יום ראשון, 23 בפברואר 2014

הסולידית והמוקפצת ההודית

מסתבר שפספסתי את הסערונת בבלוגוספירה הישראלית סביב בלוג הסולידית, שמנסה להפיץ את שיטת ה-ERE - early retirement extreme. השיטה דוגלת בתקופה של עבודה וחסכון אגרסיבי, תוך השקעה נבונה של כספי ההשקעה, כשהמטרה היא להגיע כמה שיותר מהר למצב בו אפשר לחיות מההכנסות על החיסכון בלי לפגוע בקרן. כך אפשר לפרוש מהעבודה הרבה לפני גיל הפנסיה שמוגדר על ידי המדינה. גם בתקופת העבודה וגם בתקופה בה חיים על ההכנסות מהחיסכון, המטרה היא לצמצם הוצאות בצורה קיצונית, או לפחות קיצונית ביחס לסביבתינו המעודדת צריכה בלתי פוסקת.

את השיטה הזאת הכרתי לפני אי אלו שנים בשיטוטי האינטרנטיים, ושמחתי לגלות שיש מישהי שבאמת חיה את זה בארץ הקודש. למעשה תוך כמה ימים מגילוי הבלוג כבר קראתי אותו מההתחלה עד הסוף, ואני חושבת שכדאי גם לכם לפחות להעיף מבט, מכמה סיבות.

קודם כל, יש לה המון הסברים על איך משקיעים בתכלס. חושבים שבורסה זה רק לכרישים שיודעים לעשות סיבוב ולא לאנשים בינוניים וסבירים כמונו? נכון שאחרי שאתם קוראים איזו כתבה על בורסה והשקעות אתם רק יוצאים יותר מבולבלים עם כל הטרמינולוגיה, שגם אם במקרה הבנתם אותה, אין לכם צל של מושג ירוק איך מתרגמים את זה לפרקטיקה? בבלוג יש הסברים של צעד אחר צעד, כולל צילומי מסך, של איך משקיעים, איך קונים ניירות ערך, והמון הסברים על מה ואיך כדאי לקנות. אני מזמן יודעת שאני צריכה לתת לחסכונות שלנו טיפול יותר מושכל, ובכל זאת, עד כה לא עשיתי כמעט כלום בעניין חוץ מההצעות הדיפולטיביות שהבנק נותן. הבלוג הזה נתן לי את הכלים והאומץ לקחת את העניינים לידיים.

חוץ מזה, יש את עניין צמצום הצריכה. לחלקכם זה יהיה לא נעים לקרוא. לא כיף כשמישהו אומר לך שהדברים שאתה חושב שאתה חייב הם בעצם מותרות. הפוסט שעורר את הסערה דלעיל הוא 3873 ש"ח בחודש וחיה כמו מלכה, והוא גרר תגובות נזעמות ברחבי הרשת. אנשים לא יכלו להתעלם, ולעבור הלאה. הם היו חייבים להגיד שהיא שקרנית או הזויה או חיה כמו הומלסית מגעילה, כי אחרת הם מודים בכך שאולי יש משהו במה שהיא אומרת. אל תהיו חלק מהעדר נעדר המודעות העצמית. כן, היא מרוצה מעצמה, כן, הטון נוטה לזחיחות, כן היא בחרה לא להביא ילדים לעולם השם ירחם. בכל זאת, אני מתערבת איתכם שיש לכם משהו ללמוד מהבלוג הזה. אז תעשו לעצמכם טובה ואל תסגרו את חלון הבראוזר בזעם.

יאללה טחנתי לכם מספיק בראש. עכשיו עוד מוקפץ, הפעם בסגנון הודי, לא בדיוק הכי אותנטי, בכל זאת משתמשים באבקת קארי מוכנה, אבל טעים ומהיר ושונה. אסיה זה לא רק סויה.

עוף וירקות מוקפצים ברוטב קוקוס וקארי

 

מאת: בישול בזול
עלות: כ-28 ש"ח
כמות: 4-6 מנות

מרכיבים
3 כפות שמן
1 בצל פרוס
3 גזרים חתוכים לקוביות
1 בטטה חתוכה לקוביות
1 עגבניות חתוכות לקוביות
1 כפית אבקת קארי
1/2 כוס חלב קוקוס
500 גרם חזה עוף חתוך לרצועות או קוביות
1/4 כפית מלח

הוראות הכנה
מחממים את השמן בסיר בינוני על אש גבוהה, מוסיפים את הבצל ומטגנים עד שהוא מתחיל להשקיף, כ-5 דקות, ובוחשים מדי פעם. מוסיפים את הגזר, הבטטה העגבנייה והקארי ומקפיצים 3-4 דקות. מוסיפים את חלב הקוקוס, מביאים לרתיחה, מכסים ומבשלים 5-7 דקות, עד שהגזר והבטטה רכים. מגלים, מוסיפים את העוף והמלח ומקפיצים עוד 5 דקות עד שהעוף מבושל.


