יום רביעי, 9 בנובמבר 2011

עוף אין לנו גז

אין לנו גז כבר שבוע. זה מעצבן. מאוד. מצד שני, ידעתם שאפשר להכין אורז בתנור? וחביתה במיקרוגל? עכשיו אני יודעת שכן והועשרתי בכך מאוד!
ואפרופו, אם אתם שרופים על חביתות מטוסים, דעו לכם שכבר לא צריך לחכות עד לטיול הבא כדי ליהנות מהחוויה הקולינרית המרוממת הזו. הטעם הנהדר והמרקם המפתיע שמצליח להיות בו זמנית גם אוורירי מדי וגם צמיגי להפליא, נמצא בהישג ידכם! 
כל שעליכם לעשות הוא להכין את בלילת החביתה האהובה עליכם ולבשלה במיקרוגל במקום על הגז. אם אתם רוצים ממש לשחזר את החוויה, השאירו את החביתה בחוץ במשך הלילה. למחרת, עטפו את החביתה  לסירוגין ב-3 שכבות נייר כסף ו-4 שכבות פלסטיק, הניחו את כל הכבודה בחמגשית, וחממו בתנור במשך כחצי שעה, עד שהחמגשית חמה מספיק כדי לגרום לכוויות מדרגה שנייה. את החביתה יש לאכול כשאתם קשורים לכיסא בתוך מעלית של בניין רב קומות. 


נראה לי שהגעתי לתחתית החבית בעולם הבישול ללא כיריים כשהכנתי מעין פשטידה מפסטה בת שבוע (שהוכנה על ידי השרייה כפולה במים רותחים מהקומקום. איכשהו אף אחד לא ממש אכל את זה כשזה הוגש לראשונה), מעט עוף טחון מופשר במיקרו, בצל ירוק ורסק עגבניות. רציתי שזה יהיה סוג של לזניה בשרית. הטעם היה לא רע, אבל המראה... בואו נגיד שאני בחיים לא אעלה את זה לבלוג ולו רק בגלל שטרם הומצא הסטיילינג שיכול לגרום לתבשיל שנראה כאילו מישהו כבר עיכל אותו, להיראות טוב.

אח הגז הגז... למה אנשים עדיין משתמשים בבלונים? הרי ברור שזה יגמר באמצע הבישולים לשבת. זה מחוייב סטטיסטית. אם 80% מהשימוש בגז נעשה תוך כדי בישול לשבת, כשאתה מחליט להשתמש בבלוני גז אתה פחות או יותר חותם לעצמך "טוב, מתישהו בשנה הקרובה בישולי השבת שלי הולכים להיהרס לחלוטין ואאלץ להגיש לאורחים שלי אוכל נא". איזו מחשבה מרגיעה על העתיד. 
וגם אם הבלון לא נגמר בערב שבת או חג, אלא סתם באמצע הכנת ארוחת צהריים, הרי אין באמת זמן נוח לגמור את הגז. זה תמיד יהיה באמצע הבישול, אחרת כבר היית מכבה את האש! להלן טבלה קטנה שייצרתי שממחישה את מידת הנוחות שבסיום הגז בכל נקודה במהלך הבישול.
לחצו להגדלה


אז... כבר סיפרתי לכם שנגמר לנו הגז?
כן? אה אוקי.

אז אם אין גז, וצריך לאכול (ולא רוצים לאכול חביתות מטוסים או פשטידות זה-יתערבב-בבטן- וככה-זה-יראה-לכשזה-יקרה), מכינים קציצות אפויות. גם בריא, וגם חסכוני בזמן.

