יום שישי, 31 באוקטובר 2014

וְגַם מַיִם תִּכְרוּ מֵאִתָּם בַּכֶּסֶף וּשְׁתִיתֶם

מאזיני רדיו סדרתיים, גם אתם שמתם לב לכמות יוצאת הדופן של פרסומות למסנני, מטהרי, וברי מים וסודה? כל פרסומת שניה כמעט. זה הזוי. אנתרופולוג עשוי היה להסיק שפקד אותנו אסון טבע שגרם להרס תשתיות ושאין יותר מים בברזים. הפרסומות האלה מתארות מחיר אטרקטיבי, פריסה ל-24 תשלומים, מבצע לזמן מוגבל וכולי. ולאחר הפרסומות למים, מגיעות הפרסומות להלוואות. נמאס לך לשלם עמלות על המינוס לבנק? קח הלוואה! כמדומני שהאנתרופולוג שלנו היה חושב שהאסון שפגע במקורות המים היה חמור ומתמשך כל כך, שהרבה מהאזרחים מתרוששים בנסיון לקנות מי שתייה.

העניין הזה חדש יחסית לא? כילדה כמעט ולא הכרתי אנשים שהשתמשו במסננים או קנו מים בבקבוקים. כולם פשוט שתו מי ברז. כך אפשר תמיד לשתות מים בשפע, ולא צריך להתייבש כל פעם שאין משקאות קלים או מים מינרלים בסביבה. נראה שכיום היכולת לשתות מי ברז איננה נחלת הכלל. הרבה אנשים לא רגילים ולא מחבבים את טעמם. אם חושבים על זה, אולי שתייה מהברז זה סוג חדש של כוח על. היי תראו אותי! אני מים וומן!

עוד מישהי עם כוח על בתחום המים
קיומה של תעשיית המים המינרלים והמסוננים מפליאה את מים וומן. אפילו מרתיחה אותה! (חח) שום אסון טבע לא פקד את מקורות המים שלנו ככל שידוע לי. ישנם גופים ממשלתיים שמוודאים שהמים שאנחנו מקבלים לברז נקיים וראויים לשתיה. הם מבצעים מעקב רציף אחר איכותו בכל רחבי הארץ, ומודיעים לנו כשיש תקלות. אני יודעת שיש מי שלא סומך לגמרי על גופים כאלה. לגיטימי. אבל למה אתם חושבים שיצרני הבקבוקים והברים למיניהם אמינים יותר?
למקרה שלא שמתם לב, הם חולבים ללקוחות שלהם את האמ-אמא. הם גובים יותר משעולה חשבון המים לכל הבית, ונותנים בתמורה חלק קטנטן מצריכת המים שלכם. האם להם יש גופי בקרה שמתריעים לציבור כשיש כשלים? האם ישנם מחקרים רחבי היקף שמוכיחים שהמים שלהם באמת בריאים יותר ממי ברז רגילים? אין שום המלצה על צריכת מים מסוננים מטעם משרד הבריאות. ישנה המלצה להרתיח מים לתינוקות, אבל בשביל ליטר ליום של מים מורתחים במשך כמה חודשים לא מוציאים אלפי שקלים על בר מים. בשביל זה יש קומקום.

שלא לדבר על זה שכל עניין הבריאות הולך פייפן ברגע שלא מחליפים מסננים בקביעות. אני לא יודעת איך זה עובד בבתים פרטיים של אנשים, אבל אצלנו במשרד היה בר מים, ולא נראה לי שהחליפו לו מסנן בכמעט 5 שנים שעבדתי שם. מי ברז בטוח היו בריאים יותר מהמים האלה.


אז מה אני מנסה להגיד לכם פה?

כוח העל שלכם שיחסוך לכם אלפי שקלים
תחשבו טוב טוב לפני שאתם משלמים אלפי שקלים על משהו שאתם מקבלים כמעט בחינם. חשבון מים תשלמו ממילא על האסלה והמקלחות.

אל תקבלו את טענות הבריאות של היצרנים והמשווקים בלי לבדוק אותם.

אל תעשו את זה כי כולם עושים את זה.

אל תעשו את זה כי החברים בפייסבוק אמרו שזה בריא.

ובבקשה. אל תעשו את זה כי זה נורא נוח שיש מים חמים וקרים בלחיצה. בשביל זה יש קומקום ומקרר. אם ברשותכם אלפי שקלים כדי לשלם על הזכות להימנע מהרתחת מים, אתם מוזמנים לעשות בו שימוש יעיל יותר ולהעבירו כתשורה לכותבת הבלוג, כהוקרה על פועלה היצירתי. אה וגם כל מי שקונה בר מים כי אין לו כוח לחכות שהמים ירתחו מאבד את הזכות להתלונן על יוקר המחיה בשנתיים הקרובות.
(מלכת חוקים שורפת חוקים סטופ שחור)

מים וומן אומרת - סננו את תשלומי המים המיותרים מהתקציב!




עם ראנט ארוך בא מתכון קצר. ממרח טעים שמכינים בצ'יק ואוכלים בצ'יק. קבלו רענון לחומוס/טחינה/חצילים הרגילים.

