יום שלישי, 9 באוגוסט 2011

לכל תשעה באב יש מוצאי תשעה באב

בטח שמתם לב שלא הבאתי פה הרבה מתכונים למנות עיקריות בשריות. יש לי המון עוגיות, סלטים, ותוספות, יש פה מאפים ורטבים למיניהם, אבל ספרתי רק שש מנות בשריות בכל הבלוג. בואו נגיד שזה לא בדיוק מייצג את הרגלי האכילה שלנו. במיוחד את של אישי, שקורא לימים שלפני תשעה באב - בהם נוהגים שלא לאכול מאכלי בשר כאות אבל - צום תשעת הימים. למחסור הזה במתכונים בשריים יש כמה סיבות. קודם כל, הנסיון שלי בהכנת ה"מסביב" הוא הרבה יותר משמעותי. אני עוזרת במטבח מאז שאני זוכרת את עצמי (בגיל 16 אבא שלי כבר הרשה לי להפריד ביצים לבד!), אבל לרוב מה שהכנתי היה קינוח או תוספת. אמא ואבא היו אלה שדאגו למנה העיקרית בבית.

היום אני כבר ילדה גדולה ואני יודעת לבשל עיקריות (ואני אפילו לא אומרת איכס כשאני נוגעת בבשר נא. חוץ מכשאני מפרקת עוף שלם. טוב למעשה, אישי הוא זה שמפרק את העופות השלמים. ואני עדיין אומרת על זה איכס (איכס!!). אך בהחלט ניתן להגיד שהשתפרתי), אבל כשפתחתי את הבלוג לא היו לי יותר מדי מתכונים לעיקריות בעלות נמוכה. מה יותר קל ונפלא מלבשל צלי עם קצת יין וירקות על אש קטנה במשך כמה שעות? או לתבל קלות כמה חתיכות אסאדו, לעטוף אותם בנייר כסף ולשגר אותם לצלייה איטית בתנור בחום נמוך במשך הלילה? חצי שעה לפה, חצי שעה לשם, זה לא ממש משנה. כל עוד לא תתפוצץ לכם המלחייה על התבשיל בזמן שאתם ממליחים אותו, באמת קשה לפספס.
בשר זול מאוד. קראו פה לטיפים שימושיים
בנושא כמו איך לוודא שהגווייה טרייה
ואיך להימנע מהידבקות בכלבת.
בתיאבון!
אבל עם עוף, בעיקר חלקים זולים יותר כמו חזה עוף או עוף טחון, צריך להיות קצת יותר זהירים. צריך לוודא שלא מייבשים אותם, הטעם שלהם קצת פחות עשיר ודומיננטי אז צריך לחשוב קצת יותר על התיבול... אני לא אומרת שכל נתחי הבשר היקרים הם פשוטים להכנה וכל הנתחים הזולים דורשים מיומנות של מאסטר שף במשימת הדחה, אבל לקח לי קצת זמן עד שאספתי כמה מתכוני עיקריות זולים שאני באמת עומדת מאחוריהם ומרגישה שהם מוכנים לבלוג.

איזה בשר זול יש בכלל?

קורקבנים - יש להם טעם מאוד אופייני, אבל למי שאוהב, מדובר באופציה מצויינת וזולה מאוד, לרוב הם עולים פחות מ-10 ש"ח לקילו. אני ניסיתי כמה מתכונים ולא מתתי על זה. אבל אם אתם יודעים שאתם אוהבים ו/או פתוחים לטעמים חדשים, כדאי לנסות. אולי תגלו תוספת חדשה וחסכונית לתפריט שלכם.

כנפיים - לגבי כנפיים יש לי רגשות מעורבים. מצד אחד, הם זולים, ונעים בסביבות ה-7-12 לקילו. מצד שני, יש בהם הרבה עור ועצמות, לא יותר מדי בשר, ויש כאלה שלא באמת ישבעו רק מכנפיים. אני קונה אותם בעיקר למרק, שם עור ועצמות זה דבר טוב שנותן טעם, לפעמים אני מגישה אותם בתור מתאבן, וכמובן שהם הולכים אחלה במנגלים, בעיקר כשכבר לא באמת רעבים אבל עדיין רוצים לנשנש משהו.

