יום רביעי, 16 במאי 2012

חריצי הרשע

אני הולכת לדבר היום על נושא שקצת שנוי במחלוקת בעולם האוכל - גבינת פטינה. את הפטינה הכרתי לפני שנתיים כששאלתי את הבחור בדלפק הגבינות מה הגבינות הזולות ביותר שיש לו להציע לי. הוא הסתכל עלי במבט חצי תמהה וחצי מרחם, פנה לאחד המקררים מאחורה ושלף לי קובייה של פטינה, פחות מ-3 ש"ח ל-100 גרם. אני די התלהבתי מהגילוי שלי, וכשטעמתי את הפטינה בכלל שמחתי. היא הייתה מלוחה, חמצמצה, שמנה בצורה נעימה וחלקה על הלשון. כמו פטה רק קצת יותר עדין וקרמי. מושלם לא?
אז עשיתי כמה חיפושי אינטרנט וגיליתי שגבינת הפטינה היא... לא לגמרי גבינה. שומן החלב שאמור להיות בגבינה, מוחלף בשומן צמחי. כך היצרניות חוסכות כסף גם בייצור, כי הן יכולות להשתמש בשומן החלב היקר למשהו אחר, וגם במיסי ייבוא, מכיוון שהמוצר לא מוגדר כגבינה (מכילה 100% שומן מן החי על פי התקן הישראלי), המיסים עליו נמוכים יותר.
יש כאלה שמנסים לתת לזה ספין חיובי, כמו גבינת "הצהובה הטובה" לדוגמא. הגבינה משווקת כאופציה בריאה יותר, שלא מכילה כולסטרול (כי יש כולסטרול בשומן חלב, ואין כולסטרול בשומן צמחי).
בכל זאת, נוצרה קצת היסטרייה סביב הנושא הזה, עם שלל כתבות שעושות דמוניזציה ל'לא-גבינות' הללו. הכתבה של ynet בשם "הגבינה שהתחפשה" כוללת משפטים כמו "תהליך ייצור מיוחד שהוציא את נשמתן החלבית" ו-"...חריץ פטה לבנבן שהביט אליכם בתמימות מדלפק המעדנייה השכונתית... שכל קשר בינו לבין גבינה אמיתית היה, כך מתברר, מקרי בהחלט.". לא נסחפנו בכלל.


אימה במעדנייה בערב שבועות / ב. בזול
הישמרו לכם קוראים תמימים 
מערפדי הגבינה 
חריצי הרשע


בעורקיהם חלב דמה יזרום
ערמומיים כנחש ללא כולסטרול


הם יחדרו לכם
לקיש (!!)
וישאבו את נשמתו


הופס, יצא לי על זה שיר. יש משהו בערפדיות שכנראה גורמת לשירה לפרוץ מתוכי. בכל מקרה... 
זה כנראה לא בסדר לשווק מוצר שלא מכיל שומן חלב, כגבינה לכל דבר. ליצרנים עולה יותר כסף לייצר גבינה עם שומן חלב וראוי לסמן בבירור את המוצרים שלא מכילים שומן חלב לטובת מי שרוצה להימנע מהם. שופרסל אפילו חטפו תביעה ייצוגית על חוסר הבדלה שכזאת. 
אבל בהינתן שאני יודעת מה יש בפטינה, אני יכולה לשאול את עצמי בצורה מפוקחת - האם אני רוצה לקנות אותה בכל זאת? האם אכפת לי שלקחו ממנה את שומן החלב? 
נראה לי שהתשובה שלי היא - כן, אני רוצה, ולא, לא אכפת לי. הפטינה מאוד טעימה לי, ואני מוצאת את עצמי קונה אותה שוב ושוב (לעומת הצהובה הטובה שהזכרתי לעיל, שהיא גם יקרה יותר, וגם לא ממש ערבה לחיכי). אין לי שום צורך לקנות מוצר שעולה כפול ושהוא לא טעים יותר מהאלטרנטיבה הזולה, רק בגלל שהוא "אמיתי" יותר. ואם אני רוצה באמת להתפנק, אני אשלם עוד כמה שקלים ואקנה פטה עיזים או כבשים איכותי, שאת ההבדל בטעם אני מרגישה ומעריכה (ואני לא אזרוק אותו לתוך תבשיל או מאפה שיקהה את טעמיו).


