יום רביעי, 9 בינואר 2013

עיקריות בשריות זולות וקובה סינייה

כדי שמנה עיקרית בשרית תחשב אצלי כ"בישול בזול" היא צריכה לקיים לפחות אחד מהתנאים הבאים:

החלק הבשרי צריך להתבסס על נתחי עוף או בשר זולים יחסית 
בעוף מדובר בחזה, כנפיים, עוף טחון, ויש תקופות עם מבצעים גם על העופות השלמים והכרעיים (תלוי אם רשתות השיווק במצב מלחמה). יש גם איברי פנים זולים כמו קורקבנים וכבדים, אבל לי אישית יש פחות ניסיון איתם. בכל מקרה, מתכונים עם פרגיות ככל הנראה לא תראו כאן. 
בתחום הבשר מדובר בבשר טחון (אני קונה טחון מקפוא בקצבייה שבדרך כלל עולה 30-40 ש"ח לקילו. הטחון הטרי יקר ממש ואני לא באמת חשה בהבדל. והטחון שקונים במחלקת הקפואים גם יקר וגם מכיל כל מיני תוספי סויה וחלבון מן הצומח) ונתחים שלמים זולים, כמו מס' 2, 3, 8 ו-10 שעולים בדרך כלל סביבות ה-30 ש"ח לקילו כשהם קפואים. 

צריך שיהיה במתכון "מתיחה" של הבשר בעזרת רכיבים אחרים, זולים יותר, כמו ירקות, דגנים או קטניות 
יש המון דרכים למתוח בשר ועוף. אפשר לבשל אותם בקדרה עם ירקות וקטניות. אפשר להכין מהם רוטב או תבשיל שמוגש על ערימה של אורז או איטריות. אפשר להכין קציצות מבשר או עוף טחון ולהוסיף להם ירקות מגוררים ופירורי לחם. אפשר לעטוף אותם בפחזנית, או בלינצ'ס או פשטידה... לפעמים מדובר בקצת יותר התעסקות. בכל זאת, הרבה יותר קל לסדר כמה כרעיים בתבנית לשפוך מעל כמה תבלינים והיידה לתנור. אבל יש להתעסקות הזאת יתרונות: התוצאה היא גם זולה יותר, וגם בהרבה מקרים מהווה ארוחה שלמה, או כמעט ארוחה שלמה בפני עצמה.

אז עכשיו שאתם מכירים את ה"אני מאמין" של בישול בזול בנוגע לעיקריות בשריות, אפשר לגשת למתכון.
על הגרסא שלי לקובה סינייה אני עובדת המון זמן, מאז פתיחת הבלוג בערך. ההתאמה לבלוג ברורה - עיקרית שחצי ממנה עשויה בכלל מבורגול זול ומזין, עם טעמי הקובה האהובים עלי, ובלי הגלגול שאני לא מאוד מוצלחת בו. יש עוד מתכונים ברשת לקובה סינייה (או קובה בל סנייה), אבל חלקם עם כמויות לא ממש הגיוניות, חלקם עם כבש טחון, שהוא גם יקר וגם קצת יותר קשה להשיג, ורובם עם צנוברים שאמנם הם נורא טעימים, אבל יקרים בטירוף. אז החלטתי לפתח גרסא משלי. ליחסים המועדפים עלי בין המים לבורגול ובין הבצק למילוי לתבלינים הגעתי אחרי כמה איטרציות, נשאר רק עניין פעוט- הבצק נטה להתפרק ולהתפורר. הקובה אמנם היה טעים, אך לא אסטטי במיוחד. פתרון לבעיה הזאת הגיע מהמתכון של מתכוניישן ובו הבורגול נטחן במעבד מזון בתוספת בצל חי. אהא! מכיוון שבכל זאת אני אוהבת את המרקם הגרגרי של הבורגול, החלטתי לטחון רק חצי מהבורגול, להשאיר את היתר כמו שהוא, ולערבב.
אם כך, ללא קשקושים נוספים, הרי לכם המתכון שלי לקובה סינייה. המתכון גדול ומספיק להמון סועדים, אז הצטיידו בתבנית גדולה.

קובה סינייה (מאפה קובה בתבנית)
מאת: בישול בזול
עלות: כ-36 ש"ח
כמות: כ-16 מנות

מרכיבים
לבצק הבורגול:
500 גרם בורגול דק (ג'ריש)
3 כוסות מים רותחים
1 בצל קלוף וחצוי
1 כפית מלח
1/2 כפית קינמון
1/2 כפית פלפל אנגלי
1/2 כפית פלפל שחור טחון
1/2 כפית כמון
4 כפות שמן

למלית הבשר הטחון:
3 כפות שמן
2 בצלים קצוצים דק
3 שיני שום
1/2 כפית מלח 
1/4 כפית קינמון
600 גרם בשר טחון, או תערובת של עוף ובשר טחונים
חצי צרור בצל ירוק קצוץ


הוראות הכנה
מכינים את הבצק: מעבירים את הבורגול לקערה גדולה, שופכים מעל את המים הרותחים ומשהים רבע שעה. סוחטים עודפי נוזלים אם יש. טוחנים את הבצל במעבד מזון עד שהוא קצוץ היטב. מוסיפים למעבד המזון חצי מהבורגול המבושל וטוחנים במשך כדקה עד שהבורגל מתחיל להיעשות עיסתי. 
מערבבים את עיסת הבצל והבורגול עם יתר הבורגול המבושל ושאר מרכיבי הבצק עד שהעיסה אחידה.