עוף שלם - תמו הימים של מלחמת העופות, בהם היה אפשר לקנות קילו עוף בשקל. כיום עוף שלם עולה לפחות 10 ש"ח לקילו אצלנו בסופר, וגם זה לעיתים נדירות במבצע שופרא דשופרא. האם יותר שווה לקנות עוף שלם ולפרק מאשר לקנות את כל החלקים בנפרד? תלוי במחירים מן הסתם. כשקונים עוף שלם משלמים גם על הרבה עור ועצמות שלא ממש אוכלים. אפילו אם מנצלים אותם ושמים אותם במרק, עדיין שילמנו עליהם יותר ממה שהם שווים לכאורה. מתישהו (כשאגנוב משקל מטבח מההורים שלי) אעשה ניסוי של קנייה ופירוק עוף שלם וחישוב כמה הייתי משלמת לו הייתי קונה את החלקים בנפרד.


חזה עוף - כנראה נתח העוף/בשר שאנחנו קונים הכי הרבה בבית. יש עליו מבצעים של 20 ש"ח לקילו לעיתים קרובות, והוא כמעט 100% אכיל, כלומר, לא משלמים על סחוסים, עצמות וכו' שלא נאכלים. מדובר בנתח ורסטילי מאוד (סליחה, רב שימושי ;) ואין סוף למאכלים שאפשר להכין איתו - שניצלים למיניהם, מוקפץ בכל מיני סגנונות, גלילות, תבשילים, פסטרמות... רק צריך להיזהר לא לייבש אותו על ידי בישול יתר.


עוף טחון - עוד להיט אצלנו. לרוב אפשר להשיג אצלנו עוף טחון ב20-24 ש"ח לקילו. גם אם אתם לא רואים עוף טחון בויטרינה של הקצבייה, שאלו אותם אם הם מוכנים לטחון לכם וכמה זה יעלה. אתם עשויים להיות מופתעים לטובה. אנחנו מכינים הרבה מתכוני בשר טחון עם עוף טחון - מוסקה, פאי רועים וקציצות כמובן. אם אתם אוהבים את הרעיון אבל רוצים לגוון, חפשו גם הודו טחון. בקצבייה שהייתה ליד הבית שלנו היו מוכרים עוף טחון והודו טחון ב-20 ש"ח לקילו. אנחנו עדיין מבכים את סגירתה. 


אם כך, למתכון של היום - קציצות עוף אפויות עם עגבניות צלויות.
אצלי בבית לא אהבו לטגן, וכך גדלתי בלי לדעת טעמה של קציצה מטוגנת מהי. זה היה נראה לי כמו סתם סינג'ור משמין שלא הוסיף יותר מדי לקציצה. הוי כמה טעיתי! לאט לאט אני לומדת לא לפסול אוטומטית מתכונים שדורשים טיגון פרטני, אבל פה האפייה דווקא מתאימה. מתחילים בלצלות כמות נכבדת של עגבניות קיץ בשלות ויפות עם מעט תבלינים, שימוש יעיל בזמן שבו תערובת הקציצות צריכה לנוח. לאחר כ-40 דקות מתקבל מעין רוטב עגבניות מתוק ומרוכז, אליו מוסיפים את הקציצות, ומחזירים לתנור לעוד 30 דקות בערך. זהו. גם הכל בסיר אחד (בעצם הכל בתבנית אחת), גם מנצל בצורה מאוד יפה את ירקות הקיץ היפים שיש לנו עכשיו, וגם בריא עד דיאטטי. אבל זה באמת היה בטעות, מבטיחה לכם! רגע, זה גם ללא גלוטן. פשיי.
שדרוגים אפשריים למתכון - תוספת של עשבי תיבול טריים קצוצים כמו בזיליקום או טימין (מערבבים אותם לתוך העגבניות הצלויות לפני שמוסיפים את הקציצות), ואפשר גם להוסיף לעגבניות כמה כפות יין אדום לפני הצלייה.


