזרה במציאת תחליפים שיספקו את כולם עד יעבור זעם. מי יודע, אולי תמצאו את עצמכם קונים פחות מוצרים מעובדים באופן כללי.


5. זה לא הכל או כלום 
ניסיתם תחליפים וזה פשוט לא אותו הטעם? יש מוצר שאתם באמת לא מצליחים להסתדר בלעדיו? זה לא סוף העולם. תמשיכו להימנע ממה שאתם יכולים, ואל תזרקו את כל הרעיון לפח רק בגלל שאתם לא מצליחים לעמוד בו במאה אחוז. אם אתם מצמצמים את קניית המוצרים מהחברה, אפילו אם אתם לא מצליחים להימנע מכך לגמרי, יש לזה ערך.


חרם שמח!

11 תגובות:

  1. אדיר אדיר חשוב לאמץ!!!

    השבמחק
  2. מה שאני לא מבין הוא למה מלכתחילה לקנות את הדברים האלו.
    אפשר לאכול פודינג במקום מעדני חלב קנויים, במקום "גמדים" לערבב לבן (עולה שקל שלושים) עם סוכר ופרי מעוך, אפשר לותר על האקטימל כי הוא לא באמת תורם לבריאות, שוקו אפשר להכין מחלב קקאו וסוכר, חומוס אפשר להכין לבד ולטיול כדאי לתת לילד ירקות חתוכים.

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכימה עם ארז, הרבה מאוד מהמוצרים שציינת הם מוצרים שאפשר להחליף בקלות במשהו ביתי שעולה פחות מחצי וטעים הרבה יותר. וכמובן שגם בריא יותר. אחרי שאוכלים פעם אחת קצת לבן עם קוביות פרי לא מבינים מה הקטע עם "מעדני חלב" שיש להם בעיקר טעם של סוכר וחומרים משמרים.

      מחק
    2. תכלס, להכין דברים בבית זו מהותה של מחאה אמיתית!

      מחק
    3. חברים אתם צודקים לגמרי ואתם יודעים שאני מצדדת בזה (לפי הלינקים שארז צירף ברוב אדיבותו :), אבל פה ניסיתי לכוון לקהל רחב יותר. יש הרבה משפחות שחושבות שאין להם זמן להתחיל להכין פודינג ושגמדים זה נוח כי לא צריך להתחיל לשמור יוגורטים עם פלסטיק במקרר, ואני לא אשנה אותם בפוסט אחד (אני מנסה לשנות אותם עם בלוג שלם, אבל זו לא הנקודה פה...).
      בין אם זה מוצדק בעיני ובין אם לא, אני רוצה שגם אנשים כאלה יראו שיש להם אפשרויות, שיש להם כוח צרכני, ושחרם צרכנים זה לא רק לאנשים שיש להם מלא זמן פנוי, אלא לכל אחד. כי כל מה שצריך בסופו של דבר זה לפזול כמה עשרות סנטימטרים שמאלה במקרר המעדנים בסופר.
      אם הם ימשיכו לקרוא פה ובמקומות אחרים, ויגלו שיש הרבה אלטרנטיבות ביתיות בריאות וזולות, מה טוב. אבל שינוי לא בא בבום. לו הייתי כותבת פוסט שאומר שכדי להחרים את שטראוס צריך להתנזר ממעדנים קנויים, הרבה אנשים היו מוותרים מראש. ואז אני נשארת לשכנע את המשוכנעים, שממילא משתדלים לא לקנות מוצרים מעובדים, חרם או לא חרם.

      מחק
  3. למה עוד לא נולדה בפייסבוק הישראלי קריאה להחרים חברה בגלל תנאי ההעסקה שלה?
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?fbdid=1000726105

    השבמחק
    תשובות
    1. דווקא יש. מכיר את התו החברתי של במעגלי צדק?
      התו ניתן ללא תשלום לבתי קפה, פאבים ומסעדות המתחייבות לעמוד בשני קריטריונים חברתיים בסיסיים: גישה לאנשים עם מוגבלות ושמירה על זכויות העובדים במקום, וכן לאפשר לפעילי התו החברתי לקיים בהן ביקורת תקופתית.

      http://www.mtzedek.org.il/abouttav.asp

      מחק
  4. צודקת,
    אני כבר מזמן לא קונה דברים של אוסם/עלית וכל החברות הגדולות.יוקר המחירים שלהם מגיע לשמיים.
    תוצרת אחרת זולה הרבה יותר ולא פחות טעימה.הכל בראש.

    השבמחק