המתכון של היום הוא סוג של שילוב יצירתי בין שני מתכונים. הראשון, שנתן לי את רעיון המסגרת, הוא מתכון שראיתי בבלוג "תנסו את זה בבית" לקציצות עוף אפויות עם בורגול, במקור של פיליס גלזר. אגב, הפוסטים ב-"תנסו את זה בבית" נכתבים גם בעברית וגם באנגלית, אז אם יש לכם חברים שאינם דוברי/קוראי עברית אבל מחפשים מתכונים בסגנון ישראלי, תפנו אותם לשם. לו היה לי שקל על כל פעם שאמרו לי "אה, אבל את כותבת בעברית? אני עדיין לא ממש קוראת טוב בעברית" אז היו לי לפחות איזה 10 שקל. מומלץ.
המתכון השני, שהיווה את ההשראה ה"טעמית", הוא מתכון לקציצות בשר, בורגול ואגוזי מלך מהבלוג AZ Cookbook, בלוג אוכל אזרבייג'אני סופר מגניב. ממש מעניין לקרוא שם ולהיחשף לעולם שונה אך דומה של טעמים. בטח עוד אזכיר את הבלוג פה בעתיד.
וכך נראית הקציצה שלנו: יש בה עוף טחון ובורגול מבושל שנועד "למתוח" את העוף ולהוסיף לקציצה סיבים תזונתיים בריאים. יש שם גם אגוזי מלך קלויים, שנטחנים יחד עם פטרוזיליה ושום, וגם כמון ופפריקה חריפה שנותנים לנו עולם טעמים מעניין ושונה. כדי להשלים את הקציצה אנחנו מגישים אותה על מצע של גמבות קלויות מעושנות ומתוקות, וכמות נדיבה של טחינה עשירה וחמצמצה.
אפשר להגיש את הקציצות כעיקרית או כמנת פתיחה חדשה וצבעונית. אז סדרו לכם צלחת גדולה עם טחינה, פזרו בה את הקציצות ופיסות של גמבה קלויה, קשטו בפטרוזיליה, ותראו שהכל יעלם, ומהר. אפילו שזה בריא, ואפילו שזה אפוי ואפילו שיש בזה בורגול. 
המתכון מנפק כמות גדולה של קציצות. אם אתם מעט סועדים ואתם לא אוהבים להקפיא שאריות הכינו רק חצי כמות. ואל תיבהלו מאורך המתכון, חצי ממנו זה הסברים למתחילים על איך קולים פלפלים ואיך מתנהג בורגול מבושל.

קציצות עוף ובורגול אפויות על מצע פלפל קלוי וטחינה
מאת: בישול בזול
עלות: כ-35 ש"ח
כמות: 36 קציצות, 8-10 מנות

מרכיבים
לקציצות:
1 כוס בורגול דק (ג'ריש)
1 ורבע כוסות מים רותחים
1 כוס אגוזי מלך (כ-80 גרם)
קצת פחות מרבע צרור פטרוזיליה
2 שיני שום
קמצוץ מלח
1/2 כפית כמון (טעמי הכמון והפפריקה החריפה עדינים מאוד. 
אם אתם אוהבים טעמים חזקים שימו כפול)
1/4 כפית פפריקה חריפה
1/2 כפית מלח
700 גרם עוף טחון
1 בצל מגורר וסחוט
1 ביצה
2 כפות רסק עגבניות
3 כפות שמן זית


להגשה:
2-3 פלפלים אדומים (חשבו שגמבה אחת מספיקה לכ-4 מנות)
כמות נכבדת של טחינה, רצוי ביתית
פטרוזיליה


הוראות הכנה
בקערה גדולה וחסינת חום מניחים את הבורגול, שופכים מעל את המים הרותחים, מכסים בצלחת ונותנים לבורגול לספוג את המים במשך 20 דקות.
בינתיים, קולים את אגוזי המלך בתבנית בתנור, או על מחבת יבשה (להוראות מעט יותר מפורטות לקלייה בתנור ראו במתכון בסוף הפוסט הזה).
כשהאגוזים מתקררים מעט, טוחנים אותם במעבד מזון יחד עם הפטרוזיליה, השום, וקמצוץ המלח, למחית אחידה אך עדיין גרגרית מעט, ולא חלקה לגמרי.
כשהבורגול סיים לספוג את כל המים, מערבבים פנימה את הכמון, הפפריקה החריפה ואת חצי כפית המלח (אם זו הפעם הראשונה שאתם מכינים בורגול, אתם תראו שכשהבורגול מסיים לספוג את המים הגרגרים עדיין דחוסים למדי, אבל ברגע שמערבבים אותו הוא פתאום תופס נפח. זה בסדר.). 
מוסיפים לבורגול את העוף הטחון, תערובת האגוזים והפטרוזיליה, ואת הבצל, הביצה ורסק העגבניות. מערבבים עם מזלג או עם הידים עד שהתערובת אחידה.
נותנים לתערובת הקציצות לנוח במקרר כחצי שעה.