קציצות עוף אפויות עם עגבניות צלויות
מאת: בישול בזול
עלות: כ-24 ש"ח
כמות: כ-24 קציצות


מרכיבים
2 קישואים קטנים-בינוניים
1 בצל קטן
כ-800 גרם עוף טחון 
כמה סיבובים של פלפל שחור גרוס

1 ק"ג עגבניות בשלות, קצוצות גס
4 שיני שום פרוסות או קצוצות
2 כפות שמן זית
1/4 כפית בזיליקום (יבש, כך גם האחרים. כמובן שאם יש לכם טרי זה אחלה)
1/4 כפית אורגנו
1/4 כפית טימין
1/4 כפית מלח
כמה סיבובים של פלפל שחור גרוס


הוראות הכנה
מגררים בפומפייה את הקישואים והבצל וסוחטים. שומרים בצד את הנוזלים שסחטנו כדי להוסיף לתערובת העגבניות, חבל לזרוק. מערבבים את הירקות המגוררים עם העוף והפלפל ומעבירים את תערובת הקציצות למקרר למנוחה (אני מודה ומתוודה, אף פעם לא חשתי בהבדל בין אם נותנים לקציצות לנוח או לא, אבל זה מה שמקובל, ובכל מקרה צריך לתת לעגבניות זמן צלייה).
מערבבים בתבנית גדולה את העגבניות, השום, השמן זית, עשבי התיבול ומיצי הירקות המגוררים, אם הייתם ילדים טובים ושמרתם אותם כמו שאמרתי. אופים בתנור בחום בינוני, 180 מעלות במשך כ-40 דקות עד שהמיצים מצטמצמים והעגבניות צלויות אבל לא חרוכות. כדאי לערבב את העגבניות לפחות פעם אחת במהלך הצלייה.
מגלגלים את תערובת הקציצות ששמרנו לכדורים (או כל צורת קציצה אהובה עליכם בעצם), ומוסיפים אותם לתבנית עם העגבניות. מחזירים לתנור לעוד כ-30 דקות, עד שהקציצות מלבינות ומזהיבות מעט.





24 תגובות:

  1. נמשע טעייםםם!
    השילוב של הקישואים,עם הקציצות ורטוב עגבניות (כמה שאני אוהבת רוטב עגבניות)
    והתמונות ממש מגרות...
    למרות שאני שונאת חזה עוף, אפשר בטח להכין עם הודו נכון?

    השבמחק
  2. תודה לך :)
    בהחלט אפשר להכין עם הודו וזה יוצא אחלה. הייתי מכינה הרבה קציצות הודו אבל כאמור, מאז שהקצבייה לידינו נסגרה אין לי מקום נוח להשיג הודו טחון טרי. או וול.

    השבמחק
  3. יש לי תיאוריה שבעוף (לא חלקים פנימיים) תמיד משלמים על כמה בשר שאוכלים בסופו של דבר. זה קיים גם בעוף שלם, כמו שאמרת, ונתקלתי בזה גם כשקניתי כרעיים והפרדתי מהם את העצמות (מה שמכונה, פרגיות). משקל העצמות שהופרדו והעור מתקזזים לדעתי עם ההבדל במחיר בין כרעיים לפרגיות- זו אותה כמות בשר שנאכל, השאר עצמות.

    השבמחק
  4. אף פעם לא חשבתי על זה ככה. מעניין. בהחלט יש בזה משהו. זה מסביר למה פרגיות יקרות כל כך...

    השבמחק
  5. רב שימושי, ווהו!! :-)
    בישול בזול (ביזול?) - תעשי לי שניצל!!!!!!

    השבמחק
  6. הי ותודה על הבלוג המקסים , חכם ןמלמד..
    רק איפה את מוצאת חזה עוף במבצע ב20 ש"ח לקילו?
    אצלנו הכי מבצע זה 30....
    גם מחירי הירקות שאת מציינת לא דומים לשום דבר שאני מכירה מהסופר בשכונה.

    תל אביב

    השבמחק
  7. תודה לך :)
    אני בדרך כלל קונה ברמי לוי, השבוע חזה עוף היה 18.90 לקילו. אבל גם בשופרסל דיל ובמגה אני רואה מחירים כאלה (אני נכנסת מדי פעם כדי לוודא שהמחירים שאני אומרת הם לא רק ברשת שאני קונה בה). אני רואה מחירים כאלה גם בפרסומים של חצי חינם ומחסני מזון (או איך שלא קוראים להם) בעיתונים. אלה מחירים של רשתות דיסקאונט. במגה בעיר/שופרסל שלי/שופרסל ישיר המחירים יהיו משמעותית יותר יקרים. גם סופרים קטנים ומקומיים נוטים להיות יותר יקרים, שלא לדבר על מכולות.
    באיזה סופר את קונה? יש לך נגישות לרשת דיסקאונט כלשהי?

