יום שישי, 30 באוגוסט 2013

רושם לראש השנה - רולדת רימון

ובכן נראה ששרדנו את אוגוסט. כמי שעשתה זאת בפעם הראשונה עם ילדה, תוך נסיון גם לשמור על מקום עבודתי תוך כדי, אני מריעה לכם הורים, שעושים זאת שנה אחרי שנה, כשחלקכם גם עם כמה וכמה ילדים ללא מסגרת. במהלך הלא-חופש גם עברנו דירה, כלומר היה אצלנו קצת טירוף בשבועות האחרונים. עוד אתלונן על כך בפוסטים הבאים, אל דאגה.
כמו תמיד האתגר החודשי של מנטקה הגיע כדי להחזיר אותי לתלם. רימונים הם חומר הגלם הפעם, לכבוד ראש השנה. כאמור, זמן פנוי הוא לא מצרך שיש לי הרבה ממנו בימינו (מעניין אם מוכרים אותו במבצע לחג ברשתות השיווק), אז הפוסט הזה יהיה קצר. 

רולדת לימון מכירים? אופים עוגת ספוג מלבנית דקה, מורחים עליה מלית לימון קלה, מגלגלים וזורים באבקת סוכר. החלטתי שמה שהולך עם לימון, ילך עם רימון. אז הא לכם מתכון די פשוט, ששם את הרימון במרכז אבל לא מכריח אתכם לעמוד שעה במטבח ולגרגר או לסחוט רימונים. את מיץ הרימון אפשר לקנות בקרטון בכל סופר, ובזמן שחסכתם אתם יכולים לעשות שנ"צ או משהו (סיפרתי כבר שאני קצת עייפה?).

לו היה לי זמן הייתי עושה עוד מקצה שיפורים למלית. הכנתי אותה עם חצי כוס סוכר, וזה מה שכתוב ברכיבים, אבל בפעם הבאה שאכין אנסה להוריד את כמות הסוכר לרבע כוס. בגרסת הלימון של המתכון יש גם כף חמאה או מרגרינה. אני השתמשתי בכף שמן במקום ויצא סבבה, אבל יכול להיות שבפעם הבאה אשמיט אותו כי לא ממש הרגשתי שזה השפיע על הטעם או המרקם.

ההוראות נראות ארוכות אבל זה בעיקר בגלל שניסיתי ממש לפרט מה צריך לעשות כדי להימנע מיצירת גושים בהכנת העוגה והמלית.

רולדת רימון
מאת: בישול בזול
עלות: כ-8 ש"ח
כמות: כ-10 מנות

מרכיבים

למלית רימון:
1/2 כוס סוכר (בפעם הבאה אנסה להשתמש ב-1/4 כוס סוכר)
3 כפות קורנפלור
1 כוס מיץ רימון
1/2 כפית מלח
1 כף שמן

לעוגה:
4 ביצים
3/4 כוס סוכר
1 כפית תמצית שקדים
קורט מלח
3/4 כוס קמח
1/2 כפית אבקת אפייה
2 כפות שמן

מעט אבקת סוכר לזרייה

הוראות הכנה
מכינים את העוגה:
מקציפים במיקסר במהירות גבוהה את הביצים, הסוכר, המלח ותמצית השקדים עד שמתקבלת קציפה תפוחה ובהירה, כ-8 דקות. מנפים פנימה את הקמח ואבקת האפייה תוך כדי הקצפה. מומלץ לעצור פעם פעמיים ולערבב עם מרית, כי הקמח נוטה ליצור גושים שמצטברים בתחתית המיקסר. מערבלים פנימה את השמן, ומערבבים/מקפלים עם מרית עד שהתערובת אחידה. מרפדים תבנית גדולה (נגיד התבנית של התנור) בנייר אפייה משומן ומשטחים את הבלילה בתבנית. וודאו שגובה הבלילה אחיד ושהקצוות לא דקים מדי. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 180 מעלות, עד שהעוגה מזהיבה, 8-10 דקות.
מחכים עד שהעוגה תתקרר מספיק כדי שאפשר יהיה לגעת בה, הופכים אותה על משטח נקי ומקלפים בעדינות את נייר האפייה. מפזרים על העוגה מעט אבקת סוכר, מניחים מעליה יריעה של ניילון נצמד ומגלגלים לרולדה. כך העוגה תקבל צורת רולדה כשהיא מתקררת. נותנים לעוגה להצטנן לטמפרטורת החדר ובינתיים מכינים את המלית.


מכינים את המלית:
מערבבים בסיר קטן את הסוכר, הקורנפלור והמלח. מוסיפים פנימה בהדרגה את מיץ הרימון תוך כדי ערבוב, כדי שלא יווצרו גושים. מבשלים את התערובת על אש קטנה-בינונית תוך כדי ערבוב. לקראת הרתיחה התערובת תתחיל להתגבש ולהתעבות, ובשלב זה חשוב לערבב תמידית ולהרים את החלקים שמתגבשים בתחתית. כשהתערובת מגיעה לרתיחה מכבים את האש ומערבבים פנימה את השמן (בהתחלה זה ייראה כאילו השמן לא רוצה להתערבב אבל בסוף הוא יטמע בתערובת). נותנים למלית להצטנן ולהגיע לטמפרטורת החדר.

מרכיבים את הרולדה:
כשהעוגה והמלית בטמפרטורת החדר, פותחים את העוגה המגולגלת, מורחים עליה את המלית, ומגלגלים חזרה לרולדה. מגישים על צלחת הגשה יפה וזורים מעל אבקת סוכר לקישוט.



בבית החדש יש חלון גדול בסלון ואני בונה על פינת צילום נוחה, בלי לרוץ ברחבי הבית לאתר צלחות ומפות וכלים ומצלמה
ובלי להקים סטים על הרצפה. ברגע שנסיים לפרוק...

4 תגובות:

  1. זה נראה מעולה...

    רק כדי לוודא, את תמצית השקדים אפשר להחליף בתמצית וניל?

    השבמחק
  2. המתכונים שלך נפלאים ניסיתי כבר כמה, לגבי הרולדה כמה שאלות: בהקצפת הביצים - השלמות ! האם תוספת היבשים לא מפילה את הקצף ? תמיד זכרתי שמפרידים ביצים, והטעם אכן זהה ? נשמע טוב בהחלט.
    שנית האם יש לך רעיון למילוי נוסף? לימוני, שוקולדי משהו ? אשמח, תודה .

    השבמחק
    תשובות
    1. היא מפילה קצת, אבל לא המון, עדיין רוב הנפח נשאר. כן, גם אני גיליתי שאפשר להקציף ביצים שלמות רק אחרי כמה שנים של אפייה.
      לגבי מילוי אחר, במקור המילוי לימוני, אלה הכמויות:
      3/4 כוס סוכר
      3 כפות קורנפלור
      1/2 כפית מלח
      מערבבים בסיר ומוסיפים בהדרגה:
      3/4 כוס מים
      מבשלים כמו שמוסבר לעיל, מורידים מהאש ומוסיפים
      1 כפית גרידת לימון
      1 כף מרגרינה או חמאה (עוד לא התנסיתי עם תחליפים)
      ואפשר גם כמה טיפות צבע מאכל צהוב.
      אני מתכוונת להעלות את גרסת הלימון כפוסט נפרד מתישהו בקרוב.

      ואפשר כמובן למלא בשוקולד מומס, קצפת, פירות חתוכים ו/או ריבה.

      מחק