יום שלישי, 26 ביולי 2011

על ירקות זולים וכרוב צלוי

בפוסט הקודם הזכרתי פירות עונתיים - רובנו כבר יודעים שזול ובריא יותר לקנות פירות וירקות בשיא עונתם. אבל יש גם פירות ובעיקר ירקות שכמעט תמיד ניתן לקנות ובזול, לרוב בזול יותר מאשר הפירות והירקות העונתיים, מה שמתקשר לנושא העיקרי של הפוסט הקודם - מוּדעוּת. ברגע שתתחילו להסתכל מסביב כשאתם קונים, ובאמת לשים לב ולזכור את המחירים, תוכלו לזהות אילו פירות וירקות שווה יותר לקנות.


אלה הירקות שאני שמתי לב אליהם כזולים ביותר, ושהמחיר שלהם גם יחסית יציב:
מלפפונים
גזר
עגבניות
חצילים
תפוחי אדמה
כרוב
בצל

רק מהרשימה הזאת ומכמה מוצרי יסוד בסיסיים אפשר להכין מגוון ענק של מתכונים בכלום כסף: מרקים, כל מיני סלטים, מוקפץ, אנטיפסטי, ממולאים, פשטידות... דמיינו לעצמכם אירוח קליל עם מרק ירקות, סלט כרוב וסלט חצילים, פשטידת בצל וכמה רבעי פיתות. נשמע חביב, עולה גרושים. 
הרשימה הזו מגבילה? אכן. היא מגבילה גם אותי. לא כיף להצטמצם ל-7 ירקות בלבד. להלן הירקות שנחשבים אצלי ברמה שניה. יקרים קצת מקודמיהם, קצת פחות יציבים במחיר, אבל עדיין אפשר לסמוך על רובם שיהיו זמינים בעלות סבירה: 
קישואים
חסה
סלק
בטטה
דלורית
עשבי תיבול בסיסיים (פטרוזיליה, נענע, כוסברה, שמיר...)
פלפלים (נתון לשינוי בין צבעי אז צריך לשים לב לא להתאהב בצבע מסויים)
תפוחים מסויימים (לא זנים פלצניים ונפלאים כמו פינק ליידי, הפושטים)
תפוזים

אני לא אומרת שאלה הירקות והפירות היחידים שמי שרוצה לחסוך צריך לקנות. ממש לא. לא כיף להעביר את החיים בתודעת יתר של הגבלה וצמצום. חוץ מזה שבפועל, ההוצאות הגדולות שלנו גם ככה לא באים ממחלקת הפירות והירקות, אלא ממחלקת החטיפים, הבשר, והקפואים (הוי מחלקת הקפואים... המקום הנפלא בו חבילה אחת של שניצל צמחי תעלה יותר מכל הפירות והירקות שלכם לשבוע).
אני מנסה רק להגיד 2 דברים:
1. מי שצריך ממש לצמצם ולחתוך עלויות יכול לדהתמקד ברשימה מצומצמת וזולה של פירות וירקות ולאכול בסדר גמור.
2. אתם יכולים ליישם את הידע הזה בצורה נקודתית ונבונה. נתבקשתם להביא פשטידה? כנראה שפשטידת קישואים תעלה לכם פחות מפשטידת ברוקולי. סלט? סלט כרוב יצא יותר זול מסלט תירס.


אפרופו ירקות בזול, עוד מישהו שם לב שמחיר הירקות ירד לאחרונה? שמתי לב שמחיר הבטטות, הדלורית, הפלפלים והקישואים הוא זול הרבה יותר ממה שהיה לפני כמה חודשים. זה עניין של הקיץ? של תנודות שוק? היעדר ביקוש עקב מעבר מאסיבי של הצרכנים לאוהלים ברוטשילד ללא מטבח מצוייד? גם בגלובס התייחסו לתופעה, מה חבל שזו ירידה קטנה בתוך שלל עליות מחירים שהם מצאו. ושימו לב למסקנות הכי מדכאות בכתבה - אמנם מחיר של הקוטג' ירד, אבל מסתבר שהמחירים של יתר מוצרי החלב עלו גם עלו.
גררר. 
נראה לי שיש לנו עוד דבר או שתיים ללמוד על מחאות צרכנים אפקטיביות.


הנה מתכון כדי להפיג מעט את העצבים. אוכל פשוט וזול, אולי אפילו אוכל לעניים - כרוב. בסך הכל אופים פלחי כרוב בתנור, עם טיבול מינימליסטי של מעט לימון ושמן זית, אבל האפייה מוציאה מהכרוב מתיקות מפתיעה. יש שיטענו שזה מתכון לחורף, שכן לא כיף להדליק את התנור במזג אויר הנוכחי, אבל מצד שני, כשהכרוב כבר אפוי אפשר לאכול אותו בטמפרטורת החדר, או אפילו קר, ישירות מהמקרר. בסך הכל מדובר באחלה תוספת של ירק לארוחה או נשנוש בריא, שפשוט עד כדי גיכוח להכנה.