    השבמחק
  8. הי בישול בזול יקרה,
    זו אני מ"יקר לי"..
    אני קונה במגה בעיר ליד הבית ופעם בחודש קניה גדולה של מזון יבש, חומרי ניקוי ברמי לוי.
    בשר אני לא מסוגלת לצערי לקנות שם, מתוך תחושה של משהו לא כ"כ אסתטי.
    כשיוצא משתדלת לעבור בשוק לקנות ירקות. הבעיה כשאת אישה עסוקה, עובדת הרבה (לא נגיד אשת קרירה, כאילו)וגם רוצה לבשל אוכל ביתי, שזה הופך למשימה בלתי אפשרית גם טכנית וגם כלכלית.
    חוץ מזה הבלוג שלך מקסים, מלמד ותמשיכי ככה!

    השבמחק
  9. הקנייה ברמי לוי היא אכן לא הכי אסתטית, באופן כללי, לא רק בקצבייה. אנחנו צוחקים על זה שהם קונים את כל פחיות השימורים המעוכות שנפלו מהמשאית של המשלוחים לכל שאר החנויות... :)
    אולי יש לך באיזור מקום שאת מרגישה יותר בנוח לקנות בו בשר? איזה שופרסל דיל או מגה בול או משהו? הם גם זולים משמעותית ממגה בעיר.
    לגבי ההספקים, זה באמת קשה. וכרגע אין לנו עוד ילדים בכלל. אפילו כשאני עובדת 11-10 שעות ביום, כשאני מגיעה הביתה אני יכולה לעשות מה שבא לי. אז אם את אמא לילדים, אני מסירה בפנייך את הכובע לא משנה מה את עושה :)
    מכיוון שבכל זאת לא כל כך נעים לנו להתחיל לבשל ארוחת ערב ב-8:30 כל ערב, וגם אני מעדיפה לא לקנות אוכל מוכן (האיש מבחינתו היה חי על שניצלים קפואים:), אנחנו משתדלים לבשל בכמויות לסופ"ש. ככה יש לנו שאריות לפחות עד יום שלישי, ואנחנו משתדלים גם להקפיא כמה מנות אישיות כדי שישרדו ליותר זמן. ככה יוצא שאנחנו מבשלים לא יותר מפעם אחת במהלך השבוע (מלבד לסופ"ש). קצת מונוטוני לפעמים, אבל עובד לא רע לזוג שיודע שהוא בתקופת עבודה אינטנסיבית ומוגדרת.

    אני חושבת שלא כדאי להסתכל על זה בתור משימה בלתי אפשרית כן או לא. יש לך ערב אחד בשבוע לבשל? יש לך שעה שעתיים ביום שישי? זה גם טוב! עדיף מכלום. ואפשר להכין בכמויות ולהקפיא. כנראה שאם תעבדי משרה מלאה את לא תוכלי כל יום להכין 2-3 ארוחות טריות ומגוונות, אז חבל מראש להחזיק כזה סטנדרט בראש. זה לא הכל או כלום. לכל מאמץ שתעשי בעניין יש ערך, גם אם הוא קטן. אל תתבאסי ממה שאת לא מספיקה.

    תודה על המחמאות! כיף לכתוב כשיש קוראים שממשיכים איתי את הדיון. ההתמודדות ביחד היא יותר נעימה :)

    השבמחק
  10. שלום ל"בישול בזול"
    אני נהנית מאוד לקרוא את הרשימות וליישם את המתכונים השפויים והטעימים שלך, אף על פי שאני מבשלת כבר 20 שנה תמיד נחמד לקבל רעיונות חדשים. רציתי להסב את תשומת לבך לשתי שגיאות בעברית ברשימה הזאת; יש לכתוב שש מנות (ולא שישה). לתבל, תיבול וכו' ב-ת (מהמילה תבלין).

