יום רביעי, 13 ביוני 2012

מבוא לבישול בזול #3 - על זמן וכסף

בפוסטים הקודמים דיברנו על זה שיותר זול להכין אוכל בבית מאשר לקנות אותו בחוץ, ושיותר זול להכין אוכל לבד מאשר לקנות מוצרים מוכנים ומעובדים בסופר.
אני כבר שומעת את השאלה הזאת שמנקרת לכם במוח. איזה מנקרת? מנופפת בידיים וברגליים ודופקת לכם בעצבים על פנים הגולגולת: 
אבל מה עם ערך הזמן?? לוקח זמן להכין אוכל בבית, והזמן שלי שווה כסף!
אתם צודקים לגמרי. הזמן שלכם בהחלט שווה כסף, אבל אולי לא בצורה שבה אתם חושבים.

מתי משהו שווה כסף? כשמישהו מוכן לשלם עבורו. אני לא מנסה להיות צינית, זו פשוט משמעות הביטוי.
התמונה המהממת שהפעוט שלכם עמל עליו בגן? בטוחני שהיא בעלת ערך סנטימנטלי עצום ומהווה פריצת דרך מונומנטלית מצד האמן, אבל כנראה שמי שעובר במקרה ליד המקרר שלכם לא הולך לשלוף את פנקס הצ'קים.
לא כל דבר שווה כסף, אפילו אם הוא יקר לכם מאוד.
שמרו את המחשבה הזאת בצד לרגע.

בואו נדמיין אשת עסקים מוצלחת בטירוף. כל שיחת טלפון שלה מגלגלת מליונים, ואחוז ניכר מהם נכנסים ישירות לכיסה הפרטי. ברור שמבחינת כסף נטו, עדיף לה שלא תבלה שנייה במטבח ותאכל רק אוכל שאחרים הכינו לה. הרי בזמן שהיה לוקח להכין ארוחת ערב היא הייתה יכולה להרוויח יותר מהשכר השנתי שלי.
מהצד השני של הסקאלה, בואו נדמיין סטודנט תפרן לפילוסופיה המקבל מלגה שאוסרת עליו לעבוד בזמן לימודיו. מבחינת כסף נטו, עדיף שהסטודנט יעשה כמה שיותר דברים לעצמו, במקום לשלם לאחרים שיעשו אותם, כי אם אין לו שום דרך להרוויח עוד כסף, הדבר היחיד שהוא יכול לעשות זה להתקמצן עם מה שכבר יש לו. עדיף שילך לקניות במקום הכי זול, שיכין לעצמו אוכל ולא יקנה אוכל בקפיטריה, כי זאת הדרך היחידה שלו לחסוך. 

למי אתם יותר דומים? לסטודנט או לאשת העסקים?
רובנו, העובדים בעבודה מסודרת בשעות קבועות, דומים הרבה יותר לסטודנט מאשר לאשת העסקים. בשעות העבודה עלינו להיות בעבודה ולעבוד. מחוץ לשעות העבודה, אין לנו דרך לנצל את הזמן כדי להרוויח עוד כסף. יש לכם עסק עצמאי שאתם יכולים לעבוד עליו בכל שעות היום? אתם עובדים כבייביסיטר בלילות? אם לא, אף אחד לא הולך לשלם לכם על השעות הללו, ומהבחינה הזאת הזמן שלכם מחוץ לשעות העבודה פשוט לא שווה כסף. 
אבל רגע, בתחילת הפוסט אמרתי שהזמן שלכם כן שווה כסף. אז מי בכל זאת מוכן לשלם כסף על השעות האלה שלכם מחוץ לעבודה?
התשובה היא, אתם בעצמכם.
בכל פעם שאתם קונים אוכל מוכן כי אין לכם זמן להכין ארוחת ערב, אתם קונים לכם זמן פנוי. כשאתם מחליטים להזמין פיצה במקום להכין חביתות וסלט, הפרש המחירים ביניהם הוא המחיר ששילמתם כדי לא לבלות 20 דקות במטבח. אם פיצה משפחתית עולה 50 ש"ח וחביתות וסלט לכל המשפחה עולות כ-15 ש"ח, אתם כרגע שילמתם 35 ש"ח כדי לקבל עוד 20 דקות פנויות הערב.