בזמן שמשרים את הבורגול במים הרותחים מכינים את המלית: בסיר בינוני-גדול מחממים את השמן ומטגנים את הבצלים עד שהם נהיים שקופים ומתחילים להזהיב, כ-10 דקות. מוסיפים את השום, המלח, הקינמון והבשר הטחון, ומטגנים תוך כדי ערבוב עד שהבשר מבושל ברובו, כ-5 דקות. מוסיפים את הבצל הירוק, מטגנים עוד דקה ומורידים מהאש.

מרכיבים את הקובה: משמנים תבנית גדולה, ומשטחים מחצית מבצק הבורגול בתחתית התבנית. מסדרים מעל את הבשר הטחון, ומעליו משטחים את יתר בצק הבורגול, ומהדקים ( לא למעוך יותר מדי. אנחנו רוצים שהקובה לא יתפרק, אבל שגם לא יהיה דחוס לגמרי). אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 180 מעלות במשך כחצי שעה, עד שהמאפה מזהיב מעט.
מגישים חם בליווי הזלפות נדיבות של טחינה.

געגועי לסבתא העיראקית שמעולם לא היתה לי


11 תגובות:

  1. נראה לך שאפשר להחליף את הבשר בסייטן? או טחון מהצומח ולטבען את המנה?
    אפרת

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט יש מצב. או אולי תערובת של חצי סייטן וחצי פטריות?

      מחק
    2. יש שבבי סויה יבשים בחנויות טבע, שמשרים אותם במים, סוחטים, והם מתפקדים על תקן בשר טחון. כמו "טחון מהצומח" רק יותר *בזול*!!

      מחק
    3. וואו, תודה רבה :) ננסה
      אפרת

      מחק
  2. בכדי למנוע התפוררות של הבורגול את יכולה להוסיף כף או שתיים של קמח,רגיל מלא,או לטחון כמה כפות שיבולת שועל או לטחון מעט בורגול לאבקה.
    כל הברים הללו מונעים את התפוררות המעטפת.
    גם אני בקטע של בישולים בזול.אוהבת את הבלוג שלך וגם עושה ניסויים כדי למתוח את המנה.
    תודה

    השבמחק
  3. קודם כל, תודה על האתר, הוא אחלה.
    שנית, אם קונים בשר קפוא, חשוב לדעת שהפשרה והקפאה של בשר מעלה את מספר החיידקים בו וזה עלול להיות מסוכן.
    כדאי למזער את כמות הפעמים של הפשרה הקפאה אז או לקנות קפוא ולהשתמש ישר או לקנות טרי ולהקפיא ( אבל לא להפשיר ולהקפיא שוב)
    לבשל בזול זה חשוב, אבל אם אפשר למזער נזקים שיכולים להיגרם, עדיף :-)

    השבמחק
  4. אהבתי את המתכון. אנסה אותו בפעם הבאה שיגיעו הרבה אורחים.
    מציעה לך לערוך היכרות עם התבלין בהרט. זו תערובת תבלינים עיראקית שמכילה פחות או יותר את התבלינים שבמתכון שלך. אני מוסיפה אותה לקציצות וגם למילוי של קובה או ממולאים והיא מוסיפה ריח קינמוני עדין מדהים. היא גם ממש לא יקרה בחנויות תבלינים.

    יכול להיות שאת כבר מכירה ובכל זאת החלטת להשתמש בתבלינים הנפרדים? אם כן אשמח ללמוד למה :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. נקבתי בתבלינים במפורש בגלל שבבהרטים שונים יש איזונים שונים בין הרכיבים, ותערובות שונות, ואני אוהבת את האיזון שהגעתי אליו בכמויות האלה. בנוסף, מי שלא מחזיק בהרט בבית, בכל זאת יש סיכוי טוב שיש לו לפחות חלק מהתבלינים שמרכיבים אותו אז חבל לוותר על כל התיבול או על המתכון...
      אבל אני בהחלט משתמשת בבהרט מדי פעם :)

      מחק
    2. וכמובן שאם יש לך בהרט שאת/ה אוהב/ת אפשר להשתמש בו במקום התבלינים האינדוידואלים. זה יחסוך קצת זמן ובלאגן :)

      מחק
  5. הבעיה בגישת הבואו נמתח את הבשר היא שאני תמיד מוצאת את עצמי רעבה שעתיים אחרי שאכלתי משהו שהכנתי בשיטה כזאת.
    איה

    השבמחק
    תשובות
    1. אני חושבת שאת מוצאת את עצמך רעבה בלי קשר לכמות הבשר.. זה קצת קשה אבל כדאי לעשות שינוי בראש,לאכול כמה שצריך ולהרגיש שבעים. ולאכול משהו קטן שעתיים אחרי ארוחה זה אחלה ממש (בעקבות שיחה עם תזונאית שעשתה לי ממש שינוי בראש!)

      מחק