יום שלישי, 21 בפברואר 2012

בייגעלשניצל

יקר לחיות כאן. בכל מקום מדברים סביבי על כמה מוציאים על קניות לחודש ומה גובה חשבון החשמל וכמה עלה מחיר הדלק. ביום שישי קיבלתי עוד תזכורת להיקף עליות המחירים האחרונות. הלכתי לעשות השלמת ציוד בסופר בדמות 2 סוכר לבן, 2 אורז לבן ואחד סוכר חום. בקטנה לא? שילמתי יותר מ-30 ש"ח וקצת נכנסתי לשוק. אני תמיד עם עין על החשבון כשאני עושה קניות, ולרוב מה שמנפח לי את החשבון זה המוצרים היקרים יותר - מוצרי חלב, עוף, בשר. פתאום הובהר לי עד כמה מוצרי יסוד כמו אורז וסוכר כבר לא ניחנים במחירים יסודיים.
זה קצת מפחיד אותי לפעמים. אני פוחדת בשביל האנשים שעומדים לפני בתור לקצב ומזמינים 3 קילו פרגיות ו-2 קילו סינטה ואני מתפללת שהם יוכלו לעמוד במחיר. אני פוחדת בשביל עצמי - עד כמה המחירים עוד ימשיכו לעלות, כשהשכר נשאר באותו מקום כמובן? 


יש לי בראש מחשבה כזאת של "כשנהיה גדולים ומבוססים יותר, אז יהיה לנו בית משל עצמנו, ויהיה לנו אוטו, ונצטרך להתקמצן קצת פחות בסופר..." אני בטוחה שזה הלך רוח נפוץ אצל זוגות צעירים במצבנו.
אבל כשאני מדברת עם חברים כמה שנים מעלי ואני רואה שמצב נהיה קשה יותר לפני שהוא נהיה קל יותר. כשיש ילדים להאכיל ולחתל ומעונות ובתי ספר וחוגים ורופאים התקציב לא בדיוק נושם לרווחה.


מה המטרה של הקיטור דלעיל? לא יודעת. אני סתם עצבנית. גם כאן בבישול בזול מתעצבנים מעליות מחירים. עם כל הטריקים והעצות שלי - תאכלו קטניות, פירות בעונה, בלי בשרים יקרים ומוצרי נוחות וכולי וכולי, אני לא יודעת איך לעשות סטייק מחומוס יבש ואני לא יודעת לעשות טריקולד ממלפפונים ואבקת פודינג וניל. גם לי קשה מדי פעם, עד שבא לי להגיד לקצב "יודע מה? תן לי גם 2 קילו סינטה ולעזאזל עם התקציב".


גם אתם מרגישים ככה מדי פעם?


<שינוי נושא בעזרת וואחד שיר שמבטא שילוב מושלם של עצבים על הממסד שדופק את האדם הפשוט, וחוסר אונים אל מול כמויות גדולות של בייגלה. גם הקליפ חמוד>