בזמן שתערובת הקציצות נחה מכינים את הפלפלים הקלויים. שוטפים את הפלפלים, חוצים, מוציאים את הגרעינים ומניחים על תבנית אפייה משומנת מעט. קולים בתנור בחום גבוה, 200 מעלות, עד שהעור של הפלפלים משחיר (ברובו) ומתחיל להתקלף מהבשר. הופכים את התבנית פעם או פעמיים כדי שהפלפלים יקבלו חום אחיד. כשהפלפלים מוכנים, מעבירים אותם מיד לכלי אטום (כמו קערה מכוסה בצלחת או ניילון) ונותנים להם להזיע שם עד שאפשר לגעת בהם בלי להיכוות באצבעות. כשהפלפלים התקררו מספיק מקלפים מהם בעדינות את העור השרוף. לא נורא אם הם מתפרקים קצת תוך כדי. זה קורה.


כשמוכנים להרכיב את הקציצות, מניחים את שמן הזית בקערה קטנה, ומשתמשים במעט ממנה לשמן את התבנית/תבניות - תבנית אחת גדולה, או שתיים בינוניות. יוצרים מהתערובת קציצות עגולות בגודל כדור פינג פונג בערך, ומשמנים תוך כדי את האצבעות בשמן מדי פעם,כדי שהקציצות יקבלו מעטה דק של שמן זית.
מסדרים את הקציצות בתבנית ואופים בחום בינוני, 180 מעלות, במשך כ-25 דקות, או עד שהקציצות מזהיבות קצת. 


מגישים את הקציצות חמות, על מצע הטחינה, עם קרעי פלפלים קלויים ועלי פטרוזיליה.


אני רק רוצה להוסיף שאני ממש גאה בעצמי שעשיתי סטיילינג סביר.
לא קל לעצב ולצלם אוכל שהוא ברובו... ובכן... מאוד בז'.


אה, וערפדי חתיכי מוסר כי נבצר ממנו להגיע לפוסט הזה ושהוא מתנצל.
אולי בשבוע הבא.


21 תגובות:

  1. כמעט נפלתי מהכיסא כשראיתי את ההפנייה לבלוג שלי!קצת בועטת בעצמי שהקישור הוא דווקא לתמונה הכי פחות מוצלחת אבל ממש מתרגשת שזה היווה עבורך (סוג של) השראה...

    השבמחק
  2. היי, אני מצטערת, הייתי צריכה לתת לך קצת יותר הדז אפ ולחכות שתגיבי לי. פשוט הייתי קצת בלחץ זמן.
    באמת קשה לצלם את הקציצות, ובגלל שכתבת את זה, מראש השקעתי יותר מחשבה באיך אני מצלמת. אז גם על זה אני חבה לך תודה. אני מקווה שכל מי שמגיע לפוסט גם ידפדף קצת ויראה את יתר התמונות שמפגינים קצת יותר טוב את יכולותיך :)
    ואם את כבר פה, אני אגיד לך את זה פנים אל פנים (או ג'ימייל מו ג'ימייל), זה ממש מרשים שאת כותבת את הפוסטים של ב-2 שפות. כל פעם שמתלוננים לי על זה שהבלוג רק בעברית (במיוחד כשמדובר בעולים חדשים שבאמת רוצים ללמוד איך לבשל פה) עובר בי רצון קל לכתוב גם באנגלית, אבל אז אני חושבת על כמה מאמץ נוסף זה יקח ופשוט אין לי כוח.
    אז כל הכבוד :) אני בטוחה שיש הרבה אנשים שממש מעריכים את המאמץ.

    השבמחק
  3. אחלה מתכון. ממש עשית לי חשק לבשל... ואת יודעת שאני לא ממש אוהבת לבשל...

    השבמחק
  4. ביזול, את משעשעת מאד בכתיבתך. וגם המתכון נראה טוב. תודה רבה.

    השבמחק
  5. גיליתי בטעות שיטה ממש טובה להכין ביצה (שלוקה) במיקרוגל. אפשר להשתמש במתקן הזה: http://www.amazon.com/Nordic-Ware-Microwave-Cavity-Poacher/dp/B00004W4UR. אבל אם אינכם בני מזל כמוני שיורשים אחד בטעות, אפשר לעשות את זה גם בלי המתקן המיוחד. ראו: http://www.wikihow.com/Poach-an-Egg-Using-a-Microwave.
    התהליך כולו לוקח בין 30 ל-60 שניות, כולל זמן הבישול, וזה ממש טעים (עם תיבול נכון).

