יום שישי, 30 במרץ 2012

קריאה לסדר

אביב הגיע, פסח בא!
הימים מתחממים, האלרגיות מציקות, אדי הסנט מוריץ באוויר, ואנחנו מותקפים מכל עבר בפרסומות שמנסות לשכנע אותנו לחדש את הבית בכלים ואביזרים שכבר יש לנו. בתקופה זו של השנה נהוג שהמוני בית ישראל עטים על רשתות השיווק ומעמיסים על עגלותיהם שלל מגדנות ומטעמים לכבוד החג. ההנחה היא שנוציא לפחות כמה מאות שקלים, אם לא אלף ויותר, על אוכל לכבוד החג. 
אבל נסו רגע לעצור ולחשוב. האם זה באמת הכרחי?

חג הפסח הוא חג שבו נפתרים מהחמץ נכון? חמץ הוא לא רק תערובת מותססת של דגן ונוזל.
עבורי לפחות, חמץ הוא כל הדברים שאגרתי לאורך כל השנה שאני לא באמת צריכה:
אולי כבר נעביר את ערימת הבטריות הזאת למחזור? אולי הגיע הזמן לזרוק את הסיכומים לבגרות באזרחות, שכן מזמן כבר סיימתי אוניברסיטה? אולי נעביר סוף סוף את ערימת הבגדים הישנים, שיושבת חודשים במחסן, לצדקה? אולי כבר נבלע את הרוק, נשלם את הקנס ונחזיר את הספרים האלה לספרייה?

כשאני מנקה את הבית לפסח, אני לא מצפה שהבית יהיה נקי באופן מושלם. אין לי ימים שלמים לבלות בניקוי פאנלים (מה זה בכלל?) וסיוד קירות. אבל אני כן שואפת להגיע לפסח קלה יותר - פחות בלגן בבית, פחות מאגרי אוכל אינסופיים במזווה, פחות מועקה על הנשמה.

לכן קניית האוכל המאסיבית הזאת לכבוד החג כל כך צורמת לי. הרי בילינו את החודש האחרון בלאכול פסטה עם פתיתים ופירורי לחם בפיתה כדי לרוקן את הבית מכל החמץ הישן. אז למה אנחנו ישר חוזרים וממלאים אותו שוב בלי אבחנה? לפי כמויות ההעמסה המקובלות סביב החג היה אפשר לחשוב שפסח זה חודש ולא שבוע.

אל תבינו אותי לא נכון. יש בהחלט מקום להשקעה, לכבוד ולהדר של ארוחת החג המסורתית. כולנו בסופו של דבר רוצים לשבת מסביב לשולחן ולראות את משתתפי הסדר שלנו נהנים מארוחה טעימה וחגיגית. אבל, כמו שאני תמיד מזכירה סביב החגים, אוכל טעים ומיוחד לא חייב לעלות מאות שקלים, ולא צריך להעמיס בשבילו עגלה וחצי בסופר. 
אני הצבתי לעצמי אתגר, להרכיב כמה תפריטים לליל הסדר ל-8 משתתפים, כולם בפחות מ-150 ש"ח. 

לפני שיקומו כל החכמולוגים לצעוק עלי, לא, התפריטים לא כוללים יין, מצות, ושאר סממני הסדר שאינם חלק מה"שולחן עורך". אתם יכולים להתפנק ביינות איכות, אתם יכולים להזמין מצות יד שמורות של הבבא בובה, ואתם יכולים לשתות יין פטישים ב-10 ש"ח לבקבוק ולאכול את המצות בשקל מהסופר. בעניינים האלה יש מנעד מחירים כל כך גדול, ולכולם יש רגשות כל כך חזקים בעניין שאני ממש לא רוצה להכניס לשם את הראש. 

אני לא פה כדי לעשות לכם נו נו נו ולהגיד לכם מה לעשות. אם חשוב לכם להשקיע כמות גדולה של כסף ולקנות את הבשרים, הדגים והירקות הכי יקרים, לא אעצור בעדכם ולא אשפוט אתכם. אני רק פה כדי להגיד לכם שזה לא *חייב* להיות ככה. חג הפסח הוא חג החירות, ואתם חופשיים לתכנן את ארוחותיכם כך שתימנעו משבירת התקציב המשפחתי ומגרירת תשלומים עד ראש השנה. היעד הזה הוא בחלט בר ביצוע.

