יום שלישי, 24 במאי 2011

גיבון בזול - גבינת שמנת ביתית


מצווה גוררת מצווה כך אומרים. לכן, לאחר שבת של הכנסת אורחים זכינו, עוד במוצאי השבת, לאלפי אורחות לא קרויות, שסעדו את ליבן בערימת הצלחות המלוכלכות ליד הכיור.
אכן, הגיע הקיץ, ואיתו הנמלים. תענוג.
אני שטפתי את יתר הכלים בנונשלטיות מעושה ("נשאיר את הצלחות שהן מטיילות עליהן בתור פתיון!") בזמן שהבחור בלש אחריהן בכדי למצוא מאין באו, ומאין עתידות חברותיהן לצאת לכשישמעו על הגילוי הקולינרי המסעיר. צריך להודות על האמת, לפחות יש להן טעם טוב באוכל. 
לבסוף פינינו את האיזור וריססנו את אם אמו. אחלה ערב בחרו לעצמן הנמלים. אנחנו צריכים להסתגר בחדר מפני ריח הריסוס, ואפילו לא יכולים לפתוח את החלון מפני ריחות המדורה. עשן מבחוץ, רעל תעשייתי מבפנים. מנוולות.

קטע מצחיק הספריי נמלים הזה. זה פחות או יותר גז עצבים (מעניין אם יש לנמלים מסכות אב"כ קטנות. התמונה הזו שיעשעה אותי אז ציירתי עכשיו נמלה במסכת אב"כ. היא אפילו קצת חמודה. אבל עלי להשתלט על עצמי. אסור להתחיל לסמפט את האוייב). בכל זאת, הרעל התעשייתי הזה נמכר בסופר, ליד מוצרי מאכל. שני מטר ממני קונים מתלבטים אם הם רוצים גבינת 9% או 5%, ואני מתלבטת האם אני רוצה ספריי שמצריך לבישת ביגוד מגן בעת השימוש, או סתם אחד שמצריך את הרחקתם של בני בית וחיות מחמד מהאיזור במהלך 48 שעות.

אל תראו זאת כקבילה נגד השימוש באמל"ח לא קונבנציונלי במאבק נגד מזיקים חס וחלילה. רק כוח מבינים אלה. מנסיון. 
כשהגיע הגל הראשון שצבא על גדרות המזווה שלנו, החלטנו לקרוא קצת באינטרנט על שיטות טבעיות להרחקת נמלים. כך, כשפנינו לשלום, תוך רצון ליישב בצורה לא אלימה את הסכסוך הטריטוריאלי, פיזרנו רוזמרין, חומץ וקינמון באזורים הנגועים. הלכנו לישון שמחים וטובי לב, מפזמים שירי שלום, וסמוכים ובטוחים שבבוקר למחרת האורחים יתפנו מרצון. חרף התחזיות האופטימיות של הגולשים באינטרנט שראו ישועות, מסתבר שהמזווה שלנו איננו שוודיה. הנמלים, לא רק שלא נעלמו, אלא שהזמינו חברים לכרסם איתם בצוותא את כוח הרתיעה שלנו, שתפקד יותר כמחוות פיוס חד צדדית מאוד (מסקנה: אל תתנו להם רוזמרין!). ביום למחרת קנינו תרסיס רעל מסוג זה או אחר, ומאז הן לא מטרידות יותר מדי. הן עדיין קופצות לבקר מדי פעם כשחם בחוץ, אבל לפחות אני לא פוחדת לפתוח את הארונות מחשש לגלות עוד פלישה.


