יום שלישי, 8 במאי 2012

חזון החלב הרגוע


אפשר כבר להתחיל לדבר על שבועות נכון? כולם כבר מורידים את האבק מעל ספרי הבישול החלביים, מחטטים בבוידעם בחיפוש אחר בגדי החג הלבנים, והמחלבות מתחילות בטפטוף ראשוני של קמפיינים ומבצעים, טפטוף שיהפוך בקרוב לזרם אדיר וחסר פרופורצייה. 
איזה חג דפוק זה למי שאלרגי לחלב אה? שלא לדבר על טבעונים. בכל מקום יש תחרויות לעוגת הגבינה הטובה ביותר, ספיישלים בכל המגזינים עם תפריטים על טהרת החלב, גבינה לבנה נמכרת בעונה זו באריזות של קילו...
יש משהו מאוד מפתה (מאוד!) בארוחה שלמה עם מרקים מוקרמים, פשטידות, סלטים ולחמים עמוסות בשלל גבינות, ולקינוח מוסים עטירי שמנת ועוגות גבינה כמובן. אבל תיזכרו שנייה איך אתם מרגישים אחרי ארוחת שחיתות כזאת. החולצה הלבנה קצת הדוקה משהייתה, הלאות וכהות החושים מעיקים, והס מלהזכיר את התור לשירותים. 
אתם באמת רוצים לעשות לעצמכם את זה? 

שבועות הוא גם חג של ביכורים - של ראשית הפירות החדשים שזה עתה הבשילו. לפחות אצלי, הסיבות לאכילת פירות וירקות (שבועות מתואר במפורש בתורה כחג חקלאי- "חג הקציר" ו-"יום הביכורים") הרבה יותר משכנעות מאשר הסיבות לאכילת מאכלי חלב (בגלל שכשבני ישראל קיבלו את התורה עם הלכות השחיטה והכשרות הכלים שלהם מלפני לא היו כשרים אז הם יכלו לאכול אז רק חלבי? או בגלל שהגימטרייה של חלב היא 40, כמו מס' הימים בהם משה היה בהר סיני? או בגלל שהתורה משולה לחלב, על פי הפסוק "דבש וחלב תחת לשונך"? כלל טוב למדתי מרבותי, כשיש המון תשובות שונות לשאלה, אזי אף אחת מהתשובות לא באמת טובה ומשכנעת).


לכן הצעה לי אליכם. בחרו לכם מעט מנות חלביות מושחתות לגמרי, השקיעו בהם, ותנו ליתר המנות להיות קלילות יותר (הצעה זו רלוונטית במיוחד אם חלק מאורחיכם אלרגיים לחלב או טבעונים). אתם לא צריכים לשים גבינה גם במרק וגם בלחם וגם בסלט וגם בפשטידה וגם בדג וגם בקינוח. לדוגמא, אפשר לבחור להכין פשטידה מטורפת עם המון גבינה נמסה ומבעבעת, עוגת מוס גבינה מושחתת, ושיתר המנות יהיו רגועות יותר עם מוצרי החלב - מרק ירקות קליל או מרק פירות מתקתק, לחם טרי וריחני מעוטר בזרעונים ודגנים, דג אפוי בטריאקי או עשבי תיבול, וסלט ירוק עם פירות ופיצוחים. 
עוד דרך להירגע עם מוצרי החלב היא להפוך את הגבינה לתוספת אופציונאלית, כדי שכל אחד יקח כמה שמתאים לו, ומי שרוצה יכול להימנע.  לדוגמא, להכין מרק ירקות ללא מוצרי חלב ולהעביר בשולחן קערה של גבינה צהובה מגוררת, או להגיש את קוביות הבולגרית לסלט בצלחת נפרדת.
גם הכיס שלכם, גם הקיבה שלכם, וגם אורחיכם בעלי ההעדפות המיוחדות יודו לכם.


