יום שישי, 7 בנובמבר 2014

מרק עוף בזול

עם בוא החורף מתחילים לצוץ מתכוני מרק העוף האולטימטיבי. הם מודיעים לך שעליך להשתמש רק בעוף צעיר שלם + 2 כרעי הודו /שורש פטרוזיליה אורגני בלאדי /מי מעיין שנשאבו בידי ילד רך בימים, אחרת זה פשוט לא זה. ויש גם את האובססיה עם מרק צח ושקוף למשעי. אני היחידה שלא מבינה למה אחידות מוחלטת בצבע ומרקם זו תכונה שצריכה לאפיין מרק? למה חתיכות קטנטנות של עוף וירק במרק זה דבר רע? 
כל עוד אתם לא מסתמכים
על זה לטעם...

במהלך השנים טעמתי הרבה מרקי עוף (ככה זה כשמתארחים אצל חברים ומשפחה להמוני סעודות שבת לאורך השנים), ואתם יודעים מה? הרוב המכריע היה טעים. די קשה להרוס מרק עוף. יש עוף? יש ירקות? כנראה שרע זה לא יהיה. 

אז מה יש לי לחדש למרק העוף שלכם, שהוא כבר בטח די מוצלח?
אני פה כדי לעזור לכם לקצץ בעלויות כמובן.

נתחיל עם העוף עצמו. תראו, ימי העוף בשקל חלפו עברו להם, ולמי שלא שם לב, מחירי העוף והבשר עלו משמעותית בשנים האחרונות. כשאני רואה מתכון שמבקש שתבשלו עוף שלם במרק כואב לי הלב. רוב האנשים לא מתים על הטעם של עוף "מכובס". אם אתם לא מתכוונים לאכול את העוף מהמרק, אתם זורקים 20-30 ש"ח לפח. יש אלטרנטיבות זולות בהרבה שנותנות טעם עשיר ונהדר. 

שקיות כנפיים להקפאה
האופציה הטובה ביותר בעיני, היא למצוא קצב שמוכר את ה"שאריות" הפחות פופולריות מעופות שהוא מפרק - גב, צוואר וכדומה.לפני שעברנו דירה היה לנו קרוב לבית קצב שמכר גבות עוף ב-3 ש"ח לקילו. מדי פעם הייתי קונה 3 קילו גבות עוף, מחלקת אותם לשקיות סנדוויץ' עם 4-5 גבות לשקית, ומאפסנת במקפיא. כך ביום שישי הייתי צריכה רק לשלוף שקית ולהעביר לסיר, ועלות העוף במרק יצאה פחות מ-2 ש"ח.
מאז כבר עברנו ואין לי זמן להגיע לקצב ההוא, על כן עברתי להשתמש בכנפיים. כל פעם שיש מבצע על הכנפיים אני קונה כמות גדולה ומחדשת את סטוק שקיות העוף למרק שבפריזר. 5 כנפיים לשקית מביאים אותי לעלות של כ-5 ש"ח לעוף לסיר מרק בינוני.
שורה תחתונה: רק חלקי עוף זולים למרק. שמרו את העופות השלמים והכרעיים (רחמנא ליצלן!) לעיקרית.

דבר שני: אפשר להתקמצן על הירקות. בעיני, מה שגורם למרק עוף להיות מוצלח זה מגוון של ירקות ונותני טעם. אבל לא חייבים להשתמש ברכיבים יקרים. שורש פטרוזיליה ושורש סלרי יכולים לעלות 6 ש"ח לשורש ויותר. כרישה גם נוטה להיות יקרה. אם יש לכם מגוון של ירקות אחרים, אף אחד לא באמת ישים לב אם תשמיטו את הכרישה ושורש הפטרוזיליה/סלרי.
אומרים לא לכרישות יקרות
קונים דלעת? אולי תנסו במקום דלורית? זה יותר זול ומחזיק ליותר זמן. אני משתמשת בדרך כלל בחצי דלורית במרק, ואת החצי השני שומרת שבוע במקרר למרק הבא. תחשבו גם על הכמויות. אין צורך לזרוק צרור שלם של פטרוזיליה ושמיר לתוך המרק, כשלרוב, העשבים עצמם בקושי נאכלים. חצי ואפילו רבע צרור יספיקו לתת טעם. את השאר אפשר להקפיא ולשמור לשבוע הבא.
גם סלרי יכול להספיק לכמה שבועות. אצלנו הוא חי טוב שבועיים שלושה במקרר. כשהוא על סף מוות, מנקים ומעבירים למקפיא. אחרי בישול של שעתיים פלוס אף אחד לא ישים לב שהסלרי עבר הקפאה.
שורה תחתונה: חבל לשים ירקות יקרים במרק עוף, וגם את כמויות עשבי התיבול אפשר לצמצם.

