יום ראשון, 30 בדצמבר 2012

מאפינס בהרכבה עצמית


שאלתי אתכם לפני כמה ימים בעמוד הפייסבוק של בישול בזול מה אתם רוצים לראות בבלוג. התשובה שקיבלה הכי הרבה לייקים היתה אוכל מותאם לסטודנטים, כזה שאפשר להכין בקלות, ויותר חשוב, שאפשר בקלות לדחוף אותו לתיק, ושישרוד יום שלם של לימודים.
אמנם אני כבר לא סטודנטית, אבל סיימתי ללמוד לא מזמן. עוד זכורים לי הרצאות בהם נשנשתי שקית ברנפלקס עבשים, מקללת את עצמי שהעדפתי להגיע בזמן על פני להשקיע קצת יותר באוכל שהבאתי. היו גם ימים טובים. בעונת האבוקדו היה לי הסכם עם חברה שלי - היא הביאה לחם טעים ואני הבאתי אבוקדו בשל, צלחת וסכו"ם. כמה ימים בשבוע היינו יושבות על הדשא, מדברות על התרגיל הבא ואוכלות לחם עם אבוקדו. לפעמים זה כל מה שצריך בחיים. אבל השיטה הזו עובדת רק כשיש לך זמן, וחברה שאפשר לסמוך עליה (אוהבת אותך מכוערת!) ואבוקדואים בשלים.
הכי גרוע זה כשאתה נשבר ומחליט לקנות סנדוויץ' באחת הקפיטריות. הם נראים כל כך יפים ומפתים שם בויטרינה, פריכים ומזינים וחמימים... פתאום אתה מוצא את עצמך מוציא 13 שקל על לחמנייה עם פרוסת עגבנייה, מלפפון וקצת טונה או חביתה קרה. אתה טורף באטרף, מתעלם מהעובדה שעוד 2 דקות השקעה בבוקר והיית יכול להכין אחד כזה בעצמך, ואז... זה נגמר. אתה עומד שם, תוהה אם זה היה שווה את זה, והאם זה יחזיק אותך עד התרגול שנגמר בשמונה, או שמא תצטרך מאוחר יותר לקנות עוד סנדוויץ' או סלט. ואם כבר, אולי כדאי לרכוש כעת אייס קפה, כדי לסיים עם קצת מתוק בפה? כך אתה מתגלגל במדרון הקפיטריה החלקלק ותקציב האוכל שלך תופח בקלות אל מעבר ה-30 ש"ח ליום. אתה גם רעב, גם עני וגם אכול רגשות אשמה. נהדר.

בקיצור, ברור שכדאי כמה שיותר להביא לעצמך אוכל מהבית.
מלבד לחרוש על שאריות בטאפרוור (אין מיקרוגל? לא נורא, במילא אין זמן בין השיעורים), כדאי כמובן להצטייד בנשנושים ומאכלים ייעודיים וקלים לשינוע. אפרופו, קילוף של פומלה שלמה יכולה להיות אחלה פעילות שתעסיק לכם את הידיים במשך הרצאה משעממת (רצוי בהרצאה עם 100+ אנשים בה אתם יכולים לשבת מאחורה ולא להטריד את העיניים של המרצה בקילוף האינסופי).
מלבד פומלות, הריני להציע לכם את מתכון המאפינס המלוחים החביב עלי. מכינים בלילה בסיסית, ולה מוסיפים בערך כל דבר שבא לכם. ירקות מבושלים או מהירי בישול, זנבות גבינה, עשבי תיבול ותבלינים, אגוזים וזרעונים, מה שיש במקרר. זאת דרך נהדרת להיפטר משאריות בכמויות קטנות, ואתם יכולים לגוון כאוות נפשכם, בלי שאלאה אתכם במליון מתכונים ששונים רק ב2-3 מרכיבים. 
בלילת המאפינס מכילה קוואקר = סיבים תזונתיים ממלאים, כדי שתישארו שבעים יותר זמן, והוא נותן גם מרקם יותר נגיס למאפינס. אני משתמשת בקמח לבן רגיל בבלילה, אבל אני מנחשת שהחלפה לקמח מלא תלך בסבבה אם אתם בקטע.
פרוותתי את המאפינס בעבר על ידי החלפת החלב במים. יצא חביב, אבל ייתכן ששימוש בחלב סויה או משהו בסגנון ינפק תוצאה נעימה יותר.
המאפינס האלה גם מתאימים מאוד לאירוח של הרגע האחרון. מרכיבים את הבלילה, קוצצים מעט ירקות וגבינות מסכנים מאחורי המקרר, ותוך חצי שעה יש לכם כיבוד טעים וחמוד, חם וטרי מהתנור.
אפשר ואף מומלץ לחלק את הבלילה ל-2 או 3, ולהוסיף תוספות שונות לכל חלק כדי לקבל מגוון טעמים ממתכון אחד.

