יום ראשון, 3 בנובמבר 2013

עוגת קפה וחלבה

 חטאתי עוויתי ופשעתי. פספסתי את האתגר של מנטקה בחודש שעבר. להגנתי אטען שהוא היה בנושא שומשום, חומר גלם שהוא לא מהפופולריים במחוזותינו עקב אלרגיות וסתם חוסר חיבה של חלק מבני המשפחה. אלרגייה לשומשום זה דבר בעייתי בארץ ה-"כן לגמרי הגיוני לפזר שומשום בשולי הפיצה" וה-"קודם כל נזליף על הצלחת סילאן וטחינה ואז נראה איזה קינוח הם הזמינו". ובכל זאת האלרגי  דלעיל חי על הקצה, יוצא למסעדות ואוכל רוגעלך מקונדיטוריות. 

בעקבות זאת, כל המשפחה פיתחה רגישות מיוחדת למראה השומשום ולטעם הטחינה. בנקל נוכל להבחין האם בתפזורת הזרעונים שעל לחם הבריאות מתחבא גם שומשום, או שאלה סתם זרעי פשטן. האם בציפוי השניצל יש רק פירורי לחם, או שמא מדובר בפירורי לחם מועשרים מהסוג הקטלני.

אני אוהבת לחשוב שההכשרה המוקדמת באיתור ונטרול של שומשום העניק לי סוג של כוח על. זכורה לי חתונה בה אני וחברותי אכלנו מהקינוח וניסינו להבין איזה טעם זה הפרפה הלבן. אמנם היה קשה לזהות מאחורי טעם הריץ' המהתל, אבל לי לא היה כל ספק - מדובר בפרפה חלבה. פתאום נזכרתי שאחת מהחברות שישבה שם רגישה לשומשום. רק כאבי בטן, ולא שוק אנפילקטי, אבל בכל זאת, לא נעים. מיד זינקתי לעבר חברתי האלרגית התמימה, הנפתי את ידי באוויר והעפתי מידה את הכפית העמוסה פרפה, שבדיוק היתה בדרך אל פיה, תוך צעקות "לאאאאא!!! זה חלללללבבבבבהההההה!!". אני אוהבת לחשוב שכל זה קרה גם בסלואו מושן.
או אז האלרגית המדוברת פרצה בבכי, חיבקה אותי לחיקה והודתה לי על שהצלתי את חייה. כאות להערכתה האינסופית היא נשבעה שתקרא לבתה הבכורה על שמי. 
טרו סטורי.

אבל האתגר החודש הוא בכלל קפה, לא שומשום. רק מה? קפה ושומשום, בדמות חלבה, הולכים יופי ביחד. כל עוד אתם לא אלרגים כמובן, ואם כן אז קבלו "לאאאאאאא!!!! יש בזה חללללבבבבההההה!!!". ככה זה כשיש לך כוחות על. אין חופשות ותמיד עסוקים בלהציל את חסרי הישע.

קבלו אם כן עוד עוגה פרווה ללא מרגרינה, פשוטה ומהירה להכנה. את החלבה פיזרתי מעל הבלילה והיא ייצרה את החורים/בקיעים האלה שאתם רואים בתמונה. אם אתם רוצים קרום חלק אפשר פשוט לערבב את החלבה לתוך הבלילה.

רוצים לראות את יתר מתכוני הקפה של הבלוגרים המשתתפים? ברור שאתם רוצים!

עוגת קפה וחלבה בחושה, פרווה ללא מרגרינה
מאת: בישול בזול
עלות: כ-10 ש"ח
כמות: תבנית בינונית, כ-12 מנות

מרכיבים
1 ביצה
1/2 כוס שמן
1 כוס קפה חזק
1 כפית תמצית וניל
1 ו-1/4 כוס סוכר
1 ו-3/4 כוסות קמח
2 כפיות אבקת אפייה
1/2 כפית מלח
100 גרם חלבה

הוראות הכנה
מערבבים בקערה את הביצה, השמן, הקפה, הוניל והסוכר. מוסיפים את הקמח, אבקת האפייה והמלח ומערבבים רק עד שהתערובת אחידה. מעבירים את הבלילה לתבנית בינונית משומנת (לא ממש משנה איזה צורה...), ומפוררים את החלבה מעל הבלילה. לחלופין, אפשר לערבב את החלבה המפוררת לתוך הבלילה לפני ההעברה לתבנית.
אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 180 מעלות, במשך כ-40 דקות, עד שהעוגה מזהיבה מעט, וקיסם שננעץ במרכזה יוצא נקי.

זה מה שקורה כשמצלמים 10 דקות לפני שבת. הסטיילינג לא בדיוק מעורר השראה...



31 תגובות:

  1. נראה מעולה! מלא סידן !
    נראה לי שאני לא אגלה על החלבה... אחרת לא יטעמו הפצלוחים הקטנים <:

    השבמחק
    תשובות
    1. טעם החלבה די עדין אז זה עשוי אפילו לעבוד... :)

      מחק
  2. תשובות
    1. אני השתמשתי בקפה נמס, אבל כל עוד זה לא קפה בוץ כולל הבוץ, מה שתשתמשי יהיה סבבה.

      מחק
  3. מישהו יודע איך אני ממירה לקמח מלא?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני עושה אותם כמויות שכתוב, ויוצא מצוין , לעיתים מוסיפה קצת יותר נוזלים.
      משתמשת בקמח 70 אחוז, אך גם 100 יצא סבבה

      מחק
  4. נראה מצוין! אפשר להפחית קצת את הסוכר ללא חשש נכון?