אז מה אני כן שמה במרק העוף? תראו:

מרק עוף

מאת: ביזול בזול
עלות: כ-14 ש"ח
כמות: סיר בינוני

מרכיבים
5 כנפיים
1 בצל
2 גזרים
1 תפו"א
1 בטטה
חצי דלורית מנוקה מגרעינים
2 קישואים
3 גבעולי סלרי עם או בלי עלים
אם יש: לפת
אם יש: רבע צרור שמיר ו/או פטרוזיליה
1-2 עלי דפנה
רבע כפית פלפל אנגלי
קורט פלפל שחור
1 כפית מלח, או לפי הטעם
מים לכיסוי

הוראות הכנה
קולפים את ירקות השורש, קוצצים את כל הירקות לחתיכות גדולות (חצאים או רבעים), ומניחים את כל המרכיבים בסיר בינוני-גדול. מביאים לרתיחה, מנמיכים לאש קטנה ומבשלים לפחות שעתיים, עדיף שלוש + שעות.


<התנצלותי על היעדר התמונה. התמונות הראשונות לא יצאו לי טוב ולא הספקתי לצלם שוב. מקווה להשלים בקרוב>

18 תגובות:

  1. גם אני משתמשת שנים ב"גבות עוף" ושאריות פירוק שמאוחסנות במקפיא. לא רק לקצב השכונתי יש "גבות עוף", גם בסופרים הכי סטנדרטיים, בעיקר לקראת סוף השבוע - כדאי לשאול.
    אם בכ"ז משתמשים בכרעיים ואין דורש לבשר המכובס, אפשר לטחון אותו במעבד המזון ולהוסיף לתערובת הבשר של הקציצות.
    + כשקונים צרור פטרוזיליה/שמיר/כוסברה לצורך סלט ומשתמשים רק בעלים - מקפיאים את הגבעולים ומוסיפים למרק הבא
    + גם עצמות עוף שעבר צליה מעולות למרק (מן הסתם לא עצמות שעברו בצלחת של הסועדים, אלא כאלה שעברו פירוק במטבח והיישר למקפיא...)

    השבמחק
    תשובות
    1. בעצתך אזרתי אומץ ושאלתי ברמי לוי. הם אמרו שכבר אין. אולי יש רק בתחילת היום ולא בערב?
      תודה על ההארות המחכימות.

      מחק
  2. זהו בהחלט בזבוז לכבס עוף שלם רק בשביל ציר מסכן. אבל אם יש עצבים, אפשר לעשות זאת מבלי לזרוק את העוף חס וחלילה. למשוח אותו בשמן זית, מגוון עשבי תיבול טובים, מלח פלפל ותבלינים מהבא ליד (אם רוצים), דוחפים לתנור ומגישים עם כמה תפוחי אדמה צלויים גם הם.
    אגב, כיבוס העוף לפני צלייתו מטיב עמו, כיוון שכך נוצר בקלות כרום פריך מעל העוף וצלייתו אורכת פחות זמן.
    פוסט נהדר. תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. ואללה מעניין לא ידעתי. אנסה בהזדמנות. תודה על הרעיון!

      מחק
    2. גם אני לא ידעתי :) תודות.

      ________________________________________
      בלוגספוט - http://ravitdom.blogspot.co.il/

      מחק
  3. תודה על העיצות החכמות! תמיד תהיתי אם אנחנו המוזרים שלא אוהבים עוף מכובס ולכן משתמשים בחלקים אחרים. לחילופין אני מכינה כדורי עוף / בשר ואיתם מכינה מרק עוף, ואז את הכדורים אוכלים ביעקרית לצד פחמימות וירק.

    השבמחק
    תשובות
    1. וואו רעיון מעניין. יש לך מתכון יותר מפורט?