מאפינס קלים ובריאים - מתכון בסיס
מאת: בישול בזול
עלות: כ-6 ש"ח לבלילה עצמה, עלות התוספות משתנה בהתאם לבחירותיכם, ניתן לשער שזה יצא בסביבות ה-6-8 ש"ח תלוי בכמויות הגבינה ועלות הירקות
כמות: 12-14 מאפינס עם תוספות מינימליות, מעל 18 מאפינס אם אתם מפציצים בתוספות

מרכיבים
1 ו-1/4 כוסות קמח
3/4 כוסות קוואקר (שיבולת שועל מהירת הכנה)
2 כפיות אבקת אפייה
1/2 כפית מלח
1/4 כוס שמן (אפשר לצמצם לכף או שתיים אם אתם מקפידים על כמויות שומן)
2 ביצים
1 כוס חלב (אפשר להחליף במים או חלב סויה לגרסת פרווה)
תוספות (ראו פירוט בהמשך)

הוראות הכנה
מערבבים את כל המרכיבים היבשים בקערה. מוסיפים את הביצים והחלב ומערבבים רק עד שהתערובת אחידה. מערבבים פנימה בעדינות את התוספות, ומעבירים את הבלילה לתבנית שקעים מרופדת במנז'טים. ממלאים עד לגובה של כ-2/3 מהשקע. אם יש במאפינס שלכם המון המון תוספות אפשר למלא עד לגובה של 3/4 מהשקע (כי התוספות לא תופחות, רק הבלילה, ואם יש רק מעט בלילה המאפינס יתפחו פחות).
אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 180 מעלות במשך כ-20 דקות, עד שקיסם שננעץ במרכז יוצא יבש.

תוספות(!!)
מה שכיף במאפינס הוא שאפשר להוסיף די מה שבא לכם, והכמויות לא ממש קריטיות. רשימות תוספות אופציונאליות עם טווחי כמויות מומלצים:

  • 1-2 כוסות ירקות חיים, משומרים, או מבושלים; חתוכים, מגוררים או קצוצים. כמו: עגבניות קצוצות, עגבניות שרי חצויות, בצל מטוגן, עשבי תיבול קצוצים, זיתים פרוסים, תירס, רגיל או גמדי, פלפלים קצוצים, קישוא מגורר, שאריות של ירקות מוקפצים, ברוקולי או כרובית מבושלים, או קפואים ומופשרים, עלי תרד קרועים... באמת שהשמיים הם הגבול.
  • 100-250 גרם גבינות - בולגרית או פטה מפוררת, גבינה צהובה מגוררת או חתוכה לקוביות, פרמז'ן, מוצרלה, צפתית... אפשר גם להוסיף קופסת טונה מסוננת ומפוררת.
  • תבלינים יבשים, בין חצי כפית לכפית וחצי (אם יש לכם עוד המון תוספות שימו יותר, אם יש רק עוד מעט תוספות שימו פחות). אפשר לשים פפריקה מתוקה או חריפה, בזיליקום, טימין, אורגנו, אבקת שום, כמון... אפשר להוסיף גם כמה כפות ממרחים כמו פסטו, ממרח עגבניות מיובשות, טפנד וכדומה.
  • 1-1/2 כוס אגוזים קצוצים, כמו אגוזי מלך או פקאנים, ואפשר גם כמה כפיות/כפות זרעונים כמו שומשום, קצח או זרעי פשתן.

