יום שבת, 23 ביוני 2012

מבוא לבישול בזול #5 - השוואת מחירים


עד כה בסדרת מבוא לבישול בזול דיברנו על תיאוריה - יותר זול לאכול בבית מאשר בחוץ, יותר זול להכין אוכל לבד, מאשר לקנות מאכלים מוכנים/מעובדים. דיברנו גם על ערך הזמן שלנו, וניסינו להיזכר שבסופו של דבר, כסף הוא לא המטרה בחיים, הוא רק אמצעי, ושאת רוב מה שצריך לחיים טובים - משפחה, חברים, בריאות וכו', אי אפשר לקנות בכסף.

כעת הגיע הזמן להפסיק עם התיאוריה . היום  נדבר על הצעד הפרקטי הראשון שאתם יכולים לעשות כדי לחסוך כסף באוכל. מדובר בצעד שדורש כמות מזערית של זמן ומאמץ, ופוטנציאל החיסכון שלו עצום - השוואת מחירים.
בואו נתחיל מדוגמא.
מוצר שאני משתמשת בו די הרבה בבית הוא שוקולד מריר פשוט. יש המון חברות שמייצרות שוקולד - עלית, ורד הגליל, כרמית, מילקה, קדבורי, לינדט...
איך בוחרים איזה שוקולד לקנות?
רוב האנשים פשוט לוקחים את מה שהכי נוח, את מה שהם מכירים ורגילים אליו, ושהכי קל למצוא. בדרך כלל מדובר בעלית, שהמוצרים שלהם איכשהו נמצאים תמיד במדף בגובה העיניים.
האם השוקולד של עלית יותר טעים מכל השאר? לדעתי השוקולד של ורד הגליל טעים באותה מידה. רק מה, צריך להוריד את המבט ולחפש אותו במדפים התחתונים יותר, מתחת למוצרים של עלית. לקחתם 5 שניות כדי להוריד את המבט ולחפש את השוקולד של ורד הגליל? מזל טוב! חסכתם כסף!
השוקולד של ורד הגליל עולה 19 ש"ח לאריזת שישייה של טבלאות 100 גרם. עלית לעומתם מוכרים שישייה ב-21.5 ש"ח.
כרגע חסכתם 2.5 ש"ח ב-10 שניות. לא רע אה?
ומה אתם חושבים שיקרה לחשבון הקניות שלכם אם תחסכו כמה שקלים על חצי מהמוצרים ברשימה שלכם?
החסכון שלכם יתחיל להצטבר למימדים מרשימים.

בואו נסתכל על עוד דוגמא: עלי לזניה. כשאתם נמצאים באיזור של הפסטות תמצאו בקלות את עלי הלזניה של אוסם (Perfecto), שיעלו לכם בערך 15 ש"ח, לפעמים יותר. העלים של וויליפוד לעומת זאת, עולים רק 10 ש"ח אצלנו בסופר. גם מותג הבית של שופרסל מייצר עלי לזניה שעולים פחות מאלה של אוסם. צריך רק להסיט את העיניים מ-3 המדפים האמצעיים ולהסתכל למעלה ולמטה. 
בהרבה מקרים, הגרסאות הזולות יותר למוצרים שאתם קונים "מסתתרים" במדפים הגבוהים או הנמוכים יותר. רק 30 ס"מ מעל או מתחת למדפים האמצעיים, אבל הרוב לא רואים אותם בכלל, וממשיכים לקנות את הגרסאות היקרות בלי לדעת שיש אלטרנטיבה.

כמעט כל מוצר שתצטרכו לקנות מיוצר על ידי יותר מחברה אחת. מוצרי חלב? יש את טרה, את שטראוס ואת תנובה. נקניקים? יש את עוף טוב, יחיעם, זוגלובק, טירת צבי. לחם? יש את ברמן, את אנג'ל ועוד המון מאפיות קטנות יותר. אפשר לעבור ככה על כל תכולת הסופר. כמעט ואין דבר כזה שיש לחברה מונופול על מוצר מסויים.
יש גם המון סוגים של מוצרים. רוצים לקנות ביצים? איזה גודל אתם רוצים? אתם רוצים ביצים אורגניות? ביצי חופש? ביצים מועשרות באומגה 3? לכולם מחיר שונה, חלק יקרים יותר, חלק זולים יותר. מה לגבי עגבניות משומרות? אתם רוצים עגבניות שלמות? קצוצות? בקוביות? מרוסקות? בתוספת סידן? אולי עם בצל או שום או בזיליקום או או או...
יש לכם המוני אפשרויות בחירה לכל מוצר ברשימת הקניות שלכם, ויש פערי מחיר, לפעמים משמעותיים, בין חברות שונות ובין סוגי מוצר שונים.




השוואת מחירים, כמו כל יכולת בחיים,  מצריכה קצת תרגול. אם אתם רגילים לקנות רק את המוצרים מהחברות שאתם מכירים,  בלי להוריד את העיניים מהמדפים האמצעיים, תצטרכו בהתחלה לעצור את עצמכם בצורה מודעת. לפני שאתם שמים מוצר בעגלה תגידו לעצמכם - "רגע, עצור. אני יודע/ת שכבר מצאתי את המוצר שחיפשתי. אבל עכשיו אני אקח עוד 20 שניות להסתכל מסביב ולחפש אלטרנטיבות".

