יום רביעי, 16 בפברואר 2011

מי צריך דירה כשיש תפוחי אדמה?

הגיע כבר הזמן להעלות מתכון לתפוחי אדמה. בישול בזול פה, לא?
תפוח אדמה נראה כמו ירק משמים קצת, אבל ההיסטוריה שלו מרתקת - ירק קל לגידול, שמספק פי 2 עד 4 קלוריות מדגן שגדל באותו כמות שטח, פורץ לאירופה ומשנה הכל. מעכשיו, לא צריך שטחי חקלאות נרחבים כדי להתפרנס, מספיק לחכור פיסת אדמה קטנה, ובה לגדל תפוחי אדמה שיספיקו למשפחה שלמה. תפוח האדמה אחראי באופן אישי לגידול מאסיבי באוכלוסיית אירופה בתחילת המאה ה-19, פשוט כי פתאום נהיה הרבה יותר קל לא למות מרעב. מסופר ש-אקר אחד, כ-4050 מ"ר, של תפוחי אדמה, וחלב מפרה אחת, הספיקו להאכיל משפחה אירית ממוצעת.
חשבו על זה. יש לכם אדמה, פחות מ-70 על 70 מטר, ופרה, ואתם מסודרים. מי צריך דירת 3 חדרים במרכז במליון וחצי שקל?
עזבו אותי באמאש'כם
נשמע טוב מדי? זה אכן המצב. מה שידוע לנו היום על החשיבות של גיוון גנטי לא היה כל כך ברור אז. אם כולם באירלנד מגדלים בדיוק את אותו הזן העשיר בקלוריות של תפוחי אדמה, מספיקה מחלה אחת שתחריב את מקור המזון של כולם ותיצור רעב המוני. ואכן, הכימשון הגיע, והפך את תפוחי האדמה לעיסה ספוגית ומסריחה בעודם באדמה. כך נוצר רעב תפוחי האדמה הגדול באירלנד, בו מתו מאות אלפים, אם לא מליון איש. 
חרב פיפיות, תפוח האדמה הזה. משעמם הוא לא.
למי שמתעניין, מומלץ לקרוא את The Botany of Desire של מייקל פולן, שם הוא מדבר על הקשר של ארבעה צמחים להיסטוריה ולחברה האנושית - תפוחים, טוליפים, תפוחי אדמה וקנאביס. טיפה פופוליסטי, בהתאם לז'אנר המדע הפופולרי, אבל קריאה מעניינת ומהנה.


ולמתכוננו. 

המתכון הפעם הוא לתפוחי אדמה בסגנון יווני, עוד מתכון של מוסווד, מהספר השני שלהם. המתכון הזה הוא ללא שום ספק מתכון תפוחי האדמה האהוב על משפחתי. הוא פשוט, רשימת המרכיבים קצרה והמכלול עולה על סך מרכיביו. הבישול הארוך מסמיך את הרוטב והופך את תפוחי האדמה לרכים ונימוחים, מה שעשוי לגרום לכוויות בלשון והיעלמויות בלתי מוסברות של אחוזים ניכרים מהמנה עוד לפני ההגשה. עוד בונוס הוא ריח השום, הלימון והאורגנו הנפלא שמתפשט בבית (שעל פי הספר יגרום לכם לפרוץ בריקוד יווני אתני כלשהו). 



תפוחי אדמה יוונים
מבוסס על: מתכון מתוך הספר New Recipes from the Moosewood Restaurant
עלות: כ-10 שקלים 
כמות: יספיק כתוספת ל-6 סועדים


מרכיבים:
6 תפוחי אדמה בינוניים
1/2 כוס מיץ לימון (סחוט טרי זה נפלא, אבל אם אין לכם כוח אפשר בהחלט מבקבוק)
1/3 כוס שמן
1 כף שמן זית
2 כפיות מלח
1/2 כפית פלפל שחור 
1 וחצי כפיות אורגנו (יבש)
2 שיני שום כתושות או קצוצות
בערך 3 כוסות מים חמים


הוראות הכנה:
מקלפים את תפוחי האדמה וחותכים לקוביות.
מערבבים בתבנית גדולה עם יתר המרכיבים, חוץ מהמים. אם נשאר לכם מקום בתבנית ואתם במוזה, אפשר להוסיף גם בצל פרוס.
מוסיפים מים חמים, עד 3/4 מגובה תפוחי האדמה (הכמות המדוייקת תלויה בגודל התבנית שלכם).
אופים (לא מכוסה) בתנור בחום גבוה - 250 מעלות, כשעה וחצי. מדי פעם מערבבים את התפו"א, ומוסיפים קצת מים אם הם מתייבשים יותר מדי.







2 תגובות:

  1. ניסיתי להכין גרסה של זה: בצק עלים ממולא בפירה שמתובל באורגנו, שמן זית ולימון (שום ופלפל שחור הם קבועים, במטבח שלי). את התפודים בישלתי במשך רבע שעה לפני שהפכתי לפירה, ואחרי התיבול זה היה בתנור במשך חצי שעה.
    הטעם פחות חזק (גם הייתה כמות יותר גדולה של תפוחי אדמה), אבל עדיין מאוד מתאים וטעים. אני חושב שאפשר גם לוותר על הבצק עלים ולהכין את זה כעיגולי פירה עם פירורים ליציבות שנאפים בתנור - וזה חוסך זמן ומאמץ.

    השבמחק
  2. הרעיון פה מאוד מוצלח - בעצם התפודים מתבשלים במים ומתרככים, ואז נאפים כשהמים מתאדם. הכנתי את המנה עכשיו. לטעמי זה יוצא הרבה יותר מדי חמוץ עם חצי כוס מיץ לימון - אני חושב שעדיף לקצץ. תמיד אפשר לפזר עוד מעל אחרי הבישול.

    אגב, אצלי התפודים נחרכו הרבה יותר ממה שנראה בתמונה למעלה - יכול להיות שעשיתי משהו לא טוב?

    השבמחק