הנה כמה שילובים אהובים עלי:
מאפינס תירס וגבינה צהובה - כוס וחצי תירס משומר + 150 גרם גבינה צהובה מגוררת + 1 כפית פפריקה חריפה.
מאפינס שרי ובולגרית - 1 וחצי כוסות עגבניות שרי + 100 גרם בולגרית מפוררת + חופן עלי בזיליקום קרועים.
מאפינס שאריות פיצה (אם הכנתם פיצה אתמול, וכמו שאני בדרך כלל עושה, חתכתם הרבה יותר מדי תוספות כך שיש לכם המון ירקות חתוכים בכמויות קטנות במקרר) - 2 כוסות ירקות קצוצים מסוגים שונים: עגבניות, גמבה, בצל סגול, זיתים, תירס וכו' + 100 גרם גבינה צהובה מגוררת + כפית וחצי אורגנו.

איזה מאפינס אתם הכי אוהבים?


מתכון אחד של בלילה שהפכה לשלושה סוגים של מאפניס: תירס וצהובה (למעלה מימין),
גמבה, זיתים ואגוזי מלך (למעלה משמאל), ושרי ובולגרית (למטה במרכז).



47 תגובות:

  1. אני כל אוהבת מאפינס כארוחה. שלימדתי בבית הספר הייתי מכינה לי כאלו. והרגשתי כל כך משקיענית.
    הם ינוסו בקרוב

    השבמחק
  2. נשמע אדיר וינוסה כבר השבוע! בי נשבעתי!

    השבמחק
  3. רעיון מעולה!

    אפשר להמיר חלק מהקמח לקמח תירס, להוסיף גרגירי תירס, ולקבל מאפינס תירס.
    אפשר להוסיף איזה גבינה כחולה ופתיתי צ'לי יבש, ולקבל מאפינס חריף.

    והכי טעים זה פשוט עם גזר מגורר, קישוא מגורר, וקצת בצל ירוק.

    השבמחק
  4. הו ביז, המאפינס האלה הם ממש האח המגניב של המאפינס שפרסמתי אתמול!
    שתי מסקנות מהפוסט הזה:
    1. אני כל כך לא מתגעגעת לאוניברסיטה, לא לימודית (חדו"א חדו"א חדו"א) ולא אכילתית (המון קפה/אייס קפה, תלוי בעונה, ויותר מדי קרואסונים ו/או אנרג'י/נייצ'ר ואלי למיניהם).
    2. אני צריכה להכין את המאפינס האלה. עם אגוזים וזרעונים ותבלינים, ווהו. הם מתאימים גם לאנשים שעובדים משרה מלאה, לא רק לסטודנטים, נכון? ;-)

    השבמחק
  5. כרגיל נראה טעים ולא פחות חשוב, שימושי.. אם בא לי לעשות עם בטטה, מה עוד אפשר להוסיף? ואיך לעשות? תודה:)

    השבמחק
    תשובות
    1. הייתי משתמשת בקוביות בטטה אפויות. מה הולך עם זה? הכל, בטטה נורא נוחה לבריות. עגבניות מיובשות, בצל מטוגן, אורגנו, פטה, עגניות שרי, פסטו, אגוזי מלך...

      מחק
  6. נראה מעולה! אני תמיד מטיפה לסטודנטית שקונים כריך בקפיטריה שבמחיר הזה יכלו לקנות שקית לחמניות.
    ואז הולכת וקונה נייצ'ר ואלי ב6 שקלים...

    השבמחק
  7. מאפינס הם באמת הפיתרון המושלם לנישנושים שמכינים בשתי דקות ממה שיש במקרר (וגם אוכלים בשתי דקות).
    נראה לי מעניין להוסיף להם שיבולת שועל ואני ממש מתכוונת לנסות את המתכון שלך בקרוב..

    השבמחק
  8. הכנתי, והן יצאו אדיר. וזה היה קל בטירוף.
    תודה רבה!! D:

    השבמחק
  9. התיאור שלך של קניית סנדויץ בקפיטריה - כל כך קולע...

    השבמחק
  10. תודה על הבלוג המושקע והכיפי.
    אני נהנת ממנו מאוד וכבר השתמשתי בכמה מתכונים שיצאו ממש טוב (:
    כמה קווקר את שמה? 3/4 כוס או 3 כוסות?