כל העניין הזה נשמע מאיים ומסובך מדי? הנה תרגיל התחלתי קטן למסע הקניות הבא שלכם: בחרו 3 מוצרים מרשימת הקניות שלכם, ונסו למצוא לפחות 2 חברות שונות שמייצרות את המוצר הזה. חשבו כמה כסף אתם יכולים לחסוך על ידי קניית הגרסאות הזולות יותר של המוצרים. 
אין כמו ההרגשה של "חסכתי היום 10 ש"ח בהשקעה של דקה" כדי לתמרץ אתכם להמשיך בהשוואת המחירים.
תוך כמה שבועות אתם תשוו מחירים בלי לחשוב בכלל. אתם תפזלו  אוטומטית למדפים הפחות מרכזיים ולמוצרים של החברות הפחות מוכרות כי תדעו שזה חוסך לכם כסף.

בונוס נוסף מהשוואת מחירים הוא שבשלב כלשהו אתם כבר תכירו את המחירים ותדעו להעריך שינויים במחיר. אם יש מבצע, אתם תוכלו לדעת אם המבצע באמת שווה או שזה סתם יחסי ציבור בלי חסכון אמיתי לצרכן. אם מחיר של מוצר עולה, אתם תדעו ותחפשו אלטרנטיבות, ולא סתם תמשיכו לקנות אותו על אוטומט בלי לשים לב בכלל (עיין ערך, עליית מחירי הקוטג').


אתם מכירים מוצרים ספציפיים בהם ההפרש בין חברות או סוגים שונים של המוצר בולט במיוחד? שתפו אותנו!

16 תגובות:

  1. דוגמה מצויינת להפרש מחירים היא טישו.
    אני מהמצוננים תמיד, לא יכולה להסתפק רק בנייר טואלט אלא צריכה משהו קצת יותר עדין.
    אין פעם שאני לא מגיעה לסופר ויש מארז של 7 חבילות טישו ב-12 או 5 ב-10 וכו', בד"כ מדובר על לילי ומאלט. אם מישהו בוחר לקנות קלינקס, אני לא בטוחה מה המחיר שלהם, אבל אין מארזי חסכון ומבחינתי אפילו הקופסה שלהם תופסת יותר מדי מקום בבית...

    השבמחק
  2. מסכימה איתך לגבי העובדה שרובנו עושים קניות במצב "אוטומט" בלי באמת לשים לב למחיר. לאחר הקיץ האחרון המצב מעט השתנה ומרבית האנשים הפכו להיות צרכנים מודעים יותר, אבל כנראה שעדיין לא מספיק. לצערי הרב יש עדיין מקומות בהן לחברות מסויימות יש מונופול והצרכן עומד חסר אונים. אני מקווה שהשינוי עדיין בתהליך וטרם שמענו את שריקת הסיום.

    השבמחק
    תשובות
    1. כשאת אומרת שיש חברות עם מונופול את מתכוונת ספציפית באוכל או באופן כללי?

      מחק
    2. לגבי שוקולד באופן ספציפי:
      במעדניות של רוסים-ויש הרבה כשרות-יש שוקולדים יבוא באיכות מעולה ממש-אני קונה שם שנים,במחיר של 4-5 ב10 ש"ח תלוי במלאי שיש להם.
      גם שוקולד חלב ולבן עולה כך.
      הם מצוינים.
      שוקולדמריר איכותי של 70% עולה 3 חפיסות ב13 ש"ח.שוקולד מעולה.
      לעיתים כאשר יש להם סטוק הם מוכרים את הפשוטים ב6 ב10 ש"ח.
      לפעמים יש שוקולד ממלוא ברוזמרי אוגנאש לבן וכד'
      מצויינים וגם הם במחירים כ"ל בדיוק.
      שווה לבדוק.
      אני מחפשת אבקת קקאו לא של החברות הגדולות ופה הקרטל נראה לעין וברור.כי קשה למצוא חברות מתחרות.ואם יש המחירים בטלים ב60

      מחק
    3. נשמע ממש מגניב, אבל אני לא סגורה על אילו חנויות את מתכוונת. יש בירושלים?