    השבמחק
  11. היית חושבת שאחרי שאני כותבת בלוג אוכל כבר כמעט שנה אני כבר אדע איך לאיית תיבול... :) תיקנתי, תודה לך.

    השבמחק
  12. נתחיל בזה שהמתכון נראה טעים (וינוסה בקרוב).

    לגבי מחירים וחלקי עופות - אני קונה בחצי חינם, ושם בדרך כלל יש מבצע של 2 ק"ג חזה עוף ב-40 ש"ח. יש אומנם עבודת ניקוי על הנתחים ופחת, אבל לא נורא.

    אני משתדלת לעקוב אחרי מבצעים על שוקיים, ואם יש כאלו (היה לא מזמן 2 ק"ג ב-40 ש"ח גם כן), אני קונה ועוד לפני ההקפאה מפרקת ל"פרגיות".
    נשאר סביב 1-1.2 ק"ג בנטו, אבל עדיין יותר זול מלקנות את הפרגיות עצמן (סביב 50-55 ש"ח לק"ג לרוב). יחד עם זאת, חייבת להודות שעבודת הפירוק די מבאסת...

    השבמחק
  13. יש! עוד מישהו שקונה במחירים כמוני! פעם קודמת שפירסמתי מחירי בשר היו כמה מגיבים שלא האמינו לי ותהו אם אני גרה ליד משחטה או משהו.
    אף פעם לא פירקתי שוקיים לפרגיות. מגניב, נראה שאת חוסכת מלא כסף ככה. כמה זמן בערך לוקח לך לפרק 2 קילו?

    השבמחק
  14. שמחה לעזור... :-)
    האמת היא שהמחירים האלו יציבים כבר לפחות שנה בסניף של חצי חינם שאני קונה בו (סניף שהיה בצומת ירקונים, ועבר לפני כמה חודשים לקניון שרונים בהוד השרון). המבצע על חזה העוף, למשל, קיים מאז שהתחלתי לקנות שם...

    להערכתי, לוקח לי משהו כמו עשרים דקות-חצי שעה לפרק 2 ק"ג שוקיים. לא הרבה זמן ואכן חיסכון כספי משמעותי.

    עוד המלצות:
    1. לבקש בקצביה להוריד את העור מהפולקעס, חוסך עוד כמה דקות עבודה.
    2. לעבוד עם סכין חיתוך קצרה וטובה, להיצמד כמה שיותר לעצם ולחתוך סביבה (ולהיזהר...)

    אגב, היום נכנסתי לקצב באזור מגוריי, וגיליתי שהוא מוכר כנפי עוף מנוקות במחיר רגיל! איזה תענוג!
    (בעיניי, מריטת זקיקי הנוצות זו העבודה הכי נוראית ומעיקה בכל הקשור לטיפול בחלקי עופות, והילדים שלי אוהבים מאוד כנפיים...)

    השבמחק
  15. בשופר דיל בלב תלפיות כמעט תמיד יש מבצע של כל חלקי העוף (כרעיים, חזה ושוקיים) ב-20 ש"ח\ק"ג. דווקא רעייתי קנתה השבוע חזה עוף ברמי לוי (בשביל מוקפץ סיני, מאד טעים ובהחלט נכנס למסגרת הבלוג הזה) ושילמה 25 ש"ח\ק"ג.

    אני מעדיף קציצות בשר, זה הרבה יותר מוצלח מקציצות עוף אך כמובן יקר יותר. אכין את המתכון הזה לשבת, אני חושב שאולי יהיה עדיף לערבב 400 גר' עוף ו-400 גר' בשר לצורך המתכון. לדעתי השיפור בטעם שווה את תוספת העלות, ובהתחשב בכמות המתקבלת, תוספת העלות למנה היא דיי קטנה.

    השבמחק
  16. קרן - טוב, נתת לי אומץ לנסות בעצמי :)

    ארז- אכן, המחירים זזים ברמי לוי. לפעמים יש מבצעים, לפעמים אין... למדתי לא להינעל על איזה בשר אני מכין עד שאני מגיעה לשם :)
    אני תוהה אם להעלות מתכון למוקפץ סיני. מצד אחד, זה ממש פשוט, אנשים לא ממש צריכים אותי כדי להגיד להם איך להכין מוקפץ. מצד שני, טוב להעלות את המודעות לכך שזה אכן דבר מאוד זול (ובריא!) להכין.
    כנראה שאעשה את זה מתישהו, אפילו שזה קצת מצחיק.