עכשיו אתם יכולים להגיד לי "ביזול, לא אכפת לי. אני עובד/ת קשה כל היום כדי להרוויח משכורת, בערב אני רוצה לחזור הביתה, לבלות זמן איכות עם המשפחה וחבל לי על כל שנייה שתתבזבז במטבח". 
אם כך אתם מחליטים, זה לגיטימי לגמרי. 
אני רוצה רק לוודא שכשאתם מזמינים אוכל מטייק אווט או קונים מוצר נוחות אתם עושים את זה מתוך החלטה מודעת. פשוט תעשו את החישוב: אני קונה עכשיו מוצרים מוכנים שעולים 35 שקל, במקום להכין ארוחה בבית שעולה 15 שקל ותיקח לי 25 דקות להכין, כלומר, אני משלם 20 שקל על 25 דקות פנויות. 
כשמנסחים את זה ככה אתם עשויים לחשוב מחדש על הרגלי הצריכה שלכם.

כשאני מדברת פה בבלוג על דברים שאתם יכולים לעשות כדי לחסוך בכסף, חלקם ידרשו מכם יותר זמן מאשר האלטרנטיבה היקרה יותר. אין להתכחש לכך. אבל אני מנסה לעשות לכם סוויץ' בראש. השאלה היא לא "כמה הזמן שלי שווה?" כי כאמור, אצל רובנו היחיד שישלם על הזמן הזה הוא אתם בעצמכם. לא משנה מה השכר השעתי שלכם בעבודה, אם אתם מורים, או עובדי היי טק, או לוליינים בקרקס. אם אין לכם דרך להרוויח כסף מחוץ לשעות העבודה, אתם יכולים רק לנצל את הזמן הזה כדי לשמור על מה שכבר הרווחתם.
לכן, השאלה האמיתית היא "האם אני מוכן לשלם כדי לא לעשות את הפעולה הזאת, שתחסוך לי כסף?"

התשובה לשאלה של כמה אתם מוכנים לשלם על זמן פנוי ונוחות היא לא שחור לבן, היא יכולה להשתנות עם הזמן, ובעיקר, היא אישית. כל אחד מחליט לעצמו על איזו נוחות הוא מוכן לשלם, ועל איזו נוחות הוא מעדיף לוותר כדי לחסוך כסף.
אצלנו, מכיוון שאנחנו זוג צעיר שעובד ולומד ואין בבעלותנו בית או אוטו, אנחנו מוכנים לוותר על די הרבה נוחות כדי לחסוך כסף לדברים שנצטרך בהמשך. אנחנו אופים חלות לשבת, עוגות ועוגיות במקום לקנות חלות ומאפים מוכנים. אנחנו קונים עופות שלמים ומפרקים אותם בעצמנו כי זה יותר זול. אנחנו מעדיפים מים מהברז על פני משקאות קנויים. אבל יש גם נוחות שאנחנו כן מוכנים לשלם בשבילה. לכל אחד יש. אנחנו מחזיקים צ'יפס ונקניקיות קפואות בפריזר לדוגמא, כי מדי פעם בא לנו ארוחה זריזה ולא בריאה במיוחד. ייתכן שבעתיד, נהיה מוכנים לשלם יותר תמורת זמן פנוי, כשמצבנו הכלכלי יהיה יותר מבוסס ו/או כשיהיה לנו פחות זמן לעצמנו. 

אז לסיכום, לפני שאתם פוסלים רעיון כלשהו שאתם קוראים פה על הסף כי אין לכם כוח לבזבז על זה זמן, שאלו את עצמכם 3 שאלות:
(1) - כמה זמן נוסף זה ייקח לי?
(2)- כמה כסף זה יחסוך לי?
(3)- האם אני מוכן לשלם את הכסף של (2) כדי להרוויח את הזמן הפנוי של (1)?

10 תגובות:

  1. דבר ראשון, תודה רבה על העבודה החשובה שאת עושה.

    דבר שני, אני רוצה לציין כאן עוד פרמטר - אנרגיה.
    נחשפתי לראשונה לרעיון הזה אחרי שהפכתי אמא לשתי בנות + סטודנטית, וגיליתי שגם כשיש לי בהחלט מספיק זמן בשביל לבשל, לנקות ולמלא מטלות ללימודים - לפעמים עדיין אעדיף להזמין עוזרת בית שתעשה עבודות פושטיות לגמרי; לשטוף כלים, לקפל כביסה, לעשות ספונג'ה.
    כל זה רק בשביל שאת הכוחות שנותרו בי אוכל לתעל לדברים חשובים יותר בחיי, כמו תשומת לב לשתי הילדות שתהיינה בריאות, ותשומת לב ללימודים.