    השבמחק
    תשובות
    1. 3/4 כוס. יש איזה בעיה עם העימוד של הכמויות אצלך שגרם לזה להיראות לא ברור? אם כן אשמח שתספר לי מאיפה את/ה גולש/ת כדי שאנסה לשחזר את הבעיה.

      מחק
    2. כתוב במתכון 3/4 *כוסות* קוואקר.
      זה באמת היה נראה מוגזם לכן שאלתי..
      תודה

      מחק
    3. אהה :) אוקי סורי על הבלבול...

      מחק
  11. מתכון נפלא שאימצתי לחלוטין, הפעוט הפצפון שלי גם אהב. ניסיתי זיתים קשקבל פטריות ובצל מטוגן- מעולה! נתתי לבלילה לילה במקרר והיא יצאה מדהים, כל הנוזלים נספגו ממש טוב ולא הרגישו שום נגיסה של קוואקר.

    השבמחק
    תשובות
    1. הם לא יצאו דחוסים יותר כשהשארת את הבלילה במקרר? בעיקרון אבקת האפייה כבר מגיבה עם הנוזלים וממצה את עצמה אחרי כמה זמן. מעניין לשמוע שהם יצאו סבבה בכל זאת. ממש תודה על העדכון.

      מחק
    2. (כעבור מאה שנה...)לא!
      הייתה לי הרגשה שהקוואקר צריך זמן לספוג את הנוזלים, וחוצמזה זה מזכיר בלילת פנקייק ששם לילה במקרר זה הרי אידאלי

      ודרך אגב ראיתי את הקלתית הנון-חלבית! לא עוד בצק עוגיות שוקולד צ'יפס (אבל בעצם משהו דומה :-)

      מחק
  12. עשיתי עם עגבניות חתוכות, זיתים, צהובה 9% מגורדת ושומשום וגרעיני חמניה מלמעלה. אורגנו רציתי להוסיף אבל לא היה לי. את הקמח עשיתי חצי מלא חצי רגיל, ושמתי רק כף שמן אחת. יצא מעולה!! לוקחת מחר ללימודים :)

    השבמחק
    תשובות
    1. קול! שמחה לשמוע ששילוב לבן ומלא יוצא טוב. תודה על העדכון!

      מחק
  13. עשיתי 3 גרסאות פרווה:
    בצל מטוגן ועלי מנגולד
    בצל מטוגן פטריות ופטרוזיליה
    בצל מטוגן כרובית ופפריקה.
    שלושתם יצאו מעולה.
    שני טיפים:
    לשמן עם מברשת את המנג'טים
    ואם אין תבנית שקעים, פשוט שימו 2 מנג'טים לכל מאפה.
    ואם מוסיפים הרבה ירקות יחסית, שווה להוסיף כפית מלח
    בהצלחה!

    השבמחק
  14. בולגרית ובצל הולך? ונתקעתי גם עם פטרוזיליה...

    השבמחק
    תשובות
    1. בצל מטוגן? נשמע סבבה. ופטרוזיליה ילך עם זה יופי. אין לו טעם יותר מדי דומיננטי כשאופים אותו.

      מחק
  15. הכנתי עם פלפלים קלויים ופטה והפלפלים המשיכו להגיר נוזלים ויצא קצת קוועצ', אבל טעים מאוד.
    והגרסא השניה הייתה בטטה ופטה עם קצת אורגנו יבש וזה יצא מדהים :)

    השבמחק
    תשובות
    1. הממ מעניין. אולי כדאי לסנן אותם טיפה לפני שמוסיפים למאפינס. תודה על הפידבק לטובת מכיני המאפינס עם פלפלים קלויים הבאים!

      מחק
  16. אפשר להשתמש בשבולת שועל עבה? זה כל מה שיש לי כאן כרגע...

    השבמחק
    תשובות
    1. יש מצב לטחון אותו קצת במעבד מזון? אם לא, נראה לי שיצא קצת נגיס, אבל סביר.