עכשיו שנתתי לכם את כל המידע, אתם יכולים להחליט בעצמכם. בפעם הבאה שאתם קונים גבינות במעדנייה (אני מקווה לטובתכם שאתם קונים גבינות במעדנייה, ולא גבינות ארוזות מראש, שהן כמעט תמיד יקרות יותר), שאלו אם יש להם פטינה ובקשו לטעום. אולי תגלו דרך חדשה וטעימה לחסוך בכסף. 
אז יאללה. נעבור למתכון השבועות-י והמרשים במיוחד שלנו - צמות שמרים במילוי פלפלים, חצילים וגבינות. בצק שמרים ריחני ועדין שמחביא בתוכו חצילים ופלפלים קלויים, מעושנים ומתקתקים, וגבינות נמסות ועשירות. מצורף גם הסבר מצולם ליצירת האפקט הקלוע של המאפים. אני כבר שומעת את מצולקי שיעור מלאכה ובעלי הידיים השמאליות מוותרים מראש, אז אל דאגה, זה יותר פשוט מלקלוע צמה. 


אם בכל זאת אתם לא רוצים לקלוע (או אתם פתאום מגלים שיש עוד 20 דקות לשבת ועוד לא התקלחתם ואתם חייבים להכניס את המאפה לתנור *עכשיו*, סתם דוגמא תיאורטית), אפשר פשוט לרדד את הבצק לצורה בערך מלבנית, לשטח על חצי ממנו את המלית, לקפל את הבצק מעל המלית, להדק, ולזרוק לתנור. פחות יפה אבל טעים באותה מידה :)


צמות שמרים במילוי פלפלים, חצילים וגבינות
מאת: בישול בזול
עלות: כ-22 ש"ח 
כמות: כ-12 מנות


מרכיבים
לבצק:
3 כוסות קמח
3 כפות שמן
2 כפות סוכר
1 כפית מלח
3/4 כף שמרים
קצת פחות מכוס מים
למלית:
2 פלפלים אדומים (גמבה) גדולים 
2 חצילים קטנים-בינוניים
200 גרם גבינה מלוחה (פטינה, פטה, בולגרית וכדומה)
150 גרם גבינה צהובה מגוררת


הוראות הכנה
מכינים את בצק השמרים - מערבבים את כל המרכיבים למעט המים בקערה גדולה. מוסיפים את המים עד לקבלת בצק אחיד ולא דביק מדי. לשים 3 דקות, מעבירים לקערה משומנת קלות, מכסים ומתפיחים עד להכפלת הנפח, שעה-שעתיים (ככל שהחדר חמים יותר יקח פחות זמן).
בינתיים, קולים את החצילים והפלפלים בתנור או על האש, מקררים, מקלפים וקוצצים גס. מפוררים את הגבינה המלוחה ומוסיפים אותה ואת הגבינה הצהובה לירקות הקלויים.
כשהבצק הכפיל את נפחו והמלית מוכנה, מרכיבים את המאפה. מחלקים את הבצק ל-3 חלקים שווים. מרדדים כל חלק למלבן (פחות או יותר). מסמנים בעדינות על עלה הבצק 2 קווים לרוחב כך שהבצק יהיה מחולק ל-3. בעזרת סכין יוצרים חתכים אלכסוניים על 2 השלישים החיצוניים של העלה, ברוחב של 3-4 ס"מ.


