יום רביעי, 5 בדצמבר 2012

סופגניות שוקולד אפויות

היום חברים, אני הולכת לשקר לכם. למעשה, כבר שיקרתי לכם. קראתי לפוסט הזה "סופגניות שוקולד אפויות". אבל מה הן בעצם הסופגניות האפויות? לכאורה, בצק סופגניות שברגע האחרון החליטו לאפות במקום לטגן. נגיד.
אבל מה ההבדל בין סופגנייה עם שמרים אפויה, לסתם לחמניה מתוקה? מה ההבדל בין סופגניית אשל אפויה בתבנית דונאטס לסתם קאפקייקס בחוש? ובכן, חשבתי המון על הנושא והגעתי למסקנה. כדי שלחמנייה או קאפקייקס יוכלו להיחשב כסופגנייה אפויה הם צריכים לקיים לפחות אחד, ורצוי 2 מתוך 3 התנאים הבאים.
1. תבנית בצורה מתאימה - אם אופים בלילה בתבנית דונאטס ייעודית, ברור שמדובר בסופגנייה. תבניות מיני מאפינס או שאר צורות סמי עגולות, בהחלט מעלות את הסיכוי לכך שמדובר בסופגניה.
2. אבקת הסוכר - אם זורים מעל אבקת סוכר בהחלט ייתכן שמדובר בסופגנייה. אם מגלגלים את המאפה בסוכר רגיל גם יש סיכוי שמדובר בסופגנייה.
3. העונה - אם מכינים את המאפה האמור בחודש כסלו, יש סיכוי שמדובר בסופגנייה. אם מכינים אותו בחנוכה עצמה או בשבוע שלפני, הסיכוי גבוה למדי.

השתכנעתם?
גם אני לא השתכנעתי במיוחד.
אבל רציתי להכין משהו לכבוד חנוכה, אני לא אוהבת לטגן, ומשמן עמוק אני ממש מפחדת. כשהאיש שלי מכין סופגניות התפקיד שלי הוא לעמוד ממרחק של מטר וחצי ולצווח כל פעם שהוא מכניס אחת לשמן. כשנתבקשתי אני להשתלט על הטיגונים, במקום להניח אותן בזהירות בשמן, זרקתי את הסופגניות אל עבר השמן מגובה ומרחק בטוחים. כך וידאתי שכל אחת תיצור ספלאש של שמן רותח, מה שביסס עוד יותר את אמונתי היוקדת שטיגון עמוק זה ממש לא בשבילי. 

בכל מקרה, על אף סלידתי העמוקה מאקט הטיגון עצמו, אני מחזיקה בדיעה (האמיתית היחידה) שאוכל מטוגן זה ממש טעים. ממש. כל אוכל יהיה טעים יותר כשהוא מטוגן. תחשבו על שניצל לעומת חזה עוף בתנור, לביבה לעומת פשטידה, וכמובן, אין תחליף לסופגנייה המטוגנת. כל מי שאומר לכם שהמתכון שלו לסופגניות אפויות דווקא ממש טעים כמו המקור, או שהוא משקר במצח נחושה, או שמרוב דיאטה הנוירונים שאחראים לעיבוד הטעמים בקורטקס הגוסטטורי שלו גוועו ברעב.