    בנוסף, אני רוצה לומר שהכנתי כבר כמה פעמים כרובית בפרורי לחם בתנור במקום בטיגון וזה היה פשוט להיט וחוסל עוד לפני שהארוחה התחילה. זה יותר בריא, והרבה הרבה יותר חסכוני בזמן, וגם לא דורש גז.

    השבמחק
  6. ארז - תודה :) תמיד כיף לשמוע ממך.

    הדס - האמת, אני בחיים לא אכלתי ביצה שלוקה. איך מתבלים שזה יצא טעים?
    את מכירה את האתר lifehacker? פתאום הבנתי שזה תפור עליך.

    השבמחק
  7. אני מתבלת במלח, פלפל לבן, אבקת בצל/שום, בזיליקום יבש או מה שבא ליד. אם מבשלים את זה למצב מוצק אפשר גם לאכול את זה על פרוסת לחם (אני ליפתתי את הפת תחת הביצה בקוטג', שהיה במבצע כמובן).
    לא הכרתי את האתר וזה נראה מגניב למדי.
    אגב, אצלי רק הגז עובד ולא התנור. אפשר להכליא בין הכיריים שלי והתנור שלך...

    השבמחק
  8. הי זו פעם ראשונה/ שנייה שאני מגיבה אצלך בבלוג, את כותבת כל כך מצחיק שזה ממש כיף לקרוא, אני גם ממש מזדהה עם עניין הגז שנגמר וכמה שזה מעצבן!
    המתכון נראה ממש טעים ומזין- אנסה בקרוב
    חוץ מזה המתכונים שלך לעוגיות ללא מרגרינה מצוינים, תודה.

    השבמחק
  9. כרגיל, נשפכתי על הרצפה מצחוק :) האמת שיותר מכרגיל, כי הפוסט הזה היה מצחיק במיוחד...מסתבר שתסכול מיתרגם טוב לכתב.

    יש לי רק הערה אחת - האם אני הבנאדם היחיד בעולם שחושב שאוכל של מטוסים הוא אכיל לחלוטין, ואפילו לא כזה גרוע?

    ויש לי גם מילה חיובית להוסיף על קיומו של בלון גז בבית - תחשבי שלא היה לך כזה, כלומר שהכיריים שלך היו חשמליות. אז מה היית עושה במקרה של הפסקת חשמל ממושכת? (לא שיש כאלה בארץ, אבל הסיכוי תמיד קיים. כל פעם שיש אסונות טבע בעולם אז יש להם הפסקות חשמל של ימים) אין מקרר, אין מיקרוגל, אין טוסטר, וגם אין כיריים. זאת אומרת שחוזרים לאכול סנדוויצ'ים כמו בצבא (רק בלי החול). איך שאני רואה את זה, הגז מהווה מערכת גיבוי לחשמל (וכמובן, במקרה שלך, החשמל מהווה מערכת גיבוי לגז)

    השבמחק
  10. ואו, צחקתי בקול רם מהתיאור של חביתת מטוסים :)

    השבמחק
  11. הדס - עכשיו יש לנו גז! ווהו!

    אנונימי - תודה! כיף לשמוע ממך :)

    יעל - מממ... כן. נראה לי שאת היחידה. כה לחי! לגבי הגז - התלונות שלי היו על הבלונים הפרטיים לעומת חיבור מרכזי - מה שהיה לנו בבית הקודם ואף פעם לא היו לנו בעיות עם זה. אבל אומרים שזה קצת יותר יקר. אולי יום אחד כשיהיה לנו בית משלנו תהיה לנו הפריווילגיה לבחור...

    אורן - אולי אני אתחיל טרנד. פתאום כל המעליות בכל הבניינים רבי הקומות יאויישו על ידי קוראי בישול בזול שמנסים לשחזר את החוויה? "לא סליחה אדוני, אתה לא יכול רק לרדת קומה אחת. המעלית הזו הולאמה לצורך ניסוי קולינרי והיא נוסעת רק במרווחי קומות גדולים מעשר. אני מאוד מצטער. משה, תעביר את שקיק המלח!"