כפי שאתם רואים, לא חייבים מלבן מדוייק. וגם לא ממש דייקתי בסימון
השלישים. וגם את רוחב הפסים לא בדיוק מדדתי עם סרגל...
מעבירים שליש מהמלית לחלק האמצעי של עלה הבצק, ומקפלים קצה אחד של העלה מעל המלית - הקצה שלכיוונו נוטים פסי הבצק האלכסוניים.
חדי העין יבחינו שזאת לא המלית מהמתכון הזה. התמונות משלבים
ראשוניים יותר של פיתוח המתכון, כשהיה לי שם פטרוזיליה במקום פלפלים.
ליצירת הצמה - מקפלים את פסי הבצק שחתכנו מעל המלית, פעם פס מימין, פעם פס משמאל.


אם חתכתם פסים רחבים יותר בצד כך שהפסים האלה "מובילים" על הפסים בצד השני (כמו שהולך לקרות בתמונה - יש רק עוד 4 פסים מלמעלה, ו-7 מלמטה, אז הלמעלה יתחיל להוביל על הלמטה), פשוט קפלו 2 פסים ברציפות מהצד שבו הפסים דקים יותר כדי שתהיו באותו מקום ב-2 הצדדים. אל דאגה, אף אחד לא ישים לב. כשמסיימים לקפל את כל פסי הבצק, מהדקים את הקצה השני של הצמה ומעבירים אתה לתבנית אפייה משומנת.
זה מהודק. בערך...
חוזרים על שלבי המילוי והקליעה עם יתר הבצק והמלית. השאירו רווח בין המאפים אם אתם אופים אותן באותו התבנית, כי הם מתרחבים ותופחים.
אופים כ-25 דקות בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 180 מעלות, עד שהמאפים מפיצים ריח ומתחילים להזהיב.




43 תגובות:

  1. נראה מעולה, אפילו שפלפלים הם אויבי המושבעים.
    כמה אחוזי שומן הפטינה, יש לך מושג?

    השבמחק
    תשובות
    1. אין לי שמץ, ויש כמה סוגים שונים בשוק. נראה לי שצריך לשאול במעדנייה.

      מחק
  2. וואו!!!! נראה פשוט מהמם. אני הולכת להיות מלכת שבועות בזכותך! :) רק ש... לא אוכלים אצלנו חצילים..
    מה את אומרת- פשוט להכפיל את הפלפלים או להמיר במשהו סטייל בטטה/ קישוא?
    ובהחלט אנסה את הפטינה הזו. זה בדיוק כמו לקנות קרוקס ב 15 ש"ח בשוק ולהיות יותר ויותר גאה ככל שאתה פוגש יותר אנשים ששילמו 200... ;)
    טוב. אני מודה. פולניה זורמת בעורקיי בגאווה...

    השבמחק
    תשובות
    1. הייתי ממירה בבטטה. קישוא יכול להיות חביב, אבל הוא עשוי גם להיות מימי מדי...? אני לא יודעת להגיד לך בוודאות בלי לנסות.
      את יכולה גם להשתמש ביותר פלפלים, ונראה לי שזה יהיה מאוד טעים, אבל צריך יותר מלהכפיל, כי הנפח של החצילים הוא לפחות פי 2 מאשר הפלפלים. נראה לי שתצטרכי איזה 6 פלפלים לפחות. אם את כן עושה את זה, את יכולה להשתמש בפלפלים אדומים כתומים וצהובים ואז יהיה לך מאפה צבעוני :)
      חשבתי שרק אני מרגישה גאווה כשאני קונה דברים זולים בשוק. טוב לדעת שיש לי אחיות לסטייה :)

      מחק
    2. אפשר גם כרובית או ברוקולי במקום חצילים.
      או דלורית

      מחק
  3. אני מתה על פלפלים קלויים, אבל מאפי-פלפלים נוטים לאכזב אותי כי הבצק תופס את מקומה של המלית.