אם כך נתחיל. הרכבתי לנו שלושה תפריטים לדוגמא. הראשון מסורתי-אשכנזי (אני לא אתיימר להציג פה תפריטים מסורתיים מעדות שאני לא מכירה), השני לקצרים בזמן, שרוצים לנפק ארוחת חג מרשימה בלי לבלות שעות על גבי שעות במטבח. השלישי הוא תפריט חלומותי - תפריט אביבי וקליל יותר, מלא במנות השופעות ירקות ופירות אביביים. ממש לא צריך לקחת את הצעותיי כתורה מסיני. נסו להבין את העקרונות מאחוריהם - שימוש בבשרים ועופות זולים יותר, ירקות זולים ובעונה ולא לפוצץ במיליון מנות ותוספות שלאף אחד לא יהיה מקום בשבילם בבטן.

תפריט מסורתי
רוב המנות המסורתיות לפסח דווקא די זולות. מרק עוף עשוי בעיקר מירקות זולים עד זולים מאוד (סלרי, גזר, בצל וכו'). אם מקפידים להשתמש בכנפי עוף, ולא בחלקים יקרים יותר כמו כרעיים, גם מקבלים המון טעם, וגם חוסכים המון כסף (חצי קילו כנפיים יעלה בסביבות החמישה שקלים והוא מספיק בהחלט לסיר גדול של מרק).
גם כבד עוף הוא אחד מהבשרים הזולים, לרוב פחות מ-10 ש"ח לקילו. קוגל תפוחי אדמה, ושאר מאכלים מבוססי תפוחי אדמה הם גם זולים, שכן קילו תפוחי אדמה יעלה לכם פחות מ-5 ש"ח. צימעס גם הוא מאכל חסכוני למדי כל עוד משתמשים בגזר טרי ולא בגזר גמדי קפוא (למרות שגם אז הוא לא כזה יקר).
אז מה נשאר? לוודא שלא משתגעים במנה העיקרית. אם אתם רוצים להכין בשר חפשו מתכונים עם נתחים זולים יותר כמו חזה (מס' 3), צלעות (מס' 2) ושריר הזרוע (מס' 8). אתם יודעים כבר שאני תומכת בשימוש בבשר קפוא לקדירות ותבשילי בשר בבישול איטי, כל עוד מוודאים שהבשר איכותי ולא מכיל כל מיני תוספות של חלבוני סויה, מים ושאר מריעין בישין. ראו פה להרחבה.

מרק עוף עם קניידלך (כ- 15 ש"ח)
כבד קצוץ (מסודר יפה בתוך עלה של חסה כמובן) (כ-15 ש"ח)
צימעס (כ-16 ש"ח)
סלט ירוק (כ-10 ש"ח)
מוס שוקולד (כ-15 ש"ח)


סה"כ: 145 ש"ח

תפריט חסכוני בזמן
המכנה המשותף של רוב המתכונים פה הוא מינימום שלבי הכנה, מערבבים הכל ויאללה לתנור/לסיר. 
אנטיפסטי של ירקות בתנור זו אחלה מנה לאנשים שרוצים להיראות כאילו הם השקיעו, בלי להשקיע באמת. חותכים המון ירקות בגסות, מתבלים בשמן זית ומעט תבלינים אהובים, אופים כמה שצריך, ומקבלים שלל ירקות זהובים ומתוקים. דאגו רק לסדר אותם יפה על מגשים או קערות, כל מין עם מינו ולא בבלאגן. כך יראה שהכנתם כמה מנות שונות, ואף אחד לא צריך לדעת שכולם בעצם נאפו ביחד.
בנוגע לדגים... תראו, יש הבדל באיכות בין קפוא לטרי, אי אפשר להתכחש. אם אתם אוהבים דגים קפואים וקונים ומכינים אותם בדרך כלל, תמשיכו כך, זה טעים והרבה יותר זול. אם אתם אוהבים דגים טריים, ויודעים להכין אותם (חבל לקנות דגים יקרים פי 2 או 3 ואז לייבש אותם), קנו טרי, וקצצו בעלויות במקום אחר - אפשר להכין עוף במקום בשר נגיד. שתי עופות שלמים יספיקו בהחלט לשמונה אנשים.


