יום שבת, 15 בנובמבר 2014

שניצל דג עם קוקו וסרפן

שפם ובלורית, קוקו וסרפן
המחשה
פעם היה פה יותר טוב.
היה לנו מעט אבל היינו שמחים בחלקנו.
לא היינו צריכים את כל האייפון שמייפון הזה שיש לצעירים היום.
היו לנו ערכים! היו לנו אידיאלים! שפם ובלורית, קוקו וסרפן! 
(אני היחידה ששרה לעצמי טוטו וסרפן בטעות?) 

טוב נו זה שקר. נולדתי בשנות השמונים, לתוך קולקטיב שהתפרק לטובת האינדבידואל, בעולם של ניכור, מוזיקת סינטיסייזר, וכריות בכתפיים. 

אבל מה שכן, אני זוכרת שרק לפני 4-5 שנים חזה העוף היה זול יותר. 20 ש"ח לקילו היה מחיר סטנדרטי, ובמבצע היה אפשר לקנות אותו ב-15 לקילו ואף פחות. כיום 20 לקילו הוא מבצע מטורף, ו-15 לקילו זה המחיר שמוכרים בו לעיתים כנפיים, פי 2 ויותר ממחירם לפני 5 שנים. חישובי העלות על המתכונים המוקדמים יותר שלי כבר לא רלוונטים בגלל עליות המחירים.

למה אני מתלוננת לכם על דברים שאתם כבר יודעים?
לאחרונה הייתי בסופר וקלטתי שדגים קפואים הם אחד מהמוצרים היחידים שמחירם לא נסק בשנים האחרונות. על חבילת הסול הקפוא שקניתי היה כתוב שהמחיר 20 לקילו, וכשהגעתי לקופה הסתבר שהמחיר הוא 15 לקילו במבצע. או מיי גאד זה כל כך 2009! גם כשלוקחים בחשבון את המים המוספים, שהם בדרך כלל כ-20%, אם קונים ב-15 לקילו, עדיין מדובר בעלות נטו של פחות מ-20 לקילו, וזה לפילטים. אם אתם קונים חזה עוף ב-20 לקילו אתם צריכים עדיין לחתוך אותו בעצמכם למוקפץ ולשניצלים.
מסקנה: דגים הם אופציה די משתלמת לצריכת חלבון מן החי כעת

בטח כבר סיפרתי לכם שאני לא מומחית לדגים. תעיד על כך העובדה שאני קונה אותם קפואים בסופר, ולא טריים בשוק. אם אתם חובבי דגים אניני טעם, כנראה שכבר הבנתם שעדיף לדלג על הפוסט הזה. זה בסדר, לא אעלב. 

נכון שבא לכם שברגע זה תופיע אצלכם ערימה זהובה
של שניצלים טריים על השיש? 
ובכן חובבי הדגים הבינוניים והסבירים שנשארו, מה מכינים מדג סול? 
אני הכי אוהבת להכין שניצלים. איכשהו זה בא לי הרבה יותר בקלות משניצל עוף. הפילטים שקונים אחידים יחסית בעובי, אז לא נתקעים עם שניצל ששרוף בקצה אחד ונא בקצה שני. הם מתבשלים מהר ויוצאים רכים ועסיסיים, גם כשמכינים אותם על מחבת טפלון, עם מעט שמן. כן כן, שמעתם נכון. אין פה לא טיגון עמוק, ולא חצי עמוק.
ותכלס, אין כמו ערימת שניצלים טריים וריחניים להרגשה של בית. 

הכמויות של הציפוי במתכון משוערים. כל פעם יוצא לי קצת שונה. לפעמים נדבק יותר ציפוי, לפעמים פחות. סליחות לכם שלא הצלחתי להיות מדוייקת יותר.

שניצל סול

מאת: מתכון מוכר, הגרסה שלי
עלות: כ-32 ש"ח
כמות: כ-10 שניצלים

מרכיבים
1 חבילה של פילה סול (פוטית) קפוא (כ-1.5 ק"ג, סביבות 10 פילטים)
מעט מלח
קמח (בערך כוס, אולי קצת יותר)
3 ביצים גדולות
פירורי לחם (השתמשתי ב-2/3 של חבילה קטנה)
כמה כפות שמן לטיגון

הוראות הכנה
מניחים את הפילטים הקפואים במסננת ונותנים להם להפשיר לגמרי וליתרת המים להסתנן, זה יקח כמה שעות. מפזרים מעט מלח מעל הפילטים. מסדרים 3 צלחות רחבות, אחת עם קמח, אחת עם ביצים (מקשקשים אותם שיהיו אחידים), ואחת עם פירורי לחם. מצפים כל פילה בקמח, אז בביצים, ואז בפירורי לחם. מחממים מעט שמן (אני משתמשת בכ-2 כפות, שיהיה קצת טעם מטוגן אבל לא ספוג שמן) במחבת טפלון על חום בינוני ומטגנים את השניצלים, כ-5 דקות מצד אחד, ואז 3-4 דקות מהצד השני.

אייב גוט א פילינג (ווהו!) דט טונייטס גונה בי א שניצל

4 תגובות:

  1. אנחנו עושים משהוא דומה עם שדרוג (לטעמי): מעברבבים עם הפירורי לחם שמיר יבש ופלפל שחור גרוס מניחים בתבנית עם נייר אפייה ואופים בתנור על חום גבוהה (230 מעלות) כ-6 דקות (תלוי בעובי). אנחנו משתמשים בפילה אמנון קפוא (אולי קצת יותר יקר) וזה מנת הדג הקבועה שלנו בבית. גם טעים גם בריא!

    השבמחק
  2. אכן זו מנה טעימה, זולה וקלה להכנה (מלבד ההפשרה שהיא תמיד משתנה לא ברור. מתי צריך להוציא את הדגים הקפואים להפשרה כך שיהיו מוכנים אך גם לא יתקלקלו. והאם בחוץ או במקרר?).
    אני מוסיף פפריקה וחוואיג'\כמון לפירורי הלחם. כמו כן אני חושב שהגזמת בזמן הטיגון. מספיקות שתים עד שלוש דקות מכל צד.
    (אם התגובה הזו מופיעה פעמיים אנא מחקי את השנייה)

    השבמחק
  3. במשך שנים עשיתי כמו שאת עושה. לאחרונה שיניתי אחרי שטעמתי אצל אמא שלי. מומלץ ביותר:
    מכינה תערובת של ביצים עם קמח.
    שמה בקערה: ביצה טרופה
    3 כפות קמח
    2 שיני שום כתושות
    א. מרק עוף
    מלח, פלפל
    פפריקה
    מערבבת היטב. מצפה את הדג ומכניסה למחבת. מטגנת משני הצדדים.
    יוצא מעדן !!!

    השבמחק
  4. דגים זולים, לרוב הם מעובדים ומיובאים מסין, אינם מומלצים.[ע"ע כולבוטק]

    השבמחק