אם כך, ברוח חזון החלב הרגוע לשבועות, קבלו עיקריות מלאה בירקות, קטניות ודברים בריאים, אבל מפוצצת בטעמים. מדובר בגרסא צמחונית וחגיגית לתבשיל הצ'ילי קון קארנה, צ'ילי נון קארנה אם תרצו. יש שם בצלים ופלפלים מטוגנים, כמון, פפריקה חריפה וצ'ילי גרוס שנותנים בעיטת תבלון מקסיקנית, יש שם 2 סוגי שעועית ובורגול שנותנים לתבשיל גוף וטעמי אדמה (באמת אמרתי את זה?), יש שם עגבניות שקושרות הכל ביחד, ותירס, שנותן פצפוצים קטנים של מתיקות וטקסטורה. כולם ביחד יוצרים תבשיל צבעוני, טעים, משביע וממלא שלא יגרום לכם לרגשות אשמה. מרוב חגיגת הטעמים שהולכת שם בכלל לא תשימו לב שאין בתבשיל מוצרים מן החי. כן כן, במקרה הצ'ילי גם טבעוני למהדרין. אם כי אתם בהחלט מוזמנים להגיש לאורחיכם גם גבינה צהובה מגוררת ו/או שמנת חמוצה לשים מעל. וכוסברה כמובן, למי שאוהב.
הצ'ילי יכול לתפקד כעיקרית בארוחה חלבית, כתוספת או עיקרית-לצמחונים בארוחה בשרית, או פשוט כארוחה שלמה בקערה אחת (מישהו אמר להקפיא במנות אישיות ולהביא לעבודה?).
כן, אני די מתה על המתכון הזה.
אתם תצטרכו להתכונן קצת מראש - צריך להשרות ולבשל את השעועית - אבל ברגע שהשעועית מוכנה יש לכם צ'ילי בפחות מחצי שעה. ההשרייה והבישול אמנם לוקחים זמן, אבל מאמץ, לא ממש.


צ'ילי צמחוני וצבעוני
מבוסס על: מתכון מתוך הספר Moosewood Restaurant Cooks at Home Cookbook, עם שינויים שלי
עלות: כ-25 ש"ח
כמות: כ-8 מנות


מרכיבים

1 כוס שעועית שחורה יבשה, מושרית במים ללילה
1 כוס שעועית אדומה יבשה, מושרית במים ללילה
1/2 כוס בורגול
1/2 כוס מים רותחים
2 בצלים קצוצים
3 שיני שום קצוצות
1 כפית כמון
1/2 כפית פפריקה חריפה
1/2 כפית צ'ילי גרוס
2 פלפלים ירוקים קצוצים
800 גרם עגבניות מרוסקות (1 קופסא גדולה)
100 גרם רסק עגבניות (1 קופסא קטנה)
1 קופסא (550 גרם) שימורי תירס מסוננים 
1 כוס מים
1 כפית מלח, או לפי הטעם


הוראות הכנה
מבשלים את השעועיות, כל סוג בסיר נפרד כי הן עשויות להזדקק לזמני בישול שונים, עם מים בגובה כמה ס"מ מעל השעועית. מבשלים עד שהשעועית רכה, שעה עד שעתיים (השחורה צריכה בדרך כלל קצת פחות זמן מהאדומה, כי היא קטנה יותר). מסננים מהמים.
כשהשעועיות מבושלות, או כמעט מבושלות מתחילים להרכיב את יתר הצ'ילי.
מעבירים את הבורגול לקערה, שופכים מעל את המים הרותחים ומכסים.
מטגנים בסיר בינוני-גדול את הבצל, השום, הכמון הפפריקה, והצ'ילי, עד שהבצלים רכים, כ-7 דקות.
מוסיפים את הפלפלים ומטגנים עוד 3 דקות.
מוסיפים לסיר את יתר המרכיבים (העגבניות המרוסקות, רסק העגבניות, התירס, המים, המלח, הבורגול המושרה והשעועיות המבושלות), מביאים לרתיחה ומבשלים 10 דקות.
מגישים חם עם כוסברה טרייה קצוצה ו/או גבינה צהובה מגוררת ו/או שמנת חמוצה למעלה.