    בעניין הפטינה, אני מודה ששושנה חן שכנעה אותי - די מגעיל אותי לחשוב על זה עכשיו =\

    השבמחק
    תשובות
    1. מכירה את ההרגשה. זה כמו שכששכבת הפרוסטינג על העוגה דקה מדי :)
      פה הבצק הוא די עדין, אבל טעם הפלפלים הוא רק חלק מכל הטעמים שהולכים שם, אז אני מניחה שזה לא יהיה שונה משמעותית ממאפים אחרים שאכזבו אותך. ואני... אני... אני לא רוצה לאכזב אותך!!! |פורצת בבכי תמרורים|

      לגבי הכתבה, אני לא חושבת שהפטינה היא מקרה יוצא דופן ברמת העיבוד שלה, ולכן הגבתי בציניות כזאת לכתבה. אנשים פשוט לא אוהבים לדעת איך באמת מייצרים את האוכל שלהם, וכמעט כל מאכל מעובד שתתארי את תהליך הייצור שלו במונחים האלה יישמע רע.
      אבקת חלב, שומנים שמוצאים או מוספים, חומרים משמרים, חומרי טעם וריח... אלה לא דברים שרעים ומזיקים בהכרח, וחלקם חיוניים לקיומו של מערך אוכל שמאכיל מליונים. לא נעים לחשוב על האוכל שלך במושגים של שיעור כימיה ופיזיקה, וכמובן שיצרני האוכל מטפחים את הניתוק הזה מהתהליך האמיתי עם כל מיני סיפורים מחממי לב על מחלבות קטנות של סבא עם כובע חביב, ומתכונים משפחתיים, ואיזו סבתא שעומלת על סיר מבעבע של פירות ומייצרת עשרות טונות של ריבה למליוני הצרכנים בארץ. יה רייט.

      לכן אני משתדלת להעדיף מוצרים לא מעובדים ולהכין דברים בעצמי, אבל אני מנסה גם לא לאבד פרופורצייה, ולשמור על ראייה מפוקחת בנוגע לתעשיית האוכל.

      וואו חתיכת הרצאה נתתי לך. סליחה. זה פשוט יצא ממני.

      מחק
    2. i happened to לעשות חמש יח' כימיה בתיכון ולעסוק אח"כ בצרכנות, אז אני מכירה את תעשיית החרטא לא רע :)

      סתם פתאום התחלתי לחשוב לעומק על הפטינה הזו, שבאמת הייתה טיפה חלקלקה מדי (תיאורי הווקס של אחד מבעלי האינטרסים בכתבה עזרו לי לפתח את העניין), וזה הזכיר לי מיד את תחקיר ה"פינק סליים" הדוחה שמסעיר עכשיו את ארה"ב.. אוכל מעובד סובב אותנו בכל אשר נלך, אבל ממש לא חייבים להיכנע לזה.

      מחק
    3. אז כנראה שאת מבינה בזה יותר ממני... והפינק סליים באמת קצת דוחה. טוב, דוחה ברמות.

      מחק
    4. הסיפור עם הסבתא והמתכון המשפחתי שעומלת על הסיר- ובכן, זה לא מה שאתם רוצים מתעשיית המזון שלכם. טוב, אולי אתם רוצים, אבל ממש לא כדאי לכם.
      המזון המעובד והמתועש, מעבר לכל הרעות החולות שתופרים עליו, יש לו ייעוד אחד מאוד חשוב- לייצר מזון בטיחותי. מה שלסבתא עם הסירים קצת קשה יותר לספק. אין לה, למשל, קיטים לגילוי חיידקים!
      בכל מקרה, לנושא הגבינה נטולת הגבינה- לדעתי כן יירבו. אם זה טעים, וזה זול, ויש בזה חלבון, והשומן הוא צמחי (היש נהדר מזה? cholesterol free!) למי אכפת אם קוראים לזה גבינה או "גוש של משהו שאפשר לשים במאפה הפלפלים שלי"?