    ערבוב נשמע לי מעולה. אשמח לעדכון איך זה יוצא.

    אגב, שמתי לב כבר בכמה סופרים שהמחיר לבשר טחון מאוד נמוך עכשיו. כשהסופר היקרן בטירוף ליד העבודה שלי מוכר בשר טחון ב-30 שקל לקילו (לרוב זה 50 לפחות), נראה שיש איזה עודף בשר בשוק או משהו. מישהו עוד שם לב לזה?

    השבמחק
  17. לא לכל בשלן יש את האומץ להכין משהו ללא מתכון. אני חושב שהרבה קוראים, כולל עבדך, יעריכו מתכונים גם למנות שנראות לך מאד פשוטות. אני, נניח, גם אם אני יודע להקפיץ עוף וירקות, תמיד מתלבט מחדש לגבי אילו תבלינים להכניס ומה צריך להיות היחס של תבלינים למוצרים.
    בסוף זוגתי הזמינה לשבת צ'ילי קון קרנה ( http://www.bazekalim.com/2007/05/30/chili-con-carne/) ומוקפץ (שוב) כך שהקציצות יחכו לשבוע הבא.

    השבמחק
  18. אם כך, אז בהחלט אכניס כמה פוסטים כאלה ללו"ז. אני נוטה להגיד שזה יהיה פוסט שיכיל גם הרבה לינקים. יש כל כך הרבה דרכים להכין מוקפץ שזה ירגיש מצחיק להעלות רק את הגרסא שלי, שגם ככה משתנה לפי העונה והמוזה.
    ותודה שהזכרת לי :) צ'ילי קון קארנה זה עוד מתכון שאני רוצה להעלות כי הוא עושה שימוש ממש טוב בקטניות שמותחות את התבשיל.

    השבמחק
  19. אשמח לקרוא את המתכונים האלו בגרסה שלך.

    השבמחק
  20. קציצות מטוגנות: טעים.
    קציצות מטוגנות ואז מבושלות: טעים, אבל לעולם לא אהיה אחראית לשחיתות הזו.
    יאם יאם, איך בא לי בשר (בשלוש בלילה, מיינד יו)

    השבמחק
  21. קורקבנים זה פי-טבעת של תרנגולת. אמנם זול, אבל עדיין פי-טבעת.
    קורקבן זה שם מכובס. תחשבו על זה - אין שום סיבה שלתרנגולת, עוף מטיל ביצים, יהיה פופיק.

    השבמחק
  22. זה לא פי הטבעת, זה חלק מהקיבה. http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%99%D7%91%D7%AA_%D7%94%D7%A9%D7%A8%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%9D
    כמו לאכול כל חלק פנימי אחר - יש אנשים שמגעיל אותם, יש אנשים שמתים על זה. חבל סתם להפיץ שמועות.

    השבמחק
  23. היי, הכנתי את הקציצות לפי ההוראות והן יצאו קצת קשות. אגב, זאת לא הפעם הראשונה שאני מנסה לאפות קציצות בתנור והן יוצאות קשות. חשבתי שהעגבניות והרוטב יעשו את העבודה אבל זה לא קרה. יש לך רעיון נוסף בשבילי? הטעם היה מצוין ואני לא רוצה לוותר על המתכון. תודה.

    השבמחק
  24. היי אנונימי,
    יש לי 2 הצעות:
    1- אולי את/ה פשוט אופה אותם קצת יותר מדי? איזה צבע הקציצות היו? קציצות עוף לא אמורות באמת להזהיב, הן אמורות להיות בעיקר לבנות, כי חזה עוף באמת מתייבש ומתקשה בקלות. נסה/י להוציא אותם 5 דקות מוקדם יותר מהתנור.
    2- אם זה לא עובד, נסה/י להוסיף מעט סודה לשתייה לתערובת. לא יותר מחצי כפית. אומרים שזה עוזר לנפק קציצות אווריריות יותר. אולי זה יעזור.
    בהצלחה!

    השבמחק