למה אני מספרת לכם את זה (מלבד הרצון לקבל מעט סימפטיה)? כי לפעמים יש ימים שאי אפשר לבשל בהם. בין אם זה מחוסר זמן, חוסר גז או חשמל, או חוסר יכולת לנשום את האוויר במטבח. המתכון של היום הוא ללא בישול (הרכבתי אותו ב-2 דקות בין השטיפה לריסוס), אבל הוא עדיין מאוד מגניב, וגם עשוי לחסוך לכם הרבה כסף בתקופה הקרובה.
גבינת שמנת 30%/גבינת נפוליאון/קרים צ'יז מכירים? גבינת נפולאון עולה בדרך כלל כ-12 ש"ח ליחידה, קרים צ'יז של חברת פילדלפיה האמריקאית תעלה אף יותר. לאחרונה גיליתי שאפשר להכין גבינת שמנת בבית, במאמץ אפסי, בעלות של קצת יותר מ-4 ש"ח לאותה הכמות, תוך ניצול מחירם הזול של מוצרים בפיקוח. כל מה שאתם צריכים זה קערה, מסננת, מגבת מטבח, ושמנת חמוצה. כן, סתם שמנת חמוצה רגילה, זו שעולה 2.08 ש"ח לכל היותר. וכן, סתם מגבת מטבח. אמנם רוב המתכונים לגבינה דרשו שאשתמש בחיתול בד, אבל מכיוון שאין חיתול בד בבית ואין לי מושג איפה קונים אחד כזה, נאלצתי לנסות מגבת מטבח ומסתבר שהיא מתפקדת מצויין, לפחות פה. בונוס: גם חסכתי לכם בדיחות על החשיבות שבשימוש בחיתול נקי. אתם מוזמנים להודות לי.
גבינת השמנת שתכינו לא תהיה זהה לחלוטין לגבינות השמנת שמוכרים בסופר- היא פחות אוורירית מהנפוליאון, יען כי אין לנו מכונות תעשייתיות שיקציפו ויאווררו אותה, והיא פחות מוצקה מהפילדלפיה, כי אין לי מושג אילו מייצבים מוסיפים שם ואין לי צורך לגלות. אבל היא קרמית, עדינה, טעימה מאוד, ומקבלת באהבה תוספים כמו עשבי תיבול, ירקות קלויים, זיתים, וכד'. אווו. היא בטח תהיה ממש טעימה עם קצת סלמון מעושן קצוץ. ממממ...


מלבד היכולת להכין גבינת שמנת ביתית בכל טעם שעולה על רוחי, הגילוי הזה של גבינת שמנת ברת השגה מסעיר אותי בגלל עולם עוגות הגבינה שפתאום נפתח בפני. אם בעבר פסלתי מתכונים שכללו 3 יחידות גבינת שמנת 30% (36 ש"ח ועוד לא התחלנו לספור את המרכיבים האחרים. תגידו, אתם נורמלים??), בחג השבועות הזה אני הולכת להתנסות בכולם, ולראות איך הם מגיבים לגבינת שמנת ביתית. עד כה ניסיתי שלושה מתכונים, שניים אפויים ואחד מוס, ונרשמה הצלחה. 


אז איך עושים את זה? יקח לי יותר זמן להסביר משיקח לכם להכין. לוקחים קערה בינונית, מעליה/בתוכה מניחים את המסננת, ומעל את המגבת, כשהשוליים משתלשלים מעבר לצדי הקערה. שמים במסננת המרופדת במגבת כמה גביעי שמנת חמוצה, מקפלים את שולי המגבת מעל השמנת, מועכים קצת, ושמים במקרר ללילה כדי לתת לשמנת להגיר נוזלים. זהו. בבוקר למחרת יש לכם גבינת שמנת. היא אפילו נחלצת מהמגבת בצורה די נקייה. כעת אפשר להוסיף תוספות כיד הדמיון או פשוט לצרף אותה כמות שהיא לכריך האהוב עליכם. 


אם נחה עליכם רוח אקספרימנטלית, נסו להשתמש בה בעוגת הגבינה האהובה שלכם במקום גבינת נפוליאון יקרה- גבינת שמנת מ-2 גביעי שמנת חמוצה היא פחות או יותר שוות ערך לגביע נפוליאון אחד. אני לא מבטיחה שזה יעבוד עם כל מתכון, כי באופן מובן, לא ניסיתי את כולם, אבל שווה לנסות לדעתי. אם תאהבו את התוצאה תוכלו לחסוך עשרות שקלים בעלות עוגות הגבינה שלכם. בפוסטים הבאים אשתדל להביא כמה מתכונים לעוגות גבינה שעברו בהצלחה את מבחן השמנת הביתית.


התכוונתי להתנסות בכל מיני תוספות מעניינות לגבינת השמנת, אך כאמור, המטבח הוא לא ממש מקום שאני רוצה לשהות בו כרגע. למזלי, הטעם היחיד שכן הספקתי לנסות- שום שמיר -יצא סוף הדרך. הלחמניה הדוגמנית שאתם רואים נזללה מיד לאחר הצילומים כארוחת ערב פשוטה אך נפלאה. 