      מחק
  4. וואוו! המדריך המצולם מבריק ביותר, ויאומץ. מצטרפת לשאלה במה אפשר להחליף את החצילים. בטטות? פטריות? גרגירי חומוס? (הראשונים קפצו לי לראש בתור מילוי קלצונה, האחרון בתור מילוי סמבוסק עיראקי, ואולי ללכת על עגבניות-גבינה או משהו)

    השבמחק
    תשובות
    1. באופן כללי המאפה הזה מאוד נוח לבריות. כל ירק מבושל ילך סבבה. אז את יכולה להקפיץ פטריות ולהוסיף אותם (אפשר להוסיף לשם גם בצל, או בצל ירוק), אפשר תרד מוקפץ, דלורית או בטטה אפויה, בצל מטוגן, עגבניות צלויות (אם זה יוצא נוזלי מדי אפשר להוסיף קצת קמח למלית כדי שהוא יתעבה קצת). בקיצור, די כל העולה על רוחך.
      לגבי החומוס, זה נראה לי בסדר, אבל אולי הייתי מוסיפה אז משהו יותר רטוב למלית, כי המחשבה של בצק וחומוס עושה לי הרגשה קצת יבשה וכבדה.
      אולי שילוב של חומוס מבושל ועגבניות צלויות? הממ... מעניין. כרגע נתת לי השראה לשבת :)

      מחק
  5. ואוו זה נראה משגע!!

    השבמחק
  6. נראה נהדר!!
    אני מכינה מקלעת עם בצק עלים בשלל מילויים. בצק השמרים נראה כחידוש מרענן (וידידותי לכיס)
    לגבי המלית - אצלנו הולך נהדר עם פירה תפו"א תועפות בצל מטוגן ופטריות וגבנ"צ. בגרסה הפרווה אפשר בלי גבנ"צ.

    ושתי שאלות-
    מה דין הברכה על המאפה- מזונות או המוציא?
    האם ניסית עם ביצה טרופה מרוחה מעל בצק השמרים?

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה :)
      1- נראה לי הכי הגיוני שתעשי מה שאת עושה לפיצה, כי זה די אותו מקרה - בצק שהוא כן לחם-י אבל עם המון תוספות. אצלנו זה המוציא אם קובעים סעודה עליו ומזונות אם לא, אבל אני יותר סמכות קולינרית מהלכתית אז אל תסמכי עלי...
      2- לא ניסיתי, בדרך כלל כי פשוט אין לי כוח, אבל אני בטוחה שזה יצא יפה, כמו כל מאפה שמרים שמברישים אותו בביצה.
      3- פירה בטטה ותועפות בצל מטוגן ופטריות נשמע להיט!

      מחק
  7. צמות משגעות ואהבתי את פרץ השירה :-)

    השבמחק
  8. אני כבר כמה שנים קונה את הפטינה כי המשפחה אוהבת את טעמה החלקלק וממש לא איכפת לי שהיא לא מחלב אמיתי לכך יש גבינות אחרות.
    כמו כן גם אני טוענת שלשים גבינות עיזים במאפים זה לממן את המחלבות.
    כאשר אני רוצה להנות מגבינות עיזים אני אוכלת חתיכה ללא כלום ומתענגת עליה שעל שוקולד איכותי.
    כמו כן רציתי להגיד לך שאני אוהבת וקוראת את הבלוג שלך באופן קבוע ממש כיכל דרך חשיבתך בנוגע לאוכל מנהל אותי מזה שנים ואני אוהבת לראות שיש עוד אנשים שפויים כמוני.
    תודהוחג שמח

    השבמחק
    תשובות
    1. בדיוק! לזה התכוונתי כשאמרתי שאם אני קונה גבינה איכותית אני לא אדחוף אותה למאפה.
      אני מקווה שהשפיות הזאת תתפשט. קצת צניעות (עם ניחוח רטרו כמובן!) לא תזיק לכולנו...