מרק עוף (אם יש לכם כוח, עם קניידלך) (כ- 15 ש"ח)
דג בתנור עם עגבניות ואורגנו טרי (למשתמשים בדגים קפואים אפשר להכין עם סול או נסיכה קפואים מופשרים ומסוננים) (כ-30 ש"ח לקפוא, 50 לטרי, תלוי מאוד איפה אתם קונים ובסוג הדג כמובן)
אנטיפסטי (השתדלו שרוב הנפח יהיה מירקות זולים יחסית כמו חציל, קישוא, בצל סגול וכד') (כ-15 ש"ח)
סלט ירוק (כ-10 ש"ח)
בראוניז כשר לפסח (צריך לגלול קצת למטה כדי להגיע למתכון) (כ-12 ש"ח)

סה"כ: 147-138 ש"ח

תפריט אביבי
כשאני עוברת על המתכונים המסורתיים שלנו לפסח אני תמיד מרגישה שבכל המנות צריך לבשל את האמ-אמא של המרכיבים - טוחנים את המצה לקמח מצות, משרים אותה במים לריכוך, מייבשים, אופים, מטגנים, משרים, מצפים... זה כל כך... מעובד. סדר חלומותי יכלול מאכלים פשוטים יותר. פחות פשטידות וקוגלים, יותר תבשילים פשוטים שנותנים למרכיבים לככב (חוץ מקניידלך. קניידלך זה הדבר הכי טעים בעולם, לא משנה כמה זה מעובד. אף פעם לא התחייבתי לקונסיסטנטיות).
סדר חלומותי יהיה גם פחות עמוס באוכל. עד שמסיימים עם כל ההקראות והנטילות והתבילות והברכות לאנשים בדרך כלל אין כוח לארוחה רב מנתית, אבל הם אוכלים בכל זאת, כי מארחינו טרחו יומיים על הארוחה הזו, לא נעים. אני הייתי שמחה לשם שינוי, לקום בבוקר שאחרי ליל הסדר בלי להרגיש שאני עדיין מפוצצת מליל אמש.


מרק תרד ומנגולד (בשבילי עם קניידלך, תודה.) (כ-25 ש"ח)
סלטים: סלט עגבניות שרי ב-2 צבעים(אבל הייתי מחליפה את הצנוברים בשקדים או אגוזי מלך, כי הם עולים הון תועפות בשנה-שנתיים האחרונות, יותר מ-15 שקל למאה גרם), סלט כרוב, סלט ירוק, כמה שיש לכם כוח... (15 ש"ח, 5 ש"ח ו-10 ש"ח בהתאמה)
עוף בתנור בעשבי תיבול ושום (כ-45 ש"ח)
תפוחי אדמה אפויים בתנור עם שמן זית רוזמרין (כ-5 ש")
ארטישוקים עם מיונז ביתי (כ-22 ש"ח)
תותים בשוקולד (כ-14 ש"ח)


סה"כ: 141 ש"ח


למי שתהה: את הערכות המחיר ביססתי על על המחירים ברמי לוי, הסופר הקרוב למקום מגורי, כפי שהם מופיעים באתר mysupermarket.co.il. אתר שימושי להזמנת קניות באינטרנט תוך השוואת מחירים ברשתות השונות.


רוצים עוד רעיונות לתפריטים או מנות שיתאימו לשולחן החג שלכם? אני פה בשבילכם בדף הפייסבוק של בישול בזול.
חג שמח!

2 תגובות:

  1. תותחית את!
    חג שמח :)

    השבמחק
  2. משפט אחד אני לוקחת מהפוסט (המצוין) הזה: קניידלעך זה הדבר הכי טעים בעולם. צודקת צודקת צודקת.

    השבמחק