    אני מסכימה איתך לחלוטין שעלות הזמן היא דבר שיש לקחת בחשבון, אבל לפעמים הזמן + האנרגיה פשוט שווים בהחלט את הכסף.

    השבמחק
  2. בנוסף למה שנגה כתבה, יש גם עניין של רצון
    לא כולם אוהבים לבשל, ולפעמים עדיף לשלם קצת יותר ולא לעשות משהו שלא אוהבים
    ויש מקומות שאפשר לקנות בהם אוכל טוב ובריא מבלי להתפשר על איכות

    בנוסף - כאשר מכינים אוכל בכמויות גדולות אז העלות בסופו של דבר יוצאת זולה יותר מאשר להכין בבית.

    אני אישית אוהבת מאד(!) לאפות, אבל בחישוב כספי אני כמעט בטוחה שלא רק שזה לא יוצא יותר זול, אלא יותר יקר. במיוחד כאשר יש דברים שאחר כך אני זורקת כי לא השתמשתי בכל הכמות.
    אבל במקרה הזה לא הכסף הוא זה שמשפיע

    הפרמטרים שאת מעלה הם מאד חשובים, והם גם מה שגורמים לנו להגיב ולחשוב על כל הנושא הזה בכלל

    השבמחק
  3. האמת היא שאף פעם לא חשבתי על זה מהכיוון של לשלם על זמן פנאי אבל זו בהחלט נקודה למחשבה!

    דרך אגב יש מצב למתכון לשניצל תירס ביתי? הילדים מאוד אוהבים אבל ההוצאה כואבת לפעמים...

    השבמחק
    תשובות
    1. אויש מצחיק.
      שבוע שעבר גמרנו את השניצל תירס האחרון מהמקפיא, ואמרתי לעצמי-ולבעלי:"נראה לי שאני הולכת לנסות להכין שניצל תירס ביתי לבד..."
      תגובתו:"מה?? בישול בזול פרסמה מתכון לשניצל תירס?"
      אז כנראה באמת הגיע הזמן... מחכים!

      מחק
    2. וואי וואי איזה לחץ :) אין לי מתכון בשלוף. חיפשתי בגוגל ולא מצאתי כיוונים מבטיחים יותר מדי - רובם היו או טבעוניים או עם עוף טחון.
      אני אנסה לעבוד על זה...

      מחק
  4. צודקת בהחלט ולו גם מההיבט של בריאות
    האוכל בחוץ מלא מלח וחומרים שלא כדאי להכניס לגוף. זו הסיבה היחידה שאני מכינה בבית!

    השבמחק
  5. חוץ מהזמן לבישול - יש גם זמן שצריך להקדיש לניקוי. הניקוי אחרי הבישול נדמה לי הוא הרתעה מרכזית מפני הבישול.

    השבמחק
    תשובות
    1. מנקים תוך כדי בישול ואפייה, כדי שלא יצטברו יותר מדי כלים בסוף הארוחה עם כל הכלי אוכל השונים. אני מוצא שמאוד קל לי לנקות את הכלים בזמן הבישול והאפייה כי אני כבר נמצא בדרייב לעשות משהו... אחרי האוכל...

      מחק
  6. איך רק עכשיו גיליתי את הבלוג שלך ?!? בלוג מעולה וחשוב .
    כך בדיוק אני נוהגת כבר כמה שנים , רוצה להוסיף עוד משהו , אולי כתבת אותו בשאר פוסטים ,טרם הגעתי אל כולם, שאפשר ורצוי לבשל עם הילדים . הרבה פעמים זה נראה לנו שקשה להעסיק אותם במטבח או סתם בזבוז זמן , ההפך הוא הנכון- ילדים (עוד כשהם תינוקות במנשא) מאד אוהבים לבשל ביחד עם ההורים , במקום לרשום אותם לעוד חוג או ללכת למסעדה , ממליצה להעביר איתם אחה"צ של בישולים בבית . גם זמן איכות וגם אוכל בייתי ,טעים וזול.

    השבמחק