בשבועים החולפים עבר עלי שגעון של בייגלה. טבלתי מקלות בייגלה בשוקולד. הכנתי ורסיה משלי לפאי צ'אבי האבי המפורסם של Morcake, עם קלתית מתוקה-מלוחה של בייגלה גרוס (מומלץ בחום!). אבל עדיין נשאר לי יותר מחצי חבילת בייגלה. מה עושים? 
נזכרתי שראיתי את המתכון הזה לחזה עוף אפוי עם חרדל ובייגלה, ושהרעיון היה נראה לי מעניין ביותר. 
אני בחיפוש מתמיד אחר מתכונים חדשים עם חזה עוף. מחיר של 20 שקל לקילו תמורת עוף כמעט נטו, גם דל שומן ובריא למדי, הופך את חזה העוף לאחד המוצרים המשתלמים בקצבייה. 
משום מה צץ לי לראש הרעיון שהעוף עם בייגלה הזה ילך מעולה עם משהו מתוק. חיפשתי ומצאתי בבלוג ביסטייל מתכון נפלא לריבת בצל שהכנתי ברוב חוכמתי באמצע סופה, כך שהבית שלנו הריח מבצל במשך יומיים וחצי עד שיכלנו לפתוח חלונות. 
בקיצור, יצא שילוב מעולה. טעם המליחות האופייני של הבייגלה ורמז הפיקנטיות של החרדל מקבלים באהבה את ריבת הבצל. כל עוד אתם לא אופים יותר מדי את חזות העוף ומייבשים אותם, אין איך לפספס. 
שימו לב שאני פורסת את החזות, ולא רק מסיבות אסטטיות.
קודם כל, זה עוזר לאנשים לקחת אוכל בכמות שהם באמת רוצים. חבל לקחת חתיכת עוף ענקית, להשאיר חצי על הצלחת ולזרוק (זה קורה הרבה עם ילדים, אבל לא רק). 
אבל הסיבה האמיתית לחיתוך היא הפרנויה שלי בנוגע לזמן האפייה. אני יודעת שצריך לאפות 25 דקות, עשיתי את זה מלא פעמים וזה תמיד היה אפוי גם מבפנים, אבל... הבדיקה תמיד מרגיעה אותי. אני יודעת שבמקרה והעוף לא אפוי לגמרי אני אגלה די מהר ואוכל להחזיר רק את החלקים הרלוונטים לתנור לעוד כמה דקות.



חזה עוף אפוי בפירורי בייגלה 
מאת: בישול בזול
עלות: כ-44 ש"ח
כמות: 8-10 מנות


מרכיבים
1.5 כוסות פירורי בייגלה (כ-90 גרם בייגלה גרוסים במעבד מזון)
2 ביצים גדולות
1 כף חרדל
3 חזות עוף (פרפרים) חצויים ומנוקים


הוראות הכנה
מניחים את פירורי הבייגלה בקערה. בקערה שנייה מערבבים את הביצים והחרדל.
טובלים כל חצי חזה עוף בתערובת הביצים, ואז מגלגלים בפירורי הבייגלה, ומניחים בתבנית גדולה מספיק כדי להכיל את כל חצאי החזה בשכבה אחת, עם מעט רווח ביניהם.
אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 180 מעלות, במשך 25 דקות. 
פורסים את החזות לפרוסות. 
מגישים חם, עם ריבת בצל בצד (אפשר גם עם צ'ילי מתוק, פסטו, או כל רוטב אחר שאתם מעדיפים).


ריבת בצל
מבוסס על: מתכון מהבלוג ביסטייל
עלות: כ-6 ש"ח
כמות: צנצנת גדולה של ריבה


מרכיבים
4 בצלים פרוסים
1 כף שמן זית
2 כפות חומץ בן יין
1.5 כוסות סוכר חום
כוכב אניס או כפית ג'ינג'ר טרי מגורר (אופציונלי, אני לא שמתי, אבל אני בטוחה שזה טעים)


הוראות הכנה
מחממים את השמן בסיר בינוני, מוסיפים את הבצל ומטגנים עד שהוא שקוף.
מוסיפים את הסוכר ובוחשים מעט.
מערבבים פנימה את החומץ בן יין ואת התבלינים, אם אתם משתמשים.
מביאים לרתיחה ומבשלים על אש בינונית נמוכה עד לקבלת צבע קרמל אחיד. ממשיכים לבשל על אש קטנה כשעה נוספת עד שמתקבל צבע חום-שחור עמוק ויפה.



כולם ביחד - האאאאאאאר של בייגלאך!


ריבת בצל קרמלית ושחומה ונפלאה


18 תגובות:

  1. יאם!

    [אני איתך בקיטורים על יוקר המחיה, אבל כבר עשיתי חישוב איך זה יעבוד בכל זאת - ללדת ילד אחד וליהשאר בדירת חדר עד גיל 45. אה, או לעבור למדינה אחרת.]