בשלב הזה די איבדתי את ההשראה בנוגע לאיך מצלמים מוקפץ בחושך בלי שייראה זוועה. לפחות האמינו לי שהיה טעים טוב?

10 תגובות:

  1. בלוג מעניין, תודה על ההפנייה.

    השבמחק
  2. תודה על ההפניה! אוהבת את ההפרדה בין הצרכים למותרות, ומשתדלת בכללי להסתפק במועט.
    זה לא עולה לי כל כך בקנה אחד עם דעת התורה, אז לא יכולה לקנות את זה במלואו, אבל מקום מעולה לשאוב ממנו טיפים והשראה... תודה רבה! :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן, יש דברים שאני לא מסכימה איתה מבחינה אידיאולוגית, בעיקר העניין של הילדים, חוסר המשמעות שבקיום וכאלה. אבל מהפרקטיקה אפשר ללמוד המון, לא משנה במה מאמינים ולאן אנחנו בוחרים לתעל את חיינו.

      מחק
  3. נשמע בלוג מעניין, מתכננת לחרוש עליו בלילה :) המתכון נשמע מעולה וטעים.
    חייבת לציין שקצת קשה לי קולינרית עם זה שאת מגדירה את התבשילים האלו כ''מוקפץ'',
    למוקפץ יש חוקים ברורים, אש גבוהה במיוחד, פריכות המרכיבים, סיר פתוח, סדר פעולות מסויים, לפעמים הכנה נפרדת של הבשר מבעוד מועד, ומהירות- רוב מה שניתן לעשות בבית בתנאי מטבח רגילים זה ''מורתח'' ולא ''מוקפץ'' בייחוד בגלל טמפרטורה וסדר הכנסת מרכיבים שגוי. זה נשמע דקדקני מדי אולי אבל קשה לי עם זה שלכל תבשיל בשר+ירקות מרוכך/מאודה קוראים מוקפץ - זו טעות וזו דרך להתרחק ממש ממה שציפינו לקבל. יש כאן מתכון לתבשיל שנשמע מהמם ונוח כלכלית אבל הוא לא מוקפץ

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכימה לגמרי... תארת יפה את הנקודה.

      מחק
    2. אכן, גם אני התחבטתי בעניין לפני תחילת הסדרה. כמו שאמרת, רובנו בכלל לא מסוגלים להכין מוקפץ כהלכתו בבית. הבעיה היא שרוב הבשלנים לא מודעים להגדרה הזו בכלל, והם מכינים בבית תבשילים שנקראים בפיהם מוקפץ על ימין ועל שמאל. כפי שאני מבינה, ההגדרה ה"עממית" למוקפץ היא - תבשיל של בשר/חלבון וירקות, שכולל בעיקר טיגון מהיר יחסית של המרכיבים, ומכיל כמויות קטנות של נוזלים מוספים, אם בכלל. לכן החלטתי ללכת על המינוח שעל פי הבנתי שגור בפי העם, על אף שאיננו מדוייק מבחינה מקצועית, על פני לבחור מינוח מסורבל ולא כל כך ברור כמו "תבשיל מהיר הכנה". הייתי מעדיפה שיהיה מושג כמו saute, אבל ככל שידוע לי אין מילה כזאת בעברית. בכל מקרה אני מתכוונת לכתוב הבהרה בפוסט הסופי. תודה על ההערה :)

      מחק
    3. תודה על התגובה - את אחלה ואני מאוד נהנית מהבלוג שלך!

      מחק
    4. אני אנונימית המקורית כותבת הטרוניה ;)
      תודה רבה על התגובה וההסבר להחלטה ללכת על מונח ה''מוקפץ'' , כנראה שאני פשוט טיפוסה דידקטית ושואפת לחינוך לשימוש נכון במושגים במקום העמקת ה''טעות'' אבל אני מאוד מבינה את ההחלטה שלך ובכלל - זה כולה אוכל :)
      תודה רבה, מאוד אוהבת את הבלוג המיוחד הזה ואשמח תמיד לטיפים לגבי מתיחה והוזלה של מרכיבים - באין כסף זה ממש עוזר :)

      מחק
  4. התמכרתי (לבלוג של הסולידית)! מנסה לקרוע את עצמי מהמחשב וללכת להכין ארוחת ערב (לא מוקפץ היום)...

    השבמחק
  5. טוב, נכנסתי לבלוג של הסולידית, וכמו שאהבתי ממבט ראשון את הבלוג שלך, יכולה להגיד ששם אני גם מרגישה בנוח... :-)

    כמובן לא יכולה להסכים עם כל העקרונות שלה, אבל לאמץ הרבה דברים, בהחלט יכולה לנסות...

    תודה על ההפניה, זה היה מעניין... :-)

    השבמחק