כרוב צלוי עם לימון
מבוסס על: מתכון מהבלוג Casual Kitchen
עלות: כ-6 ש"ח
כמות: יספיק כתוספת לכ-8 אנשים.


1 כרוב קטן
2 כפות שמן זית
2 כפות מיץ לימון
1/4 כפית מלח
פלפל שחור גרוס

חוצים את הכרוב ופורסים כל חצי לכ-6 פרוסות.
מסדרים את הפרוסות בתבנית גדולה (או 2 תבניות גדולות) כשהן חופפות מעט.
מטפטפים מעל את שמן הזית ואת מיץ הלימון, מפזרים מעל את המלח, וגורסים מעל הכל מעט פלפל.
אופים בחום בינוני, 180 מעלות במשך 30-40 דקות עד שהכרוב מתרכך מעט, אבל לא נהיה סמרטוטי לגמרי (פה ושם השכבה החיצונית תתייבש ותשחים, זה בסדר). 

אוכלים חם, קר, או בטמפרטורת החדר, תוך התפעלות ממתיקותו הטבעית והמפתיעה של הכרוב שלכם.




כרוב משתזף בשמש


איזה יפה אתה כרוב מתוק שלי!

12 תגובות:

  1. אני מכינה את הכרוב הנ"ל עם טיפה רוטב סויה וגרגרירי חרדל.

    אכן, זה יותר יקר.

    תודה על בלוג מעולה.

    השבמחק
  2. גם גזר וקולורבי זולים כמעט תמיד והם נפלאים ומחזיקים זמן רב ומאד ורסטילים בהכנה- חיים, מבושלים, אפויים, מוקצפצים. תענוג.

    הבלוג שלך מעולה!

    השבמחק
  3. האמת היא שאף פעם לא התחברתי כל כך לקולורבי, אבל את/ה צודק/ת זה גם אחד מהזולים. יש לך מתכונים מומלצים עם קולורבי? אולי עוד אלמד לאהוב אותו...
    ותודה :)

    השבמחק
  4. אני הכי הכי אוהבת קולורבי טרי חתוך לפרוסות/רצועות עם קצת מלח אטלנטי/ גס מעל. אפשר גם לגרד בפומפיה/ לחתוך לחתיכות קטנות ולהוסיף לסלט, זה קרנצ'י ונפלא ויש לו אפקט מקרר.

    אני חושבת שהוא יכול להשתלב נפלא גם במוקפץ.
    יצא לי לטעום קולורבי במרק ובגראטן, בשניהם זה נחמד אבל בעיניי אין עליו טרי.

    גם אני שנאתי פעם קולורבי כי הוא נראה כמו שאריות של "תיקים באפילה", חבורה של חיזרים שזוממת מזימות מתוך ארגז הירקות...
    אבל הפסקתי לפחד, למדתי איך לרלף ואז החזות החיזרית מתחלפת בירק מנומס להפליא.

    תנסי, הוא 'חטיפי' ונחמד.

    השבמחק
  5. גם אני אוהבת קולרבי,אבל העונה שלו בחורף כמו כל ירקות השורש.
    אוכלת המון כרוב גזר וקישואים.
    גם עגבניות ומלפפונים אצלנו זולים.
    וכמובן אבטיח ומלון

    השבמחק
  6. שלומית - האמת שזה נשמע מצויין. אנסה את זה. כף או שניים של סויה זה לא הרבה יותר יקר.
    ג.ל. - טוב. אני אהיה גיבורה! אנסה אותו בפעם הבאה שאראה אותו בסופר (למרות שאם מה שעידית אומרת זה נכון, שהוא ירק של חורף, אז זה עשוי לקחת קצת זמן...).

    השבמחק
  7. תודה רבה. התבקשנו להביא מנת ירק. אז אעפ"י שאשתי, הפחות חסכנית, קנתה כבר כל מני ירקות קפואים ויקרים, אכין את הכרוב.
    אשמח לקרוא עוד מתכונים דומים.

    השבמחק
  8. לדוגמא אלו שהבאת כאן:פשטידת בצל ומרק ירקות (איך לתבל)

    השבמחק
  9. את אלה אני באמת מתכוונת להעלות. אני מחכה שיהיה קצת פחות חם בחוץ, שיהיה לי חשק להכין מרקים ופשטידות. אתה חושב שזה יעזור אם (באופן כללי) אני אצרף גם כמה לינקים לדברים באותו סגנון שראיתי ושנראים מעניינים בבלוגים ואתרים אחרים (אבל שלא בהכרח ניסיתי בעצמי)?

    השבמחק
  10. כן, בתנאי שהם יהיו מתוייגים כמו שצריך כדי שאפשר יהיה למצוא אותם מאוחר יותר.

    השבמחק
  11. איזה בלוג מקסים. אני מכינה המון דברים מפה. כמה פשוט, ככה טעים.

    השבמחק