אבל אם אתם בדיאטה, או שיש לכם פחד היסטרי מטיגון עמוק, או שסתם אין לכם כוח ללכלך המון כלים ולבזבז 2 ליטר שמן, אתם יכולים ללכת על סופגנייה אפויה. הגרסא האהובה עלי לשקר הזה, היא זו שטובלים בה את המאפה בחמאה מומסת ואז מגלגלים בסוכר. ככה מקבלים מעטפת חמאתית ומתוקה שקצת מזכירה את האפקט שמקבלים בטיגון. ואם כבר אנחנו זרקנים, אני הולכת על בלילה בחושה שמקבלת צורה בתבנית, ללא התעסקות בשמרים והתפחה.
התבנית האידיאלית לפרוייקט הזה היא כמובן תבנית דונאטס. אני מניחה של-99% אחוז מכם אין תבנית כזאת, וזה בסדר, גם לי אין. אם יש לכם תבנית עם שקעים קטנים יחסית - מיני מאפניס, או תבניות הסיליקון עם השקעים הקטנים האלה בצורות של פרחים או לבבות, אחלה. אם לא, אפשר להסתפק בתבנית מאפינס רגילה. אמנם זה מעלה את הסיכוי שיצעקו עליכם שמה שהכנתם זה לא סופגנייה אפויה, אלא סתם מאפינס הפוכים שטבולים בסוכר. אבל היי, ממילא הגיע הזמן שתפסיקו כבר לקחת ללב כל מה שאומרים לכם. אם זה בערך עגול ויש על זה סוכר ועכשיו חנוכה זה סופגניה אוקי?!?

אז מה עושים בתכל'ס? מכינים בלילת שוקולד בחושה, מעבירים לתבנית השקעים ואופים. אז מחלצים את המאפים וטובלים את החלק בלי הקרום (הצדדים והלמטה, אלה שנגעו בתבנית) בחמאה מומסת ובסוכר עם קצת קקאו. באמת בקטנה.
אוהבים את הרעיון אבל לא את טעם השוקולד? לכו על המאפינס-דונאטס אפויים במילוי ריבה של וויני. טעימים מאוד וקרובים יותר רעיונית לסופגנייה המסורתית.
עוד מעט חג אורים שמח!

סופגניות שוקולד אפויות
מבוסס על: המתכון הזה, עם שינויים שלי
עלות: כ-13 ש"ח
כמות: יצא לי 12 מאפים בתבנית שקעים רגילה ועוד 15 בתבנית שקעים מיני

מרכיבים:
למאפים
1 ו-1/2 כוסות קמח עוגות, או 1 ו-1/2 כוסות פחות 3 כפות קמח רגיל + 3 כפות קורנפלור
1/2 כוס קקאו
3/4 כוס סוכר
2 כפיות אבקת אפייה
1/2 כפית מלח
3/4 כוס רוויון (או חלב מעורבב עם חצי כפית לימון או חומץ כפי שמוסבר פה בטיפ להמרת רוויון)
2 ביצים טרופות
30 גרם חמאה מומסת
1 כפית תמצית וניל

לציפוי:
80 גרם חמאה (משתנה בהתאם לגודל המאפים)
1/3 כוס סוכר
1 כפית קקאו

הוראות הכנה:
מערבבים בקערה את המרכיבים היבשים.
מוסיפים את המרכיבים הרטובים ומערבבים רק עד שהבלילה אחידה.
מעבירים לתבנית שקעים משומנת היטב (!), ממלאים כל שקע עד ל-2/3 מעומקו. אופים בחום בינוני, 180 מעלות במשך כ-8 דקות לתבנית עם שקעים קטנים, או כ-15 דקות לתבנית עם שקעים גדולים.
נותנים למאפים להתקרר במשך 5-10 דקות ומחלצים אותם מהשקעים (אם מוציאים אותם מיד הם עשויים להיקרע/להתפרק).
ממיסים את החמאה בקערה קטנה, ובקערה נפרדת מערבבים את הסוכר והקקאו.
מחזיקים במאפים מלמעלה וטובלים את החלק בלי הקרום (=החלק התחתון, שהיה במגע עם התבנית) בחמאה, אז מגלגלים בתערובת הסוכר. אנחנו טובלים אותם הפוכים כי החלק בלי הקרום מחזיק יותר טוב את החמאה והסוכר. 
שימו לב שהכמויות של הסוכר והחמאה משוערכות. אם המאפים גדולים תצטרכו קצת פחות, אם המאפים קטנים, אולי תצטרכו קצת יותר. זאת מכיוון שלמאפים הקטנים יש יותר שטח פנים ביחס לנפח. בכל מקרה כדאי לשמור את הסוכר והחמאה בהישג יד בעת הגלגול, למקרה שיגמר לכם באמצע.