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה לי שקצת הגזמת. גם ילד אחד זה נורא יקר. נתפשר על חתול?

      מחק
    2. סגרנו. חתול. ונצטרך להתגמש עם החיסונים גם, כנראה.


      אני אוהבת את הבלוג שלך!

      מחק
  2. אוקיי. השיר ממש מגניב, וגם המתכון.
    הכנתי ריבת תות! אני! (זה לא קשה, אבל אל תגלו לאף אחד, כי זה נשמע השקעה רצינית.)
    ולגבי יוקר המחיה,
    eating is overestimated
    כמו גם מים זורמים, וחימום, ויכולת התניידות ברחבי החלל הפנוי.
    וברגע שכולנו נבין את זה ונפסיק לאכול נוכל לקנות בתים ולשבת בהם (אלא מה, לעמוד? למי יש כוח לזה כשלא אוכלים).

    השבמחק
    תשובות
    1. וואו סחטיין! נזכה לטעום?
      תקשיבי, עלית על סטארט אפ מטורף. במקום לקנות דירות במשפחות בודדות, נקנה דירות 2 משפחות ביחד, נעשה רצפה בחצי גובה וכל משפחה תקבל דירה בגובה מטר עשרים. רוצים לעמוד זקוף? צאו לרחוב. גאוני!

      מחק
    2. למה שתי משפחות כשאפשר יותר? שירותים יהיו רק במסדרון (משותפים לקומה), זה יאפשר לנו לדחוס עוד משפחה בדירה.
      כי מה שמספיק טוב ברוסיה הקומוניסטית, מספיק טוב בישראל הלא קומוניסטית.

      מחק
  3. נראה מעולה! תחליפים נוספים לפירורי לחם:
    - במבה
    - אורז קלוי וטחון

    וניטפוק: למיטב ידיעתי, זה שיר סטנדרטי למדי על סמים.

    השבמחק
    תשובות
    1. תהיתי איזה אפקט יהיה לבמבה על העוף, אבל מכיוון שגם אני וגם האיש די שונאים במבה לא הרגשתי צורך להתנסות. אם תנסה תגיד לי :)
      לגבי הניטפוק - כן ו...?

      מחק
  4. אללי, יש לי יותר מדי דברים לומר לך! טוב, אנסה ללכת על רשימה מסודרת:

    1. יקר פה, אה? אפילו כמי שעדיין עושקת את אמא ואבא (זה עשוי להשתנות בקרוב, החזיקי לי אצבעות), אני יודעת את זה. כל הבאסה לנו...
    2. לא משנה כמה יקר, בבקשה בבקשה בבקשה אל תנסי להכין טריקולד ממלפפונים ואבקת פודינג וניל.
    3. תיקון. בבקשה אל תנסי להכין שום דבר ממלפפונים ואבקת פודינג וניל.
    4. את בעצמך פאי מפורסם (זו מחמאה, למקרה שזה לא ברור..)!! תודה לך :-) ואני עדיין לא מאמינה שלא צילמת את הדבר הזה שהכנת. איך את מסוגלת להסתכל לעצמך בעיניים?
    5. אה. את לא.
    6. אז במראה. איך את מסוגלת להסתכל על עצמך במראה?
    7. שניצל? גוווד. בייגלה? גוווד. נשמע לי כמו שיחוק אמיתי. קלעת בול לבלוטות הטעם-של-ילדה-בת-ארבע שלי.
    8. אני עם אפפי הרשע (כך במקור. לא הייתי סתם אומרת על אדם שאני לא מכירה "רשע". לא בפניו, בכל אופן. רק מאחורי הגב. אני מנומסת) לגבי הבמבה. והאורז נשמע מעניין מאד. אני צריכה שמישהו יכין לי את זה כדי שאוכל לטעום. אני עצלנית מדי לנסות לבד.
    9. אז את לא אוהבת במבה? סליחה, שונאת במבה? זה גורם לי לשקול מחדש את כל הקשר בינינו.
    10. את יודעת שבמבה זה כמו חמאת בוטנים, רק.. מוצק. נכון?
    11. בשיא הרצינות. לא אוהבת במבה?!
    12. טוב, עשית לי חשק להכין משהו מתוק-מלוח עם בייגלה. יש לי שתיים או שלוש שקיות גדולות מלאות בבית שנשארו לי מפאי הצ'אבי האבי שהכנתי לפני שבועיים. משהו יהיה חייב לקרות איתן. בקרוב.