10 תגובות:

  1. אכן שבועות ממש פסטיבל חלב.
    אצלנו במשפחה, אחרי שנים של ניסוי וטעיה וגם תהייה :-) מוגש בחג (תפריט ל-19 איש):
    דג מרוקאי, לחמניות (לרוטב של הדג ) פיצה ביתית, פסטה עם פטריות (ללא מוצרי חלב, מה שהופך אותה לקלילה יחסית ), תועפות סלטים, תפו"א בשמנת, פירות טריים והרבה, בלינצ'סים או פנקייק (תלוי מה יבוא לגדולה להכין), עוגת גבינה אפויה ועוגת גבינה עם פירורים (אחת מהן לבוקר ) עוגת תפוזים שוקולד יש פקאל בבית ונאפית בכמויות כך שלא נכללת ברשימה :-).
    סה טו. ולגבי הקטניות טיפ קטן:
    הכי פשוט לקנות קטניות בכמויות לברור ואז להשרות את כל הכמות בבת אחת. לאחר ההשריה (להחליף את המי פעם/ פעמיים) לחלק למנות ולהקפיא בשקיות סנדוויץ. כך כל פעם שחושבים להכין משהו שדורש שעועית/ חומוס ושות', יש בשלוף מהמקפיא. אגב, לקטניות שהוקפאו לאחר השריה, לוקח פחות זמן להתבשל.

    השבמחק
    תשובות
    1. נשמע מעולה! (כמה זמן לוקח לכם לבשל את כל זה??)
      מעניין מה שאת אומרת שאחרי הקפאה צריך פחות זמן בישול. יש בזה מן ההגיון כשאני חושבת על זה. אני כל הזמן אומרת לעצמי שאין לי מקום בפריזר להחזיק קטניות קפואות אבל אולי באמת הגיע הזמן לפנות מקום...

      מחק
  2. די כבר עם החלבי הזה
    בשבועות אנחנו על הגרילר
    מי שאוכל חלב ושות', זבשו.

    השבמחק
    תשובות
    1. כן אה?
      תזכיר לי רק מה הכתובת? שאני אביא עוגיות או יין או משהו?
      ;)

      מחק
  3. אני אוהבת דברי חלב אבל שבועות הפך מקור פרנסה עיקרי למחלבות שמעודדות זאת
    גם אני בונה כמוך את תפריטי שבועות שלי כבר כמה שנים.
    הצ'ילי נשמע טעים.
    תודה

    השבמחק
  4. האישה והעששית9 במאי 2012 בשעה 17:33

    נשמע מצוין! כמה שאלות:
    1. במקום שימורי עגבניות כמה עגבניות טריות צריך?
    2. אם רוצים בלי חריף- מה עושים?
    3. ומה זה בדיוק צ'ילי גרוס?

    השבמחק
    תשובות
    1. 1. 4-5 עגבניות טריות (4 אם הן ממוצעות, 5 אם הן קצת יותר קטנות). אם תשתמשי בעגבניות בשלות ממש זה יצא נהדר :)
      2. תחליפי את הפפריקה החריפה בפפריקה מתוקה ותשמיטי את הצ'ילי הגרוס.
      3. פלפלי צ'ילי חריפים, מיובשים וגרוסים. זה נראה ככה - http://farm4.static.flickr.com/3523/3958008046_cc2a7aca81.jpg
      4. אחלה כינוי!

      מחק
  5. נראה מצויין. אכין בקרוב.

    השבמחק
  6. מכינה ברגע זה כבר פעם שנייה. תענוג של ממש.
    את גם לא מגלה שיוצאת כאן כמות מסחרית של אוכל :)
    עם מה את מגישה את זה?
    בפעם הקודמת אכלנו את זה פעם עם שאריות אורז, פעם על טורטייה סטייל מקסיקו עם על מיני תוספות ושמנת חמוצה.
    יש לך עוד הצעות?

    השבמחק
    תשובות
    1. יאי, אני ממש שמחה לשמוע שהדבקתי עוד מישהו בחיידק :)
      האמת שאני בדרך כלל אוכלת את זה לבד, ולפעמים על אורז. אפשר גם לאכול עם בורגול או כרוטב לפסטה. אבל הכי סטייל להגיש את זה עם לחם תירס. משהו כזה
      http://www.ynet.co.il/ency/1,7340,L-183655,00.html
      (רק עם פחות דבש בבלילה)
      האמת שאני הולכת להעלות בקרוב מתכון קל ומהיר הכנה ללחם תירס.

      מחק