הסופגניות האפויות בגרסת המיני (אגב, שמתי על הרשומה את הטאג "בריא". זה לא באמת בריא,
בכל זאת מגלגלים מאפי שוקולד בחמאה וסוכר, אבל זה ככה"נ בריא יחסית לסופגניות רגילות.
ובגרסת תבנית השקעים הרגילה. זה נראה כמו קאפקייקס הפוך מגולגל בסוכר. אין מה להתכחש.
אבל עכשיו עוד מעט חנוכה, אז במשך השבועיים הקרובים אפשר לקרוא לזה סופגנייה אפויה.

9 תגובות:

  1. אני מתכוונת לנסות וחשבתי שיהייה גם נחמד להזריק שוקולד פנימה כמו בסופגליות "רגילית"

    השבמחק
  2. הי
    אני רוצה לשמור את הסופגניות פרווה
    זה ייצא טוב גם אם מברישים בקצת שמן או שאפקט החמאה חיוני כאן לטעם ?

    השבמחק
    תשובות
    1. הממ, אני לא יודעת. זה כנראה יעבוד מבחינה טכנית, השאלה אם קאפקייקס טבולים בשמן יהיה באמת טעים או סתם שמנוני. התגובה האינסטינקטיבית שלי היא שעדיף כנראה למצוא מתכון שיותר קל לפרוות. או שאפשר לחזור למתכון המקורי ולטבול אותם בגנאש שוקולד (עם שוקולד מריר וריץ') במקום חמאה וסוכר.

      מחק
  3. הערה כמעט לא רלוונטית לפוסט, לעניין השניצלים:
    גיסתי שתחי', אמנית הבישול והאפיה, המליצה לי לצפות חזה עוף בפירורי לחם מעורבבים בשמן (לא יותר מדי) ולשלחם אחר כבוד לקרבו של התנור. תפיסת עולם זו מוכיחה את עצמה בכל פעם מחדש ומהווה יריב רציני לשניצל הקלאסי, המטוגן מכל רוחותיו (כמה צדדים/דפנות/פאות יש לשניצל? יש פה מתימטיקאים?)
    לידיעת מאן דבעי.

    השבמחק
  4. הבשורה הטובה - יצא ממש טעים וכבר לא נשאר פירור (סיימתי לאפות לפני שעתיים) הבשורה הרעה - לא סופגניותי בכלל בכלל (אם כי היו כאלה שחשבו שגם זו בשורה טובה)

    השבמחק
    תשובות
    1. הזהרתי אתכם שאני הולכת לשקר לכם... ;) לפחות יצא טעים :)

      מחק
  5. אני אוכל את המאפינס קאפקייקס שלך גם אם לא יקראו להם סופגניות :)
    חג שמח!

    השבמחק
  6. חחחחחחח אהבתי את הפתיחה שלך
    אני מתה על סופגניות, וכן - מטוגנות(!!) אבל אין סיכוי בנתיים שאני אטגן בעצמי. אני מהמפחדות מטיגון (וחבל לי להרוס את המטבח מהבלגן שיהיה אם אני אטגן)
    ואין כמו סופגניה מטוגנת
    מצד שני אני גם מאד אוהבת מאפינס/דונאטס אפויים. הם מאדדדדדדד טעימים רק שלא צריך להשוות אותם לסופגניה, כי זה פשוט לא אותו הדבר.
    לפי מה שאני רואה המאפים פה שלך נהדרים ומאדדדדדדדדד טעימים!! וכמו שכתבתי - אני מאד אוהבת
    אבל לא הייתי קוראת להם סופגניות.

    השבמחק