    השבמחק
  5. נראה משובח! לא נראה לי שאת העוף נכין בקרוב כי אנחנו לא מחזיקים לרוב בייגלעך בבית מטעמי, ובכן, שאנחנו נוטים לאכול אותם, אבל את הריבת בצל אני מניח שאני אכין כבר לשבת הזאת.

    הערת אגב לא קשורה - חשבת פעם לעשות ספיישל של מאכלים לקידוש בבית הכנסת ולקרוא לו ביזול בַּשוּל? #בדיחותכלכךגרועותשאניכנראההופךלהיותאבאשלי

    השבמחק
    תשובות
    1. חזק! (חזק ונתחזק? #בדיחותכלכךגרועותשאניכנראההופכתלהיותסבאשלי) אני בהחלט שוקלת בחיוב :)
      האמת שזה מתכון טוב לאחרי פורים עכשיו שאני חושבת על זה. רוב האנשים לא מחזיקים בבית בייגלה בדרך קבע, אבל אחרי פורים הבית עשוי להיות הרבה יותר מצוייד בחטיפים כאלה...

      מחק
    2. ואוו מותק! אני כל כך מבינה ללבך והאמת, כשנכנסתי היום לבלוג באיזשהו מקום קיוויתי לקרוא פוסט שמתייחס לעובדה שעם כמה שכיף להכין אוכל טעים ומגוון, העניין הופך להיות כמעט בלתי אפשרי כשקניית "השלמות" מוצרים בסיסיים יקרה יותר משעת עבודה (אצל רובנו, מקווה שישתנה),
      אבל ברוח אופטימית יותר ובתקווה שמשהו עוד ישתנה במדינה הזו, אכין את זה מחר לארוחת צהריים, נקרא ונראה מעולה!
      שיהיה לך יום מתוק:-)

      מחק
    3. אופס,
      בטעות פרסמתי תגובה לאורן כשהכוונה המקורית הייתה לפרסם תגובה לפוסט:-)

      סורי!

      מחק
    4. איזו תגובה שמחממת את הלב, תודה לך חמודה :)
      (ובלי לחץ על צורת התגובה, הם רק הוסיפו את הפיצ'ר של השב לפני איזה שבוע שבועיים ואני גם עדיין מנסה להתרגל :)

      מחק
  6. יו! נראה נהדר.
    נראה לך שיש משהו שאפשר לשים במקום חומץ בן יין? (נראה לי מוגזם לקנות את זה רק בשביל מתכון אחד, גם אם הוא נראה מעולה.)



    אגב, לקושי שתיארת בהתחלה יש לי פתרון מעולה: האיש שלי עושה קניות. הוא גם הרבה יותר טוב בצרכנות נבונה, וגם נחסך ממני הכאב שבלדעת כמה יקר האוכל שלנו :-).
    וביתר רצינות: אנחנו החלטנו לנסות לקנות עוף שלם במקום מחולק. לפי החישוב שלנו זה יוצא משתלם, אבל רק אם מוצאים דרך להשתמש בכל ה"שאריות" (כנפיים, גב, גרון) כמנת עוף. אנחנו כרגע בניסויים (בוצע: מרק עוף - מצויין, אבל לא מתאים ללקיחה ללימודים; פשטידת עוף - נחמד, צריך לחשוב איך משפרים את זה. בתכנון: סלט עוף.). אולי יש לך עוד רעיונות?