      מחק
  9. הי,
    אהבתי מאוד את מה שכתבת
    אני באופן אישי לא סובלת את הטעם של גבינת הפטינה ומאז שהבנתי שבכלל לא מדובר בגבינה הפסקתי לחלוטין להשתמש בה.
    אני מסכימה איתך שלא צריך להטיף וטעם זה עניין אינדווידואלי שאין סיבה בכלל להתווכח עליו. יחד עם זאת חשוב להיות צרכנים מודעים ולדעת בדיוק מה רוכשים ולכן צריך להפיץ את הבשורה ולעורר את תשומת הלב לנושא. לאחר מכן, כל איש הישר בעיניו יעשה.
    המאפה נראה מצויין וממש עושה חשק שיגיע כבר החג המיוחל

    השבמחק
  10. מעדכנת שהיום במכולת השכונתית היקרה עד כדי כאב, נקנו 4 רביעיות שמנת חמוצה של טרה ב-6.99 ש"ח לכל רביעיה.
    זו יוצאת הנחה נהדרת (במקום 2.35 ש"ח ליחידה) - חיסכון של כ- 25% .
    צא וראה אם ההנחה תופסת במכולת, הרי שבסופרים הגדולים המחירים נמוכים אף יותר.
    ניתן להשתמש במאפים, פשטידות או בעוגות ע"י סינון של השמנת והפיכתה לגבינה קרמית מצויינת וזולה.
    שבת שלום

    השבמחק
    תשובות
    1. ראיתי שכבר כתבת על הכנת גבינות ביתיות משמנת חמוצה, כך שאפשר למחוק את התגובה שלי :-)

      מחק
    2. בדיוק קניתי רביעייה ברמי לוי ב-6 ש"ח, ואני אכן מאוד מרוצה :)
      אכן כתבתי על זה, אבל אני תמיד שמחה לשמוע שעוד אנשים עושים את זה :)
      תודה ושבת שלום!

      מחק
  11. יש למישהו רעיון איך אפשר לעבוד בכיוון ההפוך ולמצוא תחליף לשמנת חמוצה במדינות בהן היא ממש יקרה? 9 שקלים לגביע!
    תודה :)

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה לי שצריך להתחיל מלשאול - מה מוצרי החלב הכי זולים שם? משם אפשר להתחיל להתקדם. אם תגיד/י באיזה מדינה מדובר זה גם אולי יעזור.

      מחק
    2. יוגורט וחלב זולים יחסית, אבל לפני הכל - ריקוטה. אכן, איטליה :)

      מחק
    3. וואו, כולי קנאה :)
      אז גיגלתי קצת, בגדול אומרים שמכינים שמנת חמוצה משמנת מתוקה + משהו חמוץ- חומץ, מיץ לימון, רוויון, או מעט שמנת חמוצה. מה מחיר השמנת שם? זה משתלם?
      את יכולה גם לסנן יוגורט מנוזלים ולהכין גבינת שמנת/לאבנה.
      מריקוטה אני לא יודעת ממש איך להכין סוגי גבינה אחרים, סורי...

      מחק
    4. כן, איטליה זה כיף :)
      התקלת אותי עם מחיר השמנת המתוקה... אני אצטרך לבדוק.
      ברוב המקרים הריקוטה טובה כמו שהיא ושימושית מאוד גם בתור חומר גלם. סתם התגעגעתי לעוגה מסוימת מהבית, שמצריכה גבינה לבנה ושמנת חמוצה.

      חג שמח!

      מחק
    5. גם באיטליה, עם מלא ריקוטה בזול, בסוף מתגעגעים לאוכל של הבית אה? :)

      מחק
  12. כרגיל - את כותבת משעשע וחמודה להפליא!

    גם אם יצמידו לי עטין פרה לצוואר - אין מצב שאוכל את הפטינה הזאת שנשמעת כמו חתיכת מחק במקרה הטוב, וצמיג מכונית במקרה הרע.

    לא חייבים לחטוף סרטן בכוח. כל המעובדים האלה למיניהם, שנמכרים על תקן 'אוכל'... מי בכלל יכול להתפלא על אחוזי התחלואה הגבוהים?