      לגבי הקקאו, זה אכן מרגיש קצת כמו קרטל. במגה ובשופרסל כמעט ולא הצלחתי למצוא קקאו לא של עלית (יש של "השחר" אבל הוא לא היה לטעמי). אבל ברמי לוי יש מתחרים - יש מיה, טעמן, ועוד חברה שאני לא זוכרת (משהו באנגלית). ומוכרים אותם גם בשקיות של 500 גרם ולא בשקיות הקטנות והיקרות של 150 גרם. המחיר פי 2 (סביבות ה-30 ש"ח), אבל הכמות פי יותר מפי-3, אז אם את אופה עם קקאו (כמוני) זה בהחלט משתלם, אנחנו קונים שקית 500 גרם פעם בחודשיים שלושה.
      זה גם מקרה קלאסי של הצורך להסתכל על המדפים הלא מרכזיים כי הקקאו של החברות האחרות מסתתר תמיד במדף התחתון וצריך להתכופף ואשכרה לנבור עד שמוצאים אותו. אבל ברגע שמגלים אותו... :)

      מחק
    4. כמובן שיש חברות עם מונופול בכל תחומי המשק. בתגובה שלי התכוונתי דווקא למונופול במחירי האוכל, שזה מכעיס הרבה יותר משום שמדובר במוצרי יסוד בסיסיים. קחי לדוגמא מוצרים בסיסיים שאינם נמצאים בפיקוח כמו שמנת מתוקה, קוטג', גבינה לבנה, מעדני חלב למיניהם- במוצרים אלו אין בכלל תחרות וכל החברות דורשות עבורם מחיר דומה וגבוה מאוד (למעט בתקופות מבצעים, שגם הם בד"כ מתואמים).

      מחק
    5. אה אוקי, הבנתי, את צודקת. (נראה לי שקוראים לזה אוליגופול, מחיפוש בויקיפדיה)
      את יודעת מה ביאס אותי? כשקראתי כתבה של גג חמישים שקל משנת 2003:
      http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2787299,00.html
      שם קרטון של שמנת מתוקה מתואר כעולה 4.70 ש"ח. מאז המחיר כמעט הוכפל ואיכשהו המחיר די דומה גם אצל תנובה וגם אצל טרה...

      מחק
  3. מעבר לזה שאת צודקת (אני כמעט תמיד קונה ורד הגליל! נכון את גאה בי?), התמונה בה מיפית את המדפים אדירה. יש מצב שתתחילי לעבור בין הסופרים השונים ותתייגי אותם בירוק ואדום in real life?

    השבמחק
  4. תתחדשי על האייקון בבלוגר, מגניב לגמרי!

    השבמחק
  5. פסטה אני תמיד קונה לא של אוסם.
    יש של טעמן, ושל המותג (ברמי לוי), ושל יש, ושל מגה שמשום מה הרבה יותר יקר באיזור שלי.
    בגדול - כבר המון זמן אני לא קונה ביותר מ4 ב10, פעם אחת כשנתקענו 4 ב11. ולכן מחירים של עלי לזניה מלחיצים אותי...

    השבמחק
  6. לגבי שוקולדים, אם משתמשים בכמות גדולה מומלץ ללכת לחנויות מתמחות (4שף, מסטר קייק וכו') ולקנות במשקל. מדובר בשוקולד הרבה הרבה יותר איכותי מפרה וורד הגליל והטעם בהתאם ומוכרים שם חצי קילו באיזו ה30-35 שקל. שימושי בעיקר כשרוצים להכין משהו שדורש שוקולד של 70% קקאו כשבסופר חבילה של 100 גרם עולה בסביבות ה14 שקל.

    השבמחק
  7. לגבי מדפי הסופרים או חנוית המזון: אני נוהגת לעמוד מול המדפים, לא קרוב אליהם, כמה צעדים אחורה כדי לראות בפרספקטיבה רחבה את המוצרים שנמצאים עליהם. כך הסריקה היא מהירה וניתן לקבל מידע צרכני (מחירי מבצעים, מוצרים חדשים, השוואה בין מוצרים וכו'). צורה זו גם מאפשרת לראות את שטחי המדף שעינינו מפספסות.

    השבמחק
  8. מניסיוני, קניות באזורים בהם יש ריכוז גבוה של חרדים נוטות להיות זולות בהרבה.
    אל תיקחו את זה כאמירה גזענית. לדעתי החרדים הם צרכנים שהמחיר מאוד חשוב להם ולכן המחירים ירדו פלאים.

    לדוגמה קניתי היום כוס ברד גדולה בשלוש וחצי שקלים כאשר המחיר הממוצע הוא כשמונה שקלים.

    השבמחק
  9. בלוג מעניין וכיפי, ואיזה מחירים אנשים מצטטים כאן, ואיזה מאמצי חיסכון, וכל זה על הרקע שבסביבה שלי חיסכון כזה נחשב לא נאה...

    השבמחק
  10. רק רוצה להפנות את תשומת הלב למוצרי חלב מיובאים מחו"ל שהם גם זולים יותר... לשים לב לרשימת הרכיבים, לא פעם יש שמן צמחי או שמן דקלים שהם לא בריאים. משום מה למוצרים האלו יש תוקף ארוך יותר מאלו שמייצרים כאן בארץ.

    השבמחק
  11. דרך אגב חשוב להדגיש! יש לפעמים שמות על כל מיני דברים "זה איכותי ואין לזה תחליף" תהיו פתוחים ותבדקו מנסיון לא הכל נכון או לפחות אתם לא תרגישו את ההבדל ודרך אגב נכון שהד אנד שולדרס יותר טובים לאנשים עם קשקשים (וגם לא תמיד) אבל מי שאין לו קשקשים לא צריך את זה, סתם דוגמה.

    השבמחק