יום שלישי, 6 בספטמבר 2011

עוף אין לי כותרת

אוגוסט נגמר, אלול התחיל, הלימודים התחילו. גם מבוגרים משעממים כמוני, שלא זוכים לליווי המתמיד של משרד החינוך בציון חגי ישראל ועונות השנה, מרגישים בהבדל. בנוגע לליווי של משרד החינוך - אני ממש לא אומרת את זה בציניות. בעבודה של מבוגרים כל יום הוא פחות או יותר אותו דבר. אין ועדת קישוט שתולה עלים מבריסטול בסתיו, תפוחים בראש השנה ודגלים ביום העצמאות. אין מורה שמלמדת שירים לחגים. אין שיעור מלאכה כדי להכין קישוטים לסוכה. זה חסר לי, אני מודה. בתור ילדה הייתי מחוברת הרבה יותר למעגל השנה שלנו. 
לכן, החלטתי לעשות הכנסה עצמית לאווירה, לפחות עד שיהיו לנו ילדים שיכינו יצירות עונתיות, וישירו את אותו השיר לחג בתדירות גבוהה מזו שגלגל"צ מנגנים את ברונו מארס.
אז בשבועות הקרובים יהיו מתכונים ברוח אלול-תשרי-סתיו. עוד לא החלטתי לגמרי מה זה אומר, אבל יש לי כמה רעיונות. תפוחים, מאכלים לראש השנה... נראה מה מבין הניסיונות הקולינריים שאני מתכננת יעבור את הרף.


נתחיל עם אינטרפרטציה למאכל בריטי/אמריקאי פופולרי - צ'יקן פוט פאי. מדובר במקור במעין פאי, מבצק עלים או בצק פריך, שממולא בתערובת קרמית של עוף וירקות. לא כל כך מקובל לעשות פשטידות עם עוף במטבח הישראלי, אנחנו נוטים יותר לכיוון החלבי-פרווה-ירקותי, אבל לדעתי זה רעיון שבהחלט שווה לאמץ. יש פה שימוש שונה ומרענן בחזה עוף כשההקפצה המהירה והבצק שמגונן עליו בזמן האפייה עוזרים למנוע התייבשות.
באופן מסורתי המלית של צ'יקן פוט פאי מכילה ירקות סולידיים למדי - גזר, אפונה, סלרי, בצל וכדומה, ולכן הייתי חייבת לנסות כשמצאתי את הגרסא הזו ברשת, של רייצ'ל ריי, המחליפה את האפונה והגזר בתפוחים חמוצים. אחרי כמה נסיונות התאפסתי על הגרסא שלי למתכון - מלבד כמה שינויים בכמויות וביחסים, אני מחליפה את בצק העלים בבצק שמרים, כדי להוריד עלויות, ולהגביר את אפקט ה"ממממממ...." שמתקבל כשהמאפה בתנור.


שילוב המרכיבים פה אולי ישמע קצת מוזר לחלקכם, אבל האמינו לי, שווה לנסות. המתיקות-חמיצות מהתפוחים, והשורשיות הירוקה מהסלרי מתחברות עם העוף והטימין למלית סמיכה ומלאת טעמים שעליה מגונן בצק רך וריחני. השילוב הזה של עוף-סלרי-תפוחים-בצק הוא שילוב מוכר במטבח האנגלו-אמריקאי, שם עופות עם סטאפינג - מלית של קוביות לחם עם בצל, סלרי ולפעמים תפוחים, פטריות או אגוזים - הם מאכל קלאסי בארוחות חג.
המתכון עשוי להיראות לכם כמו הרבה עבודה - צריך להכין בצק, לטגן את מרכיבי המלית, להרכיב ולאפות - אבל בעצם, מדובר במנה שהיא ארוחה שלמה. אפשר להגיש אותה כעיקרית בארוחה עם עוד תוספות אם רוצים, וזו דרך מצויינת ליצור עיקרית גדולה בעלות נמוכה יחסית, בגלל ה"מתיחה" של העוף עם בצק וירקות. אבל מכיוון שיש לכם פה עוף, פירות, ירקות, פחמימות, אפשר גם להגיש רק אותה ככוכבת הבלעדית של הארוחה, עם סלט ירוק קטן בצד לכל היותר.