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה לי שכן. זאת עוגה שמקבלת שינויי מרכיבים ושאר "התעללויות" באהבה.

      מחק
  5. שיתאים יותר לילדים...ומבוגרים שנמנעים מקפה, אפשר להשתמש בצ'יקו?

    השבמחק
  6. שידרוג משמעותי, להוסיף פצפוצי שוקולד, או קוביות שוקולד, מטורף

    השבמחק
  7. שני הדברים האהובים עליי ביותר בעולם - קפה וחלבה!! אדיר. הולכת מיד לנסות. ורק שאלה - אפשר ב2 תבניות אינגליש קייק, או שהכמות לא מספיקה ...?

    השבמחק
    תשובות
    1. הם עשויים לצאת לך קצת קטנים נראה לי. את יכולה להכין אינגליש קייק אחד והיתר כקאפקייקס, או להכפיל את המתכון ולקבל 3 אינגליש קייקים...

      מחק
  8. איך להכין את הקפה? נגיד כפית קפה נמס ומים רותחים עד כמות של כוס זה בסדר?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי,
      אני הכנתי בכוס: 2 כפיות קפה (מגורען) ומים רותחים, מעורבב היטב. יצא מעולה.

      מחק
  9. היי,
    הכנתי את העוגה אתמול בערב, מוצלחת מאוד, טעימה ומתוקה במינון הנכון, מעולה ליד הקפה של הערב/בוקר.
    תודה רבה ! :)

    השבמחק
  10. ממש טעימה!!

    השבמחק
  11. למה לערבב ביצה שמן וסוכר סתם ככה ? אני הייתי מעדיף להקציף ביצה,סוכר,ושמן לקצף בהיר ואח"כ להוסיף תערובת קמח+א"א עם הנסקפה לסירוגין

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מוזמן לעשות כך... אבל אז זו לא עוגה בחושה....

      מחק
  12. נהדר! תודה על המתכון וההשראה :)
    גיליתי שזה מספיק בדיוק לתבנית של 12 קאפקייקס, 25 דק' בתנור. הכנתי נגלה אחת, התחרטתי שלא הכנתי כפול, הפסקתי להתחרט, התעשתתי והכנתי עוד נגלה! ועם תוספת של קובית שוקולד או כמה פצפוצים שבאמת משדרגת אפילו יותר...

    רק שאלה - הבצק יצא טיפה דביק, ומצד שני טיפה מתפורר... התפוררות דביקית שכזאת. יש לך מושג למה זה קורה או איך מונעים את זה? (אולי פשוט לא אפיתי מספיק? אבל הקיסם יצא נקי)

    הילה

    השבמחק
    תשובות
    1. זה המרקם של העוגה נראה לי, אני לא לגמרי בטוחה מה היית רוצה לשנות. היית רוצה שזה יהיה יותר יבש? יותר מוצק?

      מחק
    2. אה, סבבה. נראה לי שחשבתי שייצא יותר יבש. אבל הכנתי אותה עם סוכר חום, יכול להיות שזו תוצאה של הדביקיות שלו.

      מחק
  13. עוגה מעולה! קלה וכיפית וטעימה. תודה על המתכון!

    השבמחק
  14. עוגה קלה ונהדרת! תודה!
    השתמשתי בקמח מלא וסוכר חום, הוספתי חתיכות שוקולד מריר ולמעלה פרורי בצק שנשאר לי של עוגיות טחינה (כמו שטרוייזל)
    יצאה חלומית!

    השבמחק
  15. העוגה יצאה ממש לא מזמן מהתנור וזה יצא פשוט טוב! היה לי רק 40 גרם חלבה בערך, אז הוספתי 3 כפות טחינה גולמית. יצא מעולה! תודה על המתכון!

    השבמחק
  16. היי לך:)
    בכל פעם שאני נכנסת לכאן אני מתרגשת,ממש אבל! תמיד חשבתי שאני המוזרה שדוגלת בפרווה וכמה שפחות חמאה והתקשתי למצוא מתכונים כאלה..אני במאמצים מטורפים אחרי מתכונים כאלה ובאמת שכבר אין כח.לבנתיים מצאתי מתכון מעולההה לעוגת שמרים על בסיס שמן שנוסה בהצלחה כמה וכמה פעמים..אני כעת בחיפוש אחרי בצק פאי על בסיס שמן,לבנתיים כל מה שניסיתי יצא על הפנים... המקום הזה שלך עושה לי חיים קלים!!!! כמעט הכל פה על בסיס שמן ואין יותר את החשש הזה מלפתוח מתכון ולצפות ממש חזק בלב שאין בו קילו חמאה וחצי ליטר שמנת מתוקה...אוהבת את המקום הזה! תודה לךךך:)
    ולשאלתי..כמה כפיות נס שמת בכוס קפה..? והאם הכוונה לכוס מדידה סטנדרטי או לכוס קפה הבינונית...
    וחשבתי להוסיף עוד חלבה לבלילה קצת חתיכות גדולות שלא הכל יימס וישארו כמה חתיכות קטנות..מה את אומרת?
    אוהבת:*

    השבמחק
    תשובות
    1. כוס מדידה סטנדרטית (תמיד זאת הכוונה אצלי), ובקפה שמתי כפית נסקפה. כמו בכוס קפה רגילה שמכינים. לגבי פירורי החלבה, נשמע לי אחלה :)

      מחק
  17. בישול,
    אפשר בלי החלבה בכלל?

    השבמחק