    השבמחק
  12. סליחה, אבל אני מאוד אוהבת אוכל של מטוסים! במיוחד כשמדובר באוכל מקייטרינג כשר בטיסות של חברות תעופה איזוטריות כגון אלו של מדינות המפרץ הפרסי. אבל גם של אל על סבבה. עד כדי כך שלא אחת אנשים הבריחו עבורי ארוחות קומפלט ונתקעתי עם כלים גזולים.
    אגב, הידעתם שאפשר להזמין ארוחות טיסה מיוחדות? ראו את הרשימה באתר אל על: http://www.elal.co.il/elal/hebrew/allaboutyourflight/beforeyourflight/specialmeals.html
    לצערי הוציאו מהרשימה את ארוחת הצום היווני. ;-)

    השבמחק
  13. חחחחחחחחחחחח נקרעתי מצחוק. וממה? מהביטוי "מאד בז'"
    הקציצות נראות כל כך טעימות, ושאני קוראת את תיאור המרכיבים שלך, ואיי ואיי ואיי
    דברים מתחילים לקרות.

    ממש אהבתי את התמונות! ביזול! אני ממש מבסוטית עלייך.

    קיצר אחלה פוסט! אפשר להסתדר בלי גז. אחותי הקטנה תספר לך את זה, היא מכינה בערך כל דבר במיקרו מחביתות ועד קאפקייקס :)

    דא, אני צריכה את עזרתך בחישוב כמה זול מתכון שפרסמתי...

    השבמחק
  14. הדס - את אוהבת את האוכל, או שאת פשוט שמחה לראות כמה אותיות בעברית בתוך בליל השפות הזרות שסביבך? האמת שאני מכירה את הארוחות המיוחדות. אמא שלי פעם עבדה באל על ותמיד הייתה מזמינה לעצמה כל מיני ארוחות פירות ודברים מוזרים אחרים כשהיינו טסים. והיא תמיד איימה שפעם היא תזמין את ארוחת הצום היווני :)

    טל - איך כיף לי מהמבסוטיות שלך :) אני ממש מחייכת עכשיו :) אני באמת לוקחת את טיפייך לתשומת ליבי. ואני מנסה לקרוא ולנתח תמונות (במיוחד שלך...) ולהבין מה גורם להם להיות אסטטיים ו"לעבוד". גם העורך באקסנט פחות או יותר פקד עלי לצלם רק באור יום והוא לא קונה את כל היללות שלי על שעות הייטק, אז זה גם עוזר...

    לגבי החישוב, בכיף. שלחי לי רשימת מרכיבים.

    השבמחק
  15. הארוחה הכשרה בחברת התעופה הצ'כוסלובקית שהביאה אותנו לקנדה עדיין מככבת במור"קים אצלנו בבית. שערו בנפשכם, מנת עוף שתאריך התפוגה שלה היה לעוד שלוש שנים.

    השבמחק
  16. אני מודה שאני תמיד מבסוטה מההכשר ביידיש, אבל אני באמת אוהבת את האוכל, וגם את הערכתיות שבעניין. אני באמת אוהבת ערכות!

    השבמחק
  17. תמונות יפות והמתכון מגניב.
    מזדהה עם המצב של חוסר בגז לתקופה... באותו זמן נהנינו מאוד מארוחות "קדרה" שהתבשלו להן בתנור - לפעמים בשקית קוקי ולפעמים גם בלי. אפילו "חצ'פורי" מאולתר עם ביצת עין עשיתי בתנור - יצא נפלא:
    למנה אחת:
    פיתה, ביצה, מעט מלח
    מניחים את הפיתה על משטח עבודה כאשר החלק השזוף והדק שלה כלפיי מעלה. עם סכין חדה חורצים עיגול אשר משאיר שוליים של 1 ס"מ בערך משולי הפיתה, ומסירים את החלק העליון. פותחים את הביצה בזהירות [לא לפצוע את החלמון] לתוך קערית. עם מזלג "מפוצצים" את הקרום של החלבון [הלבן]. שופכים את הביצה אל תוך "צלחת" הפיתה. זורים מעט מלח [אפשר גם פלפל שחור טחון], מניחים על פיסת נייר כסף ומכניסים לתנור לכמה דקות. לאוהבי חלמון [הצהוב] נוזלי - לעקוב אחר ההתפתחויות ((:
    בתיאבון

    השבמחק
  18. הדס - ערכתיות. אהבתי :)
    אנונימי - באמת בקושי אכלנו ביצים בתקופה ללא גז. זה רעיון ממש טוב, תודה לך!

    השבמחק
  19. אורן - אתה בטוח שזה לא היה פשוט לוף מעוצב לצורה של פולקע או משהו? ;) אכן תמונות קשות.

    השבמחק
  20. :) הזכרת לי את זה
    http://www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyo

    השבמחק