ממרח מהיר של עגבניות ושום

מבוסס על: מתכון שמסתובב ברשת בכל מיני גרסאות. זאת שלי.
עלות: כ-2 ש"ח
כמות: קערית של ממרח שתתאים לכמה מנגבים בארוחת שבת

מרכיבים
2 עגבניות קטנות-בינוניות, בשלות
2 שיני שום
1 כף שמן זית
1/4 כפית מלח, או לפי הטעם

הוראות הכנה
מוציאים את העוקץ מהעגבניות, מניחים במעבד מזון עם יתר המרכיבים וטוחנים לקבלת ממרח מימי מעט. זהו. אפשר לגוון עם עלי בזיליקום טריים,טיפה פלפל חריף, קצת בלסמי, או פשוט ליהנות מהפשטות.




9 תגובות:

  1. בגדול, אני מסכימה. רק הבעיה שלי היא שבמקום שאני גרה בו, בבניין ישן מתחילת המאה שעברה הצינורות חלודים ולמים טעם מזעזע. ובכלל, עוד מאז שאני ילדה אני זוכרת את עצמי רגישה לטעם הלוואי שיש למים. ולא, זה לא רק בדימיון שלי. אחרי עשרות פעמים של מבחני טעימה עיוורת, ניסויים ואפילו ההורים שלי ששמים מים מהברז בבקבוק של מים מינרליים במקרר (הקור קצת משפר את הטעם), עדיין עם השלוק הראשון אני אגיד "איכס למים יש טעם נורא". במשך השנים הבנתי שאני פשוט שותה מעט, מעט מדי, אם המים לא טעימים לי. נכנעתי והיום אני סוחבת מינרליים כמו גדולה. אבל לפחות אני שותה המון!
    אוהבת את הבלוג, בהצלחה :)

    השבמחק
  2. הבעיה היא שיש הבדלים בטעם המים במקומות שונים בארץ. אני גדלתי ביישוב בו שאבו את המים ממעיינות והיה להם טעם של מים מינרלים אם לא טעים יותר. היום אני גרה בירושלים ולא סובלת את טעם הלוואי של המים כאן. למרות זאת גיליתי שאם המים ממש קרים, לא מרגישים את הטעם, וככה אני מתגברת על העניין. בכל מקרה מסכימה שתעשיית המים המסוננים/מינרלים מעוותת ביותר שלא לומר הורסת את העולם :(

    השבמחק
  3. זאת ועוד - תעשיית המים המינרלים הישראלית היא אגרסיבית ופוגעת באיזון האקולוגי, בכך שהיא מנכסת לעצמה מעיינות שגם בעלי חיים וצמחים שלא קונים מים בסופר אמורים להתקיים מהם (בעיקר באזור עין גדי וברמת הגולן).

    השבמחק
  4. המים מהברז שמגיעים מהמוביל הארצי מגעילים. יש להם טעם של כלור וחלודה. זו בעייה. אני גדלתי בישוב כפרי שהמים הגיעו ממעיינות, והיו טעימים להפליא. עכשיו אני גרה בעיר ונגעלת בכל פעם שטועמת מים מהברז.

    השבמחק
  5. אני ירושלמית מלידה ומתה על הטעם של מים מהברז! לא מחבבת טעם של מים מינרליים בכלל..
    מזכיר לי שלפני שנתיים התקשרו אלי קבוע כל 2-3 חודשים מאיזו חברת ברי-מים להציע לי להצטרף, וכל פעם מחדש אמרתי שאני לא מעוניינת וכששאלו אותי למה התחלתי לצחוק להם בטלפון - אה, כי אין לי סיבה לשלם על מה שאני מקבלת בחינם?..
    ותודה על המתכון! ינוסה בקרוב :-)

    השבמחק
  6. מי שמפריע לו טעם הכלור - להעמיד ל 24 שעות להתנדפות (פותר 90% מהבעיה). לכל השאר - פילטר סינון פשוט וזול (יחסית) כמו בריטה או המתחרים - פותר 90% מכל "הבעיות" שבמים (כולל סימון מתכות כבדות - שזה הכי חשוב בכל הסיפור)

    השבמחק
  7. ועוד משהו קטן - את יכולה לקחת את זה להעביר לסיר, ולקצר דרמטית משך הכנת רוטב עגבניות/פסטה...

    השבמחק
  8. את נהדרת!!! אני ממש אוהבת את הבלוג שלך! ממליצה עליו קבוע! הפוסט הזה כל כך נכון וחכם, ממש עצוב לי לקרוא את התגובות שלא מפנימות את המסר. כן, גם אני שותה מי ברז בגאווה גדולה, ואוהבת לנסות בערים שונות בארץ, סתם בשביל הספורט וההנאה :))
    (יש ערים שבהם בשבתות מעבירים למים מקומיים ואז באמת מרגישים טעם לוואי, בעיקר בני ברק, וגם זה מעודכן ללפני עשור). בדר"כ הטעם מצויין :)

    הרשי לי באמת, לשלוח לך תמיכה חמה חמה ואוהבת :)
    יעל-dify :)

    השבמחק
  9. מטהר מים של חברת אקוואטק - הכי טובים היום בשוק.

    השבמחק