      מחק
  17. עשיתי עם קמח כוסמין ויצא לי לא טוב..
    כל הבפנים יצא רטוב וכמה שאפיתי זה לא התייבש.. :(

    עשיתי את זה עם בצל, גמבה, תירס, קישוא וגזר, הכל חתוך לקוביות ומאודה קצת במחבת ועם קצת פרוסות זיתים.

    יכול להיות שהמרקם יצא כזה בגלל הקמח כוסמין?
    עדיף לעשות עם קמח חיטה מלאה? אפשר את כל הכמות של הקמח להמיר למלא או חצי חצי?

    אני קצת מבואסת.. חוששת לנסות שוב..


    אודה לתשובתך..

    השבמחק
    תשובות
    1. היי, סורי שלא יצא טוב, אבל אני לא יכולה להתחייב שכל החלפה שאנשים עושים למתכון תעבוד...
      כמה ירקות שמת? (בכוסות)
      יכול להיות ששמת יותר מדי ירקות ולא היה מספיק בלילה שתחזיק אותם?
      יכול להיות שהם היו רטובים מאוד והגירו נוזלים שמנעו מהבצק להתייבש?
      עד כה הדיווחים לגבי קמח חיטה היו חיוביים (כלומר זה לא שרק אצלי יוצא טוב) אז לא הייתי מהססת לנסות שוב.
      אולי כדאי לנסות גם עם קצת פחות ירקות הפעם, ולוודא שהם לא נוזליים מאוד.

      מחק
    2. תודה לך..
      אני מאמינה שמשהו ביחס בין המרכיבים שלי לא היה נכון..

      ושתי שאלות..

      1. על כמה כוסות של ירקות את ממליצה?

      2. עדיף ירקות חיים או מאודים?

      מחק
    3. 1. כמו שכתבתי במתכון, אני ממליצה על 1-2 כוסות ירקות
      2. אפשר חיים "קלי בישול", ואפשר ירקות מאודים, שניהם סבבה, צריך רק לוודא שהירקות המאודים לא נוטפים מים, שלא יהפכו את הבלילה לנוזלית מדי. אפשר לסנן מנוזלים איזה דקה שתיים אם הם ממש רטובים.
      בהצלחה!

      מחק
  18. אני עומדת להכין ליום הולדת פיקניק של חברה (וכבר הכנתי פעם אחת לילדה שלי ויצא יופי). רציתי לשאול איזו גבינה היית משדכת לברוקולי? ואם גם למגולד היית מוסיפה גבינות?

    השבמחק
  19. והמתכון עבד גם עם קוואקר עבה (הפעם אפילו לא נח לילה במקרר, רק חצי שעה על השיש)

    השבמחק
  20. יש לי סיפור מטורף!
    אנחנו אוהבים להכין את המאפינס כפשטידה רגילה בתבנית, ואחד המתכונים הקבועים זה פשוט עם קופסאת שימורי תירס ובצל מטוגן. השבת בסעודה שלישית אנחנו יושבים לאכול מהפשטידה שהבחור הכין ביום שישי - והיא ממש טעימה! יש לה טעם מתקתק כזה ואפילו מזכיר לי קנמון. שאלתי אם הוא עשה משהו שונה והוא טען שלא.
    עד שמצאתי בפשטידה - צימוק. כאן חשדתי.
    חשבתי, חשבתי ואז הבנתי שבמקום קוואקר ---


    הוא שם גרנולה!
    שוס רציני.
    בקיצור, מעתה והלאה אנחנו שוקלים להוסיף למתכון של פשטידת התירס גם קצת קנמון ואולי צימוקים ותפוחי עץ. אם כבר אז כבר.
    :-)

    השבמחק
  21. הכנתי עם קמח כוסמין (3/4 כוס) וקמח לבן (1/2כוס) ויצא מעולה. שמתי בתבנית רגילה כמו פשטידה, והוספתי 2 כוסות תוספות, שאכן זה הגבול העליון לדעתי. אם היה יותר כבר לא היה מחזיק ולא היה נאפה כמוש צריך. כיוון שכבר הכנתי מלא תוספות הכנתי שתי תבניות וטוב שכך :-) אה, ושמתי כפית מחוקה מלח בעצת מישהו כאן למעלה.
    עכשיו כשסיימתי לגרד את הפירורים מהתבנית הכה בי הרעיון לעשות מהבלילה קרקרים! אחזור לדווח בלי נדר :-)

    זאתי.