גבינת שמנת ביתית בטעם טבעי
מאת: בישול בזול
עלות: 4.16 ש"ח לכל היותר (זה היופי שבמוצרים בפיקוח...)
לגבינת שום שמיר הוסיפו עוד כמה עשרות אגורות
כמות: תקבלו בערך את כמות הגבינה שבגביע גבינת נפוליאון אחד


מרכיבים:
2 גביעי שמנת חמוצה


ציוד נוסף: 
קערה 
מסננת שמתלבשת על הקערה עם קצת רווח בין תחתית הקערה לתחתית המסננת 
מגבת מטבח נקייה


הוראות הכנה:
מלבישים את המסננת על הקערה ומרפדים אותה במגבת כששוליה משתלשלים מעבר לצידי הקערה. מרוקנים את גביעי השמנת החמוצה לתוך המסננת המרופדת, ומקפלים מעליה את שולי המגבת. נותנים לגוש השמנת העטופה מעיכה קלה להידוק, ומעבירים את כל כקונסטרוקציה למקרר. נותנים לשמנת להגיר נוזלים במשך הלילה (כ-8 שעות).
כשהשמנת מוכנה מעבירים לכלי אטום, מערבבים פנימה תוספות וטעמים אם רוצים, ושומרים במקרר.


לגבינת שום שמיר:
מוסיפים לגבינת השמנת כעשרה גבעולי שמיר שטופים וקצוצים (ללא החלק העבה של הגבעול), שן שום קצוצה, וקורט מלח. נותנים לגבינה לנוח במקרר כשעה למיזוג טעמים. משתדלים שלא לאכול הכל בכפית.


רעיונות לגיוונים נוספים: פלפל קלוי וקצוץ, זיתים מגולענים קצוצים, פסטו, סלמון מעושן קצוץ...


איך פרנק זאפה קשור לפוסט הזה? בין העונים נכונה יוגרלו 2.08 ש"ח


13 תגובות:

  1. י-אממממממממממ
    לא ידעתי שלהכין גבינת שמנת זה כל כך פשוט!!
    אני חייבת לנסות את זה מתישהו

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום רב
      אפשר לעשות כך עם 2 גביעי גבינה 5 אחוז זה אותו עיקרון
      לגיוון טעמים אפשר גם עם בצל ירוק
      לבריאות לכולם

      מחק
  2. אני פעם ניסיתי לסנן גבינה עם מגבת נייר (לא הייתה מגבת מטבח נקייה בשלוף), ויצא מצוין.
    תשובה לחידה: http://en.wikipedia.org/wiki/Suzy_Creamcheese

    השבמחק
  3. על איזו שמנת מדובר? כמה אחוזי שומן? מת כבר לנסות את זה. נראה נפלא. תודה!

    השבמחק
  4. אני השתמשתי בשמנת חמוצה 15%, זו שנראית ככה:
    http://www.yashir4u.co.il/pictures/z_GL4125455.jpg
    אבל אפשר גם עם 27%.
    בהצלחה!

    השבמחק
  5. תודה על התשובה המהירה! עכשיו אוכל להכין כבר היום :-)
    אגב, בלוג משהו משהו, רק חבל שאי אפשר לעשות לייק בפייסבוק ולקבל עדכונים שוטפים..

    השבמחק
  6. אח אח פייסבוק. אני מודה ומתוודה, אין לי זמן להתעסק עם זה כרגע. אתה יכול בינתיים להירשם לעדכונים במייל או ב-RSS (מצד ימין מתחת ל-blogroll). אני מקווה שבקרוב זה יתאפשר.
    תודה על המחמאות :)

    השבמחק
  7. קודם כל, אני ממש אוהבת את הבלוג שלך, ועוקבת אחריו בערנות. שנית, גבינת שמנת יוצאת נהדר כפי שרשמת. חשוב לציין שככל שמסננים אותה יותר זמן, היא יותר מוצקה, ואח"כ לא מצטברים נוזלים בקופסה.
    אני מכינה גבינה עוד יותר זולה אפילו - מלבן. 8 לבן של טרה (1.32 ש"ח) לגביע, מסננים 24 שעות כפי שציינת. אם אחרי הסינון מערבבים אותה בעזרת מטרף ידני, המרקם יוצא חלק יותר וללא גושים. אני ממש אוהבת אותה עם בזיליקום קצוץ. מעדן של ממש. או כמו שאח שלי אמר: אפילו לא נגעתי בטחינה!!

    השבמחק
  8. תודה לך :)
    אכן את צודקת לגבי זמן הסינון והמוצקות, טוב שציינת.
    אני בהחלט אנסה את זה עם לבן.

    השבמחק
  9. רציתי רק לציין שעדיף לעשות זאת עם חיתול בד (טטרא)במקום המגבת , יוצא נפלא ותוך 6-7 שעות בלבד.כי זה בד אוורירי כמו מסננת.

    השבמחק
  10. אפשר מתכון לעוגת גבינה אפויה על בסיס מתכון זה?

    השבמחק
    תשובות
    1. עדיף מאוחר מאשר לעולם לא...
      http://bishulbezol.blogspot.co.il/2012/05/blog-post_22.html

      מחק
  11. אשמח להצטרף לרשימת תפוצה...לא מצליחה

    השבמחק