    לאכול 'זול' אין משמעותו לבלות בעוד חמש - עשר - חמש-עשרה שנה באונקולוגית...

    פליז - מתוקה - אני רוצה לאכול זול וגם לחיות אחר כך...

    השבמחק
    תשובות
    1. היי,
      תודה על התגובה, הפוסט הזה מסתמן כפוסט עם התגובות הכי מעניינות ומגוונות שהיו לי עד כה :)
      לגופו של עניין, נראה לי שאת מגיבה קצת באמוציונאליות. יש פה כמה אנשים שניסו את הפטינה, וגם אלה ששנאו אותה לא אמרו שיש לזה מרקם של מחק או צמיג מכונית. נראה לי כדאי לתת לאנשים קצת יותר קרדיט.
      אני בהחלט מכבדת את רצונו של כל אחד להימנע משומנים מן הצומח וממוצרים מעובדים בכלל, אבל כדאי לעשות את זה בצורה מפוקחת ולהיות עקביים. גלידת קרמיסימו את אוכלת? את חושבת שהוא מסרטן? אפילו שגם אצלו "הוציאו את הנשמה החלבית" שכן ארבעת מרכיביו הראשונים הם מים, סוכר, מוצקי חלב ושומן צמחי, ואין שם זכר לרכיבים כמו חלב או שמנת? את חושבת שיש לו מרקם של מחק או של צמיג מכונית?
      השימוש באבקת חלב ושומן מן הצומח במאכלים שלנו הוא כל כך נפוץ, לכן הרגשתי שהכתבה הזאת מתלהמת. היא לוקחת תופעה מוכרת בתעשיית האוכל, ומתארת אותה בטון מזרה אימה, כאילו אם רק נימנע מגבינת פטינה לא נטעם יותר בחיים את טעמה של אבקת החלב והשומן הצמחי.
      יה רייט.

      אם את נמנעת באופן עקבי מכל מאכל מעובד שהוא, כה לחי, הלוואי ותצליחי.
      אבל אם יש מוצרים מעובדים כלשהם שאת כן אוכלת, ואת באמת משוכנעת ששומן צמחי\אבקת חלב\חומרים מייצבים\חומרים מתחלבים\שאר דברים שנשמעים מפחיד ברשימת המרכיבים גורמים לסרטן ולאחוזי תחלואה גבוהים (ככל שידוע לי תוחלת החיים עולה, אבל אפשר להתווכח על זה אם רוצים), את צריכה להיות מאוד זהירה במה שאת קונה. על כל פטינה שכותבים עליה כתבה מפחידה בוויינט, יש אלפי מוצרים אחרים עם בדיוק אותם מרכיבים שאף אחד לא כותב עליהם כתבות.

      ושכולנו נזכה לחיים ארוכים ובריאים, בלי שום ביקורים במחלקה האונקולוגית...

      מחק
  13. ניסיתי בשבת האחרונה - יצא נפלא...
    את הבצק גיוונתי - אחד עם קצח, אחד עם אורגנו ואחד רגיל
    את המליות גיוונתי עם קצת מוצרלה שהיתה לי ופסטו בבצק הרגיל.
    המסקנה: התוספת של הקצח בבצק עם המלית עם "חריץ הרשע" המכונה גם פטינה היה הכי מגניב!
    וווהוווו

    השבמחק
  14. 1.כמה מ"ל זה כוס? האם 240/200/כוס זכוכית רגילה כזו עם ידית?
    2. קניתי קמח דפוק הפעם ואני חייבת לשקול אותו אחרת הבצק פשוט דביק ולא עובד... יש לך מושג כמה גרם קמח יש במתכון?