      מחק
  4. לא חבל על הכסף?
    אפשר לקנות ציפרוניים ב1.2 לק"ג אצל הקצב ולהמיר את הסלרי והפטרוזליה בחמציצים ודשא מגינה ציבורית.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא חבל על המנטליות המתנגדת אוטומטית? בכסף שתחסוך תוכל לקנות לעצמך קצת רווחה כלכלית במקום מרמור.

      מחק
    2. אלופה את! גם בפוסט המקורי וגם בתגובות למגיבים חוכמולוגיים.
      תודה על המתכון והטיפים.

      מחק
    3. התגובה נכתבה בהומור, אך במחשבה שניה יתכן ואין לה כאן מקום.
      אשמח אם תואילי להסיר אותה.

      מחק
    4. סבתא שלי היתה עושה מרק מצוין מהחלקים התחתונים של רגלי העוף - כן, אלה הצהובים עם הציפורניים.
      ואח"כ החתולים היו אוכלים את השאריות.
      אין כאלה יותר לקנות.

      מחק
  5. גם אנחנו עברנו להשתמש בכנפיים אחרי שלא מצאנו גבות עוף ברמי לוי (מה הם עושים עם כל הגבות?). אבל מעצבן ה-'שערות' (שאריות נוצות וכו') שלהם, המרק פחות צח. איך מנקים בצורה קלה ויעילה?

    השבמחק
  6. אפשרות פשוטה יותר (מכיוון שממילא לא עושים בהכרח כל שבוע מרק עוף...), פשוט לשמור את הגבות והגרונות מכל פעם אם מהקצב בפירוק, ואם לאחר חיתוך העוף השלם הצלוי - ולהקביא (בונוס - טעם חזק הרבה יותר !). שווה לנסות את הקונספט שהוצע פה של עוף שלם למרק =>לייבש+שמן זית => עוף צלוי, כמו כן יש כמה מרקים תימניים בהן מוגש הפולקע ישירות מתוך המרק - כ"ארוחת מרק שלמה בפני עצמה" (מרק, ירקות, פולקע) עם קצת אורז בצד. אם ממש היית רוצה לחסוך, לא פוסל את האפשרות של "קערת עצמות מרכזית" (שממילא לפעמים הולכת לכלב... :-) ), שהרי ממילא המרק/הציר הולך להיות מורתח ב 100+ מעלות לכמה שעות טובות. . . . (ושוב - מרק עוף מעוף/עצמות עוף שעבר צליה - הוא משמעותית יותר טעים...)

    השבמחק
  7. מעניין, זה כנראה עניין של טעם כי אני גם אכלתי המון מרקי עוף וכמעט אף אחד לא היה טעים לי. אני רגיל למרק של אמא שלי עם המון עוף, צרור שלם של סלרי, פטרוזיליה, שמיר + שורש סלרי + שורש פטרוזיליה ומרקים אחרים לא מספיק "מרוכזים" בשבילי.
    בכ"ז כמה טיפים חסכוניים ממטבחה של אמא כדי להוסיף טעם - חצי עגבניה מוסיפה המון (אבל פוגעת בצלילות של המרק למי שחשוב לו) וראש שום שלם למי שאוהב (אחרי הבישול הטעם לא חריף כמו שום רגיל)
    מטעמי חיסכון בד"כ אני מגיש את העוף עם המרק/ מכין קציצות בתוך המרק (אבל אז כדאי להוסיף גם גבות כדי לקבל מרקם פחות מיימי)/ מכין מהעוף המכובס מוקפץ עם סויה ג'ינגר וירקות. על העלים והשורשים אני לא מוותר.

    השבמחק
  8. קודם כל סחטיין על הבלוג. כתוב היטב. שאלתי היא מדוע את\ה לא מטגנ\ת את העוף לפני הוספת הירקות? תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. כי אני עצלנית :) מרק עוף מבחינתי זה שגר ושכח.

      מחק
  9. אני משתמשת לפעמים (אם אני מוצאת) בכנפיים של הודו - נותנות טעם עשיר יותר של הודו למרק. יש להן יחס עצם/בשר טוב יותר מאשר לכנפיים רגילות ואצלי אוכלים אותם.
    לבישולה יש מתכון שבו היא משתמשת בעוף מכובס ומכינה ממנו מוקפץ.

    השבמחק