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן האיש עושה את הקניות מדי פעם, אבל אני לרוב מבקשת להשתלט על המשימה מסיבות בלוגריות - אם אני לא אעשה קניות אני לא אדע את המחירים העדכניים של כל המוצרים שאני ממליצה שתקנו. מישהו חייב ללכת לסופר, להתבאס ולכתוב על זה פוסטים :)

      האמת שאני עדיין לא סגורה על העניין עם העוף השלם. אני מתחבטת. כי גם כשהוא שלם, הוא עדיין עולה 10 ש"ח לקילו במבצע, כלומר כ-20 ש"ח לעוף, ויש שם הרבה עצמות שלא משתמשים בהם. הם נותנים טעם למרק וכאלה, זה לא שלא משתמשים בהם, אבל את זה אפשר לעשות גם עם כנפיים שקונים בנפרד ויותר בזול, לרוב ב-7 ש"ח לקילו או פחות. מה שאני צריכה לעשות כדי ליישב את זה אחת ולתמיד זה לקנות עוף, לחתוך אותו לחלקים, לשקול כל חלק, ולחשב כמה אני משלמת עליו כשאני קונה אותו במסגרת עוף שלם, לעומת כמה הייתי משלמת לו הייתי קונה בנפרד. הבעיה זה שקשה לי לפרק אותו מכל העצמות כמו שעושים בקצבייה. וזה גם יהיה קצת מגעיל. בקיצור, למקרה שטרם הבנת, אני לא סגורה על העניין, ואני עדיין תוהה בו הרבה :)

      בכל מקרה המתכון הזה ממש לא מותח את חזה העוף (ובהתאם הוא קצת יקר יחסית למתכוני הרגילים פה), לכן אני חושבת עליו יותר כמתכון לשבת ולא ליומיום.

      אבל בכלל עוד לא עניתי על מה ששאלת. סלחי לי. אז יש פה בבלוג גם מתכון לפשטידת עוף שמשתמש רק בחזה לא מבושל (אלא אם כן את מתכוונת לפשטידה שלי שניסית כבר). ראיתי מתכון שאני מתכוונת לנסות לנודלז שעושה שימוש בעוף מבושל, ומקפיצים אותו עם איטריות, ירקות וכאלה. בכלל מוקפץ זה אחלה כיוון ללכת אליו, והוא טאפרוור פרנדלי. הממ. יש לי המון רעיונות. את מתכוונת לשימושים בעוף שכבר בושל או בחלקים של עוף נא שרק עכשיו פירקת?

      לגבי החומץ, אם יש לך חומץ תפוחים הייתי משתמשת בזה, אם לא, אולי חצי כף חומץ רגיל וכף וחצי יין אדום.

      מחק
    2. או, איזו הקרבה למען הכלל. מעכשיו נדע להעריך עוד יותר את הפוסטים שלך... ;)

      אם זה יעזור לך, החישוב שלנו לגבי העוף הוא כזה:
      2 כרעיים = 2 מנות
      חזה = קצת פחות מ-3 מנות
      שאריות למיניהן = בערך מנה וחצי
      סה"כ בערך 6 מנות מעוף שלם. חבילת חזה נותנת בערך 8 מנות. מה משתלם יותר? תלוי במבצעים.
      שיקול נוסף שלנו הוא שיש עניין לגוון בחלקי העוף שאוכלים, כי תכולת הוויטמינים של כל חלק שונה.

      (בעעע. לא מסוגלת יותר לכתוב על עוף. אמשיך בע"ה מחר. מחסרונות ההריון...)

      מחק
  7. הי ביזול, אני רואה עכשיו שכתבת שאת מכינה את החזה עוף הזה כמה לשבת. ובדיוק תהיתי לעצמי כמה הוא ישרוד את הפלטה יישאר עסיסי. אני רוצה להכין אותה לראש השנה.

    וסתם הצעה לתגית על מתכונים: פלטה- שורד חימום ממושך לשבת או לא...

    תודה, וכתיבה וחתימה טובה, חני.

    השבמחק