צ'יקן פוט פאי, פשטידת עוף עם סלרי ותפוחים
מבוסס על: מתכון של רייצ'ל ריי, הבצק  מבוסס על המתכון ל"בצקיצי" עם קצת שינויים שלי.
עלות: כ-33 ש"ח
כמות: כ-12 מנות 


מרכיבים
לבצק:
3 כוסות קמח
3 כפות שמן
2 כפות סוכר
1 כפית מלח
3/4 כף שמרים
קצת פחות מכוס מים


למילוי:
2 כפות שמן זית
1 ק"ג חזה עוף (יצא לי פרפר וחצי)
2 כפות שמן צמחי (קנולה, תירס וכד')
2 תפוחים ירוקים חמוצים קטנים
1 בצל בינוני
4 גבעולי סלרי, כולל עלים
חצי כפית טימין 
1 עלה דפנה
1/2 כפית מלח
כמה סיבובים של פלפל שחור גרוס
1 כוס מיץ תפוחים
2 כפות קמח


הוראות הכנה:
מכינים את הבצק- מערבבים את כל המרכיבים היבשים בקערה גדולה ומוסיפים בהדרגה את המים עד לקבלת בצק אחיד ולא דביק מדי. לשים 3-5 דקות, מעבירים לקערה, מכסים, ומתפיחים עד להכפלת הנפח, כשעה.
בזמן שהבצק תופח מכינים את המלית. 

חותכים את העוף לקוביות של 2-3 ס"מ בערך, חותכים את התפוחים לקוביות באותו הגודל, קוצצים את הבצל, וקוצצים גס את הסלרי. מחממים את שמן הזית בסיר גדול, ומטגנים את פיסות העוף 7-8 דקות עד שהם משנים את צבעם אבל לא מבושלים עד הסוף. מעבירים את העוף לקערה ושומרים בצד.
מחממים באותו הסיר את השמן הצמחי, מוסיפים את התפוחים, הבצל, הסלרי, הטימין, עלה הדפנה, המלח והפלפל, ומבשלים 8-10 דקות עד שהירקות מתרככים. מוסיפים את הקמח, מערבבים ומבשלים כדקה, ומערבבים פנימה את מיץ התפוחים. מוסיפים חזרה לסיר את העוף ומבשלים 2-3 דקות עד להסמכת הרוטב.


משמנים קלות תבנית מלבנית גדולה. חוצים את הבצק ל-2 חלקים, כשאחד קצת יותר גדול מהשני. מרדדים או מותחים עם הידיים את הבצק עד לגודל התבנית, כולל שולים, ומרפדים את התבנית בבצק. שופכים לתבנית את תערובת העוף, ודגים החוצה וזורקים את עלה הדפנה. מרדדים את החלק השני של הבצק לגודל התבנית ומכסים את מילוי העוף.
אופים בתנור בחום בינוני עד שהבצק מזהיב, 30-40 דקות.



שוב לא מהתמונות הטובות ביותר שלי. הייתי תחת לחץ באותו זמן. לא זוכרת למה.

בהזדמנות זו אני גם רוצה להתנצל על הכותרת. באמת לא היה לי שום רעיון לכותרת.

6 תגובות:

  1. נראה לי שהתמכרתי לבלוג שלך... אתמול ביקרתי בו בערך כל שעה. והתמונות לדעתי טובות מאוד.

    וחשבתי על שם לפוסט אולי: עוף טופיק

    השבמחק
  2. חזק!! זו תהיה הכותרת לרשומת העוף הבאה!
    תודה לך :)

    השבמחק
  3. וואו,נראה מעולה!
    סליחה על הבנאליות,אבל אם הייתי רוצה להמיר את התפוחים והמיץ בירקות-על אלו היית ממליצה והאם יש לך רעיונות לכמויות מתאימות?
    תודה רבה!

    השבמחק
  4. נשמע מעניין, עוף עם תפוחים. תפוחים וסלרי הולך טוב,אז אני מניחה שאם מוסיפים גם עוף לעניין זה מסתדר טוב!

    בישול, אני צריכה לשלוח לך הודעה אישית, איך אני יכולה לעשות את זה?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא הכנתי את הפשטידה, רק לקרוא את המתכון יש חשק לאכול. השבוע אני מארחת ואכין את הפשטידה
      שילוב של עוף, תפוחים, וסלרי מעולה
      תודה

      מחק
  5. יעל- אין מה להתנצל. זה באמת נשמע מוזר בהתחלה. רוב האנשים ממש לא עולים על זה שזה תפוחים. הם סתם חושבים שזה קצת מתקתק, ועד שאת מספרת להם הם כבר התרגלו לרעיון.
    אבל לא הייתי רוצה שתכיני משהו שאת לא מרגישה בנוח איתו (לו רק היו לי מעצורים כאלה בהכנת מתכונים בבלוגים... :).
    אז הייתי מחליפה את המיץ במרק עוף באותה הכמות, ואת התפוחים בקוביות גזר ואפונה. אולי 3/4 כוס כל אחד או משהו כזה. נראה לי שהייתי מכניסה את הגזר בזמן שמכניסים את התפוחים, כדי שיוכל להתרכך, ואת האפונה רק כשמחזירים את העוף לסיר. שלא תהיה מושית ומבושלת יתר על המידה.
    (דיסקליימר- מעולם לא ניסיתי את כל האמור לעיל, אבל נראה שאלו הכמויות המקובלות במתכונים נורמלים של צ'יקן פוט פאי. אני פשוט לא ממש מתה על אפונה וגזר מבושלים...)
    בהצלחה!

    השבמחק