    השבמחק
  15. 1. כוס מדידה סטנדרטית, 240 מ"ל
    2. לפי ההמרה המקובלת יש 140 גרם בכוס, אז 420 גרם.
    יפה ששאלת ב-2 המקומות :) אני בדרך כלל עונה פה יותר מהר, או בעמוד הפייסבוק http://www.facebook.com/bishulbezol
    למקרה שיהיו לך עוד שאלות בעתיד :)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התשובה הזריזה (אני נטולת פייסבוק)
      בכ"ז מגיעה זכות למקור עם כל הכבוד לחשיפה ב YNET (-:

      מחק
  16. יש מצב שאת יכולה להעריך קצת יותר במדויק את כמות המים? כמה פחות מכוס? כמה מ"ל בערך אני לא אבכה אם זה לא יהיה על המ"ל אבל הערכה על סמך נסיונך תעזור
    אני תמיד טועה שנותנים לי חופש כי בהתחלה אני מוסיפה יותר מדי מים והבצק דביק ואז אני מוסיפה הרבה קמח ואז הבצק קשה... ובסוף אני מתעצבנת מבצק שמרים )-:

    השבמחק
    תשובות
    1. אויש חשבתי שעניתי לך ומסתבר שלא. אז ממש פחות מכוס. תשאירי נגיד כפית מים בכוס ותראי אם את צריכה בסוף או לא. מקווה שזה לא מאוחר מדי...

      מחק
  17. הכנתי לשבת יחד עם עוגת הלימונענע שיצאה נהדר ולמרות שהכפלתי -מתוך מחשבה שישאר לצאת הצום- הכל התחסל...:) הוספתי למלית כמה שיני שום שהכנסתי לתנור יחד עם החצילים -והמאפה היה מסמר הערב (בעצם הצהריים). אפילו הבנזוג הלא פודי בעליל התחיל לפנטז על הפוטנציאל הגלום במליות שונות ומשונות- תחנה הבאה: בשר טחון... תודה!!

    השבמחק
  18. היי המתכון נראה מצוין!
    השמרים הם שמרים טריים? יש לך הערכה כמה שמרים יבשים צריך במתכון? אני יודעת שבדרך כלל מחלקים את הגרמים של הטריים ב7 אבל קצת קשה לחלק כף ;)

    השבמחק
    תשובות
    1. השמרים הם שמרים יבשים (הרבה יותר נוח לקנות שקית של קילו ולשמור במקרר מאשר לקנות כל פעם טרי) אז אין צורך בהמרות. בהצלחה!

      מחק
  19. קודם כל, לבלוג יש רעיון שימושי והוא כתוב נפלא :)
    לגבי הפטינה - אני מסכימה שהיא טעימה כמעט כמו פטה אמיתית.
    השאלה היא רק מה יש בה במקום שומן חלב. אם זה שומן צמחי מוקשה, זו מרגרינה לכל דבר. אם לא - אני מאמצת אותה כבתי החוקית.
    לא כ"כ מצאתי תשובה, יש לך תובנה בנושא?

    השבמחק
  20. אחרי הכל מדובר בשומן צמחי - 'שומן רווי מהצומח.
    הבעיתיות היא המקור לאופן השיווק כגבינה.

    השבמחק
  21. הו, המתכון הזה. אני מפנטזת עליו הרבה זמן וסופסוף יש מצב שאני גם אכין אותו!
    מה את אומרת על בצל מטוגן ופטריות לגרסת פרווה?
    ובחלבי חשבתי על וואריאציה של פירה, ביצה קשה, בצל מטוגן וגבנ"צ - נשמע הגיוני? היית מוותרת על אחד מהרכיבים?
    אשמח לתגובה מהמומחית... אני בלבטים של החיים!

    תודה על הבלוג המדליק והחסכוני :)

    השבמחק
  22. היי
    פעם ראשונה שקניתי את הגבינה הזו והיא ממש טעימה.
    יש לך מתכונים עם הגבינה ובלי בצק שמרים?
    אפשר לעשות עם הגבינה הזו משהו שדומה לפאי?
    אשמח למכון אחר במידה ויש
    תודה מראש

    השבמחק