    השבמחק
  22. אפשר להחליף את הקמח הרגיל לקמח מלא?
    ואים לא,אפשר אולי לשנות את היחס בין הקוואקר לקמח?

    השבמחק
    תשובות
    1. כמה מגיבים כבר אמרו שהם עשו חצי חצי ויצא סבבה, אני משערת שהחלפה ל-100% מלא תהיה בסדר. אולי כדאי להוסיף עוד טיפה נוזלים אם יוצא יבש.

      מחק
  23. איך זה יהיה אם נוסיף גבינה לבנה?

    השבמחק
    תשובות
    1. נוזלי? אולי כדאי להחליף חלק מהחלב בגבינה לבנה.

      מחק
  24. הייי,מקווב שתראי את ההודעה .
    הכנתי בעבר עם ברוקולי ויצא מדהים!
    אני מעוניינת להכין שוב,אבל אנחנו לא אכלים ש"ש (אז היה במקרה...)
    ניתן להחליף בקמח? באותה כמות? זה ייצא טוב?

    ניתן להחליף את החלב במים לפרווה? או שזה ייפגע בטעם?

    תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה לי שיצא בסדר עם החלפת שיבולת שועל בקמח. לא יכולה לחתום על זה ב-100% אבל, כי לא ניסיתי בעצמי.
      לגבי החלפת חלב במים, המאפינס יוצאים טיפה פחות עשירים, אבל אם מפצים עם הרבה ירקות, ותבלינים זה פחות מורגש. אפשר גם להחליף בחלב סויה או קוקוס.
      בהצלחה!

      מחק
  25. ניסיתי לכתוב פה תגובה ונראה שהיא נעלמה. אוח, טכנולוגיה אכזרית.
    אנסה לשחזר -
    אז, בערך מיליון שנה שהדף הזה שמור לי בסימניות, ורק חיכיתי להזדמנות להכין כבר את המאפינס. אבל במהלך שנת הלימודים העדפתי מתכונים שלא דורשים זמן אפייה בתנור, אלא מתבשלים מהר על הגז.
    ובכן, שנת הלימודים חלפה עברה, תקופת מבחנים הסתיימה, וסוף סוף הגיע הרגע. איזו נחת!
    החמודים בדיוק יצאו מהתנור, עוד לא טעמתי אבל הם נראים (ומריחים) מהמם.
    הכנתי שתי וריאציות: אחת עם טונה, קטשופ וחתיכות גמבה, והשנייה עם קוביות חצילים שאפיתי לפני כן בצ'ילי מתוק. אחרי שנסיים לחסל את אלו, אני מניחה שיגיעו עוד שלל וריאציות אחרות. מתכון כיפי וקליל!
    אגב, הכנתי חלק במנג'טים מנייר בתוך תבנית מתכת, וחלק במנג'טים מסיליקון. עושה רושם שאלו שנאפו בסיליקון יצאו מגובשים ואפויים יותר, ונשלפים מהמנג'טים בשלמותם ממש בקלות. טוב לדעת לפעמים הבאות.
    תודה על הבלוג הנהדר!

    השבמחק
  26. איזה מתכון כיפי, עשיתי את הכמות הבסיסית כפול והוספתי לקערות בנפרד - קוביות חציל אפויות בתנור עם פסטו, עגבניה בצל וגבינה צהובה, פטריות ובצל שבישלתי קצת יחד במיקרו וגמבה ובצל חתוכים. יצאה ארוחה מגניבה...

    השבמחק
  27. איזה מתכון כיפי, עשיתי את הכמות הבסיסית כפול והוספתי לקערות בנפרד - קוביות חציל אפויות בתנור עם פסטו, עגבניה בצל וגבינה צהובה, פטריות ובצל שבישלתי קצת יחד במיקרו וגמבה ובצל חתוכים. יצאה ארוחה מגניבה...

    השבמחק
  28. אין לי מושג איזה רצף קליקים הביא אותי לפה - אבל התגלגלתי לכאן, ניסיתי ויצא מצויין! עברתי על המון מתכונים ונראה מעולה. שובי לכתוב :)

    השבמחק